Spring naar inhoud

- - - - -

Staking donderdag

• Log in om te reageren
169 reacties op dit onderwerp
Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
  • 5 katten

#106 Geplaatst 21 december 2011 - 22:19

Auryn zei:

Dus omdat we 500 dagen hebben moeten wachten op een regering moeten we maar alles slikken waarmee ze op de proppen komen?

Ik begrijp best wel wat je bedoeld maar dat had die minister toch zo al kunnen weten dat die stunt niet zonder gevolgen ging zijn.

Uiteraard niet, maar er zal altijd commentaar op dit alles komen. Als de minister exact hetzelfde voorstel maanden later had gelanceerd dan was het geweest: en heeft em daar zo lank over moete napeize?!!

Je hebt gelijk, bij die rechten horen ook zekere plichten. Maar het recht op staken, is en blijft een zeer belangrijk recht. Dit hebben wij als werknemer nodig om voor onze rechten (en plichten) te kunnen opkomen want anders ben je als werknemer niet meer dan een (hopelijk goed) betaalde slaaf. En staken heeft enkel nut als de werkgever, al dan niet via de klanten, hiervan de gevolgen voelt. Want eens lief vragen aan de werkgever heeft bij de meeste weinig zin als men over serieuze onderwerpen spreekt.
.

Je rechten liggen vast in je contract dus hoe je dan precies een slaaf bent begrijp ik niet...

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#107 Geplaatst 21 december 2011 - 22:21

saparapah zei:

Hmm, weet je waar ik wel problemen mee heb... iedereen spreekt over het 'recht' om te staken, of het 'recht' om ouderschapsverlof te nemen, het 'recht' om verlof te nemen, het 'recht' op loon, het 'recht' op tijdskrediet, maar wie durft er te spreken van de 'plicht' om te werken, de 'plicht' om je collega's te ondersteunen, de 'plicht' om de boel draaiende te houden, de 'plicht' om er te zijn voor je klanten (die uiteindelijk wel je loon betalen), de 'plicht' om vooruit te willen?

Ik wil hier nog veel aan toe voegen, de plicht om iets bij te dragen voor mensen die ziek zijn of werkonbekwaam, de plicht om iets bij te dragen voor onze oudjes en gehandicapten,...
We hebben veel plichten, maar o wee als we ze tot recht moeten nemen als dat ooit nodig blijkt te zijn. Dan is het plots niet genoeg ???
Eigenlijk ben ik ergens toch blij met al die plichten, in de hoop ze nooit gedwongen tot recht te moeten nemen. We houden toch net genoeg over om kwaliteitsvol te leven en hebben ergens het vertrouwen dat we op iets kunnen terugvallen als het toch eens grondig fout loopt.

Het is gemakkelijk om alles op anderen af te schuiven, op de allochtonen, de profiteurs, de wetgeving, de maatschappij,...
Het is veel moeilijker blijkbaar keihard te werken als je daar toe in staat bent en iets op te bouwen. Maar hebben we het dan zo slecht ???
Zelf zou ik niet graag de zorgen dragen van die zogezegde profiteurs, allochtonen,... en ben maar wat blij met wat we hebben en trots op waar we voor werken . Dagdagelijks met zorgen en trauma's moeten omgaan en zich telkens voor alles te moeten verantwoorden lijkt me loodzwaar om te dragen.

Helaas voor de minder inteligente mensen die vaak de weg of de juiste mensen niet vinden om hulp te zoeken. Want er zijn zoveel verschillende diensten en centra dat men het bos door de bomen haast niet vind. Maar er is hulp, alleen is die vaak nog té moeilijk te vinden en wordt er teveel doorverwezen. Dat alleen al kan veel beter, maar daar wordt blijkbaar aan gewerkt en wil men vereenvoudigen.
We leven nu eenmaal in een multi culturele samenleving en eerlijk waar , ik vind het een zeer boeiende samenleving met alle mogelijke kansen en uitdagingen !

Wie wil staken, staakt toch ? Al vind ik het deze keer meer op een extra verlofdag lijken dan op een echte stakingstreffer ...
'k Ben wel benieuwd hoeveel van de leerkrachten morgen ook daadwerkelijk op de stakingsvloer zullen staan en niet lekker uit zullen slapen morgen ???

