Spring naar inhoud

- - - - -

planten

• Log in om te reageren
56 reacties op dit onderwerp
Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#31 Geplaatst 29 november 2011 - 01:31

Keien kunnen een oplossing zijn. Of een raster misschien, zodat hij niet in de aarde kan graven? De pot vol saté stokjes steken gaat ook maar dat lijkt me wat sadistisch.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#32 Geplaatst 29 november 2011 - 02:01

Tinne zei:

Keien kunnen een oplossing zijn. Of een raster misschien, zodat hij niet in de aarde kan graven? De pot vol saté stokjes steken gaat ook maar dat lijkt me wat sadistisch.

goja, sadistisch, Jules kennende zal hij dat wel leuk vinden om op die stokjes te knabbelen denk ik, en ze er zo uit te halen :x

ja, een raster van zo'n soort kippengaas zou ook lukken. had nog zo'n stukken liggen, maar helaas ligt het waarschijnlijk van mij allemaal op containerpark :louche:
Geplaatste afbeelding

Leenaria
Leenaria
  • 822 berichten
  • 2 katten

#33 Geplaatst 30 november 2011 - 00:21

Toch een vraagje; Nachtschade is giftig, prei, tabaksplant en tomaat ook, maar hoe zit dat met andere van de Nachtschade-familie? o.a. peper, paprika (weet zo niet direct andere)

En dacht dat look ook giftig is maar weet niet meer waar ik dat gezien had?
En koffie toch ook dacht ik :-k
Geplaatste afbeeldingGrtjz van Leen, Pixie & Rexy

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#34 Geplaatst 15 februari 2012 - 21:57

Weet er iemand of er cactussoorten zijn, die heel giftig zijn of waarvan de bloemen giftig zijn voor katten? Normaal blijven de meeste katten er wel af maar toch...
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#35 Geplaatst 16 februari 2012 - 10:55

Tinne zei:

Weet er iemand of er cactussoorten zijn, die heel giftig zijn of waarvan de bloemen giftig zijn voor katten? Normaal blijven de meeste katten er wel af maar toch...

Volgens mij zijn alle cactussoorten giftig
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#36 Geplaatst 16 februari 2012 - 16:07

Ik heb het moeten opzoeken, want van cactussen ken ik niets :oops: En ze zijn inderdaad giftig. Als ze er af blijven kunnen ze geen kwaad maar je moet maar net een kat hebben die niet luisteren wil...

Ik heb voorlopig enkel planten op mijn lijstje staan waarvan ik zeker ben dat ze niet giftig zijn, voor als ik eens op jacht ga in het tuincentrum :) Voornamelijk kruiden, grasjes, kattenkruid en palmsoorten.

Geplaatste afbeelding

Ventteke
Ventteke
  • 2.254 berichten
  • 5 katten

#37 Geplaatst 17 februari 2012 - 20:31

Ik heb net een bos tulpen gekregen! :heart:
De bol dat weet ik dat die giftig is, maar de steel en de bloem??? :oops:
Weet iemand dit of al meegemaakt dat het boeket geplunderd wordt??? :evil:
KS2015

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#38 Geplaatst 17 februari 2012 - 20:53

Supertopic! Bedankt voor de info iedereen! Al mijn planten staan voorlopig buiten bereik van de katten voor de zekerheid, maar zou een bananenplant giftig voor ze zijn? Ik vind die hier nergens tussen...

Guest_Kempenkat_*
Guest_Kempenkat_*

#39 Geplaatst 18 februari 2012 - 11:28

Ines zei:

Hier ook nog een site met giftige planten

Er wordt over de giftigheid van planten veel overdreven, waardoor iemand die er niet in thuis is erg onzeker kan worden. Als ik b.v. Ines' link volg en bij abrikoos kijk, staat er dat de pit giftig is. Klopt, MAAR de pit is niet giftig, de inhoud, het eigenlijke zaad bevat een klein gehalte aan gif. (En als ik me niet vergis zelfs dat niet, maar zit het gif in het vlies dat om het zaad zit.) Dit geldt voor alle steenvruchten, bekend is in detectives de beruchte geur van bittere amandelen bij cyanidevergiftiging! Er is geen enkel bezwaar om een kat met een abrikozen-, pruimen-, kersen- of nectarinenpit te laten spelen. Ze kunnen toch niet aan de inhoud!
En zo kan je de hele lijst afwerken: wie heeft er doornappel in de tuin? Wie heeft er besjes aan zijn liguster? Wie heeft wèl een jeneverbes in de tuin en géén badolie met jeneverbes op de badrand?
Je kan stellen, dat alle planten giftig zijn, want bij het eten van grote hoeveelheden wordt je kat ziek.
Zelfs kattengras kan je als gevaarlijk bestempelen: het irriteert de maag, zodat de kat gaat overgeven!! Het kan dus een ontsteking van het maagslijmvlies veroorzaken!

