Spring naar inhoud

- - - - -

Black shaded silver -> bruine schijn?

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#1 Geplaatst 07 oktober 2011 - 14:42

Aynoa's 2 kittentjes hebben precies zo'n bruine schijn. Ze horen een zwarte tipping te hebben maar ik vind die niet echt zwart, eerder bruin. :catnoknow De staart, waar je de tipping toch beter ziet als ze zo klein zijn, is wel zwart.
Ik weet echt niet hoe dit komt, het enige dat ik kan bedenken is dat het misschien wat bruinachtig geworden is door de zon? Ik weet dat zwarte katten een bruine schijn kunnen hebben als ze vaak in de zon liggen, misschien is dit net hetzelfde? Geen idee.

Weet er iemand hoe dit komt? Ik vind het moeilijk om een foto te nemen die kleurecht is.

Geplaatste afbeelding

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#2 Geplaatst 07 oktober 2011 - 15:19

Is het geen taan? Wat voor kleur hebben de katten erachter (pa/ma/opa/oma)?

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 07 oktober 2011 - 15:20

Ik denk ook aan wat er achter mama en papa zit?

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#4 Geplaatst 07 oktober 2011 - 15:24

Black shaded silver, black chinchilla, black shaded golden. In Aynoa's lijnen zitten er ook klassieke kleuren.
Normaal zie je toch nooit rufisme bij silver shaded/shell perzen. :catscratchhead
het is ook niet dat het écht bruin is, gewoon een bruinachtige schijn aan de tipping.

Ik heb het ook even gevraagd aan de cattery van de dekkater. Zij zegt dat het kan zijn door het gelik van de mama. Normaal zou dit gewoon moeten weggaan.

Geplaatste afbeelding

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#5 Geplaatst 07 oktober 2011 - 15:40

Ik had ook een kitten met rufisme, dat kitten leek ook veel bruiner dan de andere die erbij lagen. Die van mij werd maar 3 dagen oud...

Het kan ook een golden zijn die nog op moet kleuren, sommige worden zwart geboren andere worden later pas donker. Ik vind het altijd weer een verrassing!

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#6 Geplaatst 07 oktober 2011 - 15:46

Deze kittens zijn wel héél duidelijk silver. Ze kunnen niet golden en silver zijn. Golden katten missen immers het inhibitor gen, welke maakt dat ze silvers zijn. Wel is het zo dat ze niet homozygoot silver zijn, maar dit zou zich niet mogen uiten in de kleur. :wi

Op foto zie je het zelfs niet. Het valt vooral op als er natuurlijk licht op hen schijnt.

Cayran:
Geplaatste afbeelding

Cay-Lynn:
Geplaatste afbeelding

Zoals je ziet is de tipping van de staart duidelijk zwart. De rest ziet er op de foto ook zwart uit vind ik. Jammer dat ik het niet beter op foto krijg..

Bewerkt door elixeryen, 07 oktober 2011 - 15:46.

Geplaatste afbeelding

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#7 Geplaatst 07 oktober 2011 - 15:59

Het kan idd door het likken van de mama komen hoor
Wat voor water geef je ze?
Daar kan ook veel aan liggen

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 07 oktober 2011 - 16:01

Gewoon drinkbaar kraantjeswater.
Geplaatste afbeelding

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#9 Geplaatst 07 oktober 2011 - 16:11

Daar kunnen katten een gelige gloed van krijgen.
Ik kook kraantjes water altijd, zet het nacht in de koeling en zodra her niet te koud meer is krijgen de poezels dat.
Is een tip die ik zelf ooit kreeg van een perzen fokster die veel wit had in haar perzen, en het helpt echt :)

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#10 Geplaatst 07 oktober 2011 - 16:36

Dat is echt het eerste dat ik daarvan hoor. :lachen:
Geplaatste afbeelding

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#11 Geplaatst 07 oktober 2011 - 19:31

Tis het proberen waard he meis
Weet dat er nog fokkers dit zo doen en ook dit waarnemen

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#12 Geplaatst 07 oktober 2011 - 19:35

Het kan te maken hebben met de golden die er achter zit. Je kan rufisme ook zien bij black silvers waar brown tabby achter zit.
Bij de silver tabby fok is het ook not done een inkruizing met een brown tabby. De kans is namelijk aanwezig dat je het ongewenste rufisme krijgt. Vaak zie je dan ook nog in de silver tabby wat brindle.
Normaal is bij de silver tabby, 1/3 van de haren silver en de rest van de haren horen zwart te zijn. Bij brindle dan zijn de uiterste topjes ook wittig. Bij een slechte brown tabby met brindle ( wat veel voorkomt bij brown tabby's) wordt dan en de brindle versterkt en ook de rufisme.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#13 Geplaatst 08 oktober 2011 - 16:17

ik denk ook door het likken ;)

Guest_Ann&Dirk_*
Guest_Ann&Dirk_*

#14 Geplaatst 10 oktober 2011 - 17:07

He, Ninja heeft dat ook een beetje. Ze is ook black shaded silver (ook wel heel duidelijk) maar heeft op haar buik een paar bruin/gouden plekjes. Ook rond haar neus lijkt het eerder zo'n schijn te zijn.