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#108 Geplaatst 21 december 2011 - 22:22

Thundernimf zei:

En welke hulp had je dan in gedachten?
Nee, dan weet ik inderdaad niet wat een stadsklap is.
Excuseer me voor mijn onwetendheid, maar je kan het me wss wel uitleggen :oops:
Ook wie die tolk betaalt eventueel?
Met hulp bedoel ik gewoon wat ze momenteel doen voor de asielzoekers : voorzien van onderdak, eten en drinken.
Moet nog niet persé een hotel zijn.

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
  • 5 katten

#109 Geplaatst 21 december 2011 - 22:25

HelpLuckyvinden zei:

Met hulp bedoel ik gewoon wat ze momenteel doen voor de asielzoekers : voorzien van onderdak, eten en drinken.

Welkom op www.antwerpen.be - Stadsklap
tadaam :d

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#110 Geplaatst 21 december 2011 - 22:33

feroesti zei:

Ik wil hier nog veel aan toe voegen, de plicht om iets bij te dragen voor mensen die ziek zijn of werkonbekwaam, de plicht om iets bij te dragen voor onze oudjes en gehandicapten,...
We hebben veel plichten, maar o wee als we ze tot recht moeten nemen als dat ooit nodig blijkt te zijn. Dan is het plots niet genoeg ???
Eigenlijk ben ik ergens toch blij met al die plichten, in de hoop ze nooit gedwongen tot recht te moeten nemen. We houden toch net genoeg over om kwaliteitsvol te leven en hebben ergens het vertrouwen dat we op iets kunnen terugvallen als het toch eens grondig fout loopt.

Het is gemakkelijk om alles op anderen af te schuiven, op de allochtonen, de profiteurs, de wetgeving, de maatschappij,...
Dat er nu moet gespaard worden is wel het geovlg van iets hé...
Het is veel moeilijker blijkbaar keihard te werken als je daar toe in staat bent en iets op te bouwen. Maar hebben we het dan zo slecht ???
Zelf zou ik niet graag de zorgen dragen van die zogezegde profiteurs, allochtonen,... en ben maar wat blij met wat we hebben en trots op waar we voor werken . Dagdagelijks met zorgen en trauma's moeten omgaan en zich telkens voor alles te moeten verantwoorden lijkt me loodzwaar om te dragen.

Helaas voor de minder inteligente mensen die vaak de weg of de juiste mensen niet vinden om hulp te zoeken. Want er zijn zoveel verschillende diensten en centra dat men het bos door de bomen haast niet vind. Maar er is hulp, alleen is die vaak nog té moeilijk te vinden en wordt er teveel doorverwezen.
Daar vind ik dat je gelijk in hebt : gaat met veel zaken zo in België.
Je hebt recht op bepaalde voordelen, hulp e.a. maar het is niet gemakkelijk om er je weg in te zoeken.
Dat alleen al kan veel beter, maar daar wordt blijkbaar aan gewerkt en wil men vereenvoudigen.
We leven nu eenmaal in een multi culturele samenleving en eerlijk waar , ik vind het een zeer boeiende samenleving met alle mogelijke kansen en uitdagingen !
Ik weet niet waar je woont en of je omgeven bent door een meerderheid allochtone bevolking.
In mijn geval is dat wel zo, en binnenkort verhuis ik hier gelukkig want er is niets boeiends aan in mijn buurt.
De laatste jaren verhuist de ene Belg hier achter de andere, degene die ik ken(de) allemaal om dezelfde redenen.
En je kan het geloven of niet, maar iets meer dan twintig jaar geleden dacht ik hier ook heel anders over.

Wie wil staken, staakt toch ? Al vind ik het deze keer meer op een extra verlofdag lijken dan op een echte stakingstreffer ...
'k Ben wel benieuwd hoeveel van de leerkrachten morgen ook daadwerkelijk op de stakingsvloer zullen staan en niet lekker uit zullen slapen morgen ???
.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#111 Geplaatst 21 december 2011 - 22:35

HelpLuckyvinden zei:

