Spring naar inhoud

- - - - -

Flessenkitten 3 weken met diarree

• Log in om te reageren
23 reacties op dit onderwerp
Guest_Bumba_*
Guest_Bumba_*

#1 Geplaatst 04 oktober 2011 - 17:01

Hallo,

Ik heb mijn verhaal net al gedaan onder een andere discussie maar het lijkt me beter om zelf een nieuwe op te starten...

Ik heb dus een kitten gevonden onder een stapel hout buiten... Ik wist in het begin niet hoe ik ermee zou moeten omgaan... Ik heb namelijk nog nooit een kat gehad in huis, heb enkel 2 honden. Ik heb laten schatten hoe oud het kitten was en het is ongeveer 3 weken oud vandaag, ik heb het nu al gedurende een dag of 10.

Ik wou het natuurlijk ook niet aan zijn lot overlaten en heb dus contact opgenomen met véél verschillende opvangpunten voor kittens in de buurt, maar echter overal kreeg ik hetzelfde antwoord er was geen plaats meer...

Ik kon het niet over mijn hart krijgen het kitten in te slapen dus heb ik besloten het zelf maar op te voeden in de mate van het mogelijke. Ik heb KMR poeder gekocht voor melk te maken, dit verliep goed voor een tijdje, tot een dag of 3 geleden, het kitten wil niet meer eten, hetzij een beetje onder dwang maar daar stopt het dan ook bij... het knabbelt alleen een beetje op het flesje. Hierdoor verliest het dus ook gewicht wat onvermijdelijk is. Maar nu heeft het sinds vandaag erge diarree geel en praktisch vloeibaar. Ik heb de laatste voeding ipv water rijstwater gebruikt om de melk mee klaar te maken, ik weet niet of dit mag bij kittens maar ik ben ten einde raad.

Ik woon nog thuis bij mijn moeder en deze begint het stilletjesaan beu te worden, het ruikt namelijk ook niet prettig. Heeft iemand misschien gemakkelijk toepasbare ideetjes?? En hoe kan het dat dit kitten zo plots dit krijgt alles ging goed tot 3 dagen geleden...

Groetjes

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 04 oktober 2011 - 17:11

Je zou sowoeso een spuitje kunnen gaan halen bij je DA en het zo in zijn mondje spuiten, dan krijgt hij meer binnen dan via een flesje waar hij niet aan wilt drinken.
Neem ook contact op met je DA en leg hem/haar de situatie uit, ga ook even langs.

Heel veel succes

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 04 oktober 2011 - 17:15

Wordt het kitten ook regelmatig aangehaald, ik bedoel dan vooral dat het wassen door de moederkat veel bijkomende redenen heeft zoals het wassen van het kontje om op die manier de ontlasting van het kitten opgang te brengen.

geef vooral nog niet op, het is zo'n mooie daad die je doet en vele onder ons kunnen dit alleen maar bewonderen, ik hoop dat er heel snel iets meer tips komen zodanig dat jij ook geholpen wordt

Guest_dauwke_*
Guest_dauwke_*

#4 Geplaatst 04 oktober 2011 - 17:20

ik zou er toch eens mee naar de DA gaan
je kan het buikje masseren zodat het zijn ontlasting doet
het is niet goed dat het afvalt dus zo vlug mogelijk naar de DA ermee

Guest_Bumba_*
Guest_Bumba_*

#5 Geplaatst 04 oktober 2011 - 17:23

Ik heb me zeer goed geïnformeerd over kittens... Ik ga van iemand met 0% kattenkennis naar iemand met toch enige kennis. Ik heb ook al veel gegoogled over alles wat me maar enigszins abnormaal leek in de vorige 10 dagen.

Ik stimuleer het kitten dus ook iedere maaltijd om te plassen en zijn grote boodschap te doen en dit ging dus allemaal goed tot vandaag... In het begin huilde het kitten ook vaak maar ik veronderstel dat dit kwam omdat het zo eenzaam was zonder mama en broertjes en zusjes...

Het ligt nu in de living in een kleine draagbench... met knuffels en warmwaterkruik en dergelijke... Ik snap niet wat ik verkeerd gedaan heb dat het nu plotseling zo achteruitgaat. Iedereen dacht dat het kitten erdoor ging komen dankzij mijn goede zorgen maar nu ben ik er niet meer zo zeker van.

Het kitten miauwt ook niet voor meer eten of dat het mss ziek zou zijn ofzo... Telkens ik het terugplaats na een voeding kan het wel even miauwen maar dan gaat het gwn weer slapen tot ik het dan weer opnieuw wakker maakt en het terug opspringt om uit de bench te komen.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 04 oktober 2011 - 17:26

Ik zou toch met spoed naar de DA gaan, als het al 3 dagen amper eet en niet eens meer miauwt om zn eten dan is dat toch echt zorgelijk hoor. Dus ga a.u.b. zo snel mogelijk naar de DA.
Geplaatste afbeelding

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#7 Geplaatst 04 oktober 2011 - 17:41

Afvallen is niet goed bij een kitten, dus ga ajb meteen naar de DA!

