Spring naar inhoud

- - - - -

Opleiding verzorgende familiehulp

• Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
kika
kika
  • 3.830 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 25 december 2011 - 18:33

Momenteel werk ik als poetshulp bij familiehulp (via dienstencheques).
Ik had graag de opleiding verzorgende gevolgd. Is hier iemand die dit heeft gevolgd of iemand kent die dit gevolgd heeft? Zit met enkele vragen waar ik graag antwoord op zou hebben.
Aangezien ik nog als bijberoep een hondensalon heb zou ik graag weten of ik dit zou kunnen combineren...
Geplaatste afbeelding

Aertske
Aertske
  • 341 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 25 december 2011 - 19:25

Ik heb via volwassenenonderwijs de opleiding zorgkundige gevolgd, omdat ik mijn huidige beroep beu was en ik zeer graag verzorging (vooral wondzorg) doe en heel graag met ouderen werk, is een zeer dankbaar beroep!! Dus vraag maar raak :)

kika
kika
  • 3.830 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 25 december 2011 - 19:28

Is dit dan ook de opleiding bij familiehulp die je gevolgd hebt? Ik heb eigenlijk vragen over de lesuren en hoe het zit met de vergoeding.
Geplaatste afbeelding

Aertske
Aertske
  • 341 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 25 december 2011 - 19:38

kika zei:

Is dit dan ook de opleiding bij familiehulp die je gevolgd hebt? Ik heb eigenlijk vragen over de lesuren en hoe het zit met de vergoeding.

Nee, was via de VDAB omdat dit, verzorgende(=zorgkundige) een knelpuntberoep is. We moesten eerst een screening ondergaan waarbij er meer als de helft al afgevallen was. Je wordt op veel vlakken getest of je wel in aanmerking komt voor dit beroep. Ik kreeg les met uren zoals een school; ma, di, do en vrij van 9u tot 15u30 en woe van 9u tot 12u. Vermits ik gewerkt had tot de dag voor de opleiding van start ging kreeg ik alleen een vergoeding voor de kinderopvang van mijn jongste dochtertje, weet niet meer juist hoeveel, maar was echt niet veel. En ik kreeg toen ook dop omdat ik een opleiding van de VDAB volgde en omdat ik ontslag genomen had om die opleiding te volgen. Ik weet wel dat de personen die minstens al een jaar op den dop zaten nog veel meer extra premies kregen!!
Je moet echter ook stage lopen zowel in de thuishulp als in een RVT en dan hang je vast aan de uren van je stageplaats. Je hebt, als ik het nog ongeveer weet he, ook 10 dagen dat je afwezig mag zijn wegens ziekte, familiale omstandigheden,...

Bewerkt door Aertske, 25 december 2011 - 19:39.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 25 december 2011 - 19:43

Aertske zei:

Ik heb via volwassenenonderwijs de opleiding zorgkundige gevolgd, omdat ik mijn huidige beroep beu was en ik zeer graag verzorging (vooral wondzorg) doe en heel graag met ouderen werk, is een zeer dankbaar beroep!! Dus vraag maar raak :)

Wondverzorging is toch iets dat een zorgkundige niet mag doen (volgens de wet op de verpleegkunde).
Het is inderdaad een zeer dankbaar beroep maar ook een zeer zwaar beroep, niet enkel fysisch maar ook sociaal: denk maar aan de wisselende werkuren, de weekends, nachtdiensten,.... :hug: :hug: :hug: .

Geplaatste afbeelding

kika
kika
  • 3.830 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 25 december 2011 - 19:52

De opleiding van Familiehulp gaat in samenwerking met de vdab. Zal mss wel op hetzelfde neerkomen.Zou eigenlijk ook eerst ontslag moeten nemen want het is zogezegd eigenlijk ook voor werklozen.
Hoe zit dit dan met schoolvakanties? Lopen de lessen dan door of heb je dan ook vakantie?
Geplaatste afbeelding

Aertske
Aertske
  • 341 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 25 december 2011 - 19:52

Joloka zei:

Wondverzorging is toch iets dat een zorgkundige niet mag doen (volgens de wet op de verpleegkunde).
Het is inderdaad een zeer dankbaar beroep maar ook een zeer zwaar beroep, niet enkel fysisch maar ook sociaal: denk maar aan de wisselende werkuren, de weekends, nachtdiensten,.... :hug: :hug: :hug: .