Hopelijk breekt hier niet ooit de hel los zodat we noodgedwongen betere oorden moeten gaan opzoeken. Zo'n stellingen bewijzen hoeveel mensen niet eens beseffen hoe goed we het hier hebben...
Dat deze allochtonen, asielzoekers het hier zoeken kan ik volledig begrijpen.'k Zou eigenlijk hetzelfde doen als men kinderen niets meer hebben, geen toekomst hebben, geen onderwijs, geen medische hulp,... en ik de luxe van een europees land via de media heb opgesnoven. Dan moeten die mensen maar doodvriezen in de winter omdat het hen hier niet lukt werk te bemachtigen vanwege de papierwinkel die er aan vast zit ???
Neen zo zou ik het nooit durven stellen.
Criminelen naar hun land van afkomst sturen ? Dan kan je ze evengoed euthanaseren, zoals met veel boefjes van htk'tjes gebeurt ? Goedkoop en probleem opgelost ?!
Hoe mensenlijk is zoiets ????
Zo'n reacties daar wordt ik misselijk van eigenlijk.

saparapah
saparapah
  • 1.324 berichten
  • 3 katten

#112 Geplaatst 21 december 2011 - 22:37

Auryn zei:

Dus omdat we 500 dagen hebben moeten wachten op een regering moeten we maar alles slikken waarmee ze op de proppen komen?

Ik begrijp best wel wat je bedoeld maar dat had die minister toch zo al kunnen weten dat die stunt niet zonder gevolgen ging zijn.

Je hebt gelijk, bij die rechten horen ook zekere plichten. Maar het recht op staken, is en blijft een zeer belangrijk recht. Dit hebben wij als werknemer nodig om voor onze rechten (en plichten) te kunnen opkomen want anders ben je als werknemer niet meer dan een (hopelijk goed) betaalde slaaf. En staken heeft enkel nut als de werkgever, al dan niet via de klanten, hiervan de gevolgen voelt. Want eens lief vragen aan de werkgever heeft bij de meeste weinig zin als men over serieuze onderwerpen spreekt.

En ja sorry hoor, maar die "'plicht' om er te zijn voor je klanten" daar moet ik toch even mee lachen.

Want ik heb al veel gewerkt met klanten contact en hoewel de meeste klanten vrij redelijk zijn, zijn er steeds meer en meer die denken dat de term "klant is koning" betekend dat ze onmogelijke eisen mogen stellen en ons dan mogen uitschelden voor "het rot van't straat" als ze hun zin niet krijgen.
Ik ben bereid om veel te doen voor klanten maar ik heb ook mijn limiet en eens voorbij kan de klant en die plicht de boom in.

Sorry hoor, maar ik denk niet dat staken veel helpt. Ze sussen misschien wel een tijdje, maar het onvermijdelijke zal toch gebeuren hoor. Denk je echt dat staken help bij een bedrijf dat moet besparen omdat het op de rand van het faillissement staat? Dat staken help om hervormingen of besparingen tegen te gaan? Ik herinner me het carrefour debacle nog vrij goed...

Weet je wie er rijker wordt van staken?? Juist ja, de vakbonden, die trouwens veel te veel politiek verweven zijn. Ze zouden de vakbonden rechtspersoonlijkheid moeten geven, dat ze kunnen aangeklaagd worden, verantwoordelijk gesteld worden enz...
En trouwens... je moet bij veel bedrijven eens kijken wie de vakbondsafgevaardigden zijn :louche: . Sorry hoor, maar in mijn ervaring waren dit mensen die niet voldeden en bang waren voor hun jobke. Vlug even in de vakbond, overal een klapke gaan doen, beetje onrust stoken, en zichzelf veilig stellen tegen ontslag.... :censored: . Ze zijn mss niet allemaal zo, maar in de weinige bedrijven waar ik gewerkt heb wel.

En nee, ik ben geen zelfstandige, werk al m'n hele leven voor bazen. Ben niet gesyndiceerd en geen haar op m'n hoofd dat er aan denkt om dat ooit te worden. En als ik echt niet kan leven met het beleid van de firma waarvoor ik werk, is er altijd ander werk (mss niet altijd aan dezelfde voorwaarden, maar werk is er).

Een vriendin van mij heeft ooit meegemaakt op haar werk dat ze de mededeling kregen dat ze vanaf de maand nadien 8u meer per week zou moeten werken voor hetzelfde loon. Ofwel moesten er x aantal ontslagen vallen. Ze waren akkoord en iedereen is gebleven...omdat ze het werk zelf graag deden. Staken was nooit in hen opgekomen, omdat ze ook wisten dat dat geen oplossing zou zijn.

