Spring naar inhoud


- - - - -

Raskat zonder stamboom - Wat te doen?


  • Log in om te reageren
37 reacties op dit onderwerp
Ann&Dirk
Ann&Dirk
  • 2.755 berichten
    • Locatie: Heusden-Zolder
OFFLINE

#1 Geplaatst 12 december 2011 - 09:20

Oké onze Zazzles is dus gisteren mee geweest naar de show van Belgicat. Ik had hen gemaild om uit te leggen dat ik van hem geen stamboom heb. Zij hebben gezegd dat ik hem gewoon bij determinatie kon inschrijven.

Hij heeft gisteren onder de 'categorie' Ragdoll zijn eerste CAP-puntje gekregen. Dus ik denk dat hij dan wel een echte raskat is, omdat hij anders niet zou voldoen aan de rasstandaard enzo.

Maar wat moet ik nu doen?
Kan ik hem bij een show van een andere vereniging nu inschrijven als ragdoll omdat hij al een CAP-puntje heeft? Of moet ik nu nog allemaal dingen doen om een gelijkgestelde aan stamboom of iets aan te vragen? Want hem inschrijven als HTK volgende keer lijkt mij zo raar omdat hij al een CAP-puntje heeft.

henny
henny
  • 1.601 berichten
OFFLINE

#2 Geplaatst 12 december 2011 - 09:25

Als hij zijn CAP (Certificat d’Aptitude au Premium) heeft gekregen dan voldoet hij aan de standaard van de Ragdoll.
Je kan dan inschrijven als Ragdoll.

Henny

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten
    • Locatie: Mol
OFFLINE

#3 Geplaatst 12 december 2011 - 09:28

Zou wel zijn oorkonde meenemen naar een volgende show, want kan best zijn dat een andere keurmeester iets heel anders zegt.

Heb dat al gezien met een MC zonder stamboom, kreeg 2x CAP en 3e was hij ineens een HTK

Wel leuk voor je dat je nu officieel een Ragdoll hebt meis!

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.722 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 12 december 2011 - 09:45

Als je Zazzles wilt laten bijschrijven in het stamboek dan moet je hem volgens de regels van de vereniging laten determineren. Bij de ene vereniging zijn de regels hiervoor strenger dan bij de andere, dus vraag dat na voor je verder gaat.

bij veel verenigingen moet je de kat drie keer laten determineren op ras, meestal moet de kat dan tijdens die ene show door drie verschillende keurmeesters als dat ras zijn gedetermineerd, maar dat kan dus afwijken.
De kat moet drie keer U1 behalen. Dat kan op dezelfde shows als waar hij gedetermineerd wordt. Lukt het niet, wordt de kat U2, dan zit je aan nog een show vast, tot hij drie keer die U1 heeft behaald.
Daarna kun je een verzoek indienen bij je vereniging om hem op te nemen in het stamboek. Hij krijgt dan geen stamboom, maar een afstammingsbewijs. Als zijn ouders bekend zijn kunnen die daarop komen te staan, maar meestal is dat niet het geval en wordt alleen hij vermeld.

Normaal wordt dit niet gedaan met castraten, maar alleen met katjes die waardevol zijn voor de fok van dat ras. Gewoon omdat het zo'n gedoe is ;)

Sommige verenigingen zijn minder streng. Dan heb je 1 keer 1 determinatie en U1 nodig en dan is de kat al binnen.
Persoonlijk heb ik het liever strenger. Dan is de kans kleiner dat de persoonlijke voorkeur van 1 keurmeester meespeelt. (en zo nog wat dingen ;) )
Maar bij een castraat zou het niet zo veel uitmaken denk ik

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

henny
henny
  • 1.601 berichten
OFFLINE

#5 Geplaatst 12 december 2011 - 09:48

Een determeninatie is altijd met minimaal 2 keurmeesters.
Ook bij een vereniging waar je niet 3 keer hoeft in te schrijven.

Henny

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.722 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 12 december 2011 - 09:50

ah, dan zat ik daar mis. Bedankt voor je aanvulling Henny :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Ann&Dirk
Ann&Dirk
  • 2.755 berichten
    • Locatie: Heusden-Zolder
OFFLINE

#7 Geplaatst 12 december 2011 - 09:51

henny zei:

Een determeninatie is altijd met minimaal 2 keurmeesters.
Ook bij een vereniging waar je niet 3 keer hoeft in te schrijven.

Oei het was er maar eentje. Ze wou er een tweede bijhalen maar die was bezig en dan heeft ze alleen verder gedaan.

Bedankt voor de duidelijke uitleg ginnie!

Dan ga ik maar even bekijken bij welke vereniging ik wil gaan, en dan kan ik meteen bij hen de zaak aankaarten!

Het is inderdaad wel een gedoe, maar ik wil graag verder showen met hem dus ik zou het wel leuk vinden als dat binnen zijn 'echte' categorie kan.

