Spring naar inhoud

- - - - -

Verstandelijke beperkingen en sociale media

• Log in om te reageren
28 reacties op dit onderwerp
Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#16 Geplaatst 05 oktober 2011 - 10:47

hey Grumpje, ik ben momenteel al voor dewereldmorgen.be bezig aan een reportage over asielzoekers waar ook zeer veel dakloze bij zitten. Ik vind ook dat het doelgroepen zijn die te weinig 'aan hun trekken kunnen komen' als het media betreft. Terwijl het voor die mensen vaak erg belangrijk is.

@Vedette: ik ken niets van je afkortingen af ;) ;) Maar ik snap je punt van afbakening wel. Ik ben daar zelf nog over aan't nadenken. Ik moet straks naar mijn promotor om mijn stuk vast te leggen en vraag hem dan of en hoe ik het onderwerp kan afbakenen. Ik vind jou mening wel heel nuttig, mss dat ik je nog wel wat vraag gaandeweg ;)

Ik moet sowieso langs dagcentra in Belgie, ook omdat ik echt wil ZIEN hoe ze dit aanpakken en of er de tijd en/middelen voor zijn.

Maar goed, nu maar naar de les want ik ga te laat komen :)

Bewerkt door Gorecki, 05 oktober 2011 - 10:48.

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#17 Geplaatst 05 oktober 2011 - 10:55

he goed! goei onderwerp,

Mijn eindwerk vroeger ging over het downsyndroom in het gewoon onderwijs( integratie)

veel succes
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 05 oktober 2011 - 11:02

Gorecki zei:

hey Grumpje, ik ben momenteel al voor dewereldmorgen.be bezig aan een reportage over asielzoekers waar ook zeer veel dakloze bij zitten. Ik vind ook dat het doelgroepen zijn die te weinig 'aan hun trekken kunnen komen' als het media betreft. Terwijl het voor die mensen vaak erg belangrijk is.

geweldig, ik zou het heel graag lezen. misschien zou je me als het klaar is eens op willen sturen ( woon in Nederland dus ik heb geen beschikking over de genoegde krant.)

Als je het gaat hebben over mensen met een beperking in de media, is het misschien mooi, als je vooral de mensen met een beperking erbij betrekt waar verstandelijk niks meer aan de hand is.
Sommige mensen met spamse die in een rolstoel zitten worden vaak behandeld of ze "acherlijk" zijn ( sorrie voor de woordkeuze, maar dit geven ze zelf vaak aan) terwijl er genoeg tussen zijn met een HBO of universitaire studie. Het zou geweldig zijn als je oude media kan gebruiken en hoe het invloed heeft gehad op het leven van bijvoorbeeld deze beperkte doelgroep.

Is maar een ideetje, wat het ook gaat worden, ook dit artikel zou ik heel graag willen lezen.

:geluk: en :duim: voor dit geweldig onderwerp

Fietje26
Fietje26
  • 6.738 berichten
  • 4 katten

#19 Geplaatst 05 oktober 2011 - 11:54

Lijkt me ook wel een interessant onderwerp.
Ik heb stages gedaan bij jongeren met autisme en een randnormale begaafdheid. Daar was wel wekelijks een actualiteituurtje op het programma. Samen met de jongeren bekeken we de kranten (aangepast aan hun niveau, dus van de Jommekeskrant tot aan de "volwassenenkranten") en bespraken we de artikels.

Ik heb een andere stage gedaan bij jongeren met emotionele- en stemmingsstoornissen en een licht tot matige verstandelijke beperking. Daar werd wel niet over de actualiteit gesproken. jongeren mochten wel naar het nieuws kijken maar als ik eens meekeek merkte ik wel dat ze er niet veel van begrepen. (Een van de gasten vroeg me toen zelfs wie Ossama Bin Landen was, hij had er nooit van gehoord...).

Op beide stageplaatsen werd echter wel facebook en MSN gebruikt. Weliswaar gecontroleerd. Je zou verbaast staan hoeveel "rare" mannen de meisjes toevoegden. Ook was het spijtiggenoeg een plaats waar veel van onze gasten virtueel "gepest" werden...

Ik heb wel geen idee of er al iets rond gedaan is. Maar mij zou het zeker interesseren!

Bewerkt door Fietje26, 05 oktober 2011 - 11:56.

Geplaatste afbeelding
Dogs come when they're called, cats take a  message and get back to you.- Mary Bly

Nakthis
Nakthis
  • 1.321 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 05 oktober 2011 - 13:40

Goh, je kan het breder zien hé Grumpje...Mensen met een beperking, dat is heel ruim. Ik zou daar ook drugsverslaafden bij rekenen, andersvaliden is een groep apart. Het lijkt mij in ieder geval een goed onderwerp.

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#21 Geplaatst 05 oktober 2011 - 13:48

Nakthis zei:

Goh, je kan het breder zien hé Grumpje...Mensen met een beperking, dat is heel ruim. Ik zou daar ook drugsverslaafden bij rekenen, andersvaliden is een groep apart. Het lijkt mij in ieder geval een goed onderwerp.

Zeker is het heel ruim, daar vallen zoveel gevallen onder. Veel drugsverslaafde hebben ook een beperking op mentaal gebied, soms al voor de "gebruiksgeschiedenis"en andere juist daardoor. ( niet iedereen, maar ook veel gevallen wel)

Mij lijkt echter voor een scriptie beter om het op 1 groep met dezelfde kenmerken te houden, het is overzichtelijker en reageren vaak ook hetzelfde op uitlateningen in de media.
Bijwijze van: iemand die geboren is zonder arm heeft ook een beperking en valt ook onder deze groep. Deze zal heel anders reageren op sommige uitlatingen in de media, dan iemand die bijna geheeld verlamd is.

Ik vind het gewoon een goed en leuk onderwerp en wilde een beetje meedenken ;)

Nakthis
Nakthis
  • 1.321 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 05 oktober 2011 - 13:51

Nee nee, het was geen commentaar, eerder lof omdat er ook eens aan die mensen gedacht wordt ipv dat ze veroordeeld worden :)

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#23 Geplaatst 05 oktober 2011 - 14:00

Nakthis zei:

Nee nee, het was geen commentaar, eerder lof omdat er ook eens aan die mensen gedacht wordt ipv dat ze veroordeeld worden :)

haha was niet op mijn teentjes getrapt, maar ik merk soms dat ik in een opwelling iets schijf, zonder het misschien goed geformuleerd te hebben.
Via internet hoor is het soms moeilijk de ondertoon uit een bericht te halen, waardoor er vaak verkeerd op gereageerd kan worden, dus ik wilde het een beetje verduidelijke.

Over lof... niet iedereen heeft een goede start in het leven, het zou goed zijn als daar eens vaker rekening mee gehouden wordt, maar er zijn mensen die veeel meer doen dan ik.

Nakthis
Nakthis
  • 1.321 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 05 oktober 2011 - 14:04

Weet ik, maar toch wordt vrijwiliigerswerk en gewoon vriendelijkheid in het dagelijkse leven enorm onderschat. Je kunt echt op de stomste manieren een groot verschil maken, en er zijn héél weinig mensen die dat weten :)

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 05 oktober 2011 - 14:37

Lieve kattenvriendjes ik heb fantastisch nieuws! Ik heb de zegen gekregen om hierover mijn eindwerk te maken. Ik moest vandaag mijn onderwerp gaan verdedigen en ze waren laaiend enthousiast: ze vonden het vernieuwend! En da's voor een journaliste in spé toch echt wel belangrijk :) Ze waren zo enthousiast dat ik op een bepaald moment vroeg of ze met mij aan't lachen waren. Dat floepte er zo uit maar ze garandeerden me dat ze honderd procent achter me staan. Ook mijn format (geschreven pers) vonden ze goed.

Ik zie het echt helemaal zitten, ik ben blij dat ik een onderwerp heb waar ik mezelf helemaal in kan verliezen.!!

@Fietje26: kan je me zeggen waar je stage was waar ze de kranten bekeken?

Ik ben nu vooral op zoek naar informatie over dagcentra die hiermee bezig zijn
tevens moet ik nog een afbakening van het onderwerp hebben. Maar eerst moet ik het allemaal wat laten bezinken :)

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#26 Geplaatst 05 oktober 2011 - 14:38

:duim:

Nakthis
Nakthis
  • 1.321 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 05 oktober 2011 - 14:46

Het is dan ook een goede invalshoek :) Proficiat!

Nakthis
Nakthis
  • 1.321 berichten
  • 2 katten

#28 Geplaatst 05 oktober 2011 - 14:47

Oh, en misschien eens horen bij scholen voor buitengewoon onderwijs? Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me toch dat zij ook computerlessen geven?

Vedette
Vedette
  • 785 berichten

#29 Geplaatst 06 oktober 2011 - 22:27

Fijn om te horen dat ze zo enthousiast zijn bij je op de opleiding! Uiteraard mag je altijd vragen als je iets wilt weten :) Ik weet alleen niet of ik overal een antwoord voor je op heb :oops:

Haha, afbakening is altijd lastig he, zeker als je het onderwerp zo fantastisch vind. Ik weet er alles van hoe het is om te moeten afbakenen.
Maar dat is toch wel het allerbelangrijkste.

Oh de afkortingen trouwens:
LVG = Licht Verstandelijk Gehandicapt
SGLVG = Sterk Gedragsgestoord Lich Verstandelijk Gehandicapt
BZW = Begeleid Zelfstandig Wonen
MBZW = Meer Begeleid Zelfstandig Wonen
:)
www.cattery-momak.comPerzen & Exotics