Ach, ik denk dat dit een zinloze discussie is...

Iemand hier heeft het heeeel mooi verwoord. Laat ons blij zijn met wat we hebben!

Als ik me niet vergis staat België nog altijd in de top 10 of 20 van de wereld qua levenstandaard. We zijn gewoon rotverwend en gaan dan ook als verwende nesten om ons heen schoppen als we ons goesting niet krijgen :misselijk:
Geplaatste afbeelding
Groetjes en poezekopjes, Sarah

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#113 Geplaatst 21 december 2011 - 22:44

Thundernimf zei:

Oké, nu ben ik mee...
Tja, dat zulke zaken georganiseerd worden zegt ook genoeg toch.
De spanning tussen Belgen en allochtonen loopt hoe langer hoe meer op.
In het begin kon ik ook nog een "normaal" klapke doen met mijn allochtone buren zonder daarvoor naar zo'n stadsklap te moeten gaan.
Maar sinds dat zij er problemen mee hebben dat hun manier van leven storend kan zijn voor hun omgeving en daar niets wensen aan te veranderen, want "ikke huis gekocht, ikke doe in  huis wat ik wil" zijn de enige woorden die er vandaar nog komen bedreigingen.
Ach ja, dat zij geen rekening houden met het uur wanneer ze kabaal maken en al drie jaar onze dag- en nachtrust verstoren dat is hun cultuur in de weg liggen.
En als je je gordijnen dichttrekt voor je gaat slapen, en per ongeluk naar buiten keek omdat er een auto stond te draaien op straat dat kan ook niet.
Want -ook al wist je het niet- het was toevallig een mercedes van een familielid waar de koffer volgestopt werd met spullen die het daglicht niet mogen zien.
Ik weet het liever allemaal niet, dan hoef ik niet met de dood bedreigd te worden.

saparapah
saparapah
  • 1.324 berichten
  • 3 katten

#114 Geplaatst 21 december 2011 - 22:50

feroesti zei:

Hopelijk breekt hier niet ooit de hel los zodat we noodgedwongen betere oorden moeten gaan opzoeken. Zo'n stellingen bewijzen hoeveel mensen niet eens beseffen hoe goed we het hier hebben...
Dat deze allochtonen, asielzoekers het hier zoeken kan ik volledig begrijpen.'k Zou eigenlijk hetzelfde doen als men kinderen niets meer hebben, geen toekomst hebben, geen onderwijs, geen medische hulp,... en ik de luxe van een europees land via de media heb opgesnoven. Dan moeten die mensen maar doodvriezen in de winter omdat het hen hier niet lukt werk te bemachtigen vanwege de papierwinkel die er aan vast zit ???
Criminelen naar hun land van afkomst sturen ? Dan kan je ze evengoed euthanaseren, zoals met veel boefjes van htk'tjes gebeurt ? Goedkoop en probleem opgelost ?!

Volledig mee eens Feroesti! Iedereen die hier maar af geeft op de allochtonen. Enig idee wat sommigen van hen meemaken, meegemaakt hebben?

Een verhaaltje van kinderen in de klas van mijn oudste zoon, 2 jaar terug :

Een nieuw kindje, heel teruggetrokken, spreekt zo goed als geen vlaams, ouders zijn eigenlijk uitgewezen, maar in afwachting wonen ze hier nog.
Het kindje leert geleidelijk aan Nederlands, op zijn proefjes haalt hij meer dan vele autochtone kindjes, zet zich in.... maar blijft heel teruggetrokken. Zijn broertje is omgekomen in zijn thuisland bij een bomaanslag... Als de kindjes in de klas een tekening mochten maken, was het enige dat op zijn blaadje stond : brandende huizen, wenende mensen, schietende geweren en gewonde mensen met afgerukte ledematen waar bloed uit spuit :8 .

Mijn zoontje (was toen 6 jaar) kwam al wenend naar huis toen hij het 'levensverhaal' gehoord had van zijn vriendje van het verre land (de juf had kort zijn geschiedenis verteld...).

