Spring naar inhoud

- - - - -

Verstandelijke beperkingen en sociale media

• Log in om te reageren
28 reacties op dit onderwerp
Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 04 oktober 2011 - 22:28

Zoals jullie weten ben ik nog naarstig opzoek naar een thema voor mijn eindwerk journalistiek. Ik zou heel graag werken met 'vergeten' doelgroepen en ik had het idee om na te gaan hoe verstandelijk gehandicapten omgaan met sociale media. Maken ze gebruik van (sociale media) en zo ja: hoe gaan ze hiermee om. Wat kan sociale media voor hen betekenen of waar liggen juist de valkuilen...

Is het iets dat jullie zouden lezen of zou kunnen interesseren? Ik vind het moeilijk een goed onderwerp te vinden uit schrik dat mensen het gewoon niet leuk vinden dus ik vind jullie mening erg belangrijk! Het is natuurlijk nog geen omkaderd onderwerp, gewoon een ideetje

Dank jullie ;)

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 04 oktober 2011 - 22:34

ik vind het alvast een interessant onderwerp, maar je zou zeker moeten nagaan of het je al niet voorgedaan is ;)

Geplaatste afbeelding

Annelore
Annelore
  • 1.187 berichten

#3 Geplaatst 04 oktober 2011 - 22:45

ik vind het wel interessant, maar let er wel op dat je niet het woord "handicap" gebruikt, maar "beperking". Sommige mensen zijn hier tamelijk gevoelig voor :)
Veel succes alvast!

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 04 oktober 2011 - 22:46

Ik vind het onderwerp wel goed gevonden en ik zou het ook lezen.  Interessante materie denk ik.
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 04 oktober 2011 - 23:19

Aldhissla zei:

ik vind het alvast een interessant onderwerp, maar je zou zeker moeten nagaan of het je al niet voorgedaan is ;)

Dat is het juist, ik heb er nog helemaal niets over gevonden, terwijl ik wel vind dat ook zij recht hebben op een correct mediaplatform dat aan hun eisen voldoet en waar zij ook toegang hebben tot informatie. Er wordt ook niet veel aan media 'gedaan' door mensen met een beperking. Ik denk thans wel dat er nood is aan hun visie.

Moeilijk zo'n onderwerp kiezen voor een eindwerk :censored:

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 04 oktober 2011 - 23:20

Annelore zei:

ik vind het wel interessant, maar let er wel op dat je niet het woord "handicap" gebruikt, maar "beperking". Sommige mensen zijn hier tamelijk gevoelig voor :)
Veel succes alvast!

Juist! Mijn fout! Daarbij mijn excuses aan iedereen die zich aangesproken voelt :)

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 04 oktober 2011 - 23:23

Lijkt mij zeer interessant. Heb er zelf ook al eens over nagedacht toen ik bij een van mijn vrienden in de lijst iemand met het syndroom van Down zag. Sommigen moeten misschien berschermd worden tegen zichzelf? Anderen zullen heel goed weten wat ze doen.. Maar controleert iemand dat? Nu ja, eigenlijk geldt dat natuurlijk voor iedereen... Als ik zie hoe "normale" mensen soms met bepaalde zaken omgaan...

Geplaatste afbeelding

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 04 oktober 2011 - 23:30

Je stelt goede vragen! Idd, is er zo iets als 'omgaan met sociale media' voor deze mensen. Of hoe ze moeten kijken naar deze informatiestroom. Vele houden deze mensen buiten die nieuwsstroom, terwijl ook zij deel uit maken van deze wereld. Een tijd geleden werd deze vraag ook gesteld over senioren. Senioren in godsnaam! Mensen zoals jij en ik, maar dan wat ouder :) Ongelofelijk toch... Ik vind persoonlijk dat de media zich te weinig bezig houden met bepaalde groepen. Ook kids zijn lang buitengesloten. Ondertussen kwam dat wat opgang met zaken als Karrewiet ed, maar van een echte kinderkrant is er in Vlaanderen nog steeds geen sprake. In Walonie ondertussen wel.

