Spring naar inhoud

- - - - -

Staking donderdag

• Log in om te reageren
169 reacties op dit onderwerp
Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
  • 5 katten

#91 Geplaatst 21 december 2011 - 21:04

Eragon zei:

Ik denk dat je niet alle werkgevers op dezelfde manier mag beoordelen over het groen. Wij krijgen een treinabonnenemt bovenop onze wagen en voor korte afstanden worden we aangemoedigd (bonusstelsel) om de electrische wagentjes van ons bedrijf te gebruiken. We moeten lessen volgens om minder te verbruiken enz. Ze denken er dus wel degelijk over na hoor

Neen, dat doe ik ook niet. Ik heb ook al heel goede initiatieven gehoord zoals fietsen ter beschikking stellen aan het personeel en dergelijke. Echt chapeau. Wat jouw bedrijf doet, vind ik ook erg chique, maar helaas bekijkt niet elke baas het zo :(

Adsagsona
Adsagsona
  • 3.370 berichten
  • 2 katten

#92 Geplaatst 21 december 2011 - 21:09

Ik heb zelf geen last van de staking, aangezien ik zelfs te voet aan mijn werk geraak als het moest zijn. :)
Voor degenen die met de nmbs reizen, er is een heus protest op gang gekomen, het stond zelfs in de krant: Hier stopt het - de trein moet rijden

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
  • 5 katten

#93 Geplaatst 21 december 2011 - 21:10

feroesti zei:

Ja, met een politiek programma dat nergens op slaat en onuitvoerbaar is...
Niet moeilijk dat niemand hier aan mee wilde en kon werken.
Een geprivatiseerde maatschappij waarin iedereen z'n eigen boontjes maar moet doppen ? Alleen jammer dat er voor ons nog zo weinig tijd is om die boontjes nog te doppen en helaas ook plaatsgebrek in onze tuin om ze ooit nog te kweken...

Waarom wordt er gekozen voor zo'n partij? Heel simpel, de geschiedenis bewijst het keer op keer. Als je naar het ene uiterste gaat, geraakt het andere zo populair en ben je voortdurend in een slingerbeweging bezig.

Trouwens, een politiek programma dat nergens op slaat en onuitvoerbaar is, vind ik er zwaar over. Je mag me gerust even al hun punten voor leggen en dan bespreken waarom dat nergens op slaat. Zullen we daarna de punten van de andere partijen even bekijken?

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
  • 5 katten

#94 Geplaatst 21 december 2011 - 21:12

Adsagsona zei:

Ik heb zelf geen last van de staking, aangezien ik zelfs te voet aan mijn werk geraak als het moest zijn. :)
Voor degenen die met de nmbs reizen, er is een heus protest op gang gekomen, het stond zelfs in de krant: Hier stopt het - de trein moet rijden

Heel duidelijk omschreven :thumb:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#95 Geplaatst 21 december 2011 - 21:25

Thundernimf zei:

Trouwens, een politiek programma dat nergens op slaat en onuitvoerbaar is, vind ik er zwaar over. Je mag me gerust even al hun punten voor leggen en dan bespreken waarom dat nergens op slaat. Zullen we daarna de punten van de andere partijen even bekijken?

Dat is gelukkig niet meer nodig (ik heb een duidelijke voorkeur voor bepaalde ideeën waar men vele generaties terug voor gestreden heeft ;) )
Ik ben al reuzeblij dat er opnieuw gewerkt kan worden, ookal is er veel bevroren door geldgebrek, er gebeurt tenminste weer iets. En ik heb het volste vertrouwen in deze regering, er zitten een paar zeer bekwame mensen in...

Auryn
Auryn
  • 1.202 berichten
  • 3 katten

#96 Geplaatst 21 december 2011 - 21:28

I staak zelf morgen mee. En dit vooral om 2 redenen.

Ten eerste, niet omdat ik tegen de nieuwe pensioensregeling en  dergelijke ben. Al die hervormingen, maatregelen en belastingverhogingen  zijn nodig. Het is tenslotte crisis en als we hier uit willen geraken  dan moet er duidelijk iets gedaan worden.
Maar vanwege de manier waarop
Van Quickenborne het allemaal eens  rap wil regelen. Zonder sociaal overleg, gewoon ff de papieren op tafel  gooien en gelijk zeggen "het is te nemen of te laten".
Als we nu niet reageren, wat gaat dan het volgende zijn? Ah ja, want de belgen die laten zich toch gewoon doen.