Dit jaar is er terug zo een gezin hier in de gemeente. En op school hebben we het initiatief genomen om ons 'oud' en niet gebruikt speelgoed te verzamelen, en ook oude kleren en zo...

Je hebt er soms geen idee van wat deze mensen meegemaakt hebben . Stel dat jullie dit overkomt, zouden jullie niet vluchten naar een land waar mensen elke dag kunnen eten, slapen met een dak boven hun hoofd en er proper water is om te drinken, waar niet telkens 1 iemand van het gezin op wacht moet staan, ten alle tijde klaar om te vluchten?  

Echt waar, ik word misselijk van sommige mensen hun egoïsme :misselijk: .
Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#115 Geplaatst 21 december 2011 - 22:56

feroesti zei:

Ik had het niet over die mensen, het is best naïef om te stellen dat het grootste deel van de asielzoekers om die reden naar België komen.
En ja, zoals je het noemt de luxe van een Europees land ; daarom juist dat er een stop moet komen. België heeft al genoeg asielzoekers opgevangen daar waar andere landen veel strenger in zijn.

Kom gerust eens een paar maanden in Ledeberg wonen, je zal niet meer beseffen dat je Belg bent. In het beste geval waan je je op vakantie.
Al zal je niet kortgerokt 's avonds op straat moeten rondlopen.Doe je dit overdag en zie je er nog goed uit smijten ze in het beste geval wel tien cent naar jou terwijl je passeert.
Criminelen naar hun land van afkomst sturen ? Dan kan je ze evengoed euthanaseren, zoals met veel boefjes van htk'tjes gebeurt ?
Wat een vergelijking... :o
Je gaat onschuldige katten met criminelen vergelijken.
En waarom zouden ze hun straf niet uitzitten in land van afkomst?
Weet je dat in Turkije de juweliers gewoon hun deuren kunnen laten openstaan overdag. Gewoon omdat er daar een strenger strafbeleid is.
Hier zouden ze dus criminele daden mogen verrichten, maar niet moeten gestraft worden zoals dat in hun land van afkomst gebeurt?
Goedkoop en probleem opgelost ?!
Hoe menselijk was wat er onlangs gebeurd is in Luik ; was ook niet voorgevallen had die zijn straf in eigen land uitgezeten en verder België niet meer binnen mocht hé!
.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#116 Geplaatst 21 december 2011 - 23:01

saparapah zei:

Volledig mee eens Feroesti! Iedereen die hier maar af geeft op de allochtonen. Enig idee wat sommigen van hen meemaken, meegemaakt hebben?

Een verhaaltje van kinderen in de klas van mijn oudste zoon, 2 jaar terug :

Een nieuw kindje, heel teruggetrokken, spreekt zo goed als geen vlaams, ouders zijn eigenlijk uitgewezen, maar in afwachting wonen ze hier nog.
Het kindje leert geleidelijk aan Nederlands, op zijn proefjes haalt hij meer dan vele autochtone kindjes, zet zich in.... maar blijft heel teruggetrokken. Zijn broertje is omgekomen in zijn thuisland bij een bomaanslag... Als de kindjes in de klas een tekening mochten maken, was het enige dat op zijn blaadje stond : brandende huizen, wenende mensen, schietende geweren en gewonde mensen met afgerukte ledematen waar bloed uit spuit :8 .

Mijn zoontje (was toen 6 jaar) kwam al wenend naar huis toen hij het 'levensverhaal' gehoord had van zijn vriendje van het verre land (de juf had kort zijn geschiedenis verteld...).

Dit jaar is er terug zo een gezin hier in de gemeente. En op school hebben we het initiatief genomen om ons 'oud' en niet gebruikt speelgoed te verzamelen, en ook oude kleren en zo...

Je hebt er soms geen idee van wat deze mensen meegemaakt hebben . Stel dat jullie dit overkomt, zouden jullie niet vluchten naar een land waar mensen elke dag kunnen eten, slapen met een dak boven hun hoofd en er proper water is om te drinken, waar niet telkens 1 iemand van het gezin op wacht moet staan, ten alle tijde klaar om te vluchten?

