Spring naar inhoud

- - - - -

Raskat zonder stamboom - Wat te doen?

• Log in om te reageren
37 reacties op dit onderwerp
henny
henny
  • 1.601 berichten

#16 Geplaatst 12 december 2011 - 10:09

Ann&Dirk zei:

Oei het was er maar eentje. Ze wou er een tweede bijhalen maar die was bezig en dan heeft ze alleen verder gedaan.

Bedankt voor de duidelijke uitleg ginnie!

Dan ga ik maar even bekijken bij welke vereniging ik wil gaan, en dan kan ik meteen bij hen de zaak aankaarten!

Het is inderdaad wel een gedoe, maar ik wil graag verder showen met hem dus ik zou het wel leuk vinden als dat binnen zijn 'echte' categorie kan.

Ik had het eigenlijk over de verenigingen in Nederland, daar ken ik de regels van maar in België is er geen beleid in deze denk ik.
Iedere vereniging maakt zijn eigen regels er is geen overkoepelende organisatie die de regels bepalen.

Henny

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#17 Geplaatst 12 december 2011 - 10:10

Klopt Ann :)
Maar soms is het wel fijn om een poes (of kater) in te brengen in het stamboek. vooral bij rassen die nog een amallere genetische basis hebben. Dan kun je nieuw bloed, nieuwe genen, goed gebruiken.
Daar mag van mij wel streng naar gekeken worden hoor, want nieuw bloed is goed, maar niet ten koste van alles. Het moet het ras wel ten goede komen natuurlijk

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 12 december 2011 - 10:11

Ann&Dirk zei:

Ik denk, als Zazzles een afstammingsbewijs krijgt, kittens die van hem komen dan ook. En dan de volgende ook nog, tot ze genoeg afstammingsbewijzen gehad hebben om een stamboom te krijgen.

Gebeurd zoiets eigenlijk niet hoofzakelijk met poezen? Allee ik denk dat als je met  je poes op dek gaat je liever gewoon ergens gaat dat je kittens een gewone stamboom hebben?

Ja dat bedoel ik. Een poes die geen stamboom heeft die kan een afstammingsbewijsje gaan krijgen en na een paar generaties toch een stamboom? Is dat zo?

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#19 Geplaatst 12 december 2011 - 10:14

Fairness zei:

Ja dat bedoel ik. Een poes die geen stamboom heeft die kan een afstammingsbewijsje gaan krijgen en na een paar generaties toch een stamboom? Is dat zo?

De poes zelf niet. die houdt een afstammingsbewijs. Maar een x aantal generaties verder kunnen haar afstammelingen een stamboom krijgen.

Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#20 Geplaatst 12 december 2011 - 10:14

ginnie zei:

ah, dan zat ik daar mis. Bedankt voor je aanvulling Henny :)

PERSBERICHT april 2005

DETERMINATIE
Met ingang van 1 augustus 2005 zal elke determinatie wordt uitgevoerd door 3 keurmeesters.
Voor determinatie om het ras vast te stellen, zijn de eisen aangescherpt.
Voor rasdeterminatie voor een kat zonder bewijs van afkomst of waarvan een ouder niet is opgenomen in een stamboek geldt dat deze op 3 verschillende shows gedetermineerd zal moeten worden. De kat wordt ingeschreven in de determinatieklasse van een show die georganiseerd is door een vereniging die volwaardig lid is van het FNK en zal ook als het gedetermineerde ras gekeurd worden. Per show zullen 3 keurmeesters, waarvan minimaal 2 uit Nederland afkomstig zijn, hun oordeel geven.
De kat dient 3 maal de kwalificatie "U" behaald te hebben in hetzelfde ras, behaald bij 3 verschillende keurmeesters. Na overleggen van de keurrapporten wordt de kat in het stamboek opgenomen.

Henny

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 12 december 2011 - 10:16

ginnie zei:

De poes zelf niet. die houdt een afstammingsbewijs. Maar een x aantal generaties verder kunnen haar afstammelingen een stamboom krijgen.

Ja idd dat bedoelde ik. En Ann is bezig voor een afstammingsbewijs te krijgen voor show? Heb ik het zo juist?