En ten tweede (meer egoïstische reden) omdat zover ik weet zo goed als  iedereen in mijn bedrijf (Belgacom, externe onderaannemers niet  meegerekend) morgen mee staakt. Op mijn dienst zal er dus niemand  aanwezig zijn.
Het is zo al een zeer stresserende job als we voltallig zijn. Ik weet  dan ook al van de enige collega die 2/12 wel gewerkt heeft (ik had toen  net een week verlof) dat ik dan niet enkel op mijn eentje al ons werk  zou moeten doen, maar ook nog eens de overflow van alle andere diensten  waar weinig of geen volk aanwezig zal zijn, er ook nog eens moeten bij  pakken.
Ja sorry maar ik moet nu al naar de rugschool omdat ik volledig  verkrampt ben van de stress, ik blijf morgen lekker thuis en ga eens  genieten van een lekker lang weekend want vrijdag heb ik een dagje  recup.

Ja goed, ik weet dat er veel mensen niet gelukkig zijn met de stakingen  en ik vind ook dat de mensen van de NMBS echt wel heel gemakkelijk het  werk neerleggen.
Maar staken is een recht waar iedereen recht op heeft ook al komt dat anderen niet zo goed uit.

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
  • 5 katten

#97 Geplaatst 21 december 2011 - 21:32

feroesti zei:

[/i]

Dat is gelukkig niet meer nodig (ik heb een duidelijke voorkeur voor bepaalde ideeën waar men vele generaties terug voor gestreden heeft ;) )
Ik ben al reuzeblij dat er opnieuw gewerkt kan worden, ookal is er veel bevroren door geldgebrek, er gebeurt tenminste weer iets. En ik heb het volste vertrouwen in deze regering, er zitten een paar zeer bekwame mensen in...

Dat leidde ik af uit je comments :) En geen enkel probleem mee hoor, ik wil maar zeggen dat uit elke partij zowel goede als slechte punten zijn te halen :) Ik vind momenteel ook dat deze regering vrij goed bezig is, ook al is het niet diegene die ik in gedachten had ;)

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
  • 5 katten

#98 Geplaatst 21 december 2011 - 21:37

Auryn zei:

I staak zelf morgen mee. En dit vooral om 2 redenen.

Ten eerste, niet omdat ik tegen de nieuwe pensioensregeling en dergelijke ben. Al die hervormingen, maatregelen en belastingverhogingen zijn nodig. Het is tenslotte crisis en als we hier uit willen geraken dan moet er duidelijk iets gedaan worden.
Maar vanwege de manier waarop Van Quickenborne het allemaal eens rap wil regelen. Zonder sociaal overleg, gewoon ff de papieren op tafel gooien en gelijk zeggen "het is te nemen of te laten".
Als we nu niet reageren, wat gaat dan het volgende zijn? Ah ja, want de belgen die laten zich toch gewoon doen.
Dat is misschien wel waar, maar tegelijkertijd kom je wel uit een periode van 500 dagen waarbij het Belgische volk niet genoeg kon klagen over de traagheid waarmee alles verliep...

En ten tweede (meer egoïstische reden) omdat zover ik weet zo goed als iedereen in mijn bedrijf (Belgacom, externe onderaannemers niet meegerekend) morgen mee staakt. Op mijn dienst zal er dus niemand aanwezig zijn.
Het is zo al een zeer stresserende job als we voltallig zijn. Ik weet dan ook al van de enige collega die 2/12 wel gewerkt heeft (ik had toen net een week verlof) dat ik dan niet enkel op mijn eentje al ons werk zou moeten doen, maar ook nog eens de overflow van alle andere diensten waar weinig of geen volk aanwezig zal zijn, er ook nog eens moeten bij pakken.
Ja sorry maar ik moet nu al naar de rugschool omdat ik volledig verkrampt ben van de stress, ik blijf morgen lekker thuis en ga eens genieten van een lekker lang weekend want vrijdag heb ik een dagje recup.

En hoeveel mensen redeneren niet zo? Dat is volstrekt menselijk. Maar het zijn zelden mensen die zo redeneren die de stakingen in gang roepen :)

Ja goed, ik weet dat er veel mensen niet gelukkig zijn met de stakingen en ik vind ook dat de mensen van de NMBS echt wel heel gemakkelijk het werk neerleggen.
Maar staken is een recht waar iedereen recht op heeft ook al komt dat anderen niet zo goed uit.

Als je wilt staken, moet je het voor iets goeds doen. Niet te pas en te onpas. Geven en nemen. Water bij de wijn doen. Realistisch zijn. Mooie zaken om aan te denken vooraleer als een bende razende stieren doorheen de straat te gaan stampen. Het is trouwens ook wel zeer handig meegenomen dat het net de dagen voor de kerstvakantie zijn...