Echt waar, ik word misselijk van sommige mensen hun egoïsme :misselijk: .
Ja, hier haal je een verhaal aan waar het inderdaad onmenselijk zou geweest zijn om dit kind geen opvang te bieden. En er zijn er nog zo...
Maar ik lees dus wel "in onze gemeente".
Daar passen de meeste allochtonen zich ook beter aan omdat ze in een minderheid zijn.
Denk er ook aan dat er veel "andere gevallen" zijn ; die hier niet komen omdat er in hun land van afkomst problemen zijn, maar enkel omdat ze willen profiteren of persé hun dochter willen uithuwelijken aan iemand van hun land van herkomst.
Moest dit allemaal niet gebeuren dan zouden kinderen zoals jij hier net beschreven hebt veel sneller geholpen worden.

saparapah
saparapah
  • 1.324 berichten
  • 3 katten

#117 Geplaatst 21 december 2011 - 23:20

HelpLuckyvinden zei:

Ja, hier haal je een verhaal aan waar het inderdaad onmenselijk zou geweest zijn om dit kind geen opvang te bieden. En er zijn er nog zo...
Maar ik lees dus wel "in onze gemeente".
Daar passen de meeste allochtonen zich ook beter aan omdat ze in een minderheid zijn.
Denk er ook aan dat er veel "andere gevallen" zijn ; die hier niet komen omdat er in hun land van afkomst problemen zijn, maar enkel omdat ze willen profiteren of persé hun dochter willen uithuwelijken aan iemand van hun land van herkomst.
Moest dit allemaal niet gebeuren dan zouden kinderen zoals jij hier net beschreven hebt veel sneller geholpen worden.

Dat klopt idd. ook wel, die 'andere gevallen' waarvan jij spreekt. En daar kan ik me ook enorm in opjagen. Maar zijn er niet zeker evenveel autochtonen die enkel het profitariaat kennen? De generatiedoppers die gewoon echt te lui zijn om te werken, waar de kinderen net dezelfde toer op gaan, omdat ze nooit anders gezien hebben?
En dat is het eerste dat de regering moet aanpakken : het profitariaat.
Afgestudeerden die geen werk vinden (lees geen werk naar hun diploma of naar hun goesting) en na 9 maanden enkele honderden euro's per maand in de schoot geworpen krijgen terwijl ze nog nooit gewerkt hebben? :o Onbegrijpelijk!  Jonge mensen die jaren aan een stuk doppen omdat ze geen werk vinden? Laat me niet lachen! Voor jonge mensen mogen ze voor mijn part na 1j de werkloosheidsuitkering stoppen. Maar ook hier moeten er een duidelijk onderscheid komen. Bvb. gezinshoofden van 50+ die na 30j te werken ineens zonder werk vallen door bvb. stopzetting van het bedrijf, die gaan niet zo gemakkelijk terug werk vinden en zij zouden van mijn part hun uitkering langer dan 1 jaar moeten kunnen krijgen. Maar ja, wie ben ik hé :lachen: . Naar mij gaan ze zeker niet luisteren :ha
Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#118 Geplaatst 21 december 2011 - 23:49

saparapah zei:

Dat klopt idd. ook wel, die 'andere gevallen' waarvan jij spreekt. En daar kan ik me ook enorm in opjagen. Maar zijn er niet zeker evenveel autochtonen die enkel het profitariaat kennen?
Of er evenveel autochtonen zijn die hier misbruik van maken weet ik niet.
Geen van ons denk ik ; er zou een serieus onderzoek moeten verricht worden voor we hier cijfers zouden van krijgen.
Bij jou (die in een gemeente woont vermoed ik) zal het jou mss het meest opvallen bij de autochtonen omdat jullie daar nog in de meerderheid zijn, waar ik woon bij de allochtonen doordat zij in de meerderheid zijn.
Beiden moeten aangepakt worden, daarmee ben ik het eens.
Maar hadden ze een veel strenger asielbeleid gevoerd in het verleden (en nu nog), dan hadden enkel mensen zoals jij beschreef onze nationaliteit verkregen en dat kindje die jij als voorbeeld aangaf doet zijn best en zal wss niet zo'n profiteur worden.
Wel is het zo dat degenen die naar hier komen om te profiteren veel beter ingelicht worden over de voordelen die ze kunnen halen uit ons sociaal vangnet.
Daar waar de Belg vaak te weinig over ingelicht wordt en zo soms in een sukkelstraat beland.
Ook een dubbele nationaliteit vind ik niet kunnen.
Om jou een voorbeeld te geven : ze kopen hier een huis waar ze een lening aangaan in land van afkomst (wat financieel interessanter is), laten veel afkomen (zoals ramen, deuren, e.a.) uit dat land.
Logisch als dat voor hen financieel interessanter is, maar dit doet de Belgische economie ook weer dalen.
Als je om asiel vraagt in ons land en je krijgt de Belgische nationaliteit lijkt het me logisch dat je vorige nationaliteit vervalt.
Ook dat je de taal leert van dit land, je aanpast en je niet als racist gedraaft tov Belgen omdat zij andere leefgewoontes hebben of een ander/geen geloof.