In theorie niet nee, maar in praktijk in een RVT dat onderbemand is... Een heel ander verhaal; ik was zelfs hoofd van wondverzorging (heb nu ook wel van 't wit-geel kruis en Rode Kruis mijn diploma's, ook van de vervolgcursussen) . Deed ook mee aan de palliatieve zorg. Ik heb er doorligwondes ea allemaal gedaan en was aangenomen voor de cursus verpleegkundige (3jaar met loonsbehoud), maar heb dan een ongeluk gehad en schouder is nog steeds kapot en nu zit ik op een bureau :(
Maar ik vind het zo'n prachtig beroep en zo dankbaar (maar emotioneel en lichamelijk ook zwaar) en ik mis die 'job' nog elke dag. Vanaf mijn schouder ooit in orde moest komen, dan twijfel ik geen seconde (en ook al ga ik dan nog maar de helft van nu verdienen) en ik ga terug in een RVT werken!!! De residenten zijn zo'n schatten!!!! :love3:

Aertske
Aertske
  • 341 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 25 december 2011 - 19:55

kika zei:

De opleiding van Familiehulp gaat in samenwerking met de vdab. Zal mss wel op hetzelfde neerkomen.Zou eigenlijk ook eerst ontslag moeten nemen want het is zogezegd eigenlijk ook voor werklozen.
Hoe zit dit dan met schoolvakanties? Lopen de lessen dan door of heb je dan ook vakantie?

Tijdens de schoolvakanties was het vooral de stages, maar daarvoor dus ook die compensatie voor kinderopvang he.
Check eerst hoeveel dop dat je gaat krijgen he, want dat is echt maar een zielig 'loontje' !!

kika
kika
  • 3.830 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 25 december 2011 - 19:59

Wij hebben geen kinderen...dit is geen probleem. Mijn grootste zorg is dat ik mijn hondensalon nog wil behouden. Als de lessen tot 15.30 duren kan ik eventueel daarna nog honden doen en dan ook de woensdagmiddag en zaterdag. Ik kan moeilijk een jaartje sluiten voor die opleiding. Ik weet ook niet of dit voor de opleiding zelf een probleem zou zijn dat ik nog een extra job heb. Als de stages wat verspreid zijn op het jaar kan ik wel vb een weekje geen honden nemen.
Geplaatste afbeelding

Aertske
Aertske
  • 341 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 25 december 2011 - 20:07

Nee, die stages zijn echt in 2 blokken, toen toch in elk geval, rond de kerst en rond de grote vakantie.
Ik weet niet of je, als je die opleiding volgt, nog een beroep mag uitoefenen...? Daar zal je een moeten achter informeren, want ik vrees van niet vermits dit tenslotte toch een opleiding is voor werkzoekenden (in theorie), dacht ik...
Maar als je die daar niet niet mag/kan volgen, kan je het misschien ergens anders doen, want het is echt een job om U tegen te zeggen!! Maar is ook zeer persoonlijk he, want heb er veel zien komen, maar nog meer zien gaan op de werkvloer. Je moet er echt voor gemaakt zijn en je mag het echt niet als een job bezien. :)
Maar als jij denk; 'dit is echt iets voor mij!!' Ga er dan voor voor!!! Wat je van je mensen terug krijgt aan liefde en affectie is gewoonweg onbetaalbaar!!!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#11 Geplaatst 25 december 2011 - 20:09

