Spring naar inhoud

- - - - -

Smoke?

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Guest_beke_*
Guest_beke_*

#1 Geplaatst 06 oktober 2011 - 23:28

Ik weet niet of dit de juiste rubriek is om mijn vraag te stellen, indien niet kan je het gerust verplaatsen.

Vraagje aan de kenners:
Af en toe zie ik dat er in een nestje Britten soms een 'smoke' kitten geboren wordt.
Ik weet dat dit eigenlijk geen kleur benaming is, maar dat de vacht eigenlijk niet helemaal door gekleurd is.
Tot nu toe ben ik enkel zwart smoke en choc smoke tegengekomen.

Misschien kom ik nu wel heel dom over, maar:
Kan 'smoke' enkel bij donker gekleurde katten voorkomen of ook bij licht gekleurde, zoals lilac, créme......of is dit enkel moeilijker te zien?
Kan dit ook voorkomen bij 2-of 3 kleurtjes of enkel bij effen kleuren?

Zelf heb ik een 'smoke' nog nooit in het echt gezien, enkel op foto, maar ik vind ze wel iets hebben.
Hoe ontstaat 'smoke' eigenlijk en is dit dan niet een foutje?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 07 oktober 2011 - 00:00

smoke kan ook bij rode katten voorkomen weet ik, maar verder weet ik er niks over ^^

Geplaatste afbeelding

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#3 Geplaatst 07 oktober 2011 - 01:21

"smoke" is hetzelfde als "silver" maar dan voor de effen kleuren en smoke/silver kan in elke kleur voorkomen.

Soms kan het wel moeilijk te zien zijn in de "lichtere" kleuren en soms kan je minder duidelijke "smokes" hebben ook.

gr.

veerle

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#4 Geplaatst 07 oktober 2011 - 10:45

beke zei:

Ik weet niet of dit de juiste rubriek is om mijn vraag te stellen, indien niet kan je het gerust verplaatsen.

Vraagje aan de kenners:
Af en toe zie ik dat er in een nestje Britten soms een 'smoke' kitten geboren wordt.
Ik weet dat dit eigenlijk geen kleur benaming is, maar dat de vacht eigenlijk niet helemaal door gekleurd is.
Tot nu toe ben ik enkel zwart smoke en choc smoke tegengekomen.

Misschien kom ik nu wel heel dom over, maar:
Kan 'smoke' enkel bij donker gekleurde katten voorkomen of ook bij licht gekleurde, zoals lilac, créme......of is dit enkel moeilijker te zien?
Kan dit ook voorkomen bij 2-of 3 kleurtjes of enkel bij effen kleuren?

Zelf heb ik een 'smoke' nog nooit in het echt gezien, enkel op foto, maar ik vind ze wel iets hebben.
Hoe ontstaat 'smoke' eigenlijk en is dit dan niet een foutje?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Kijk eens naar mijn kattenprofielen, Isis is een black Smoke. Heb al een blue smoke gezien en een red smoke in de Coons maar daar valt de smoke toch iets minder op dan in zwart en eelrijk gezegd, ik zie bij blauw en rood bijzonder moeilijk het verschil tussen smoke en silver

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#5 Geplaatst 07 oktober 2011 - 17:27

Eragon zei:

Kijk eens naar mijn kattenprofielen, Isis is een black Smoke. Heb al een blue smoke gezien en een red smoke in de Coons maar daar valt de smoke toch iets minder op dan in zwart en eelrijk gezegd, ik zie bij blauw en rood bijzonder moeilijk het verschil tussen smoke en silver

D'r is geen verschil in smoke en silver. Is juist hetzelfde alleen spreekt men van silver bij een kat met een tabby patroon en van smoke bij een "effen" kat.

gr.

veerle

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#6 Geplaatst 07 oktober 2011 - 22:54

Ik heb nu een nestje van een black silver tabby spot x black silver tabby blotched Britten. 2 kinderen zijn black silver tabby spot (1 langhaar en 1 korthaar) en de derde is een black smoke. Dit kitten lijkt gewoon een effen zwarte kat, maar als je de haren uiteen doet, is de binnenkant van de haren wit/silver.
In het begin had hij ghost marking, dus zag je nog een duidelijk tabby-patroon, maar dat is nu bijna helemaal weg.

Het is best grappig, want mijn andere nest is bijna helemaal silver shaded, dus wit/silver met zwarte puntjes. Als die naast elkaar liggen, echt yin en yang!

Guest_beke_*
Guest_beke_*

#7 Geplaatst 07 oktober 2011 - 23:00

Eragon zei:

Isis is een prachtige poes, hmmmm!
Ze poseert ook zo trots en waardig.

Bij de rasstandaard lees ik altijd: 'en de vacht moet volledig doorgekleurd zijn'.
Dat is bij een smoke niet zo, wordt dit dan aanzien als een fout of minpunt?

Kan je mij misschien ook nog het verschil tussen smoke en silver uitleggen?

Alvast bedankt!

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 07 oktober 2011 - 23:06

Veerle zei:

D'r is geen verschil in smoke en silver. Is juist hetzelfde alleen spreekt men van silver bij een kat met een tabby patroon en van smoke bij een "effen" kat.

gr.

veerle

verschil tussen smoke en silver is er niet. Is al uitgelegd ;)

en het is geen fout. Het is een andere 'kleur'slag. Een variant op de volledige doorkleuring. Als je je kat inschrijft op show als smoke (of silver bij een tabby) dan hoort die witte onderkant van de haar er te zitten.

Bewerkt door ginnie, 07 oktober 2011 - 23:06.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_beke_*
Guest_beke_*

#9 Geplaatst 07 oktober 2011 - 23:11

annakiya zei:

Ik heb nu een nestje van een black silver tabby spot x black silver tabby blotched Britten. 2 kinderen zijn black silver tabby spot (1 langhaar en 1 korthaar) en de derde is een black smoke. Dit kitten lijkt gewoon een effen zwarte kat, maar als je de haren uiteen doet, is de binnenkant van de haren wit/silver.
In het begin had hij ghost marking, dus zag je nog een duidelijk tabby-patroon, maar dat is nu bijna helemaal weg.

Het is best grappig, want mijn andere nest is bijna helemaal silver shaded, dus wit/silver met zwarte puntjes. Als die naast elkaar liggen, echt yin en yang!

Is toch super tof:
2 nestjes die zo totaal verschillend zijn en mekaar toch aanvullen en zo een eenheid vormen (yin en yang).

Proficiat met je kittens!

Guest_beke_*
Guest_beke_*

#10 Geplaatst 07 oktober 2011 - 23:15

ginnie zei:

verschil tussen smoke en silver is er niet. Is al uitgelegd ;)

en het is geen fout. Het is een andere 'kleur'slag. Een variant op de volledige doorkleuring. Als je je kat inschrijft op show als smoke (of silver bij een tabby) dan hoort die witte onderkant van de haar er te zitten.

Ok, nu begrijp ik het.
Ben soms een beetje traag van begrip.

Heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg!

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#11 Geplaatst 07 oktober 2011 - 23:20

geen punt. Ik ben ook niet altijd even snel :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende