Spring naar inhoud

- - - - -

Wormen?

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Femmieke
Femmieke
  • 345 berichten

#1 Geplaatst 24 december 2011 - 00:09

Hoe herken je wormen bij katten? Ik merkte verleden week iets op bij Gizmo. Het leek alsof er rond zijn poep rijstkorrelige dingen zaten. Ik heb er even aandacht aan geschonken maar Koen dacht dat het aan de nieuwe kb-vulling lag. Maar ik had wel onmiddellijk gewoon een vies gevoel erover. Nu merkte ik het deze week weer op en ook bij de Muis zag ik het. Het lijkt op een kleine rijstkorrel, heel gek. Ze zijn verder niet ziek, spelen goed, eten goed, lijken nergens last van te hebben. Koen ziet ook niets van diarree of wormen in de kattenbakken. Ze zijn deze zomer nog ontwormd door de veearts. Zou ik toch voor de zekerheid ontworming gaan uithalen en het nog eens doen, naar de da gaan volgende week of zie ik spoken? :louche:
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 24 december 2011 - 00:13

Ik heb buitenkatten, dus ja weet kan het nooit echt goed zien natuurlijk, maar ik ontworm ze gewoon standaart 4x per jaar...Taco heeft 1 keer wormen gehad (wist ik in het begin niet), maar toen kotste hij standaart sochtends rond een uur of 7 (waarom precies om die tijd geen idee), na een aantal dagen zag ik er een worm in en ja toen wist ik het zeker...na een kuur was het meteen verholpen.
Geplaatste afbeelding

Femmieke
Femmieke
  • 345 berichten

#3 Geplaatst 24 december 2011 - 00:16

Ga morgen mijn da eens bellen of ik iets kan uithalen. Mijn katten komen nooit buiten dus ik zou begot niet weten hoe ze dit gekregen zouden hebben. Ze eten alleen maar blik en brokjes (nooit rauw). Nog één vraag. Kan dit kwaad voor mensen of kinderen?
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 24 december 2011 - 00:19

Femmieke zei:

Ga morgen mijn da eens bellen of ik iets kan uithalen. Mijn katten komen nooit buiten dus ik zou begot niet weten hoe ze dit gekregen zouden hebben. Ze eten alleen maar blik en brokjes (nooit rauw). Nog één vraag. Kan dit kwaad voor mensen of kinderen?

Volgens mij kunnen ze dit soms krijgen van mensen door hun schoenen, je neemt een hoop rotzooi mee naar binnen...dus het is sowieso aangeraden om binnen katten 2x per jaar te ontwormen....buiten katten moeten uiteraard vaker, aangezien die ook soms muizen e.d. eten en jah dan is de kans op besmetting groter...
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#5 Geplaatst 24 december 2011 - 00:51

Rijstekorrels kunnen idd wijzen op wormen. Je kan ze best ontwormen voor alle veiligheid. Dikwijls wijst dit op lintworm. Lintwormen scheiden segmenten af die op rijstekorrels trekken maar die zitten dan vol eitjes. Als het dit zou zijn zeker een goei ontwormingsmiddel pakken dat helpt en anders via een spuitje bij de da. Jullie kunnen eitjes meebrengen aan jullie schoenen en zo katten of mensen besmetten.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.721 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 24 december 2011 - 10:11

Dit lijkt inderdaad op lintworm. En dan zul je moeten ontwormen met een middel dat ook lintworm aanpakt. Dat doen niet alle middelen, dus vraag daarom.

en, niet schrikken, maar je zult ook moeten ontvlooien. Lintworm heeft de vlo nodig als gastheer om het eitje volledig uit te laten komen. Heeft je kat een lintworm, dan komt dat bijna altijd door vlooien. Sorry :(

eigenlijk kun je altijd zeggen dat als je lintworm ziet dat je (ook) moet ontvlooien en als je vlooien ziet dat je (ook) moet ontwormen (met een middel dat ook helpt tegen lintworm).

Ontworming na een week of twee ongeveer herhalen ivm de ontwikkelingscyclus van de eitjes tot worm.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Femmieke
Femmieke
  • 345 berichten

#7 Geplaatst 24 december 2011 - 10:31

Koen gaat nu voor een ontwormingsmiddel dus kan ik ze straks alle drie ontwormen. Ik vind het eigenlijk echt gewoon vies, het idee dat er wormen zijn... Pfff. Is het dan direct weg of moet of hoe gaat het dan? En ik mag echt hopen dat wij niet besmet zijn. Mag er niet aan denken. :o
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.721 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 24 december 2011 - 10:43

Jullie zullen zelf niet besmet zijn hoor. Lintworm door vlooien is echt niet makkelijk op te lopen. Niet vergeten ook die ontvlooing te doen! anders herbesmetten de katten zichzelf!

Geplaatste afbeelding

Femmieke
Femmieke
  • 345 berichten

#9 Geplaatst 24 december 2011 - 10:51

Ok ik heb een berichtje gestuurd. Vind het zo gek... Ik zie ze helemaal niet krabben, ik zie ook geen vlooien, wij hebben zelf geen beten. Ik snap er echt niks van! :s
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.721 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 24 december 2011 - 11:02

Als je al die symptomen ziet is de besmetting al ernstig onderweg. Het beste kun je met een vlooienkammetje even kammen. Bij de staartaanzet op de rug is een 'heerlijk' plekje voor vlooien. Kijk niet of je vlooien ziet. Voor elke vlo die je ziet zijn er 10 die je niet ziet. Eentje is al voldoende voor een besmetting met lintworm en die zul je niet zien. Kijk of je vlooienpoepjes ziet. Zwarte vlekjes.
als je een stipje hebt gevonden even op een witte ondergrond (papiertje?) leggen, druppel water erop (niet meer, dan was je het stipje weg) en als het dan rood uitloopt is het een vlooienpoepje.

Zelf krijg je geen beten hoor. Alleen als het zo ernstig is dat de vlo niet meer op de kat kan (of er zijn geen katten meer in huis) dan zullen ze op jou springen. Anders niet. Ze zitten bij voorkeur op de kat. Is die er niet maar wel een hond dan gaan ze daarop zitten. Zijn er alleen mensen, tja........
(ik krijg spontaan jeuk nu :s )

Geplaatste afbeelding

Femmieke
Femmieke
  • 345 berichten

#11 Geplaatst 24 december 2011 - 11:26

Man lief. Nooit geweten dat ik me zo vies zou voelen in mijn eigen appartementje. Bah! Hopelijk is Koen nu vlug thuis. Inmiddels kuis ik alles met bleekwater (gewoon voor mijn eigen gemoedsrust, krijg straks volk want ben jarig). Ook de kattenbakken helemaal verversen (doen we wel sowieso om de dag).
Moet wel zeggen dat ik Tapijt (Pablo) verleden week nog een kambeurt heb gegeven en er niets van zwarte puntjes heb gezien. Zou het onmiddellijk herkennen want heb ook kittenopvang gehad enkele jaren terug. Maar voor de zekerheid krijgen ze de hele cocktail en als ik het volgende week nog zie aan hun poep vliegen ze naar de dierenarts!
Geplaatste afbeelding

sisi
sisi
  • 6.760 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 24 december 2011 - 11:29

Is inderdaad lintworm
Ik geef hier milbemax (is een goed ontwormingsmiddel)
De rest heeft Ginnie reeds gezegd
Toen Abeltje lintworm had heb ik hem ook ontvlooid maar hij had geen vlooien hoor

Bewerkt door sisi, 24 december 2011 - 11:31.

Myrre
Myrre
  • 185 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 24 december 2011 - 11:35

Onze Gorbatsjov had in het begin dat ze hier was ook lintworm (en dus ook vlooien).
Ik vond het ook een ongelooflijk vies idee, want ik vond van die 'rijstekorreltjes' in onze zetel :misselijk: . Plots zag ik ook een levend segmentje lintworm aan haar poep hangen. Jakkie jak jak.
Ze was nog maar 10 weken jong, en dit komt blijkbaar zelden voor bij zo'n jonge poesjes, maar waar ze vandaan kwam werd ze ook helemaal niet goed verzorgd dusja....
Bij de dierenarts ontwormingsmiddel tegen lintworm en middeltje tegen de vlooien, huis grondig gestofzuigd en gekuist en geen last meer van gehad.

Femmieke
Femmieke
  • 345 berichten

#14 Geplaatst 24 december 2011 - 11:54

Nog een stom vraagje. Nu met het schoonmaken kreeg ik ineens onze heideplant in de gaten. Ze gaan daar dus ook van eten (ja ook al heb ik al tien keer gezegd dat het niet mag) en er lagen een paar zaadjes naast dus zo groot als een rijstkorrel. Zou dit gewoon met de ontlasting kunnen meekomen? En dat het dat is dat ik zie? Sowieso worden ze vandaag ontwormd en ontvlooid maar wat die zaadjes van die plant lijken er verdacht veel op. :s
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.721 berichten
  • 13 katten

#15 Geplaatst 24 december 2011 - 12:00

Normaal zou je dan geen segmentjes aan de poep van je kat moeten zien hangen. Dat is vaak omdat (sorry, onsmakelijk) de segmentje lintworm loslaten en naar buiten kruipen en dan in de haren blijven hangen. als ze iets opeten zit dat helemaal in de ontlasting zou je denken....

Geplaatste afbeelding