Naast een beperkt aantal zwaar giftige planten (gouden regen, taxus, vingerhoedskruid, monnikskap, klimop, veel solanacaeae) in de tuin en vooral Dieffenbachia en alle euphorbia's (Christusdoorn, Kerstster -géén kerstroos!-) in huis, zijn er hele groepen planten die bijna allemaal irriterende stoffen bevatten. Als de kat daar eens van proeft heeft ze gauw genoeg in de gaten, dat ze het beter kan laten. Voorbeelden hiervan zijn alle alliumsoorten (prei, ajuin, sierui, look, ..), alle koolsoorten, bijna alle bolgewassen, maar narcissen eerder dan tulpen. Cactussen zijn in het algemeen NIET giftig, maar er zijn maar weinig mensen die het verschil tussen een cactus en een euphorbia (wolfsmelk) kunnen zien.
KORTOM: Laat je niet gek maken!!!
P.S. Bij ons overleven maar weinig planten het: alleen de clivia en de orchideeën blijven ze af.

@ Ventteke: Tulpen in een vaas zijn prachtig speelgoed, het water schijnt echter niet zo gezond te zijn, maar dat geldt meer voor narcissenwater: zet narcissen en tulpen niet samen in een vaas: de tulpen gaan er dood aan! Gelukkig smaakt narcissenwater erg vies.
@Kate2: bananenplant is niet giftig, maar die grote bladeren zijn natuurlijk ideaal kattenspeelgoed. Houd je van rafels?

Bewerkt door Kempenkat, 18 februari 2012 - 11:42.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#40 Geplaatst 18 februari 2012 - 17:09

kate2 zei:

maar zou een bananenplant giftig voor ze zijn? Ik vind die hier nergens tussen...

Bananenplant is niet giftig ;)
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_peterwalker_*
Guest_peterwalker_*

#41 Geplaatst 18 februari 2012 - 18:21

Ik heb een lijstje gevonden in Engeland dat heel betrouwbaar is met giftige planten. Je moet googelen naar dogs trust. daar vind je de list of poisonplants, garden and household substances. Daar hebben ze zowel latijse naam als de giftigheid er van bij gezet alsook welk deel van de plant.

Guest_Kempenkat_*
Guest_Kempenkat_*

#42 Geplaatst 19 februari 2012 - 10:43

peterwalker zei:

Ik heb een lijstje gevonden in Engeland dat heel betrouwbaar is met giftige planten. Je moet googelen naar dogs trust. daar vind je de list of poisonplants, garden and household substances. Daar hebben ze zowel latijse naam als de giftigheid er van bij gezet alsook welk deel van de plant.
Maar ook hier weer (als voorbeeld): abrikozenpitten zijn giftig. En voor een hond kan dat inderdaad eventueel een risico inhouden: grotere honden kunnen ze stukbijten en zo aan de kern komen. En als ze dat dan in hoog tempo met 15 of 20 pitten doen, tsja ... Maar een kat?? Bij appel en kers staat ook, dat de pit giftig is. Hoeveel appel- en kersenpitten heb jij in je leven al ingeslikt?
En dan 'buttercup' oftewel boterbloem: de Scherpe Boterbloem (één van vele soorten) heeft zijn naam terecht, de andere soorten zijn alleen maar niet lekker in een mate, dat de irriterende stoffen nooit in groot genoege dosis gegeten worden om problemen te veroorzaken (tenzij je kat of hond echt gek is.)

Dus nogmaals: laat je niet gek maken.

Guest_peterwalker_*
Guest_peterwalker_*

#43 Geplaatst 19 februari 2012 - 15:00

Kempenkat zei:

Maar ook hier weer (als voorbeeld): abrikozenpitten zijn giftig. En voor een hond kan dat inderdaad eventueel een risico inhouden: grotere honden kunnen ze stukbijten en zo aan de kern komen. En als ze dat dan in hoog tempo met 15 of 20 pitten doen, tsja ... Maar een kat?? Bij appel en kers staat ook, dat de pit giftig is. Hoeveel appel- en kersenpitten heb jij in je leven al ingeslikt?
En dan 'buttercup' oftewel boterbloem: de Scherpe Boterbloem (één van vele soorten) heeft zijn naam terecht, de andere soorten zijn alleen maar niet lekker in een mate, dat de irriterende stoffen nooit in groot genoege dosis gegeten worden om problemen te veroorzaken (tenzij je kat of hond echt gek is.)
Dus nogmaals: laat je niet gek maken.