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#22 Geplaatst 12 december 2011 - 10:17

henny zei:

PERSBERICHT april 2005

DETERMINATIE
Met ingang van 1 augustus 2005 zal elke determinatie wordt uitgevoerd door 3 keurmeesters.
Voor determinatie om het ras vast te stellen, zijn de eisen aangescherpt.
Voor rasdeterminatie voor een kat zonder bewijs van afkomst of waarvan een ouder niet is opgenomen in een stamboek geldt dat deze op 3 verschillende shows gedetermineerd zal moeten worden. De kat wordt ingeschreven in de determinatieklasse van een show die georganiseerd is door een vereniging die volwaardig lid is van het FNK en zal ook als het gedetermineerde ras gekeurd worden. Per show zullen 3 keurmeesters, waarvan minimaal 2 uit Nederland afkomstig zijn, hun oordeel geven.
De kat dient 3 maal de kwalificatie "U" behaald te hebben in hetzelfde ras, behaald bij 3 verschillende keurmeesters. Na overleggen van de keurrapporten wordt de kat in het stamboek opgenomen.

Aha! Zat ik er toch niet zover vanaf :)

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#23 Geplaatst 12 december 2011 - 10:17

Fairness zei:

Ja idd dat bedoelde ik. En Ann is bezig voor een afstammingsbewijs te krijgen voor show? Heb ik het zo juist?

jep :)

Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#24 Geplaatst 12 december 2011 - 10:19

Bedoel je aanhef op het papier van de afstamming :s
Henny

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#25 Geplaatst 12 december 2011 - 10:22

ik snap je niet Henny?

Geplaatste afbeelding

Ann&Dirk
Ann&Dirk
  • 2.755 berichten

#26 Geplaatst 12 december 2011 - 10:25

Fairness zei:

Jep, zodat hij bij de ragdolls kan meedoen ipv bij de HTK'tjes :)

henny
henny
  • 1.601 berichten

#27 Geplaatst 12 december 2011 - 10:28

Er zijn maar een paar verenigingen in NL die papieren uitgeven waarop Afstammingsbewijs staat als er binnen 4 generaties een ander ras voorkomt of onbekend.
De meeste verenigingen hebben alleen maar 'drukwerk' met als 'kop' Stamboom.
In België heb ik nog nooit een afstammingsbewijs gezien ondanks de vele rare combinaties (kruisingen).

Henny

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#28 Geplaatst 12 december 2011 - 10:28

Ann&Dirk zei:

Jep, zodat hij bij de ragdolls kan meedoen ipv bij de HTK'tjes :)

Super :) !

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#29 Geplaatst 12 december 2011 - 10:34

henny zei:

Er zijn maar een paar verenigingen in NL die papieren uitgeven waarop Afstammingsbewijs staat als er binnen 4 generaties een ander ras voorkomt of onbekend.
De meeste verenigingen hebben alleen maar 'drukwerk' met als 'kop' Stamboom.
In België heb ik nog nooit een afstammingsbewijs gezien ondanks de vele rare combinaties (kruisingen).

Oh bedoel je dat :)
Tja, ik heb er ook niet veel gezien. Maar ik heb toch al wel afstammingsbewijzen gezien. Niet veel en niet recent, maar toch.

en eerlijk is eerlijk, het is ook maar een naam. Niet dan? Een stamboom is eigenlijk een afstammingsbewijs. Als je gaat kijken naar wat het doet en betekend is het dus eigenlijk ook hetzelfde. Maar noemen 'wij' het anders vanwege de hoeveelheid informatie (voorouders) die er op staan.

Dus hoeveel het uitmaakt wat er als kopje wordt gebruikt valt over te discussieren denk ik.

Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#30 Geplaatst 12 december 2011 - 10:44

Dat maakt voor heel veel mensen wel uit Wendy.
Men denkt dat een kat met een afstammingsbewijs minderwaardig is :(
Bij de FIFe krijgt b.v. een niet erkende kleur een RIEX nummer (afstammingsbewijs), bij Felikat en Mundikat heet het papiertje dan afstammingsbewijs, in het buitenland Pedigree, niemand die er dan over 'zeurt'.
Je moest eens weten hoe vaak ik het uit moet leggen :evil:

Henny