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#99 Geplaatst 21 december 2011 - 21:47

Ik vind bepaalde reactie's nogal heel compatieus over ministers.
Ze hebben misschien weinig tijd om te genieten van hun gigantisch inkomen, maar er zijn ook gewone arbeiders en bedienden die niet veel meer vrije tijd hebben en aan het einde van hun carrière nog niet gek moeten doen met hun geld.
Buiten hun dagelijks job moeten ze nog voor een huishouden zorgen omdat ze net niet genoeg verdienen om daarvoor mensen in te schakelen.
Dan zijn er nog ministers die klagen over te veel werk en gezondheidsklachten die daarmee gepaard gaan (vb. Verhofstad in het verleden), wat doen ze dan ze nemen er nog een jobke bij :catscratchhead .
En dat voorbeeld van het glazen huis vond ik er nu net ook iets over ; als het gaat om een goed doel ben je vrij om te geven of niet.
Maar wel is het zo dat ze in België altijd geld vrij hebben om in het buitenland te helpen, terwijl er hier ook genoeg arme sukkels rondlopen.
Dat we hier allemaal boven onze stand leven is totaal niet waar ; echte armoede blijft vaak verborgen.
En ja, er zijn ook veel profiteurs en dat ze die maar aanpakken.
Zoals reeds beschreven zou het de eerste allochtoon niet zijn die in z'n dikke mercedes gaat (ging) stempelen, maar toch aardig verdient in het zwart.
Dat is geen racisme hoor ; ik woon in een stad met veel allochtonen en zie genoeg, maar beweer zeker niet dat ze allemaal zo zijn.
Wel mogen de mensen nu langer werken omdat België altijd zo gul geweest is voor asielzoekers.
Ze moeten maar met één voet over de grens staan en met hun andere voet blijven ze in hun land van afkomst.
Zo kunnen ze genieten van voordelen uit beide landen ; hier een sociale woning, land van afkomst eigen huisvesting, lagere rentevoeten ginder, enz...
Er wordt altijd gesproken van verandering op dat vlak, maar ik vraag me af wanneer die er zal doorkomen?
Wanneer ik hoor dat Fedasil voor de zoveelste keer klacht indient bij de overheid en geld opeist krijg ik er de rillingen van.
Help eerst eens de mensen die hier al wonen, er zijn er genoeg die in onmenselijk omstandigheden leven.

saparapah
saparapah
  • 1.324 berichten
  • 3 katten

#100 Geplaatst 21 december 2011 - 21:48

Hmm, weet je waar ik wel problemen mee heb... iedereen spreekt over het 'recht' om te staken, of het 'recht' om ouderschapsverlof te nemen, het 'recht' om verlof te nemen, het 'recht' op loon, het 'recht' op tijdskrediet, maar wie durft er te spreken van de 'plicht' om te werken, de 'plicht' om je collega's te ondersteunen, de 'plicht' om de boel draaiende te houden, de 'plicht' om er te zijn voor je klanten (die uiteindelijk wel je loon betalen), de 'plicht' om vooruit te willen?
Geplaatste afbeelding
Groetjes en poezekopjes, Sarah

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
  • 5 katten

#101 Geplaatst 21 december 2011 - 21:52

HelpLuckyvinden zei:

Ik vind bepaalde reactie's nogal heel compatieus over ministers.
Ze hebben misschien weinig tijd om te genieten van hun gigantisch inkomen, maar er zijn ook gewone arbeiders en bedienden die niet veel meer vrije tijd hebben en aan het einde van hun carrière nog niet gek moeten doen met hun geld.
Buiten hun dagelijks job moeten ze nog voor een huishouden zorgen omdat ze net niet genoeg verdienen om daarvoor mensen in te schakelen.
Dan zijn er nog ministers die klagen over te veel werk en gezondheidsklachten die daarmee gepaard gaan (vb. Verhofstad in het verleden), wat doen ze dan ze nemen er nog een jobke bij :catscratchhead .
En dat voorbeeld van het glazen huis vond ik er nu net ook iets over ; als het gaat om een goed doel ben je vrij om te geven of niet.
Maar wel is het zo dat ze in België altijd geld vrij hebben om in het buitenland te helpen, terwijl er hier ook genoeg arme sukkels rondlopen.
Dat we hier allemaal boven onze stand leven is totaal niet waar ; echte armoede blijft vaak verborgen.
En ja, er zijn ook veel profiteurs en dat ze die maar aanpakken.
Zoals reeds beschreven zou het de eerste allochtoon niet zijn die in z'n dikke mercedes gaat (ging) stempelen, maar toch aardig verdient in het zwart.
Dat is geen racisme hoor ; ik woon in een stad met veel allochtonen en zie genoeg, maar beweer zeker niet dat ze allemaal zo zijn.
Wel mogen de mensen nu langer werken omdat België altijd zo gul geweest is voor asielzoekers.
Ze moeten maar met één voet over de grens staan en met hun andere voet blijven ze in hun land van afkomst.
Zo kunnen ze genieten van voordelen uit beide landen ; hier een sociale woning, land van afkomst eigen huisvesting, lagere rentevoeten ginder, enz...
Er wordt altijd gesproken van verandering op dat vlak, maar ik vraag me af wanneer die er zal doorkomen?
Wanneer ik hoor dat Fedasil voor de zoveelste keer klacht indient bij de overheid en geld opeist krijg ik er de rillingen van.
Help eerst eens de mensen die hier al wonen, er zijn er genoeg die in onmenselijk omstandigheden leven.