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 04 oktober 2011 - 18:03

Gele diarree wijst soms op overvoeding
Sterk ruikende diarree wijst op een bacteriële infectie
Wormen kunnen ook diarree veroorzaken
Hoeveel keer per dag geef je het de fles? en hoeveel is dat dan?
Aan hoeveel graden geef je die melk?
Hoeveel weegt het kitten nu?
Is het kitten ouder dan 3 weken dan mag je het yoghurt geven (met bifidus)
Bifidus helpt de darmflora in evenwicht te houden
Pas op met uitdroging! Bij een kitten gaat dit heel snel
Dus om zeker te zijn zou ik naar de dierenarts gaan

Bewerkt door sisi, 04 oktober 2011 - 18:05.

Guest_Bumba_*
Guest_Bumba_*

#9 Geplaatst 04 oktober 2011 - 18:17

Ja, over die diarree heb ik ook al gelezen... maar overvoeding kan echt niet hé :s het eet totaal niet genoeg...

Vandaag heb ik het nog niet gewogen gisteren woog het nog geen 200gram meer... en ik weet dat dat veel te weinig is.

Normaal gezien gaf ik het elke 2 - 2,5 uur melk, maar omdat het toch niets drinkt dacht ik dat het mss beter was grotere pauzes in te lassen zo'n 3 uurs... maar dit helpt eigenlijk totaal niet, het eet er zeker niet meer van. Soms zit er wel een grotere pauze tussen ik moet namelijk ook nog naar school dit zijn meestal niet veel uren en niet elke dag, maar mijn moeder is ook niet altijd thuis om ernaar te kijken dus soms kan het wel eens 4uurtjes duren, maar zeker niet vaak. Het dronk tussen de 5 en 10ml per keer, nu drinkt het onder dwang vaak nog geen 5 ml meer... Ik maak het flesje warm onder de kraan totdat het voor mij lauw aanvoelt, ik doe altijd een druppeltje op mijn hand.

Ik weet trouwens ook niet zeker of het al 3 weken oud is, dit is een schatting, dus misschien zitten ze er wel enkele dagen naast ofzo ik weet het ook niet.

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 04 oktober 2011 - 18:28

200 gr is echt veel te weinig (geboortegewicht is normaal ong 100gr)
Ga aub vanavond nog naar de DA bij zo'n klein kittentje kan nog 1 nacht wachten al te laat zijn
Gebruik je mineraalwater of afgekoeld gekookt water?
Temperatuur van melk moet 38 graden zijn en 6 keer per dag gegeven worden
Leg het kittentje zeker niet op de rug om het te voederen en laat hij een boertje?
Sorry voor de vele vragen maar ben maar aan het meedenken
Een spuitje zoals hierboven gezegd zou ik niet gebruiken want bij zo'n klein kitten kan gemakkelijk melk in de longen krijgen

Guest_Bumba_*
Guest_Bumba_*

#11 Geplaatst 04 oktober 2011 - 20:20

meestal laat hij wel een boertje... Maar of het hier nu aan zou liggen weet ik wel niet hoor ;) Ik weet dat het veel te mager is, hij is praktisch vel over been, maar blijft uiteindelijk nog wel levendig als het wakker is...

Ik ben trouwens net bij de DA geweest op ieders advies, hij zegt dat het zo te zien geen bacteriële infectie is. Aan de diarree te zien is het melkintolerantie zei hij. En hier valt nu eenmaal niets aan te doen, ik geef al zeer goede poedermelk dus daar valt niets te veranderen. Hij heeft een middeltje meegegeven met een spuitje voor de diarree, en normaal gezien zou er binnen een dag of 2 grote beterschap moeten zijn. Hij raadde me aan om de 2 uur een kleine hoeveelheid melk te geven een 2 à 3 ml (moet met een beetje dwang wel lukken) om de darmpjes tot rust te brengen voorlopig. Hij heeft me ook gezegd dat ik nog niet moest opgeven maar dat de kans dat zo'n klein kitten het haalt wel maar 50/50 is... ofwel gaat het beter binnen enkele dagen ofwel gaat het alleen nog maar slechter en sterft het uiteindelijk... Hij kan geen antibiotica of dergelijke geven omdat het katje echt veel te klein is hiervoor, en ontwormen ook niet, maar hier lag het volgens hem echt niet aan.

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#12 Geplaatst 04 oktober 2011 - 20:27

Ook een heel klein kitten kan AB krijgen hoor, een druppel synolux doet vaak al wonderen
Hopelijk kan je het kitten erdoor helpn
Mocht het echt niet willen drinken is een sonde ook nog een optie

Guest_Bumba_*
Guest_Bumba_*

#13 Geplaatst 04 oktober 2011 - 20:30

Het knabbelt wel op het flesje dus zo krijg ik er wel wat in, hopelijk gaat het zich dan nog herpakken. Misschien zij hij dat omdat het niet alleen klein is maar ook nog eens zeer mager ... ik weet het niet pff overmorgen moest ik nog eens teruggaan.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#14 Geplaatst 04 oktober 2011 - 22:37

Ik hoop dat je het kittentje er door krijgt. Hou het maar goed warm, leg het desnoods wat op je huid onder je t shirt. Zie wel dat het lucht krijgt. ;)
En blijven proberen om de twee uur te voeden. We duimen volop. :duim: :duim: :duim:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#15 Geplaatst 05 oktober 2011 - 10:34

Hoe is het vandaag met het kleintje?