Spring naar inhoud


- - - - -

Staking donderdag


  • Log in om te reageren
169 reacties op dit onderwerp
Eragon
Eragon
  • 3.807 berichten
    • Locatie: Vlaams Brabant
  • 6 katten
OFFLINE

#46 Geplaatst 20 december 2011 - 19:12

en wreed slechte pralinen voor je docent. Staking is overmacht tussen haakjes. Ik dacht dat ze dan de examens en testen moesten herzetten

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
    • Locatie: Gentbrugge
  • 4 katten
OFFLINE

#47 Geplaatst 20 december 2011 - 19:16

Wat lief van je broer! :)
Enne ik vind dat je docent je een paar extra punten mag geven :p (zeker als hij zal zien dat er veel er niet zullen geraken :x )

Trouwens ik sta ook in het basisonderwijs en bij ons staakt er niemand.
Niet omdat we akkoord gaan met de pensioenregeling maar omdat we op deze manier staken geen goed signaal vinden.

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.558 berichten
    • Locatie: Lierde
  • 3 katten
ONLINE

#48 Geplaatst 20 december 2011 - 19:25

Die docent is onredelijk vind ik. dat kotstudenten er moeten zijn, kan ik verstaan, maar ik zit een uur op de trein. Normaal heb ik daar geen probleem mee, maar om die afstand te voet of met de fiets te doen, is er mij toch lichtjes over :louche: Het is inderdaad overmacht, maar blijkbaar moet je op mijn leeftijd(zonder rijbewijs enz) creatief zijn...
Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.411 berichten
    • Locatie: France
OFFLINE

#49 Geplaatst 20 december 2011 - 19:27

Eragon zei:

en wreed slechte pralinen voor je docent. Staking is overmacht tussen haakjes. Ik dacht dat ze dan de examens en testen moesten herzetten

denk dat de pralinekes voor haar broer zullen zijn :) , die docent zal er geen krijgen vermoed ik hihi


Eragon
Eragon
  • 3.807 berichten
    • Locatie: Vlaams Brabant
  • 6 katten
OFFLINE

#50 Geplaatst 20 december 2011 - 19:28

hilleke zei:

denk dat de pralinekes voor haar broer zullen zijn :) , die docent zal er geen krijgen vermoed ik hihi

Weet ik - goede pralinen voor haar broer en slechte pralinen met wasabi in of zo voor de docent ;)

MiekeV
MiekeV
  • 787 berichten
    • Locatie: Hamme
  • 3 katten
OFFLINE

#51 Geplaatst 20 december 2011 - 19:29

Eragon zei:

en wreed slechte pralinen voor je docent. Staking is overmacht tussen haakjes. Ik dacht dat ze dan de examens en testen moesten herzetten

Voor een staking denk ik het niet.
Zoals de docent zegt, je moet dan maar een andere oplossing zoeken om er te geraken. Dat moeten de mensen die moeten werken ook doen. Op mijn werk zijn ze daar allemaal vrij gemakkelijk in, maar op de meeste bedrijven wordt een staking van het openbaar vervoer echt niet aanvaard als een excuus om niet te komen werken.
Ik ben het daar ook niet mee eens, maar zo is het nu eenmaal.

Eragon
Eragon
  • 3.807 berichten
    • Locatie: Vlaams Brabant
  • 6 katten
OFFLINE

#52 Geplaatst 20 december 2011 - 19:31

MiekeV zei:

Voor een staking denk ik het niet.
Zoals de docent zegt, je moet dan maar een andere oplossing zoeken om er te geraken. Dat moeten de mensen die moeten werken ook doen. Op mijn werk zijn ze daar allemaal vrij gemakkelijk in, maar op de meeste bedrijven wordt een staking van het openbaar vervoer echt niet aanvaard als een excuus om niet te komen werken.
Ik ben het daar ook niet mee eens, maar zo is het nu eenmaal.

