Spring naar inhoud

- - - - -

Kattenren aan nieuwbouw

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#1 Geplaatst 11 januari 2012 - 13:06

Ik ga samen met mijn verloofd in februari beginnen aan onze nieuwbouw.

Ik wil aan onze achterdeur een kattenren maken zodat onze binnenpoezels ook eens wat verse buitenlucht aan hun pluizige vacht kunnen voelen.

Mijn idee is dus om een ren te maken met een verschuifbaar deel dat ik dan voor de achterdeur kan schuiven zodanig dat de poezels naar de ren kunnen gaan terwijl de achterdeur open staat.

Heeft er toevallig iemand onder jullie al dergelijk systeem? Wat moet er in een buitenren zeker aanwezig zijn om de poezels hun leven daar extra spannend te maken?

henny
henny
  • 1.601 berichten

#2 Geplaatst 11 januari 2012 - 13:10

Wat voorbeelden:

Aluminium rennen

Henny

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 11 januari 2012 - 13:59

ideetjes om in de ren te plaatsen:

Boomstammetjes waar ze hun nagels aan kunnen krabben en in kunnen klimmen

hoge ligplekken, indien mogelijk kan je plankjes aan de muur maken op verschillende niveau's

Potjes met kattengras en kattenkruid

Iets met drinkwater, een fontijntje maken is leuk

Misschien een grote kattenbak voor buiten neerzetten

Misschien een deur kiezen die op de kattenren aansluit waar je nog een kattenluik in kan maken, een deur van glas zal iets moeilijker zijn daarvoor.

Veel succes met de nieuwbouw!!

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 11 januari 2012 - 14:00

Ik zou gewoon kiezen voor een kattenren die toegankelijk is via een kattenluikje i.p.v. aan de achterdeur. Zelf let je altijd goed op als je de achterdeur gebruikt en je poezels niet mee buiten raken, maar wat als je bezoekers hebt die wat nonchalanter omspringen met de buitendeur ?
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 11 januari 2012 - 14:23

ik had het ook graag via kattenluikje gedaan. Helaas is er nog geen oplossing om kattenluikjes te hebben die ook een deftige isolatiewaarde hebben. En de nieuwe normen voor de isolatiewaardes zijn echt wel zeer hoog.
Onze katten staan niet echt zo hard te springen om buiten te gaan, enkel Pikachu en die mag dan ook wel.
Daarom wil ik een rolsysteem zodat we dit wel kunnen gebruiken in de zomer met de achterdeur gewoon open.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 11 januari 2012 - 14:29

Ben het eens met Peggy. Als je een verrijdbare ren wil maken dan zal je ook moeten zien dat je die goed kan verankeren op het terras want ze zou wel eens weggeblazen kunnen worden met stormweer.
Er bestaan nu wel heel goede luiken waar geen kou aan binnenkomt met dubbele deurtjes. Je moet denken ook dat er niet zoveel koude aan binnenkomt en het beetje lucht dat er aan binnenkomt is direkt een verluchting voor het huis. Want over isoleren maakt van je huis een ongezonde situatie.

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 11 januari 2012 - 14:38

Wij zijn ook bezig met een nieuwbouw (ruwbouw is klaar) en we willen ook een kattenren voor onze Shiva. Wij hebben gekozen om die niet aan het huis vast te maken maar die staat/zal staan tegen de garage (bijgebouw) aan de tuinzijde. Een ren aan het huis vast met een kattenluikje was bij ons om 2 redenen niet haalbaar: eerste reden: onze achtergevel is quasi volledig in glas. En de tweede reden is weer typisch Belgisch: als je dat samen met de nieuwbouw doet en alles staat op plan en er is een kattenluikje... dan wordt de energiewaarde van je woning slechter :louche:
Als je dat achteraf bijbouwt, is er blijkbaar geen probleem.
In onze situatie is er wel een 'nadeel': we zullen Shiva met het tuigje door de tuin naar zijn ren moeten brengen, hij zal zelf niet van binnen in het huis naar de ren kunnen.

