Spring naar inhoud

- - - - -

HCM weetjes......wanneer ongerust

• Log in om te reageren
102 reacties op dit onderwerp
Ann&Dirk
Ann&Dirk
  • 2.755 berichten

#61 Geplaatst 24 november 2011 - 15:17

Kathleen zei:

Als je gans dit topic eens leest en andere ervaringen van mensen die al een HCM katje hadden dat wel symptomen vertoonden, dan zou je al zien dat er hier al een heele boel aandachtspunten en symptomen zijn opgenoemd. Natuurlijk heel verschillend van kat tot kat, maar daarom mssn net een belangrijk aandachtspunt.
Ik ben al een boel te  weten gekomen, dat was mijn bedoeling van dit topic.
Maar blijkbaar zijn er steeds weer mensen die om de éne of de andere reden onrust komen stoken in een topic. Dat was ook de reden dat ik het vorige topic liet sluiten.
En als het hier nu toch dezelfde weg opgaat, vraag ik ook om dit topic te sluiten en dan zoeken jullie het zelf maar uit. Spijtig voor de mensen die hier iets over HCM en mogelijke symptomen willen leren.
Hopelijk krijgen zij dan van hun fokker wel een deftige uitleg en begeleiding, zodat ze het niet aan lotgenoten op een forum moeten vragen.

Ik snap maar al te goed dat je hier over wilt praten met 'lotgenoten' en daar is dit forum zeker de juiste plaatst voor.

Ik vind alleen dat mensen niet zo snel in hun gat gebeten moeten zijn als er iets gezegd wordt dat hen niet aanstaat, ik zie geen 'onrust stoken' in dat waar Joloka op reageerde hoor.

En dat laatste, tja, een fokker dat wat hij of zij kan, ook die van Chopin.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#62 Geplaatst 24 november 2011 - 15:22

Symptomen zijn er niet altijd, soms valt een kat zomaar neer bij het spelen. Bij anderen wordt het opgemerkt door hartruis, nog anderen krijgen klachten en laten wel iets merken. Dus op symptomen gaan afgaan wordt wel zeer moeilijk.

Testen is belangerijk, maar enkel als er generaties lang getest wordt en alles goed bijgehouden wordt biedt het 'voorlopig' toch enige resultaten.
Wie niet test wordt vaak veroordeeld als fokker, wie het wel doet is bijlange niet zeker dat hij/zij vrij blijft. Maar wie het wel doet kan die o zo belangerijke resultaten bijhouden en opbouwend werken met vrije katten en positieve katten toch uit de fok halen.
Je doet wat je kan en wat mogelijk is als fokker, als is dit op dit moment nog beredderen met de huidige testmethodes die geen uitsluitsel bieden helaas. Maar toch ben ik bij elke negatief geteste kat opgelucht en voel ik me veiliger met een poes te fokken bij wie zojuist een perfect hartje werd gescant. Voor fokkers is het dus ook een gezondheidsopname om te zien of de poes klaar is voor een nestje en het aankan. Dat vind ik ook mede belagerijk bij die test, want een zwangerschap is niet niks voor een poes.
En dekkingen voor een kater zijn toch ook zeer inspannend. Dus niet enkel voor een britje of maine coon vind ik zo'n test waardevol, maar voor elke kat waar men een nestje wil mee doen, er is trouwens meer dan hcm alleen wat opgespoord kan worden met de test. Even waardevol als een pkddna test, een felv en fiv test en bloedgroepbepaling.

Wat betrefd dna vind ik het een vreemde stelling om te gaan denken dat alles dna te verklaren is. Net zoals bij kankers het geval is.
De grote ontdekking van baarmoederhalskanker vb. die te wijten is aan een virus !!! Wie had ooit kunnen denken dat zoiets verholpen zou kunnen worden door een vaccinatie ??? Daar heeft dna onderzoek dus ineens niets meer met dit type kanker te maken.