Hmm, nu je het zegt, in vele bedrijven moeten ze verlof nemen als ze die dag niet komen werken dus overmacht kan wel in vraag gesteld worden. Maar we spreken hier wel over studenten die normaal geen rijbewijs hebben, vind ik net iets moeilijker maar ja...

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.558 berichten
    • Locatie: Lierde
  • 3 katten
ONLINE

#53 Geplaatst 20 december 2011 - 19:32

Als werkmens heb je gauw andere middelen om dat doen, bv. met de auto gaan of carpoolen, maar als student zitten die dingen er meestal niet in. Ik zit niet op kot en heb de middelen niet om een taxi te betalen. Daarbovenop zijn al m'n medestudenten die in deze regio wonen kotstudenten.
Geplaatste afbeelding

Ann&Dirk
Ann&Dirk
  • 2.755 berichten
    • Locatie: Heusden-Zolder
OFFLINE

#54 Geplaatst 20 december 2011 - 19:33

MiekeV zei:

Voor een staking denk ik het niet.
Zoals de docent zegt, je moet dan maar een andere oplossing zoeken om er te geraken. Dat moeten de mensen die moeten werken ook doen. Op mijn werk zijn ze daar allemaal vrij gemakkelijk in, maar op de meeste bedrijven wordt een staking van het openbaar vervoer echt niet aanvaard als een excuus om niet te komen werken.
Ik ben het daar ook niet mee eens, maar zo is het nu eenmaal.

Maar mensen die gaan werken kunnen in het slechte geval onbetaald verlof pakken die dag. Dat kan een student niet he, daar is geen sprake van verlof. Daarenboven hebben studenten vaak minder toegang tot zaken als een auto. Ik vind dat geen vergelijkbare situatie.

MiekeV
MiekeV
  • 787 berichten
    • Locatie: Hamme
  • 3 katten
OFFLINE

#55 Geplaatst 20 december 2011 - 19:36

Eragon zei:

Hmm, nu je het zegt, in vele bedrijven moeten ze verlof nemen als ze die dag niet komen werken dus overmacht kan wel in vraag gesteld worden. Maar we spreken hier wel over studenten die normaal geen rijbewijs hebben, vind ik net iets moeilijker maar ja...

Ik weet het, maar ja er wordt dan waarschijnlijk verondersteld dat de ouders hen dan maar moeten vervoeren zeker (terwijl die meestal zelf moeten gaan werken, maar ja).
Het is allemaal niet eerlijk.
En vooral dan als je weet dat de helft van de stakers waarschijnlijk niet eens weten waarvoor ze staken. Ieder excuus is goed voor sommigen.

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.558 berichten
    • Locatie: Lierde
  • 3 katten
ONLINE

#56 Geplaatst 20 december 2011 - 19:40

Dat heb ik ook wel al gemerkt, dat de helft niet eens weet waarom ze daar zijn. Bv. tijdens die betoging van een paar weken geleden was er een dame en die was tegen de aanpassing van de index...ze was tegen vooruitgang. :trance:
Geplaatste afbeelding

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
    • Locatie: Antwerpen
  • 5 katten
OFFLINE

#57 Geplaatst 20 december 2011 - 19:58

Eragon zei:

en wreed slechte pralinen voor je docent. Staking is overmacht tussen haakjes. Ik dacht dat ze dan de examens en testen moesten herzetten

Het is alleen overmacht als het niet op voorhand is aangekondigd.

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
    • Locatie: Antwerpen
  • 5 katten
OFFLINE

#58 Geplaatst 20 december 2011 - 20:06

Eragon zei:

Wachtuitkeringen vind ik ook een goede zaak al moeten ze dan tegelijkertijd wel de werkgelenheid stimuleren vind ik persoonlijk.

Uiteraard, maar er zijn ook heel veel jobkes die ge als net afgestudeerde student kunt opnemen tot ge iets beters vind e.

De werkgelegenheid stimuleren is in het algemeen iets dat nodig is.