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 04 oktober 2011 - 23:31

Annelore zei:

Veel succes alvast!

alleen al daarover zou je een heel onderzoek kunnen doen.... want dat verandert door de tijd.

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 04 oktober 2011 - 23:37

Hehe, idd maar ik heb al eens iets gelijkaardig gedaan met allochtonen. En dan zit je weer veel met etymologie bezig. Heb daar een beetje genoeg van na twee jaar uitgebreide Nederlandse lessen. :)

Guest_Delphine_*
Guest_Delphine_*

#11 Geplaatst 04 oktober 2011 - 23:40

Volgens mij kan je daar toch wel wat over vinden (heb eventjes snel gezocht), een tijdje geldeden was er erg veel te doen over een site bedoeld voor mensen met een beperking, dottie heette die denk ik.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 04 oktober 2011 - 23:44

Delphine zei:

Volgens mij kan je daar toch wel wat over vinden (heb eventjes snel gezocht), een tijdje geldeden was er erg veel te doen over een site bedoeld voor mensen met een beperking, dottie heette die denk ik.

inderdaad...  Over Dottie - Dottie
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 04 oktober 2011 - 23:52

Bedankt!! Kan ik best eens mee gaan praten als het zover komt! Fijn dat iedereen de hoofden bij mekaar steekt ;)

Vedette
Vedette
  • 785 berichten

#14 Geplaatst 05 oktober 2011 - 09:27

Ik vind het zeker een interessant onderwerp.

Het ligt denk aan het niveau en de mate van de handicap en ook de mate waarin men gecontroleerd wordt op het gebruik van sociale media.
Ik heb een cliƫnt gekend die sites als hyves gebruikt, en hij werd daarin strikt gecontroleerd door zijn eerst verantwoordelijke. Maar dat is een 24 uurs woonsetting, daarin is controle net wat makkelijke uit te voeren.

Ik denk dat de meest kwetsbare doelgroep de LVG is en dat zij tevens ook het meest gebruik maken van de sociale media.. Zij zijn vaak een gemakkelijker slachtoffer voor loverboys e.d. en door het gebruik van sociale media kunnen zij hierdoor helaas ook makkelijker opgespoord worden.
Anderzijds is het ook een manier voor hen om in contact met anderen te komen, vaak is er een gemis aan persoonlijke relaties.

Sowieso moet je inderdaad een duidelijk kader stellen binnen welke doelgroep je neemt. LVG, VG regulier, SGLVG (om maar even binnen de termen van het B formulier van het CIZ te blijven).
Interessant zou ook kunnen zijn of het uitmaakt dat mensen zelfstandig, MBZW, BZW of in een 24-uurs setting wonen, maar die interesse komt voort omdat ik zelf met verstandelijk beperkten werk, op dit moment in de 24-uurs zorg, maar ik ga ook invallen op locaties waar mensen BWZ en MBZW wonen. Ik denk niet dat dit voor jou stuk van toepassing is, dat maakt het te breed en te ingewikkeld. ;)

In Nederland zijn hier  volgens mij binnen mijn organisatie wel eens symposiums over geweest en ook wel binnen andere organisaties. Het loont om te kijken welke informatie er al bekend is in binnen en buitenland :)
www.cattery-momak.comPerzen & Exotics

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 05 oktober 2011 - 10:38

Het is een geweldig onderwerp, Zelf en ik vrijwilliger bij een opvang voor dakloze drugsgebruikers. Ook hierzijn vele mooie/ afschuwelijke verhalen te vinden. Veel mensen wijzen deze groep direct de rug toe, terwijl er veel vechters bijzitten, en mensen met een onmogelijke start. Daar zou ook wel eens wat meer begrip voor mogen worden opgebracht. In de media wordt deze groep ook bijna altijd veel negatief weergegeven, misschien is dit ook wel een mooi en dankbaar onderwerp ( maar over mensen met een beperking ook hoor, beide groepen liggen dicht aan mijn hart)