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
    • Locatie: Wezemaal
  • 2 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 12 december 2011 - 09:56

Ow ik wist niet dat dat ging. Ik dacht dat je pas vanaf het 3de nest een stamboom kon aanvragen van een stamboomloze kat. Of mis ik hier wat? Ze heeft miss beide ouders met stamboom?

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.722 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 12 december 2011 - 09:56

Snap ik Ann ;)
Het zal inderdaad dan even uitzoeken zijn wat de regels van jouw vereniging zijn.
Wat betreft de keurmeesters denk ik niet dat ze echt heel moeilijk gaan doen. Tenslotte is jouw katje castraat. Fokken gaat dan wat lastig hihi ;) (voor fokkatjes zijn ze vaak wat strenger denk ik. Of dat zou eigenlijk wel moeten vind ik dan)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.722 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 12 december 2011 - 09:59

Fairness zei:

Ow ik wist niet dat dat ging. Ik dacht dat je pas vanaf het 3de nest een stamboom kon aanvragen van een stamboomloze kat. Of mis ik hier wat? Ze heeft miss beide ouders met stamboom?

kittens van een stamboomloze kat kun je geen bomen voor aanvragen.
Als de kat is bijgeschreven in het stamboek krijgt hij een afstammingsbewijs en dan kun je afstammingsbewijzen aanvragen voor de kittens.
Na een x aantal generaties (drie geloof ik, maar schiet me niet af als ik het mis heb) krijg je dan in plaats van een afstammingsbewijs een stamboom.


Maar dat zijn dus generaties he. Dus poes a afstammingsbewijs, krijgt kittens. Daarvan krijgt poes b kittens die krijgt ook afstammingsbewijs.... en na x generaties worden het dan stambomen genoemd.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Ann&Dirk
Ann&Dirk
  • 2.755 berichten
    • Locatie: Heusden-Zolder
OFFLINE

#11 Geplaatst 12 december 2011 - 09:59

Inderdaad, fokken gaat niet gebeuren! Daar mis ik de kennis voor, dat laat ik liever over aan de kenners :d En Zazzles mist er het materiaal voor hihi.

Ik wilde graag lid worden bij bcc, maar tot nu toe nog geen 'haast' achter gezet, heb ze even gemaild om te vragen hoe het bij hen in z'n werk gaat!

Nog 'ns bedankt he ginnie, ben blij dat ik nu al wat meer weet!

Bewerkt door Ann&Dirk, 12 december 2011 - 10:00.


Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
    • Locatie: Wezemaal
  • 2 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 12 december 2011 - 10:02

ginnie zei:

kittens van een stamboomloze kat kun je geen bomen voor aanvragen.
Als de kat is bijgeschreven in het stamboek krijgt hij een afstammingsbewijs en dan kun je afstammingsbewijzen aanvragen voor de kittens.
Na een x aantal generaties (drie geloof ik, maar schiet me niet af als ik het mis heb) krijg je dan in plaats van een afstammingsbewijs een stamboom.


Maar dat zijn dus generaties he. Dus poes a afstammingsbewijs, krijgt kittens. Daarvan krijgt poes b kittens die krijgt ook afstammingsbewijs.... en na x generaties worden het dan stambomen genoemd.

Hoe zit het dan in dit geval? Sorry voor men vragen maar snap het niet zo goed :oops: .

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.722 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 12 december 2011 - 10:05

hoe bedoel je?
Als een stamboomloze poes drie nestjes heeft gehad bedoel je?
Want die nesten krijgen allemaal geen stamboom

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.722 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 12 december 2011 - 10:06

Ann&Dirk zei:

Inderdaad, fokken gaat niet gebeuren! Daar mis ik de kennis voor, dat laat ik liever over aan de kenners :d En Zazzles mist er het materiaal voor hihi.

Ik wilde graag lid worden bij bcc, maar tot nu toe nog geen 'haast' achter gezet, heb ze even gemaild om te vragen hoe het bij hen in z'n werk gaat!

Nog 'ns bedankt he ginnie, ben blij dat ik nu al wat meer weet!

Graag gedaan hoor :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Ann&Dirk
Ann&Dirk
  • 2.755 berichten
    • Locatie: Heusden-Zolder
OFFLINE

#15 Geplaatst 12 december 2011 - 10:07

Fairness zei:

Hoe zit het dan in dit geval? Sorry voor men vragen maar snap het niet zo goed :oops: .

Ik denk, als Zazzles een afstammingsbewijs krijgt, kittens die van hem komen dan ook. En dan de volgende ook nog, tot ze genoeg afstammingsbewijzen gehad hebben om een stamboom te krijgen.

Gebeurd zoiets eigenlijk niet hoofzakelijk met poezen? Allee ik denk dat als je met  je poes op dek gaat je liever gewoon ergens gaat dat je kittens een gewone stamboom hebben?