Eerste vette zin: Als het alleen daar aan zou liggen, dat zouden we in België relatief kort moeten gaan werken hoor.
Tweede vette zin: Al ooit een stadsklap gedaan? Zo niet, dan raad ik je zeer warm aan het is te proberen. Het geeft perpectief over deze stelling.
Derde vette zin: waaronder een heel deel mensen die het zelf hebben gezocht!

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
  • 5 katten

#102 Geplaatst 21 december 2011 - 21:55

saparapah zei:

Hmm, weet je waar ik wel problemen mee heb... iedereen spreekt over het 'recht' om te staken, of het 'recht' om ouderschapsverlof te nemen, het 'recht' om verlof te nemen, het 'recht' op loon, het 'recht' op tijdskrediet, maar wie durft er te spreken van de 'plicht' om te werken, de 'plicht' om je collega's te ondersteunen, de 'plicht' om de boel draaiende te houden, de 'plicht' om er te zijn voor je klanten (die uiteindelijk wel je loon betalen), de 'plicht' om vooruit te willen?

Dat is nu net het onderdeel dat veel mensen graag willen vergeten. :)

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#103 Geplaatst 21 december 2011 - 22:08

Thundernimf zei:

Eerste vette zin: Als het alleen daar aan zou liggen, dat zouden we in België relatief kort moeten gaan werken hoor.
Tweede vette zin: Al ooit een stadsklap gedaan? Zo niet, dan raad ik je zeer warm aan het is te proberen. Het geeft perpectief over deze stelling.
Derde vette zin: waaronder een heel deel mensen die het zelf hebben gezocht!
Ik zeg niet dat het alleen daar aan ligt, maar daar was/is er toch steeds geld voor niet?
Mij ga je niet wijsmaken als je de rekening zou maken van al diegenen die hier een inkomen kregen zodra ze Belg werden dat dit niet doorweegt.
Ondertussen moeten ze x-aantal tijd werken om recht te hebben op een uitkering, en die handel in valse documenten brengt ook aardig wat op.
Dan zwijgen we nog over het percentage allochtone criminelen die onze gevangenissen overbevolken die ook eten, drinken en onderdak krijgen van de belastingbetaler.
Zou ook en plaats en geld vrijmaken zodat criminelen hun straf lang genoeg kunnen uitzitten in België, moesten ze in eigen land hun straf gaan uitzitten.
Onderwijs, religieuze gebouwen voor al wat er bijgekomen is ook allemaal gesubsidieerd door de staat. Niet dat ze kerken e.a. ook moeten subsidiëren, mogen ze ook afschaffen voor m'n part.

Een stadsklap, in zoverre dat kan als ze de taal begrijpen.
En ja, ik ken ook allochtonen waar ik geen problemen mee heb en mee praat. Ik kan je verzekeren dat zijn vaak diegenen die nog het meeste problemen hebben met het grote deel van de bevolking die zich niet aanpast.
Derde zin : er zijn heel veel alleenstaande ouders die hard moeten werken om de eindjes aan mekaar te knopen. Maar ik heb het ook niet enkel over deze mensen. Er zijn ook mensen die geen dak boven hun hoofd hebben (waarvan een deel die het eventueel had kunnen voorkomen), wel je kan ze niet allemaal helpen en dan vind ik het niet meer dan logisch dat eigen bevolking eerst geholpen wordt.

Auryn
Auryn
  • 1.202 berichten
  • 3 katten

#104 Geplaatst 21 december 2011 - 22:10

Thundernimf zei:

Dat is misschien wel waar, maar tegelijkertijd  kom je wel uit een periode van 500 dagen waarbij het Belgische volk niet  genoeg kon klagen over de traagheid waarmee alles verliep...