Als hondengedragstherapeut is het mijn taak om er de mensen op te wijzen wat de eventuele gevaren zijn. Verder doen ze er mee wat ze willen. Het is gewoon een richtlijn dat gegeven word. Sommige planten zijn zeer giftig, het is dan beter te voorkomen dat te genezen. De d.a. kosten lopen dan hoger op dan dat je de plant weerd uit je tuin.

Guest_Kempenkat_*
Guest_Kempenkat_*

#44 Geplaatst 19 februari 2012 - 17:58

peterwalker zei:

Als hondengedragstherapeut is het mijn taak om er de mensen op te wijzen wat de eventuele gevaren zijn. Verder doen ze er mee wat ze willen. Het is gewoon een richtlijn dat gegeven word. Sommige planten zijn zeer giftig, het is dan beter te voorkomen dat te genezen. De d.a. kosten lopen dan hoger op dan dat je de plant weerd uit je tuin.
Dat verantwoordelijkheidsgevoel siert je, maar je moet mensen die zich al onzeker voelen niet gek gaan zitten maken met vage en onnauwkeurige informatie. Op die manier durven ze uiteindelijk helemaal geen planten meer in huis of tuin te hebben. Ik vind jouw Engelse lijst dus niet nauwkeurig genoeg (zoals over de abrikozen- en appelpitten of boterbloemen). Als je die lijst serieus neemt, kan ook jij je honden nooit ergens loslaten, want wat er allemaal in het bos, op de hei, in wei en sloot groeit ...
En wie weet er in het Nederlands taalgebied, dat 'spurge' = 'Euphorbia species' naast een aantal wilde en tuinplanten ook bekende kamerplanten omvat als Christusdoorn en kerstster? Veel mensen weten het verschil tussen kerstster en kerstroos niet eens!
Neemt niet weg, dat bijvoorbeeld zo'n opmerking in die lijst over lelie's "specifiek giftig voor katten" erg nuttig is!!
En dat je pups niet zomaar op alles moet laten knagen is ook evident.

@Kate2:
De discussie zou dus eigenlijk meer gediend zijn met een vraag van TS "Ik heb die-en-die planten in huis, kan dat kwaad voor de katten?"

Guest_peterwalker_*
Guest_peterwalker_*

#45 Geplaatst 19 februari 2012 - 20:19

Kempenkat zei:

Dat verantwoordelijkheidsgevoel siert je, maar je moet mensen die zich al onzeker voelen niet gek gaan zitten maken met vage en onnauwkeurige informatie. Op die manier durven ze uiteindelijk helemaal geen planten meer in huis of tuin te hebben. Ik vind jouw Engelse lijst dus niet nauwkeurig genoeg (zoals over de abrikozen- en appelpitten of boterbloemen). Als je die lijst serieus neemt, kan ook jij je honden nooit ergens loslaten, want wat er allemaal in het bos, op de hei, in wei en sloot groeit ...
En wie weet er in het Nederlands taalgebied, dat 'spurge' = 'Euphorbia species' naast een aantal wilde en tuinplanten ook bekende kamerplanten omvat als Christusdoorn en kerstster? Veel mensen weten het verschil tussen kerstster en kerstroos niet eens!
Neemt niet weg, dat bijvoorbeeld zo'n opmerking in die lijst over lelie's "specifiek giftig voor katten" erg nuttig is!!
En dat je pups niet zomaar op alles moet laten knagen is ook evident.

@Kate2:
De discussie zou dus eigenlijk meer gediend zijn met een vraag van TS "Ik heb die-en-die planten in huis, kan dat kwaad voor de katten?"

Het is makkelijk de mensen de bekritiseren en af te breken die goede bedoelingen hebben om anderen te helpen. Maar er zelf iets aan doen ho maar... Jaren lange opleiding en studie's die je zo maar in enkele zinnen afbreekt. Daarom dat er iedere maand honderden bezoekers op mijn blog komen om goede raad te lezen van hun huisdier en hulp te vragen. Daarom vind ik het nu niet meer nodig om op de hulpkreten hier verder te reageren. Veel succes