Bedrijfswagens mogen van mij duurder belast worden maar onveiliger of minder groen daar ben ik het niet echt mee eens. Eén, je moet de franchises van de genieters van bedrijfswagens echt niet onderschatten, ik betaald- 650 EUR franchise per kras in mijn wagen. De persoonlijke verzekering van mijn man kost minder.

Dat telt niet voor iedereen e :) Er zijn ook bedrijven die dat gewoon op zichzelf nemen. Wat bijdraagt tot roekelozer rijden omdat de kosten neit voor de bestuurder in kwestie zijn. Ik zeg niet dat iedereen zo rijdt natuurlijk.

Minder groen, helemaal niet akkoord aangezien de verworpen uitgaven (autokosten zijn maar gedeeltelijk aftrekbaar voor vennootschappen) afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot waardoor de meeste wagenvloten enorm groen zijn, veel groener dan de personenwagens van velen (ik spreek niet over de bedrijfsleiders met de uitzonderlijk zware wagens hé).

Ook het groene aspect hier is dat omdat de kosten worden betaald door de baas dat 1) de auto veel vaker en intensiever wordt gebruikt en 2) er niet aan alternatieve vervoersmiddelen wordt gedacht. Het gaat dus niet perse over de auto zelf :) .

Ik ben akkoord dat het voordeel zwaarder mag belast worden maar vergeet hierbij niet dat dit voordelig regime dat vroeger bestond is ingevoerd omdat arbeidsinkomen in België zo zwaar belast wordt.

Weer opnieuw akkoord, ik ben dan ook voor een serieuze herziening van het arbeidsinkomen en de lasten voor werkgevers. De manier waarop er bij ons wordt gewerkt, jaagt veel bedrijven weg.

In vele landen zijn bedrijfswagens veel zwaarder belast maar de arbeidsbelasting veel minder dus het evenwicht verdwijnt wel hé. Nu ik lig er niet echt wakker van want eerlijk, ik heb er nog een voordeel mee.

Enfin, voor mij geen reden om te gaan staken.

Staken heeft ons doorheen de tijd veel voordelen gegeven, ik geef dat gerust toe, anders zaten we vandaag nog zonder middenklasse maar ik krijg soms de indruk dat er misbruik van gemaakt wordt en dat de vakbonden hun stakingsrecht niet meer altijd in het voordeel van de werknemers gebruiken

Er wordt om de haverklap misbruik van gemaakt, zoals An al heeft gezegd: met de voeten op de grond stampen omdat je je zin niet krijgt.

Ik ben blij om te zien dat er nog andere mensen hetzelfde als mij over denken. Tegenwoordig wordt het maar doodnormaal gevonden om te staken.

Veerle
Veerle
  • 3.309 berichten
    • Locatie: Wichelen
  • 17 katten
OFFLINE

#59 Geplaatst 20 december 2011 - 20:14

sorry, hé maar dit "ambtenaarke" moet ook gaan werken donderdag, hé - openbaar vervoer is noppes dus dat wordt waarschijnlijk met den auto, hé.

gr.

veerle

Bewerkt door Veerle, 20 december 2011 - 20:14.


MiekeV
MiekeV
  • 787 berichten
    • Locatie: Hamme
  • 3 katten
OFFLINE

#60 Geplaatst 20 december 2011 - 20:15

Ann&Dirk zei:

Maar mensen die gaan werken kunnen in het slechte geval onbetaald verlof pakken die dag. Dat kan een student niet he, daar is geen sprake van verlof. Daarenboven hebben studenten vaak minder toegang tot zaken als een auto. Ik vind dat geen vergelijkbare situatie.

Ik weet het, maar dat is nu eenmaal de realiteit.
Een vooraf aangekondigde staking is geen overmacht. Dat geldt enkel voor onvoorziene omstandigheden.

Bewerkt door MiekeV, 20 december 2011 - 20:16.