Kattenren aan nieuwbouw
#1 Geplaatst 11 januari 2012 - 13:06
Ik wil aan onze achterdeur een kattenren maken zodat onze binnenpoezels ook eens wat verse buitenlucht aan hun pluizige vacht kunnen voelen.
Mijn idee is dus om een ren te maken met een verschuifbaar deel dat ik dan voor de achterdeur kan schuiven zodanig dat de poezels naar de ren kunnen gaan terwijl de achterdeur open staat.
Heeft er toevallig iemand onder jullie al dergelijk systeem? Wat moet er in een buitenren zeker aanwezig zijn om de poezels hun leven daar extra spannend te maken?
#3 Geplaatst 11 januari 2012 - 13:59
Boomstammetjes waar ze hun nagels aan kunnen krabben en in kunnen klimmen
hoge ligplekken, indien mogelijk kan je plankjes aan de muur maken op verschillende niveau's
Potjes met kattengras en kattenkruid
Iets met drinkwater, een fontijntje maken is leuk
Misschien een grote kattenbak voor buiten neerzetten
Misschien een deur kiezen die op de kattenren aansluit waar je nog een kattenluik in kan maken, een deur van glas zal iets moeilijker zijn daarvoor.
Veel succes met de nieuwbouw!!
#4 Geplaatst 11 januari 2012 - 14:00

We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat

#5 Geplaatst 11 januari 2012 - 14:23
Onze katten staan niet echt zo hard te springen om buiten te gaan, enkel Pikachu en die mag dan ook wel.
Daarom wil ik een rolsysteem zodat we dit wel kunnen gebruiken in de zomer met de achterdeur gewoon open.
#6 Geplaatst 11 januari 2012 - 14:29
Er bestaan nu wel heel goede luiken waar geen kou aan binnenkomt met dubbele deurtjes. Je moet denken ook dat er niet zoveel koude aan binnenkomt en het beetje lucht dat er aan binnenkomt is direkt een verluchting voor het huis. Want over isoleren maakt van je huis een ongezonde situatie.
#7 Geplaatst 11 januari 2012 - 14:38

Als je dat achteraf bijbouwt, is er blijkbaar geen probleem.
In onze situatie is er wel een 'nadeel': we zullen Shiva met het tuigje door de tuin naar zijn ren moeten brengen, hij zal zelf niet van binnen in het huis naar de ren kunnen.
trouwens,

#8 Geplaatst 11 januari 2012 - 14:49

Mijn probleem is dat we al met een bijgebouw zitten (garage/hondenhut) en dat ik geen bijkomende oppervlakte meer mag bijzetten als bijgebouw maar mag wel nog 3 meter achter de achtergevel bijzetten.
Kattenluikje in glas laten snijden is wel mogelijk maar kost ENORM veel geld!
Daarom mijn idee met rolsysteem en dan met bevestiging aan de achtergevel zodat we geen nutteloze achterdeur hebben en toch onze katten een beetje frisse lucht kunnen geven

#9 Geplaatst 11 januari 2012 - 15:31
Stijn_Poezenpaleis:-) zei:
Wat ge nie aangeeft weten ze nie...

Als ge die achteraf bijzet, gaat daar heus niemand over zagen.
Ik zou het nu persoonlijk ook niet aan de achterdeur zetten, maar hen een aparte ingang geven. Schuifdeur via de living?
Kunde ze inees goe zien zitten.
#10 Geplaatst 11 januari 2012 - 15:40
Probleem is dat ge bij een nieuwbouw wel nog controle krijgt.
Blijkbaar vanaf 2012 zelfs een "as-built" controle
#11 Geplaatst 16 januari 2012 - 19:10

#13 Geplaatst 16 januari 2012 - 21:23
Ik dus ook...
Ann
#14 Geplaatst 16 januari 2012 - 21:29

#15 Geplaatst 26 november 2013 - 21:53
Minneke, op 16 januari 2012 - 19:10, zei:
Dag Minneke,
Mijn vriend en ik zouden ook graag iets in deze aard willen maken voor ons schuifraam maar vroegen ons af of dit dan ook 'op slot' kan, m.a.w. kan het schuifraam in het paneel vastgezet worden met de hefboom net zoals in het raamkozijn? We zijn overdag namelijk vaak niet thuis dus dan willen we wel zeker zijn dat inbrekers geen kans krijgen uiteraard...
Kan je me verder ook wat meer info geven over het materiaal dat je gebruikt hebt e.d.?
Alvast bedankt!