Zelf heb ik zo'n 15 jaar geleden de opleiding familiezorg gevolgd.
Is wel in de privé en zeer katholiek, het was echt niets voor mij.
Ik heb er heel veel theorie geleerd, maar het beroep erna nooit uitgeöefent. Ik vond het té zwaar en werkte liever met kinderen uit gewone gezinnen.
Als jonge stagair kwam ik altijd op zeer extreme plaatsen terecht en had ik het erg moeilijk om daar mee om te gaan. (kindermishandeling, ouderenverwaarlozing, palliatieve zorg,...) Dat was echt niets voor mij, het brak mijn hart en ik was niet sterk genoeg ervoor.
In zo'n beroep moet je sterk zijn en veel van je af kunnen zetten.
Je bent gebonden aan beroepsgeheim en dat is moeilijk om alle ellende in je eentje te dragen en niet mee naar huis te nemen.
Zelf heb ik dan ook een enorm repect voor mensen die het wel kunnen !!!!

Aertske
Aertske
  • 341 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 25 december 2011 - 20:21

feroesti zei:

Zelf heb ik zo'n 15 jaar geleden de opleiding familiezorg gevolgd.
Is wel in de privé en zeer katholiek, het was echt niets voor mij.
Ik heb er heel veel theorie geleerd, maar het beroep erna nooit uitgeöefent. Ik vond het té zwaar en werkte liever met kinderen uit gewone gezinnen.
Als jonge stagair kwam ik altijd op zeer extreme plaatsen terecht en had ik het erg moeilijk om daar mee om te gaan. (kindermishandeling, ouderenverwaarlozing, palliatieve zorg,...) Dat was echt niets voor mij, het brak mijn hart en ik was niet sterk genoeg ervoor.
In zo'n beroep moet je sterk zijn en veel van je af kunnen zetten.
Je bent gebonden aan beroepsgeheim en dat is moeilijk om alle ellende in je eentje te dragen en niet mee naar huis te nemen.
Zelf heb ik dan ook een enorm repect voor mensen die het wel kunnen !!!!

Tijdens de stage kom je, in de thuiszorg, inderdaad echt soms schrijnende dingen tegen en je moet echt een knop kunnen omdraaien... Vaak ook op heel vuile plaatsen... Er is tevens een groot verschil tussen thuiszorg en werken in een RVT. En dat is een keuze dat echt persoonlijk is. Thuiszorg is meer huishoudelijke hulp (ze mogen 2u kuisen van je verlangen), boodschappen doen, strijken, koken, persoonlijk contact,...
RVT is dan meer de mensen wassen, verzorgen, voeden, persoonlijk contact, animatie geven,... Je moeten er tevens tegen bestand zijn om mensen te zien en voelen sterven en hen de laatste eer te bewijzen door hen mooi te maken voor hun familie...

Informeer je eerst goed, wees zeker waar je aan begint, alvorens er echt voor te gaan, want Feroesti heeft gelijk; het is emotioneel heel zwaar en je kan met die miserie alleen bij je collega's terecht...

kika
kika
  • 3.830 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 25 december 2011 - 20:29

Ik denk dat het wel iets voor mij is.Het speelt al een paar jaar door mijn hoofd om dit te volgen...het enige wat mij tegen houd is het hondensalon dat ik echt niet wil opgeven. Het zou de bedoeling zijn om daarna dit halftijds te doen. Maar het is dat opleidingsjaar dat ik moet doorkomen.
Geplaatste afbeelding

Aertske
Aertske
  • 341 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 25 december 2011 - 20:32

Misschien dat je het ook in avondschool kan doen of via een andere school waar je wel tijdens mag werken na  de lesuren? Informeer eens of je terwijl je hondensalon nog zou mogen doen?
Als je echt denkt dat dat iets voor jou is, zou ik zeggen; ga ervoor, want er is zo'n tekort aan en nogmaals, ik heb van elke seconde ochtend-, dag-, avond- en nachtshift genoten!!! :)

kika
kika
  • 3.830 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 25 december 2011 - 20:37

Ik zal deze week eens bellen en info vragen.(als ze zullen werken) anders na nieuwjaar eens bellen.
Heb al eens op internet rondgesnuffeld om dit in avondonderwijs te volgen maar nog niks gevonden.
Geplaatste afbeelding