Spring naar inhoud

- - - - -

Iemand ervaring met knippen nagels van kanarie?

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 10 oktober 2011 - 17:56

Elke 2 weken kom ik bij een bejaarde dame die een kanariepietje heeft. Het diertje zijn nagels zijn enorm lang en helemaal rond de stok gedraaid of geheel zijwaarts gegroeid.  Telkens vraag ik of ze dan niet iemand kent die de nagels zou kunnen knippen. Maar ze beloofd steeds dat het snel zal gebeuren nu zijn we al een jaar verder. Als ik het zou kunnen maar ik denk eerder durven dan was het allang gebeurd. Ik moet daar aanstaande woensdag weer heen.
Weet er iemand mij stap voor stap uit te leggen hoe ik het zou kunnen doen, welke schaar, kan je zien tot hoever je terug kan knippenā€¦ ga er vanuit dat ik totaal geen ervaring heb maar het diertje heel graag een aangenamer leven zou willen geven.  

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 10 oktober 2011 - 18:00

Mijn vader knipte de nagels van de kanarie altijd met een gewone nagelknipper voor mensen. In hun nageltjes zie je een roos streepje lopen, dit is een adertje, en daar mag je dus niet in knippen, want dan gaan ze bloedden. Je knipt gewoon het nageltje tot enkele mm voor het roze streepje, bij een kanarie zie je dit heel goed lopen hoor die adertjes. Je houdt de kanarie dus met je ene hand vast en met de andere hand knip je de nageltjes. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 10 oktober 2011 - 18:29

Bedankt PeggyJ, ik weet nog altijd niet of ik het wel zal durven, ik zal in ieder geval een nagelknippertje meenemen en veel goede moed :oops: Ik hoop zo dat het zal gaan en ik niks verkeerd zal doen. :scared:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 10 oktober 2011 - 18:34

Mss eens aan Miranda vragen, haar man heeft heel veel vogeltjes. ;)

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#5 Geplaatst 11 oktober 2011 - 01:53

een kanarietje is gemakkelijk vast te houden, je houdt het vast in je hand, en je maakt dat het pootje waarvan je de nageltjes moet knippen, door je vingers eruit komt.  je knipt inderdaad ongeveer een milimeter verder dan het roze bloedkanaaltje wat je ziet lopen ( en met verder bedoel ik ervan verwijderd, zodat je nog een mm of 2mm volledig wit ziet)

ik deed dit vroeger ook altijd bij mensen waarvan ik het echt niet meer kon aanzien, en ik was zelf nog niet oud! ik deed het al toen ik een jaar of 14 was, dus je zal het zeker wel kunnen! moest je toch te ver knippen (doordat kanarietje plots beweegt ofzo) en het bloedt een beetje, proberen te stelpen gewoon met keukenpapier, en lukt dit niet, dan wrijf je de nagel over een stuk zeep (dan is het gaatje 'gevuld')

en met een gewoon nagelknippertje kan je idd het fijnst werken, en het ligt gemakkelijk in de hand :) laat iets weten als het gelukt is!
Geplaatste afbeelding

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#6 Geplaatst 11 oktober 2011 - 01:55

en het is wel heel belangrijk dat het gebeurt, want het moet voor het diertje zo superonaangenaam en zelfs pijnlijk zijn :( dus raap je moed bijeen, het is helemaal niet moeilijk! en durf je niet zo ver knippen, knip dan de grootste 'krul' af ;)
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 11 oktober 2011 - 10:31

Om de kanarie te vangen is het gemakkelijker als je een doek over de kooi hangt. In het donker zijn ze minder vlug onrustig. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_KittyEnTabby_*
Guest_KittyEnTabby_*

#8 Geplaatst 11 oktober 2011 - 10:40

Ik heb als kind/tiener jarenlang een kanarie gehad. Ik zou zeggen volg de raad van Peggy en Nele op. Zo deed ik het ook. Alleen gebruikte ik geen nagelknippertje, omdat sommige modellen te groot zijn voor een kanarie maar gebruikte ik een schaartje om bij kinderen/baby's de nageltjes te knippen.
Wel niet schrikken als je het hartje van het kanarietje voelt kloppen. Dat gaat namelijk heel erg snel, maar dat komt omdat kanaries heel erg snel zijn!

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 11 oktober 2011 - 13:08

SUPER bedankt jullie ALLEMAAL :)

Ik ga het zeker durven doen morgen!

Die dame zal haar pietje wel vasthouden dan kan ik gemakkelijk knippen.
Als ik daar toekom begin ik altijd met het kooitje uitkuisen en water en eten verversen, dan houd die dame vaak ook haar vogeltje vast terwijl ik bezig ben.

Het zal wel gaan :)

Jullie horen het natuurlijk morgen nog even

nogmaals bedankt! :)

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#10 Geplaatst 11 oktober 2011 - 13:45

als zij het vogeltje vasthoudt, is het ng simpeler! zij houdt het dan vast met de pootjes dor haar vingers, en dan kan jij een 'teentje' vasthouden, zodat hij het zeker niet kan wegtrekken of bewegen ;) dat gaat zeker lukken, en het vogeltje zal blij zijn en opgelucht! :)
Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 11 oktober 2011 - 14:18

Je hebt soort hoesjes te koop voor om stokjes heen (lijkt op schuurpapier), dan slijten de nageltjes vanzelf.

Bewerkt door Ester, 11 oktober 2011 - 14:18.

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 11 oktober 2011 - 15:50

Ester zei:

Je hebt soort hoesjes te koop voor om stokjes heen (lijkt op schuurpapier), dan slijten de nageltjes vanzelf.

ik zal het doorgeven, mocht het morgen allemaal goedgaan dan kan ik het daarna ook blijven bijhouden. Het diertje is al 17 of 18 jaar volgens zijn vrouwtje, zolang het nog duurt zal ik er nog wel komen :)

Jeannine
Jeannine
  • 1.705 berichten

#13 Geplaatst 11 oktober 2011 - 16:45

Zelf deed ik het vroeger ook met een nagelknipper, ging zonder problemen. Ga aan een venster staan met goede lichtinval, zie je heel goed het levend rood streepje in het nageltje.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 11 oktober 2011 - 19:49

Kanaries zijn inderdaad gemakkelijke vogeltjes wat het nagels knippen betreft. Zij bijten tenminste niet zoals parkieten, kaketoes en papegaaien dat wel doen.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 12 oktober 2011 - 14:15

:) was al niet meer nodig :)

Ze had het al laten doen door een ervaren persoon :)

Ik was wel opgelucht eigenlijk 8)

De volgende keer ga ik het wel doen als het nodig is. Het diertje heeft dus 20 km gereist voor zijn manicure :o

Vogeltje blij, vrouwtje blij en ik ook :cheer:

THX!!