Spring naar inhoud

- - - - -

war on chaos....

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 07 oktober 2011 - 10:32

Ik ben eigenlijk een ongelooflijk chaotische persoon. Eigenlijk gebruik ik leiver de term "organizationally challenged" :lachen:

Daardoor dat ik ook echt moeite doe om alles wat belangrijk is zo georganiseerd mogelijk te doen anders loopt het echt in het honderd.

Misschien is een topic leuk waarin we mekaar tips geven over hoe we dingen makkelijk organiseren en zo de war on chaos te winnen?

hier dus al vast enige verhuis tips:
1. kijken wat er gedaan moet worden in het nieuwe huis en dit eerst doen (behangen, verven...)
2. alles wordt netjes ingepakt in dozen,
3. alle dozen krijgen een bestemming (keuken, slaapkamer, ...) of als men nog niet weet waar men dat gaat zetten, een categorie (boeken, hobby, decoratie,...)
4. elke doos wordt genummerd per kamer/categorie zodat je precies weet: keuken zijn 10 dozen (van 1 tot 10); badkamer zijn 5 dozen (van 1 tot 5), boeken zijn 20 dozen (van 1 tot 20). Heel handig om te zien of je wel alle keuken dozen hebt.
5. een excel sheet bevat info wat er in elke doos zit. Dus een uitprintje helpt me als ik iets dringend nodig heb om te weten in welke doos dat precies zit
6. weekend tassen pakken met de dingen die je de eerste dag/dagen nodig hebt (kleren, tandeborstel,...)
7. de dozen en kleine meubels worden vlug verhuisd met vrienden/familie
8. de grote, zware meubels worden via een firma gedaan
9. alles is zo georganiseerd dat in de dagen na de verhuis telenet, nieuwe meubelen,... geleverd worden.

Dus stel hier vragen over waar je chaos in hebt of geef tips over hoe jij chaos onder controle houdt!
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

zzzaramia
zzzaramia
  • 1.003 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 07 oktober 2011 - 11:40

Ik vind dit wel een leuk topic.  Zoals al eens gezegd, ik ben niet de meest georganiseerde persoon, maar ik heb toch sommige zaken die werken voor mij ...

Bijvoorbeeld verwerken van mails op het werk.  Ik werk in een functie waar ik verschillende klantenportefeuilles en verschillende projecten beheer en mijn mailbox ziet er zodoende dus heel chaotisch uit.  Ik ontvang soms per dag een 50-tal werkgerelateerde mails en ik stuur er evenveel uit.  Het is dus soms moeilijk om het overzicht te bewaren. :oops:

1.  Vooral niet panikeren.  Je moet goed onthouden dat je maar 1 mail per keer kan behandelen.
2.  Open niet meteen elke mail die je krijgt.  Je kan het vluchtig bekijken in 'preview', maar zorg ervoor dat onbehandelde mails nog altijd vet (of rood in mijn geval) staan.
3.  Maak een map per client aan en in die map maak je een map per project aan.
4.  Als je een mail behandeld, klik je hem helemaal open, zodat hij niet meer vet of rood staat.
5.  Als je een mail verstuurd, zet jezelf in BCC.
6.  Eenmaal de mail behandeld plaats je de mail en de eventueel verstuurde mail in de juist map.
7.  Op naar de volgende mail!!!

Wat brengt dit systeem nu bij?  Je kan rustig werken en mail per mail afhandelen.  Het geeft veel meer voldoening als je iets volledig kan afwerken dan dat je met verschillende zaken tegelijk bezig bent.  Het feit dat je de mails klasseert maakt dat je mailbox ook niet zo vol meer lijkt.
Daarnaast kan je ook makkelijk alles chronologisch per project terugvinden moesten er vragen zijn.

Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#3 Geplaatst 07 oktober 2011 - 13:27

als je zo'n chaoot bent, dan moet je de boek een opgeruimd leven met ADHD aanschaffen ;-) Ofwel aan de slag met de huishoudcoach.
Echt wel een grote hulp in mijn chaotisch bestaan.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 07 oktober 2011 - 13:35

zzzaramia zei:

Ik vind dit wel een leuk topic. Zoals al eens gezegd, ik ben niet de meest georganiseerde persoon, maar ik heb toch sommige zaken die werken voor mij ...

Bijvoorbeeld verwerken van mails op het werk. Ik werk in een functie waar ik verschillende klantenportefeuilles en verschillende projecten beheer en mijn mailbox ziet er zodoende dus heel chaotisch uit. Ik ontvang soms per dag een 50-tal werkgerelateerde mails en ik stuur er evenveel uit. Het is dus soms moeilijk om het overzicht te bewaren. :oops:

1. Vooral niet panikeren. Je moet goed onthouden dat je maar 1 mail per keer kan behandelen.
2. Open niet meteen elke mail die je krijgt. Je kan het vluchtig bekijken in 'preview', maar zorg ervoor dat onbehandelde mails nog altijd vet (of rood in mijn geval) staan.
3. Maak een map per client aan en in die map maak je een map per project aan.
4. Als je een mail behandeld, klik je hem helemaal open, zodat hij niet meer vet of rood staat.
5. Als je een mail verstuurd, zet jezelf in BCC.
6. Eenmaal de mail behandeld plaats je de mail en de eventueel verstuurde mail in de juist map.
7. Op naar de volgende mail!!!

Wat brengt dit systeem nu bij? Je kan rustig werken en mail per mail afhandelen. Het geeft veel meer voldoening als je iets volledig kan afwerken dan dat je met verschillende zaken tegelijk bezig bent. Het feit dat je de mails klasseert maakt dat je mailbox ook niet zo vol meer lijkt.
Daarnaast kan je ook makkelijk alles chronologisch per project terugvinden moesten er vragen zijn.

ja, emails zijn vaak een echte nachtmerrie!!!

Nog een tip bij outlook : ik heb dat zo geprogrameerd dat alles waar alleen ik in de to lijn sta, automatisch in het rood binnenkomt.  Sta ik in de to lijn met meerdere, dan is dat blauw. Al de rest is zwart.
dat geeft ook een overzicht: alle rode moet ik lezen, de blauwe zijn ook belangrijk, de zwarte zijn minder belangrijk.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

zzzaramia
zzzaramia
  • 1.003 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 07 oktober 2011 - 13:54

wea zei:

ja, emails zijn vaak een echte nachtmerrie!!!

Nog een tip bij outlook : ik heb dat zo geprogrameerd dat alles waar alleen ik in de to lijn sta, automatisch in het rood binnenkomt.  Sta ik in de to lijn met meerdere, dan is dat blauw. Al de rest is zwart.
dat geeft ook een overzicht: alle rode moet ik lezen, de blauwe zijn ook belangrijk, de zwarte zijn minder belangrijk.

Ik werk met Lotus Notes en ik denk niet dat die functie bestaat hierop. :catscratchhead  

Om eerlijk te zijn heb ik ook niet veel zin om het te gaan zoeken.  Ik geraak altijd verloren in dat programma en dan pas ik iets aan wat ik niet moet aanpassen (want ik heb admin machtigingen) en uiteindelijk moet ik dan naar de IT provider bellen die dan al vloekend het probleem oplost.  Die beklagen waarschijnlijk de dag dat ze mij admin machtiging hebben gegeven. :ha

Geplaatste afbeelding