Spring naar inhoud

- - - - -

Iams vs gourmet --> rauw ;-) #14

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 09 november 2011 - 20:41

Lily 'haar merk' van natvoer is al van bij de fokker iams. Ik heb nu eens een paar keer gourmet Perle met rundvlees meegebracht van de delhaize en dat valt ook goed in de smaak.
Maar wat is nu eigenlijk het beste? Ik vind dat gourmet er meer zoals vlees uitziet, een beetje zoals stoofvlees uit elkaar getrokken.

Als droge brok krijgt ze Sanabelle sensitive met lamsvlees. Toch een vrij goede voeding denk ik?
Maakt het dan eigenlijk veel uit wat voor natvoer ik dan bijgeef? (ze krijgt elke dag 1/3 van zo'n zakje van 85g)

Geplaatste afbeelding

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#2 Geplaatst 09 november 2011 - 20:47

Hai, wat het beste is zou ik niet weten. Iams geef ik niet omdat ze daar op een verkeerde manier op dieren testen (zie Peta), van Gourmet krijgen ze hier diarree.
Sanabelle ken ik niet.

Dansprinsesje
Dansprinsesje
  • 797 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 09 november 2011 - 20:50

Eristo eet heel graag gourmet
Geplaatste afbeelding  Eristo en Fenix :catwalk2

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 10 november 2011 - 13:54

Persoonlijk vind ik het wel belangrijk om een kwalitatief goed merk natvoer te geven. Natvoer is essentieël voor katten. Sommige merken natvoer bestaan maar uit 4% vlees en de rest is vaak soja. Het lijkt dan uit allemaal vlees te bestaan maar het is namaak-vlees om het zo maar te zeggen. Katten kunnen bijzonder slecht omgaan met plantaardige ingrediënten. Heb je de uitzendingen hier op het forum gezien van de Keuringsdienst van Waarde? Dat gaat over merken zoals o.a Gourmet.

Een nog steeds schokkende documentaire over regulier hondenvoer van de RVU.

Petfood

Over de hondenhamburger en de droge drol. Wie maakt toch die lekkere maaltijden van Sheba, Whiskas, Pedigree, Felix, Chappi en Kittekat. Wie is die knappe kok?

Een Duitse journalist onthult het fijne van de dierenvoederindustrie en een Nederlandse professor wordt gevraagd hoe de hond intelligent, glanzend en zindelijk te krijgen. Als de kat niet van vis houdt kan men hem het beste een blik voer geven met op het etiket de tekst ‘rijk aan vis.’ Daar zit bijna geen vis in maar slachtafval van varken.

Petfood heet het en huisdieren gaan er gemiddeld eerder van dood zodat ze niet nodeloos lang hoeven lijden onder hun overgewicht. Heel voorzichtigjes durft een Utrechtse professor te zeggen dat huisdiervoer-fabrikanten jokken over hun brokken.

Keuringsdienst van Waarde:

Persoonlijk ben ik geen fan van beide merken, de ingrediënten van Gourmet Perle Rund zijn:

Selecte reepjes met rund: vlees en dierlijke bijproducten (tenminste 4% rund), plantaardige eiwit extracten, vis en visbijproducten, plantaardige bijproducten, mineralen, suiker.

Ik weet niet welke variant je van Iams geeft maar ik heb een ingrediëntenlijst gekopieerd van 'kip in saus'.

Adult kip in saus:
Vlees en dierlijke bijproducten (>14% kip), oliën en vetten, plantaardige bijproducten, mineralen, suiker

Er zijn gelukkig inmiddels meerdere merken natvoer die meer vlees gebruiken en geen kleur-geur- en smaakstoffen bevatten. Die merken zijn vaak wel iets duurder maar je betaalt dan wel voor vlees en niet voor soja- of graan. Je betaalt meer voor een puurder product. Suiker is ook iets wat niets toevoegt aan een kattenvoeding, dat wordt erin gestopt omdat katten dat lekker vinden.
Onder andere deze onderstaande merken vind ik wel goed, maar zo zijn er nog wel meer:
(ik heb even van één smaak van dat merk de ingrediëntenlijst neergezet, dan kun je het vergelijken)

Almo nature

Rund:
rund (75%), kookbouillon (24%), rijst (1%).
Animonda Carny

Rund & kip: Vlees en dierlijke bijproducten rund (84 %), kip (14 %), mineralen
Applaws

kippenborst
kip 75%, rijst 1 %, gekookt water 24 %
Feline Porta 21

Kip puur:
Kippenvlees (65%), kippenbouillon (35%).