De generatiedoppers die gewoon echt te lui zijn om te werken, waar de kinderen net dezelfde toer op gaan, omdat ze nooit anders gezien hebben?
En dat is het eerste dat de regering moet aanpakken : het profitariaat.
Afgestudeerden die geen werk vinden (lees geen werk naar hun diploma of naar hun goesting) en na 9 maanden enkele honderden euro's per maand in de schoot geworpen krijgen terwijl ze nog nooit gewerkt hebben? :o Onbegrijpelijk! Jonge mensen die jaren aan een stuk doppen omdat ze geen werk vinden? Laat me niet lachen! Voor jonge mensen mogen ze voor mijn part na 1j de werkloosheidsuitkering stoppen. Maar ook hier moeten er een duidelijk onderscheid komen. Bvb. gezinshoofden van 50+ die na 30j te werken ineens zonder werk vallen door bvb. stopzetting van het bedrijf, die gaan niet zo gemakkelijk terug werk vinden en zij zouden van mijn part hun uitkering langer dan 1 jaar moeten kunnen krijgen. Maar ja, wie ben ik hé :lachen: . Naar mij gaan ze zeker niet luisteren :ha
Volgens mij moet er ook iets gebeuren aan de manier waarop sommige werkgevers met hun werknemers omgaan.
Ze moeten niet op hun knieën gaan zitten zodat hun personeel het werk naar de normen uitvoert.
Maar vroeger kreeg je toch vaker respect van een werkgever vind ik.
De lat wordt steeds hoger en hoger gelegd (niet op alle plaatsen gelukkig), maar je hoort toch meer en meer dat mensen een burnout krijgen, hun job niet meer met plezier uitoefenen, ziek worden van de stress.
Mensen nemen meer en meer slaapmiddelen, antidepressiva in.Het aantal zelfmoorden swingt de pan uit (niet enkel daardoor uiteraard, maar de druk van de maatschappij blijft toch stijgen).
Dit kan toch niet allemaal te wijten zijn aan een mentaliteitsverandering van de werknemer?
Uiteraard staan ook veel werkgevers meer onder druk dan vroeger, maar dit afreageren op hun personeel helpt uiteindelijk ook niet.
Zo creëer je enkel maar demotivatie en gaat de werknemer minder presteren.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 22 december 2011 - 00:12.

Ann&Dirk
Ann&Dirk
  • 2.755 berichten

#119 Geplaatst 22 december 2011 - 01:46

Auryn zei:

I staak zelf morgen mee. En dit vooral om 2 redenen.

Ten eerste, niet omdat ik tegen de nieuwe pensioensregeling en  dergelijke ben. Al die hervormingen, maatregelen en belastingverhogingen  zijn nodig. Het is tenslotte crisis en als we hier uit willen geraken  dan moet er duidelijk iets gedaan worden.
Maar vanwege de manier waarop
Van Quickenborne het allemaal eens  rap wil regelen. Zonder sociaal overleg, gewoon ff de papieren op tafel  gooien en gelijk zeggen "het is te nemen of te laten".
Als we nu niet reageren, wat gaat dan het volgende zijn? Ah ja, want de belgen die laten zich toch gewoon doen.