Wie weet komt na veel ruimer onderzoek ook veel meer aan het licht over hcm. En dat onderzoek is nodig, broodnodig. Niet enkel voor onze schatten van katten, maar ook voor mensen waar hcm toch ook voor komt. Als men voor mensen al geen excacte oorzaak kan vinden lijkt het me een zeer ingewikkelde materie.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#63 Geplaatst 24 november 2011 - 16:19

Zelfs fokkers kunnen niet voorspellen hoe dingen gaan verlopen.

Ik zou eerder een Cardiologe dan raadplegen

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#64 Geplaatst 24 november 2011 - 18:17

Ik zal ook eens het één en ander opbiechten. Tot nu toe nog niet gedaan, omdat ik geen zin had om veroordeeld te worden. (En ik heb gemerkt dat sommige mensen hier nogal snel tot veroordeling over gaan.) Maar aan de andere kant sta ik achter mijn keuze en heb ik er nog geen moment spijt van gehad, dus hier gaat ie dan:

Zoals sommige van jullie weten, woon ik tegenwoordig samen met mijn vriend in Zwitserland. Bij mijn ouders heb ik altijd al katten gehad. Meestal HTKtjes. Ik heb de aanwezigheid van een kat dan ook ontzettend gemist toen ik op mezelf ging wonen, maar ik zat elke keer niet in de juiste situatie om een kat te nemen. Toen ik uiteindelijk ging samenwonen met mijn vriend, kwam er ook wat meer rust in mijn leven. Een kat in huis halen werd dus opeens weer een optie. Na lang wikken en wegen hebben we er uiteindelijk toch voor gekozen om een raskat te nemen en dan wel een Siberische kat. Ik heb namelijk altijd al een lichte vorm van allergie gehad en ook al heb ik daar nooit ontzettend veel last van gehad bij mijn vorige katten, ik wilde gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Eerst heb ik me zo goed mogelijk proberen in te lezen. Toen kwam de volgende stap: het zoeken van een fokker. Dat was nogal een opgave, want hier (Zwitserland/Frankrijk/Italië) is testen op PKD en HCM nog lang niet zo vanzelfsprekend als in andere landen. En dat was voor mij toch wel een minimale vereiste. Na lang zoeken zonder resultaat, was ik al aan het overwegen om een Siberische kat uit Nederland te importeren. Maar op het allerlaatste moment vond ik toch een fokker op 1,5 uur rijden van hier die al haar katten elk jaar testte via echografie. Ze bekende ook gelijk dat Bengel en Balou het resultaat waren van een oeps-nestje en dat de moeder dus nog niet getest was, maar dat ze dit in februari 2012 alsnog zou laten doen. Maar de ouders en grootouders van de ouders van B&B waren wel allemaal getest en negatief bevonden. Ze was ook bereid om voor de moeder een extra clausule op te nemen in het contract.

Al met al dus niet ideaal, maar beter dan wat we bij menig fokker hier in de omgeving hadden gehoord. We zijn langs gegaan bij haar en alles zag er keurig uit. De testen van de andere katten waren prima in orde en konden we zonder problemen inzien. Zo hebben we dus twee katjes van haar gereserveerd en ook gelijk een aanbetaling gedaan. Daarna hebben we vol spanning moeten wachten tot we onze kleintjes eindelijk mochten gaan ophalen. Maarrrr... Één week voordat we ze eindelijk mochten gaan ophalen (alles stond al klaar, krabpaal, kattenbakken enz.) komen we er puur per toeval achter dat onze kleintjes uit een HCM-risicovolle lijn komen. :( Een deel gebaseerd op speculaties, maar een deel ook gebaseerd op een officieel onderzoek. Zo kwam er een bepaalde naam ontzettend vaak voor in de lijnen van de moeder en op deze website is te lezen dat dat nou niet bepaald een goed teken is: SRI - Siberian Research Inc. - Siberian HCM Ancestry

We hebben toen heel lang en hard moeten nadenken of we onze kittens nog wel wilden gaan ophalen. Ik heb uit pure frustratie een heel rapport opgesteld met alles wat ik heb gevonden van 17 pagina's lang (!), vertaald naar het Frans en dit naar de fokker gestuurd. Zij was ook enorm geschrokken en wist waarschijnlijk ook niet helemaal hoe ze moest reageren. Ik weet ook eigenlijk niet wat voor een reactie ik verwachtte. Ik was in ieder geval niet tevreden met haar reactie. Mijn vriend en ik keken er al zo naar uit en we hebben hier echt een paar dagen met een chagi kop rondgelopen. Vooral mijn vriend had het er zwaar mee. Hij wilde in eerste instantie liever een hond, maar na het bezoek aan de fokker was hij helemaal verliefd geworden op de twee pluizebolletjes. Ik heb nog geprobeerd om hem foto's te laten zien van andere kittens, maar het mocht niet baten. Hij wilde geen andere kittens; hij wilde Bengel en Balou!