trouwens, :geluk: met je bouw.
Geplaatste afbeelding

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 11 januari 2012 - 14:49

wat het vastmaken betreft, geen zorgen. Werk voor een staalconstructeur en heb wel wat ervaring met verankeringen en dergelijke :d
Mijn probleem is dat we al met een bijgebouw zitten (garage/hondenhut) en dat ik geen bijkomende oppervlakte meer mag bijzetten als bijgebouw maar mag wel nog 3 meter achter de achtergevel bijzetten.
Kattenluikje in glas laten snijden is wel mogelijk maar kost ENORM veel geld!
Daarom mijn idee met rolsysteem en dan met bevestiging aan de achtergevel zodat we geen nutteloze achterdeur hebben en toch onze katten een beetje frisse lucht kunnen geven :)

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#9 Geplaatst 11 januari 2012 - 15:31

Stijn_Poezenpaleis:-) zei:

Mijn probleem is dat we al met een bijgebouw zitten (garage/hondenhut) en dat ik geen bijkomende oppervlakte meer mag bijzetten als bijgebouw maar mag wel nog 3 meter achter de achtergevel bijzetten.

Wat ge nie aangeeft weten ze nie... :x
Als ge die achteraf bijzet, gaat daar heus niemand over zagen.
Ik zou het nu persoonlijk ook niet aan de achterdeur zetten, maar hen een aparte ingang geven.  Schuifdeur via de living?

Kunde ze inees goe zien zitten.
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#10 Geplaatst 11 januari 2012 - 15:40

Ja, heb die grote venster in de living ook aan de achtergevel hé :-)
Probleem is dat ge bij een nieuwbouw wel nog controle krijgt.
Blijkbaar vanaf 2012 zelfs een "as-built" controle

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 16 januari 2012 - 19:10

ik heb ook mijn ren aan het schuifraam achteraan en werk met een houten paneel  van een 40 cm en als ik dan schuifraam open doen dan kunnen ze door het luikje die we in het paneel hebben gemaakt naar buiten. Paneel gewoon gekocht bij Hubo.

Bijgevoegde thumbnails

• P1000410.JPG
  • P1000413.JPG

Geplaatste afbeelding

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#12 Geplaatst 16 januari 2012 - 21:14

THX Minneke, leuk idee!!

jadzia
jadzia
  • 88 berichten

#13 Geplaatst 16 januari 2012 - 21:23

Ik heb gewoon een ruit besteld met een gat er in om het luikje in te monteren.Dat viel wel mee van prijs hoor, en de katten zijn er superblij mee.
Ik dus ook...
Ann

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 16 januari 2012 - 21:29

was ook heel goedkope oplossing, voor 30 euro hadden we paneel en luikje ;)
Geplaatste afbeelding

smartie1
smartie1
  • 1 berichten

#15 Geplaatst 26 november 2013 - 21:53

Bekijk berichtMinneke, op 16 januari 2012 - 19:10, zei:

ik heb ook mijn ren aan het schuifraam achteraan en werk met een houten paneel  van een 40 cm en als ik dan schuifraam open doen dan kunnen ze door het luikje die we in het paneel hebben gemaakt naar buiten. Paneel gewoon gekocht bij Hubo.

Dag Minneke,
Mijn vriend en ik zouden ook graag iets in deze aard willen maken voor ons schuifraam maar vroegen ons af of dit dan ook 'op slot' kan, m.a.w. kan het schuifraam in het paneel vastgezet worden met de hefboom net zoals in het raamkozijn? We zijn overdag namelijk vaak niet thuis dus dan willen we wel zeker zijn dat inbrekers geen kans krijgen uiteraard...
Kan je me verder ook wat meer info geven over het materiaal dat je gebruikt hebt e.d.?
Alvast bedankt!