Bewerkt door Ester, 10 november 2011 - 13:57.
Reden van bewerken: quotes hersteld

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 10 november 2011 - 15:55

Het liefst van al zou ik haar natuurlijk rauw geven, maar heb het geprobeerd en ze krijgt telkens weer terug diarree ervan.
Waar vind je die merken die jij geeft? Want online bestellen gaat voor mij nogal moeilijk. De bel is al een jaar kapot en huisbaas weigert die te maken, dus er kan ook niemand van de buren hier opendoen voor ons.
Sanabelle kan je maar in 1 winkel hier iets of wat in de buurt vinden en voor zover ik weet heb je daar die merken van natvoer niet.

Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 10 november 2011 - 19:13

Wat heb je precies aan rauw gegeven, hoelang? Gaf je er ook nog wat anders bij?

Ik hoop dat andere winkels kennen? Ik ken alleen online webshops. Maar bij ons in Nederland leggen ze als je 2x niet open hebt gedaan, de bestelling op het postkantoor. Doen ze dat bij jullie niet?
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#7 Geplaatst 10 november 2011 - 20:00

@Elfje: Ik was net bij ons in de dierenzaak en de Sanabelle is hier met 10% korting (en door het BTW-verschil zou het nog meer schelen met Belgie). Er zijn maar 2 klanten die het daar kopen, dus het gaat eruit. Ze verkopen ook allerlei soorten rauwvoer, dus dan kan je dat ook proberen.
De winkel is in Axel, dus net over de grens tussen St Niklaas en Zelzate.

Lise
Lise
  • 164 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 10 november 2011 - 20:31

Ik geef ook porta 21, almo nature en schesir, die koop ik bij Zoowizoo in Kontich. De sanabelle bestel ik bij zooplus in grote verpakking, ik weet niet waar ze het hier in Antwerpen verkopen.

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 10 november 2011 - 22:20

ik heb kipfilet, biefstuk, kalfsvlees geprobeerd. Ook kippenhartjes en levertjes en kippenvleugels, maar van die vleugels moest ze niks weten. Ze kreeg dan nog wel gewoon droge brokken heel de dag door en dan als vervanging van natvoer rauw. Ik heb dit toch wel een tijdje volgehouden, een maand ofzo? Maar ze bleef maar diarree hebben, dus ben er uiteindelijk dan maar mee gestopt. Heb daarna zo af en toe nog wel een stukje rauwe kip of kalf gegeven, als wij dat zelf aten, maar dan had ze daarna ook diarree, dus dat doe ik nu ook niet meer.

Ik heb een keer bij zooplus besteld en ze leverden met GLS, ik had toen een briefje op de deur gehangen met de boodschap dat de bel niet werkt, maar dat ze konden bellen op mijn GSM, want ik was wel heel de dag thuis. Natuurlijk hebben ze dat niet gedaan, dus ik had dan al maar naar GLS gebeld en toen stelden ze ook voor om ergens in de krantenwinkel te leveren ofzo, maar die mensen ken ik ook helemaal niet en dat heb ik dan ook liever niet eigenlijk... Uiteindelijk ben ik het dan zelf gaan halen in het depot.
St Niklaas is al wel ver, Kontich is nog wel te doen. Dus daar kan ik wel eens gaan kijken.

Ik koop de sanabelle bij aqua service in Berchem.

Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.326 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 10 november 2011 - 22:52

hier willen ze alleen natvoeding met saus.. dus geef ik gourmet perle en dat lusten ze heel graag... hebben er geen diaree van noch braken ze ervan wat met keisha wel het geval was met wiskas.

Iams willen  ze niet.

Bewerkt door miranda, 10 november 2011 - 22:52.