Mijn vriend heeft dus uiteindelijk de knoop door gehakt. Uiteindelijk wel zo eerlijk, want hij was ook degene die er voor zou betalen. En stiekem was ik maar wat blij dat ik het niet hoefde te doen. We hebben er dus bewust voor gekozen om kittens met een verhoogde (?) kans op HCM in huis te halen. Mijn vriend zei: "Als ze ziek worden, wil ik liever dat ze hier zijn, zodat we ze alles kunnen geven wat ze nodig hebben, dan dat ze ergens anders zijn."

Tot op heden zijn het hele lieve, speelse en vooral gezonde dames. Maar mochten ze ooit ziek worden, dat weet ik zeker dat het net zoveel verdriet gaat veroorzaken als dat we van niets geweten hadden. En misschien kom ik dan ook wel hier uithuilen. Ook al hebben we er bewust voor gekozen om extra risico te lopen. (En zouden sommigen misschien zeggen: eigen schuld dikke bult.)

Één positieve kant aan het hele verhaal. Deze dames zullen in ieder geval nooit gebruikt gaan worden voor de fok. En mocht er eentje onder verdachte omstandigheden komen te overlijden, dan wordt er zeker een autopsie verricht en de resultaten daarvan zullen gewoon openbaar worden gemaakt. Ik heb, in tegenstelling tot bepaalde fokkers, niets te verbergen.

In het dagelijks leven probeer ik er zo min mogelijk aan te denken, maar dat is soms best lastig. Ik ben nou eenmaal een stresskip en een controlfreak en hierover heb ik geen controle. Maar ik vraag me af of ik me minder zorgen zou maken als ik het allemaal niet geweten had. Het klopt wel dat hoe meer je je over bepaalde zaken inleest, des te meer zorgen daarmee gepaard gaan. Selectieve aandacht hè. Als ik nu ga lezen over bepaalde menselijke ziektes, dan weet ik zeker dat ik ook bepaalde symptomen zal herkennen.

Ik zit er dan ook aan te denken om mijn katjes op tweejarige leeftijd te laten testen. Niet dat dit uitsluitsel geeft, maar misschien ben ik er dan toch wat geruster op. En die resultaten worden dan uiteraard ook opgestuurd. Zo draag ik dan toch een steentje bij.

Ik heb ook al lopen googlen en toen vond ik onderstaand filmpje. Ik zou hem niet bekijken als je net zo'n stresskip bent als ik, want dan ga je je straks misschien onterecht zorgen maken. Maar misschien kan het helpen om het te herkennen:

Sometimes it can be helpful to know what a cat in respiratory distress looks like so you know what to watch for if your cat suffers from hypertrophic cardiomyopathy (HCM) or is in heart failure. Watch his side rise up and down very rapidly. His respiratory rate is over 100 (normal is about 20-30) breaths per minute. This cat was diagnosed with HCM at 2 years of age.

Zo een heel verhaal waarin ik je niet eens waadevolle tips kan geven. Maar ik moest toch even mijn ei kwijt. Ik hoop niet dat je het erg vindt. :)

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#65 Geplaatst 24 november 2011 - 19:19

B&B zei:

Ik zal ook eens het één en ander opbiechten. Tot nu toe nog niet gedaan, omdat ik geen zin had om veroordeeld te worden. (En ik heb gemerkt dat sommige mensen hier nogal snel tot veroordeling over gaan.) Maar aan de andere kant sta ik achter mijn keuze en heb ik er nog geen moment spijt van gehad, dus hier gaat ie dan:

Zoals sommige van jullie weten, woon ik tegenwoordig samen met mijn vriend in Zwitserland. Bij mijn ouders heb ik altijd al katten gehad. Meestal HTKtjes. Ik heb de aanwezigheid van een kat dan ook ontzettend gemist toen ik op mezelf ging wonen, maar ik zat elke keer niet in de juiste situatie om een kat te nemen. Toen ik uiteindelijk ging samenwonen met mijn vriend, kwam er ook wat meer rust in mijn leven. Een kat in huis halen werd dus opeens weer een optie. Na lang wikken en wegen hebben we er uiteindelijk toch voor gekozen om een raskat te nemen en dan wel een Siberische kat. Ik heb namelijk altijd al een lichte vorm van allergie gehad en ook al heb ik daar nooit ontzettend veel last van gehad bij mijn vorige katten, ik wilde gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Eerst heb ik me zo goed mogelijk proberen in te lezen. Toen kwam de volgende stap: het zoeken van een fokker. Dat was nogal een opgave, want hier (Zwitserland/Frankrijk/Italië) is testen op PKD en HCM nog lang niet zo vanzelfsprekend als in andere landen. En dat was voor mij toch wel een minimale vereiste. Na lang zoeken zonder resultaat, was ik al aan het overwegen om een Siberische kat uit Nederland te importeren. Maar op het allerlaatste moment vond ik toch een fokker op 1,5 uur rijden van hier die al haar katten elk jaar testte via echografie. Ze bekende ook gelijk dat Bengel en Balou het resultaat waren van een oeps-nestje en dat de moeder dus nog niet getest was, maar dat ze dit in februari 2012 alsnog zou laten doen. Maar de ouders en grootouders van de ouders van B&B waren wel allemaal getest en negatief bevonden. Ze was ook bereid om voor de moeder een extra clausule op te nemen in het contract.

Al met al dus niet ideaal, maar beter dan wat we bij menig fokker hier in de omgeving hadden gehoord. We zijn langs gegaan bij haar en alles zag er keurig uit. De testen van de andere katten waren prima in orde en konden we zonder problemen inzien. Zo hebben we dus twee katjes van haar gereserveerd en ook gelijk een aanbetaling gedaan. Daarna hebben we vol spanning moeten wachten tot we onze kleintjes eindelijk mochten gaan ophalen. Maarrrr... Één week voordat we ze eindelijk mochten gaan ophalen (alles stond al klaar, krabpaal, kattenbakken enz.) komen we er puur per toeval achter dat onze kleintjes uit een HCM-risicovolle lijn komen. :( Een deel gebaseerd op speculaties, maar een deel ook gebaseerd op een officieel onderzoek. Zo kwam er een bepaalde naam ontzettend vaak voor in de lijnen van de moeder en op deze website is te lezen dat dat nou niet bepaald een goed teken is: SRI - Siberian Research Inc. - Siberian HCM Ancestry

We hebben toen heel lang en hard moeten nadenken of we onze kittens nog wel wilden gaan ophalen. Ik heb uit pure frustratie een heel rapport opgesteld met alles wat ik heb gevonden van 17 pagina's lang (!), vertaald naar het Frans en dit naar de fokker gestuurd. Zij was ook enorm geschrokken en wist waarschijnlijk ook niet helemaal hoe ze moest reageren. Ik weet ook eigenlijk niet wat voor een reactie ik verwachtte. Ik was in ieder geval niet tevreden met haar reactie. Mijn vriend en ik keken er al zo naar uit en we hebben hier echt een paar dagen met een chagi kop rondgelopen. Vooral mijn vriend had het er zwaar mee. Hij wilde in eerste instantie liever een hond, maar na het bezoek aan de fokker was hij helemaal verliefd geworden op de twee pluizebolletjes. Ik heb nog geprobeerd om hem foto's te laten zien van andere kittens, maar het mocht niet baten. Hij wilde geen andere kittens; hij wilde Bengel en Balou!

Mijn vriend heeft dus uiteindelijk de knoop door gehakt. Uiteindelijk wel zo eerlijk, want hij was ook degene die er voor zou betalen. En stiekem was ik maar wat blij dat ik het niet hoefde te doen. We hebben er dus bewust voor gekozen om kittens met een verhoogde (?) kans op HCM in huis te halen. Mijn vriend zei: "Als ze ziek worden, wil ik liever dat ze hier zijn, zodat we ze alles kunnen geven wat ze nodig hebben, dan dat ze ergens anders zijn."

Tot op heden zijn het hele lieve, speelse en vooral gezonde dames. Maar mochten ze ooit ziek worden, dat weet ik zeker dat het net zoveel verdriet gaat veroorzaken als dat we van niets geweten hadden. En misschien kom ik dan ook wel hier uithuilen. Ook al hebben we er bewust voor gekozen om extra risico te lopen. (En zouden sommigen misschien zeggen: eigen schuld dikke bult.)

Één positieve kant aan het hele verhaal. Deze dames zullen in ieder geval nooit gebruikt gaan worden voor de fok. En mocht er eentje onder verdachte omstandigheden komen te overlijden, dan wordt er zeker een autopsie verricht en de resultaten daarvan zullen gewoon openbaar worden gemaakt. Ik heb, in tegenstelling tot bepaalde fokkers, niets te verbergen.

In het dagelijks leven probeer ik er zo min mogelijk aan te denken, maar dat is soms best lastig. Ik ben nou eenmaal een stresskip en een controlfreak en hierover heb ik geen controle. Maar ik vraag me af of ik me minder zorgen zou maken als ik het allemaal niet geweten had. Het klopt wel dat hoe meer je je over bepaalde zaken inleest, des te meer zorgen daarmee gepaard gaan. Selectieve aandacht hè. Als ik nu ga lezen over bepaalde menselijke ziektes, dan weet ik zeker dat ik ook bepaalde symptomen zal herkennen.

Ik zit er dan ook aan te denken om mijn katjes op tweejarige leeftijd te laten testen. Niet dat dit uitsluitsel geeft, maar misschien ben ik er dan toch wat geruster op. En die resultaten worden dan uiteraard ook opgestuurd. Zo draag ik dan toch een steentje bij.

Ik heb ook al lopen googlen en toen vond ik onderstaand filmpje. Ik zou hem niet bekijken als je net zo'n stresskip bent als ik, want dan ga je je straks misschien onterecht zorgen maken. Maar misschien kan het helpen om het te herkennen:

Respiratory distress in a cat with heart disease - YouTube

Zo een heel verhaal waarin ik je niet eens waadevolle tips kan geven. Maar ik moest toch even mijn ei kwijt. Ik hoop niet dat je het erg vindt. :)

Elke dag ben ik toch even blij dat mensen hun verhaal eindelijk durven en willen doen.  
En het is een heel mooi gebaar van je vriend.
Dus je bent hier op dit topic (en de rest natuurlijk ook) van harte welkom om je ervaringen te delen, zonder dat je er al een stresskip hoeft bij te lopen ;)
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#66 Geplaatst 24 november 2011 - 19:39

Nahs zei:

Zelfs fokkers kunnen niet voorspellen hoe dingen gaan verlopen.

Ik zou eerder een Cardiologe dan raadplegen

Inderdaad en zelfs cardiologen hebben het moeilijk met voorspellingen omdat alles zo verschillend verloopt.

Je kan ook niet altijd afgaan op één diagnose, hertesten is altijd noodzakelijk.
Zo is hier bij ons in de kinderopvang een jongen van 9 jaar onlangs (3 weken geleden) geopereerd in Leuven. Hij was geboren met hartruis en had een aangeboren hartafwijking, waar hij trouwens nooit last of symptomen van had.
Hij kreeg een zware open hartoperatie, die volgens cardiologen in Kortrijk (waar hij sedert baby werd opgevolgd) niet noodzakelijk was. Toch nam hun huisarts en Leuven liever geen risico's en wilde het grondig bekijken en aanpakken tijdens een operatie, voor alle zekerheid.
Hij is 5 uren lang onder narcose geweest en ging ook even aan de hart/longmachine.
Na de operatie is pas duidelijk geworden hoe dringend het wel was, één van de belangerijke aders naar het hart zat haast volledig dicht. Iets wat ze op de echo niet gezien hadden, noch in Kortrijk, noch in Leuven.
Het is dus een operatie geweest wat zijn leven gered heeft en een éénmalige operatie die voorgoed zijn hart heeft hersteld.
Hij heeft geluk gehad dat ze toch tijdig ingegrepen hebben, want het had niet zo heel lang meer mogen duren en een zware inspanning kon hem fataal geworden zijn.
Ondertussen zijn we 3 weken verder en is hij helemaal hersteld en iedereen opgelucht !!

Als men het hart bij een 9 jarige zelfs met een echo niet helemaal kan beoordelen, hoe kan men dan zo'n klein kattenhartje helemaal gaan kennen en voorspellingen gaan doen voor de toekomst ???

Veerle
Veerle
  • 3.309 berichten
  • 17 katten

#67 Geplaatst 24 november 2011 - 23:28

Men kan inderdaad niet alles voorspellen - zelfs geen supergoeie cardiologe.

Zita heeft tetralogie van Fallot - 4-voudig aangeboren hartafwijking (waaronder een van de afwijkingen HCM is) - ik heb haar destijds gratis meegekregen van haar fokker toen ik Mira ging halen want ze zocht een plaatsje voor haar en ze kon ze toch niet verkopen en misschien viel het hartgeruis wel mee (volgens haar fokker).

Ik heb haar toen ze wat ouder was eens meegenomen naar dr Putcuyps - zij is een hele goeie cardiologe volgens mij - en zij heeft dus de tetralogie vastgesteld en de levensverwachtingen van haar...... 1 jaar tot max 5 jaar maar wellicht 1 jaar .... awel Zita is op 21/11/11 .....5 jaar geworden en voor een poesje met haar hartproblemen doet ze het heel goed (ze wordt zelfs nog krols - heeft recent de prikpil gekregen) en ze heeft een zalig karakter en ligt heel goed in de groep met alle andere katten.

Zo zie je maar dat je niet weet hoe een ziektebeeld zal verlopen.

gr.

veerle

Bewerkt door Veerle, 24 november 2011 - 23:29.

ramses
ramses
  • 4.460 berichten

#68 Geplaatst 25 november 2011 - 06:59

B&B : hartelijk dank voor jou leerzame bijdragen .

Het is natuurlijk altijd de keus van het baasje om de testen tedoen of niet , maar het is algemeen geweten hoe meer mensen testen hoe groter de Data Base en hoe meer kennis er zal zijn .

Gaat HCM daar door de wereld uit zijn NEEN onmogelijk maar we kunnen de inpakt verkleinen .

Met de ervaring verhalen die ik al lees word je echt overdonderd met het nieuws eerst heb je een kat die 1001 toeren uitsteekt (niet waar chopin ;) ) en plots zit je met 1001 vragen want er is HCM opgedoken .

Ik vind het heel tof van alle mensen die hier hun ervaring komen delen , het belang van opsporen is zo groot dat we er met zen allen even moet bij stil staan .

velen onder jullie hebben ook het verhaal van Candyman gelezen of gevolgd ,

het is om tehuilen zo een verhaal wie gaat er daar in de fout is op dat moment minder belangrijk maar wel wat kunnen we er aandoen om zo een situatie te voorkomen .

Kennis is macht

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#69 Geplaatst 25 november 2011 - 09:02

ramses zei:

B&B : hartelijk dank voor jou leerzame bijdragen .

Het is natuurlijk altijd de keus van het baasje om de testen tedoen of niet , maar het is algemeen geweten hoe meer mensen testen hoe groter de Data Base en hoe meer kennis er zal zijn .

Gaat HCM daar door de wereld uit zijn NEEN onmogelijk maar we kunnen de inpakt verkleinen .

Met de ervaring verhalen die ik al lees word je echt overdonderd met het nieuws eerst heb je een kat die 1001 toeren uitsteekt (niet waar chopin ;) ) en plots zit je met 1001 vragen want er is HCM opgedoken .

Ik vind het heel tof van alle mensen die hier hun ervaring komen delen , het belang van opsporen is zo groot dat we er met zen allen even moet bij stil staan .

velen onder jullie hebben ook het verhaal van Candyman gelezen of gevolgd ,

het is om tehuilen zo een verhaal wie gaat er daar in de fout is op dat moment minder belangrijk maar wel wat kunnen we er aandoen om zo een situatie te voorkomen .

Kennis is macht

:ha :ha Chopin steekt ondertussen 2001 toeren uit ;) . Die vergeet soms echt dat hj "kitten-af" is :ha :ha :ha Vooral als Ibse en hij samen beginnen te dollen. :mrgreen: Of hij deugnieterij kan uithalen, of op onderzoek kan gaan in de boekenkast in onze slaapkamer (liefst om 5u 's nachts)
We moeten af en toe ook eens kunnen lachen he ;)
Vandaag kreeg ik dus eindelijk (na meer dan 7 weken) de resultaten van Chopin van bij dr Van Israël toegestuurd. Een heel duidelijk verslag moet ik zeggen. (behalve al die getallekes en afkortingen, snaap ik toch niets van), maar er staat een verstaanbare uitleg bij.

Bewerkt door Kathleen, 25 november 2011 - 09:03.

Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#70 Geplaatst 25 november 2011 - 13:16

:r :r :r vanmorgen kreeg ik kiets te horen waar ik stijl vanachterover viel. De laatste weken zijn mijn ogen echt aan het opengaan.
En ik krijg regemlmatig mails over de voorouders van Chopin ed en testen,... en andere zaken te horen.
Maar de fokker weigert me enige uitleg hieromtrend te geven.
Geplaatste afbeelding

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#71 Geplaatst 25 november 2011 - 13:30

Wel, ik vind dat de fokker in jouw geval erg faalt! Voor iemand die altijd pretendeerde beter te zijn dan anderen (want geef toe, haar katjes waren gouden katjes en je mocht maar wat blij zijn als je van haar een katje 'mocht' krijgen), stelt ze me toch wel zeeeeeeeeeer teleur.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#72 Geplaatst 25 november 2011 - 13:37

Kathleen zei:

:r :r :r vanmorgen kreeg ik kiets te horen waar ik stijl vanachterover viel. De laatste weken zijn mijn ogen echt aan het opengaan.
En ik krijg regemlmatig mails over de voorouders van Chopin ed en testen,... en andere zaken te horen.

Kathleen, ik hoop dat je dit prive kan oplossen met de fokker :hug: :hug: :hug: .

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.546 berichten
  • 9 katten

#73 Geplaatst 25 november 2011 - 13:45

Kathleen zei:

Kathleen, gelieve dit privé op te lossen anders gaat het hier weer uit de hand lopen en dat willen we niet he? ;)

Dus graag on-topic blijven!

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#74 Geplaatst 25 november 2011 - 13:47

Joloka zei:

Kathleen, ik hoop dat je dit prive kan oplossen met de fokker :hug: :hug: :hug: .

Dat zou handig zijn ja, voor er weer van alle speculaties komen
Sorry modje, verloor ff mijn geduld. :oops:

Bewerkt door Kathleen, 25 november 2011 - 13:49.

Geplaatste afbeelding

scully
scully
  • 1.884 berichten
  • 9 katten

#75 Geplaatst 25 november 2011 - 17:07

Mag ik hier iets vragen, indien niet verwijderen jullie het maar terug.
Ik weet niet wie de fokker is en ik moet en wil het ook ni weten , wel heb ik ondertussen door dat het iemand is die ook op het forum zit en een hoog aanzien heeft.
Mijn vraag nu, waarom mag kathleen zich niet open en bloot druk maken omdat ze geen antwoorden krijgt van deze fokker en als het in een ander topic over totaal andere mensen en fokkers gaat staat iedereen klaar om in zo'n geval de persoon bij te taan en wordt het wel toegestaan. toegeven dat dit wel héél raar overkomt, tot zover dus gelijke rechten en plichten vind ik.  er moest toch de grootste openheid zijn wat hcm betreft dacht ik of telt dat niet voor iedere fokker.

sorry voor het offline gaan.

Geplaatste afbeelding

Pootjes van de Blooterikjes :hart: Cattery DeKuChaDuSa