Spring naar inhoud

- - - - -

Bloedarmoede?

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Guest_Tigre_*
Guest_Tigre_*

#1 Geplaatst 12 oktober 2011 - 18:50

Ik heb eergisteren bij mijn kitten (nu ongv. 3 maanden) luizen ontdekt. Hij heeft een lange, zwarte vacht dus ik heb geen idee hoe lang ze er al zaten.

Bij de apotheker heb ik een Frontline spray meegekregen, die dus volgens hen ook op kittens gebruikt mag worden. De luizen zijn nu weg aan het gaan, maar nu heb ik een kleine algemene check-up gedaan en zijn tandvlees lijkt heel erg bleek te zijn. Kan dat van die luizen zijn, of heeft dat iets met die spray te maken? Hij gedraagt zich wel actief en vrolijk en hij eet normaal.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 12 oktober 2011 - 19:23

Het tandvlees is normaal licht roze, zeker niet wit want dan kan het idd zijn dat er iets anders aan de hand is. Frontline spray mag je idd op kittens gebruiken denk niet dat het daarvan zal zijn.
Je zegt niet te weten sinds wanneer er vlooien op het katje zitten, heb je dit dan nooit opgemerkt dat ze zit te krabben, en hebben we het hier over 10 vlooien (geen luizen) of over 50? Kam haar regelmatig dus nu elke dag met een vlooienkam en nog levende vlooien pak je en dompel je onder in een glas water zo verdrinken ze.
Als je niet zeker bent kan je best naar de da gaan die kan dan een check upje doen.

Guest_Tigre_*
Guest_Tigre_*

#3 Geplaatst 12 oktober 2011 - 19:29

Het zijn echt luizen, geen vlooien. Hij heeft nooit veel zitten krabben, anders had ik het inderdaad al veel sneller kunnen zien. Ik denk dat het er een stuk of 30 zijn, ze zijn wel stuk voor stuk naar zijn gezicht aan het kruipen (daar heb ik niet gespoten), daar kan ik ze uit zijn vacht plukken en doodknijpen.

Het tandvlees is zeker niet wit, maar volgens mij toch iets lichter dan het zou mogen zijn.

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#4 Geplaatst 12 oktober 2011 - 19:32

ik denk dat een kat geen luizen kan krijgen, wel vlooien.

gr.

veerle

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 12 oktober 2011 - 19:33

dit is een vlo;
Geplaatste afbeelding

Zag ze er zo uit?
Ik heb een jaar geleden een katje meegebracht van de boerderij, we hebben er in de 90 vlooien afgehaald. Ik had ze eerst ook met frontline spray ingesmeerd. Ze was toen 6 weken mamapoes was overreden op de boerderij daarmee dat ik ze zo jong bij me had. HIer had ze kans op een leuk leven en daar niet.
Haar tandvlees zag toen ook bleekjes maar na een paar dagen en lekker eten was het snel terug licht roze.

Bewerkt door catherine, 12 oktober 2011 - 19:34.

Guest_Tigre_*
Guest_Tigre_*

#6 Geplaatst 12 oktober 2011 - 19:42

Even voor de duidelijkheid: het zijn effectief luizen, ze zijn bruinrood, vrij groot en springen niet. Ik heb gelezen dat ze vooral bij onverzorgde jonge katjes voorkomen (wij hebben ons katje weggehaald bij iemand die katten graag zag, maar er veel te veel had en er totaal niet voor kon zorgen).

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 12 oktober 2011 - 19:53

Ja luizen bij kat en hond bestaat dus wel. Het komt voor meestal bij slecht verzorgde dieren.
Normaal zou de frontline spray moeten helpen en anders binnen een maand met stronghold voor kittens behandelen.
OMgeving wel goed inspuiten zelfs met die frontline. Mandjes en dekentjes goed wassen op 60° als het kan.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#8 Geplaatst 13 oktober 2011 - 10:09

Heb dat inderdaad ook al gelezen hoor van de luizen.
Frontline spray magje voor kittens gebruiken en behandel ook de omgeving (kussens, kattenpalen). Laat je katje tussendoor eens een frisse neus halen buiten aan de lijn of in je armen want inderdaad een hele dag in die verstuiverlucht kan niet echt gezond zijn