Geplaatste afbeelding
groetjes van de hele bende

arifiene
arifiene
  • 3.085 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 11 november 2011 - 10:40

miranda zei:

hier willen ze alleen natvoeding met saus.. dus geef ik gourmet perle en dat lusten ze heel graag... hebben er geen diaree van noch braken ze ervan wat met keisha wel het geval was met wiskas.

Iams willen  ze niet.

Uiteraard lusten ze het graag, het zit vol smaakstoffen.

Tinne
Tinne
  • 9.387 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 12 november 2011 - 14:27

Elfje zei:

ik heb kipfilet, biefstuk, kalfsvlees geprobeerd. Ook kippenhartjes en levertjes en kippenvleugels, maar van die vleugels moest ze niks weten. Ze kreeg dan nog wel gewoon droge brokken heel de dag door en dan als vervanging van natvoer rauw. Ik heb dit toch wel een tijdje volgehouden, een maand ofzo? Maar ze bleef maar diarree hebben, dus ben er uiteindelijk dan maar mee gestopt. Heb daarna zo af en toe nog wel een stukje rauwe kip of kalf gegeven, als wij dat zelf aten, maar dan had ze daarna ook diarree, dus dat doe ik nu ook niet meer.

Ik heb een keer bij zooplus besteld en ze leverden met GLS, ik had toen een briefje op de deur gehangen met de boodschap dat de bel niet werkt, maar dat ze konden bellen op mijn GSM, want ik was wel heel de dag thuis. Natuurlijk hebben ze dat niet gedaan, dus ik had dan al maar naar GLS gebeld en toen stelden ze ook voor om ergens in de krantenwinkel te leveren ofzo, maar die mensen ken ik ook helemaal niet en dat heb ik dan ook liever niet eigenlijk... Uiteindelijk ben ik het dan zelf gaan halen in het depot.
St Niklaas is al wel ver, Kontich is nog wel te doen. Dus daar kan ik wel eens gaan kijken.

Ik koop de sanabelle bij aqua service in Berchem.

Dat ze in het begin diarree krijgen van rauw zou best kunnen, het lichaam is dan aan het ontgiften en moet even wennen aan de overschakeling. Eigenlijk moet je volledig overschakelen op rauw om het verschil te zien. Dus ook geen brok geven. En natvoer enkel als je zeker weet dat ze hier geen diarree van krijgt.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 12 november 2011 - 22:24

Tinne zei:

Dat ze in het begin diarree krijgen van rauw zou best kunnen, het lichaam is dan aan het ontgiften en moet even wennen aan de overschakeling. Eigenlijk moet je volledig overschakelen op rauw om het verschil te zien. Dus ook geen brok geven. En natvoer enkel als je zeker weet dat ze hier geen diarree van krijgt.

Het bleef echt een maand duren en vanaf dat ik geen rauw meer gaf, was het over. Heb toen ook ff geen natvoer meer gegeven, alleen droge brokken. En dan toch terug natvoer gegeven, iams toen, en toen had ze ook geen diarree.
Ik heb wel een tijdje gedacht dat het van de rauwe kip was. Misschien moet ik het nog eens terug proberen met alleen rundvlees? Dan kan ik na een tijdje ook terug kip proberen ofzo.

Eigenlijk wil ik ook niet volledig rauwvoer geven, want dan moet je bot ook geven enzo en ze moest toen echt niks weten van die kippenvleugeltjes. En zo van dat ingevroren spul gaat momenteel niet. We hebben maar zo'n klein diepvriesvakje in de koelkast wat al goed vol zit.

Geplaatste afbeelding

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 16 december 2011 - 18:50

Ik heb toch terug rauw geprobeerd en met succes! :dance:
Nu sinds een 2 weken krijgt ze 's avonds een portie rauwe kip, rund of kalf in kleine stukjes gesneden. De eerste week had ze diarree, maar nu zijn het terug vaste drolletjes :LOL: .
Dan moet er vorige keer toch wel iets meer aan de hand zijn geweest denk ik, want toen bleef ze echt diarree hebben :catscratchhead .
Oh ik ben zo blij dat ze dit nu verder kan eten, want je merkt echt dat ze het lekker vindt :heart: .

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 11.641 berichten
  • 11 katten

#15 Geplaatst 16 december 2011 - 18:52

super!
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende