Spring naar inhoud

- - - - -

Fiv en Fip

• Log in om te reageren
69 reacties op dit onderwerp
bluegalaxamoon
bluegalaxamoon
  • 1.983 berichten
  • 10 katten

#46 Geplaatst 13 december 2011 - 21:15

nee ze heeft niet veel gedaan, gevoeld aan zijn buikje en zijn hartslag beluisterd ook zijn mondje bekeken.

Ja ik wist niet goed hoe ik moest reageren, was zelf in shock

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.772 berichten
  • 13 katten

#47 Geplaatst 13 december 2011 - 21:22

natuurlijk ben je dan in shock. en dan ga je uit dat de da weet waar die het over heeft.
Jouw kan niets kwalijk genomen worden hoor!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#48 Geplaatst 13 december 2011 - 21:24

Ja weet hoe het voelt je bent op dat moment helemaal overdonderd.
We hebben op 2jan dit jaar ook een katje van bijna 8 maanden moeten laten inslapen door Fip. Maar hier was de diagnose overduidelijk ze was opengesneden om te steriliseren en zat vol met gelig stroperig vocht. Heb haar nog 2 weken mogen bij me houden en toen was het genoeg geweest. Veel sterkte met je verlies. :hug:

Nashota
Nashota
  • 17.924 berichten
  • 4 katten

#49 Geplaatst 13 december 2011 - 21:28

Wat een vreselijk verhaal, heel veel sterkte :hug:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

meitepeit
meitepeit

Grootste wildebras 2016

• 1.691 berichten
  • 1 katten

#50 Geplaatst 13 december 2011 - 22:01

we zijn ook dikwijls veranderd van dierenarts, nu de 4 de.
we laten nooit!! maar ook nooit!!! onze poes achter bij een dierenarts, kan hij zeggen wat hij wil, we hebben eindelijk een goede dierenarts gevonden.
ik zou ook een andere zoeken als ik jou was. zoek zolang dat je een goede hebt.
laten inslapen, zonder hem eerst te verdoven, hoe is zoiets in godsnaam mogelijk!

wat een dierenbeul, ik heb er geen woorden voor.

ik wens je veel kracht en sterkte :hug: :hug: :hug:

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#51 Geplaatst 13 december 2011 - 22:07

Wauw wat lees ik hier allemaal :trance: wat een onbeschofte dierenarts!
En dan zo met het oog fip vaststellen en dan er nog zo zeker van zijn, ongeloofelijk!
Ocharme meid dat je dit moet meemaken :hug: , ik ben het eens met de andere, zeker een andere dierenarts zoeken.
Heel veel sterkte gewenst! :hug:

Kamiel
Kamiel
  • 815 berichten
  • 2 katten

#52 Geplaatst 13 december 2011 - 22:08

altijd buikpunctie laten nemen als ze denken dat het fip, alleen op die manier ben je zeker
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.772 berichten
  • 13 katten

#53 Geplaatst 13 december 2011 - 22:12

Kamiel zei:

altijd buikpunctie laten nemen als ze denken dat het fip, alleen op die manier ben je zeker

werkt alleen met natte fip, niet met droge fip

Geplaatste afbeelding

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#54 Geplaatst 13 december 2011 - 22:41

Net het hele verhaal gelezen...vind het zo erg :( :cry:

Gaat het om een van de nieuwe kittentjes ? :catnoknow :(

We wensen jullie heel veel sterkte...zo erg om zoveel mee te maken op zo'n korte tijd :hug: :hug:

Ik zou toch ook wel op zoek gaan naar een nieuwe DA...

Rust zacht, lief kleintje :cry:
Geplaatste afbeelding

bluegalaxamoon
bluegalaxamoon
  • 1.983 berichten
  • 10 katten

#55 Geplaatst 14 december 2011 - 08:15

Mauro zei:

Gaat het om een van de nieuwe kittentjes ? :catnoknow :(

Jammer genoeg wel Mauro :cry:

wea
wea
  • 5.908 berichten
  • 4 katten

#56 Geplaatst 14 december 2011 - 14:50

ginnie zei:

is niet helemaal waar wea. Een fip geval in een nest geeft geen verhoogd risico om meer fipgevallen in dat nest te krijgen. Domweg omdat het virus muteert. Een mutatie die altijd anders is. Zelfs bij kittens uit 1 nest (want ja, het kan wel voorkomen natuurlijk dat er meer in 1 nest overlijden aan fip. helaas)

dit is de nieuwste info dat ik erover heb gelezen.

het is waar dat elk virus op zich muteert en dus FIP op zich niet besmettelijk is. Maar je hebt heel veel virussenstammen en sommige stammen muteren vlugger en meer dan andere. Afhankelijk van met welek stam de kat besmet is, zal die dus meer/minder mutaties hebben.

Men gelooft dat niet elke mutatue leidt tot FIP, dat katten die mutatie ook kunnen stoppen voor ze FIP krijgen, maar eens de FIP er is, is er niks meer aan te doen.

Hoe meer mutaties een virus maakt, hoe meer kans op FIP en het hangt dus af van welke stam het virus is of het meer of minder muteert.

Daarom dat nestgenootjes van een FIP katje, een verhoogd risico hebben. Ze hebben 3 zaken gemeen die maken dat het virus verandert in een FIP virus:
1) de stam van het virus. met een FIP kitten weet men dan dat dit een stam is die dus muteert. Hoe meer FIP katjes in een nest, hoe groter de kans dat dit een virus is dat heel vlug muteert. Want het moet immers in elk kitten apart muteren. Heb je in een nest 1 FIP kitten op 6, dan is dit mss een stam die minder vlug muteert. heb je 4 FIP kittens op 6 dan heb je een stam die wel vlug muteert en mag er toch een grotere vrees zijn voor de overige 2.
2) genetische achtergrond die maakt dat het immuunsysteem hetzelfde is opgebouwd. FIP is immers een foute reaktie van het immuunsysteem op een mutatie. Dus met kittens uit eenzelfde nest heb je meer kans weeral dat die hetzelfde soort immuunsysteem hebben en dus dat ook de immuunsystemen van de nesthenootjes ook fout zullen reageren.
3) stress. De kans is groot dat in een nestje, alle kittens dezelfde stress situatie hebben meegemaakt.

Ik ben het met je eens dat FIP op zich niet besmettelijk is en dat als 1 kitten het heeft, dat niet impliceert dat de rest het ook gaat hebben. Wel is het zo, dat als 1 kitten het heeft, de kans groter wordt dat de rest van het nestje het ook gaat krijgen. Hoe meer kittens in een nest het hebben, hoe groter de kans dat de overige het ook gaan krijgen omdat ze dus dezelfde virus stam hebben, dezelfde genetische achtergrond, dezelfde stress situatie.

Het FIP virus zelf is niet overdraagbaar, maar de omgeving, de factoren waardoor dit virus is kunnen muteren in 1 kitten is hetzelfde in de andere nestgenootjes.  en het zijn net die gemeenschappelijke factoren die de kans verhogen op FIP in nestgenootjes, niet de overdracht van het FIP virus.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.772 berichten
  • 13 katten

#57 Geplaatst 14 december 2011 - 14:58

Wea, heb je misschien het onderzoek waar dit in staat voor mij? Ik ben hier zeer in geinteresseerd. Dit had ik namelijk nog niet gelezen

Geplaatste afbeelding

Lisje
Lisje
  • 7.796 berichten
  • 2 katten

#58 Geplaatst 14 december 2011 - 14:59

Wat een verhaal zeg!! Zomaar een kitten laten inslapen zonder te verdoven omdat ze een vermoeden heeft zonder verdere tests e.d. te doen! Echt ongehoord, die is de naam dierenarts niet waardig!

Van waar ben je ergens in West-Vlaanderen?
Ik kan je dierenartsenpraktijk ter dreve aanraden, in Sijsele (baan Brugge-Maldegem)
:: Dierenartsenpraktijk Ter Dreve :: Dierenarts Evie Voorhoof en dierenarts Cline Deprez ::.

bluegalaxamoon
bluegalaxamoon
  • 1.983 berichten
  • 10 katten

#59 Geplaatst 14 december 2011 - 15:00

Ik ben van regio Waregem.

Lisje
Lisje
  • 7.796 berichten
  • 2 katten

#60 Geplaatst 14 december 2011 - 15:02

Hmm beetje ver dan natuurlijk. Hopelijk zijn er hier anderen die je een goeie DA kunnen aanraden.