Spring naar inhoud

- - - - -

probleem ivm nageltjes

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Guest_Mirko_*
Guest_Mirko_*

#1 Geplaatst 05 oktober 2011 - 10:54

Hoi kattenforum!

Sinds kort heb ik 2 kleine katjes bij me thuis hier. Het katertje van de 2 heeft een nogal vreemd probleem: hij blijft regelmatig met één van zijn nageltjes zitten in het tapijt of in één van de dekens die liggen om op te slapen, of in een kledingstuk, ... Ik heb hem al enkele keren moeten bevrijden omdat hij er zelf niet meer uit geraakte en aan het miauwen was om hulp. Ik vermoed dat hij zich 's nachts al eens losgerukt heeft, want op een morgen mankte hij wat toen ik beneden kwam. Is hier een oplossing voor? (ik ben geen voorstander van het knippen van de nageltjes)

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 05 oktober 2011 - 11:05

Mag ik vragen hoe oud ze zijn, kittens, vooral jonge hebben in het begin moeite met het intrekken van hun nageltjes. In hetbegin kunnen ze dit zelfs nog helemaal niet.

Guest_Mirko_*
Guest_Mirko_*

#3 Geplaatst 05 oktober 2011 - 11:27

nu zijn ze 9-10 weken oud, ik hoop dat het dat is, ik leef al mijn hele leven met katten, maar zo heb ik het nog nooit geweten

animal
animal
  • 129 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 05 oktober 2011 - 14:44

Ik zou toch voorzichtig die nageltjes knippen. Op die leeftijd weten ze wel hoe ze hun nageltjes in moeten trekken.
En je wilt ook niet dat hij vast komt te zitten als je niet thuis bent.
Als je zelf niet durft te knippen kun je altijd even naar de dierenarts.
Ik denk altijd heel goed na
voordat ik iets stoms zeg.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 05 oktober 2011 - 17:20

Je kan dat gemakkelijk zelf doen, katje op je schoot nemen, duw op het voorste pootje zachtjes ter hoogte van de nageltjes, als het nageltje uitsteekt het puntje ervan af knippen en dit doen met alle nagels behalve de achterpoten die hoef je niet te doen die slijten van alleen af. Ik neem een nagelknipper hiervoor omdat ik het gemakkelijker werken vind, je kan ook een speciale nagelschaar hiervoor gebruiken.
Zorg ook voor krab mogelijkheden zoals krabmatten, krabpalen ed.
Durf je het niet zelf doen tja dan ga je best naar de dierenarts.

Guest_Mirko_*
Guest_Mirko_*

#6 Geplaatst 06 oktober 2011 - 18:54

nee nee, ik ben net geen voorstander van het knippen van de nageltjes. Ze zitten momenteel in mijn bil zelfs :-p

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 06 oktober 2011 - 22:09

Waarom wil je de nagels niet knippen? Nagels kunnen ook te lang worden en dan zul je ze moeten knippen. Het is niet zo dat je de hele nagel eraf haalt he, je knipt alleen het uiterste puntje eraf....

En het kan veel problemen voorkomen. Het lijkt me hier dé oplossing

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Mirko_*
Guest_Mirko_*

#8 Geplaatst 12 oktober 2011 - 09:12

ah, ik dacht dat het over de hele nagel ging... Het is alleszins heel fel verminderd in de laatste dagen, ik haal hem nu en dan nog van het tapijt af en hij hing nog eens in een trui, maar het is zo frequent niet meer, ik kijk het nog een momentje aan en dan doe ik mss toch een stukje af van zijn nageltje

dank jullie wel :)

Nakthis
Nakthis
  • 1.321 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 12 oktober 2011 - 13:27

Dus even checken, want Dido begint uit protest aan deuren te krabben als wij erachter zitten...Je mag het puntje zelf knippen, dat doet hen geen pijn?

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#10 Geplaatst 12 oktober 2011 - 14:12

Nakthis zei:

Dus even checken, want Dido begint uit protest aan deuren te krabben als wij erachter zitten...Je mag het puntje zelf knippen, dat doet hen geen pijn?

nee hoor, dat doet helemaal geen pijn (al vinden de meesten het niet zo aangenaam O:) ) als je enkel het scherpe puntje eraf doet, zit je nog heel ver van het bloedkanaaltje :)
Geplaatste afbeelding