Dus omdat we 500 dagen hebben moeten wachten op een regering moeten we maar alles slikken waarmee ze op de proppen komen?

Ik begrijp best wel wat je bedoeld maar dat had die minister toch zo al kunnen weten dat die stunt niet zonder gevolgen ging zijn.

saparapah zei:

Hmm, weet je waar ik wel problemen mee heb... iedereen spreekt over het  'recht' om te staken, of het 'recht' om ouderschapsverlof te nemen, het  'recht' om verlof te nemen, het 'recht' op loon, het 'recht' op  tijdskrediet, maar wie durft er te spreken van de 'plicht' om te werken,  de 'plicht' om je collega's te ondersteunen, de 'plicht' om de boel  draaiende te houden, de 'plicht' om er te zijn voor je klanten (die  uiteindelijk wel je loon betalen), de 'plicht' om vooruit te willen?

Je hebt gelijk, bij die rechten horen ook zekere plichten. Maar het recht op staken, is en blijft een zeer belangrijk recht. Dit hebben wij als werknemer nodig om voor onze rechten (en plichten) te kunnen opkomen want anders ben je als werknemer niet meer dan een (hopelijk goed) betaalde slaaf. En staken heeft enkel nut als de werkgever, al dan niet via de klanten, hiervan de gevolgen voelt. Want eens lief vragen aan de werkgever heeft bij de meeste weinig zin als men over serieuze onderwerpen spreekt.

En ja sorry hoor, maar die "'plicht' om er te zijn voor je klanten" daar moet ik toch even mee lachen.

Want ik heb al veel gewerkt met klanten contact en hoewel de meeste klanten vrij redelijk zijn, zijn er steeds meer en meer die denken dat de term "klant is koning" betekend dat ze onmogelijke eisen mogen stellen en ons dan mogen uitschelden voor "het rot van't straat" als ze hun zin niet krijgen.
Ik ben bereid om veel te doen voor klanten maar ik heb ook mijn limiet en eens voorbij kan de klant en die plicht de boom in.

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
  • 5 katten

#105 Geplaatst 21 december 2011 - 22:15

HelpLuckyvinden zei:

Ik zeg niet dat het alleen daar aan ligt, maar daar was/is er toch steeds geld voor niet?
Mij ga je niet wijsmaken als je de rekening zou maken van al diegenen die hier een inkomen kregen zodra ze Belg werden dat dit niet doorweegt.
Net zoals elke andere Belg in die positie...

Ondertussen moeten ze x-aantal tijd werken om recht te hebben op een uitkering, en die handel in valse documenten brengt ook aardig wat op.
Wat fijn om te lezen dat er hier niet veralgemeend wordt...
Dan zwijgen we nog over het percentage allochtone criminelen die onze gevangenissen overbevolken die ook eten, drinken en onderdak krijgen van de belastingbetaler.
Zou ook en plaats en geld vrijmaken zodat criminelen hun straf lang genoeg kunnen uitzitten in België, moesten ze in eigen land hun straf gaan uitzitten.
Onderwijs, religieuze gebouwen voor al wat er bijgekomen is ook allemaal gesubsidieerd door de staat. Niet dat ze kerken e.a. ook moeten subsidiëren, mogen ze ook afschaffen voor m'n part.
Misschien kan je even nagaan over welke percentages we hier praten.
Trouwens veel van die gebouwen worden gesubsidieerd omdat deze mensen anders samenkomen in onveillige panden (zoals woonsten die daar niet op zijn voorzien) en dergelijke. Zolang de subsidieringen aan de kerk niet worden afgeschaft, zie ik niet in waarom dat voor andere religieuze gebouwen zo zou moeten zijn.

Een stadsklap, in zoverre dat kan als ze de taal begrijpen. Wat dus al aantoont dat je het niet kent, aangezien dat er bij deze zaken een tolk aanwezig is.

En ja, ik ken ook allochtonen waar ik geen problemen mee heb en mee praat. Ik kan je verzekeren dat zijn vaak diegenen die nog het meeste problemen hebben met het grote deel van de bevolking die zich niet aanpast.
Derde zin : er zijn heel veel alleenstaande ouders die hard moeten werken om de eindjes aan mekaar te knopen. Maar ik heb het ook niet enkel over deze mensen. Er zijn ook mensen die geen dak boven hun hoofd hebben (waarvan een deel die het eventueel had kunnen voorkomen), wel je kan ze niet allemaal helpen en dan vind ik het niet meer dan logisch dat eigen bevolking eerst geholpen wordt.

En welke hulp had je dan in gedachten?