En ten tweede (meer egoïstische reden) omdat zover ik weet zo goed als  iedereen in mijn bedrijf (Belgacom, externe onderaannemers niet  meegerekend) morgen mee staakt. Op mijn dienst zal er dus niemand  aanwezig zijn.
Het is zo al een zeer stresserende job als we voltallig zijn. Ik weet  dan ook al van de enige collega die 2/12 wel gewerkt heeft (ik had toen  net een week verlof) dat ik dan niet enkel op mijn eentje al ons werk  zou moeten doen, maar ook nog eens de overflow van alle andere diensten  waar weinig of geen volk aanwezig zal zijn, er ook nog eens moeten bij  pakken.
Ja sorry maar ik moet nu al naar de rugschool omdat ik volledig  verkrampt ben van de stress, ik blijf morgen lekker thuis en ga eens  genieten van een lekker lang weekend want vrijdag heb ik een dagje  recup.

Ja goed, ik weet dat er veel mensen niet gelukkig zijn met de stakingen  en ik vind ook dat de mensen van de NMBS echt wel heel gemakkelijk het  werk neerleggen.
Maar staken is een recht waar iedereen recht op heeft ook al komt dat anderen niet zo goed uit.

Eerst is het een hoop gezanik dat de regering er te lang over doet, als ze dan snel de nodige maatregelen nemen is het weer niet goed. Hoe lang duurt zo'n sociaal overleg? Om vervolgens weer verweten te worden dat er niet gereageerd wordt als het nodig is. De crisis is niet over, verre van, en iedereen gaat moeten inleveren.

En leuk voor jou, een dagje vrij. Er zijn ook mensen die geraakt worden maar niet de tijd hebben om lekker op hun kont te gaan zitten. Mijn zelfstandige ouders hebben ook al regels over zich heen gekregen waar ze het moeilijk mee hadden, maar zij hebben hun verantwoordelijkheden en nemen deze op zoals het hoort.

Leuk hoor, een recht op staken. En wat met de rechten van anderen? Minimumbezetting in ziekenhuizen, geen postbezorging, geen vuilnis dat opgehaald wordt, geen mogelijkheid tot openbaar vervoer terwijl men mensen net zo aanzet om het openbaar vervoer te gebruiken. Neen sorry, ik blijf erbij, het land plat leggen is géén oplossing. Wat gaat dit uiteindelijk opbrengen? Als de minister niet reageert, wat ga je dan doen? Uiteindelijk slikken, want het land blijven plat leggen is echt niet realistisch.

Ann&Dirk
Ann&Dirk
  • 2.755 berichten

#120 Geplaatst 22 december 2011 - 01:49

HelpLuckyvinden zei:

Volgens mij moet er ook iets gebeuren aan de manier waarop sommige werkgevers met hun werknemers omgaan.
Ze moeten niet op hun knieën gaan zitten zodat hun personeel het werk naar de normen uitvoert.
Maar vroeger kreeg je toch vaker respect van een werkgever vind ik.
De lat wordt steeds hoger en hoger gelegd (niet op alle plaatsen gelukkig), maar je hoort toch meer en meer dat mensen een burnout krijgen, hun job niet meer met plezier uitoefenen, ziek worden van de stress.
Mensen nemen meer en meer slaapmiddelen, antidepressiva in.Het aantal zelfmoorden swingt de pan uit (niet enkel daardoor uiteraard, maar de druk van de maatschappij blijft toch stijgen).
Dit kan toch niet allemaal te wijten zijn aan een mentaliteitsverandering van de werknemer?
Uiteraard staan ook veel werkgevers meer onder druk dan vroeger, maar dit afreageren op hun personeel helpt uiteindelijk ook niet.
Zo creëer je enkel maar demotivatie en gaat de werknemer minder presteren.

Goh, een werknemer heeft in deze tijden vaak veel meer rechten en voordelen dan vroeger hoor. Ik denk eerder dat het een combinatie is van alles. Vroeger trouwde je jong, kocht je een huis en werkte je daar je hele leven voor, en klaar, heel simpel gesteld, je wist waar je voor stond. Tegenwoordig komt er vaak veel meer bij kijken. Je studeert langer, je moet dan snel veel opbouwen om te hebben wat je wilt hebben, vaak misschien ook wel zwaarder lenen etc. Wat jij opnoemt is mijn inziens zeker niet te wijten aan de werkgevers (en ook niet voor een klein deeltje, er zijn natuurlijk ook uitzonderingen, zoals altijd) maar aan de volledige druk die op een mens ligt om alle dingen netjes op een rijtje te hebben, en zo jong mogelijk.