Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

kattensite kookboek

• Log in om te reageren
204 reacties op dit onderwerp
Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#121 Geplaatst 18 juni 2010 - 10:19

Dit topic staat al lang bij mijn favorieten!!!
Kei tof!!!!!!!!!!!!!!!!!! :thumb: :thumb: :thumb:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#122 Geplaatst 19 juni 2010 - 14:56

:LOL: :LOL: :LOL:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Sarina_
Sarina_
  • 948 berichten
  • 2 katten

#123 Geplaatst 02 juli 2010 - 23:34

Heeeerlijk dessertje voor in deze warme dagen, ook lekker als dessertje na een BBQ!

Uit mijn cursus "lekker koken in weinig tijd"
met de complimenten en auteursrechten aan mijnheer Pieter Zurings, Chef Kok, Leraar.

Gemarineerde aardbeien

1 bakje aardbeien
1 citroen
4 el cointreau (of triple sec, van de Aldi ;) )
3 el fijne suiker
1/2 bussel pepermunt

Spoel de aardbeien kort onder stromend water.
Verwijder de steeltjes en snijd de aarbeiden in vier
doe ze in een kom en voeg sap van een citroen toe, alsook de suiker en de cointreau
houd een paar takjes munt apart voor de versiering achteraf, de rest van munt heel fijn snipperen
voeg de munt toe aan het mengsel, meng alles goed en plaats het minstens 1 uur in de koelkast

Serveren met een bolletje vanilleroomijs en een takje munt...

Smakelijk!

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Bijgevoegde thumbnails

• DSC01995 (Small).JPG
  • DSC01998 (Small).JPG

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.993 berichten
  • 1 katten

#124 Geplaatst 02 juli 2010 - 23:44

Dat ga ik zeker proberen ,het ziet er erg lekker uit :thumb: :)
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

MZ_forever
MZ_forever
  • 8.572 berichten
  • 2 katten

#125 Geplaatst 03 juli 2010 - 07:49

ziet er lekker uit :LOL:

Geplaatste afbeelding

Sarina_
Sarina_
  • 948 berichten
  • 2 katten

#126 Geplaatst 03 juli 2010 - 12:24

MZ_forever zei:

ziet er lekker uit :LOL:

Dat was het ook :d en dat zal het straks ook nog zijn ;)

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#127 Geplaatst 03 juli 2010 - 12:38

Ovenschotel met gehakt voor 4 personen:

700 gr gehakt
1 grote pot spinazie (of verse)
halve kilo aardappelen
spaghettikruiden
200 gr geraspte kaas
1 ei
Boter
melk
nootmuskaat
zout
peper

Doe het gehakt in de pan en gaar het in brokjes, doe er goed wat spaghettikruiden op en op het einde meng je er 150gr kaas onder.
Schil de aardappelen en maak puree (voeg toe :1 ei, melk tot de puree smeuig is, peper, zout, kleine stukjes boter)
Voeg bij deze puree de spinazie toe (denk erom, spinazie is redelijk vochtig dus de puree niet té nat maken).

Neem een ovenschotel en leg onderaan het bereide gehakt, daarop de puree met spinazie en bovenaan afmaken met de rest van de geraspte kaas.

Als je het dan meteen gaat eten is het slechts 5 à 10 minuten onder de gril.  Is het afgekoeld en moet je het opwarmen dan best in de combioven voor 15 minuten en klaar is kees.

Smakelijk! :heart:

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#128 Geplaatst 03 juli 2010 - 21:28

wow zeg, kei lekker allemaal, zal eens nadenken en dan ook iets neerzetten :eat

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#129 Geplaatst 03 juli 2010 - 21:30

Brugse kletskoppen, klinkt niet maar wel lekker, bij ons in het restaurantr maken ze dat voor bij desserts
Ingrediënten

150 gr gezeefde bloem
300 gr bruine bastaardsuiker
100 gr boter
100  gr gepelde amandelen
snuifje kaneel
een beetje water
Bereidingswijze

Meng de boter met de suiker en klop deze tot een luchtige romige massa.
Spatel er de bloem door, het water, de kaneel  en de gepelde  en fijngehakte amandelen.
Kneed vervolgens het geheel goed door elkaar.
Maak van het deeg balletjes van ong.1,5 cm.
Boter een ovenplaat in en schik hierop de balletjes, druk deze wat plat en zorg ervoor dat er voldoende tussenruimte is tussen de balletjes.
Bak de kletskoppen in een voorverwarmde oven op 180°c gedurende een 12 tal minuten

en smullen maar

hansenria
hansenria
  • 27 berichten
  • 2 katten

#130 Geplaatst 04 juli 2010 - 00:44

Tjonge......als echte griekofiel mis ik in dit topic nog wel een paar griekse gerechten :d

Dus even voor mensen met veel tijd (tja, de griekse keuken is bewerkelijk) een paar toppers, zeker wanneer je gasten hebt want het gaat in de oven en je kan lekker bij je gasten blijven.

De gerechten kunnen ook een dag eerder gemaakt worden en even in de magnetron verwarmd worden (smaakt het nog lekkerder, want alle kruiden zijn goed ingetrokken)

De gerechten zijn voor 4 personen!

Aardappels uit de oven:
*ruim een kilo vastkokende aardappels schillen en in groffe stukken snijden
*in een braadslee of grote rechthoekige ovenschotel ruim olijfolie doen (paar eetlepels)
*in een kom even een groentenbouillon van poeder (uit een potje) maken, de aardappels moeten onder komen te staan, dus eventueel nog heet water bij voegen
*als kruiden e.d. toevoegen: knoflook (veel), citroensap (voorzichtig), oregano (veel) en eventueel nog peper en zout
*dan op 200/250 gr. in een (hete lucht) oven en 2 uur laten garen, de bouillon verdampt en er komt een bruin korstje op.

Lekker hierbij is tzatziki:
* halve kilo griekse (of turkse) yoghurt
*1 geschilde en geraspte komkomer
*2 eetlepels olijfolie
*zout en peper naar smaak
*1 bolletje knoflook (schoongemaakt en in kleine stukjes gesneden)
Dit zeker een dag van te voren klaarmaken, zodat de smaak goed is. Is het te sterk met de knoflook, dan nog een beetje olijfolie toevoegen.

Tja, dan heb ik nog veel meer gerechten, dus wil je nog meer weten.......roep maar, haha.

Leenaria
Leenaria
  • 822 berichten
  • 2 katten

#131 Geplaatst 06 juli 2010 - 03:23

technozino zei:

Bereiding Scampi’s (1kg v/d Lidl)

De bevroren zak scampi’s laten ontdooien in warm water. Dan pellen, de pellen apart houden in pan en met het vocht uit de zak laten trekken en op een zacht vuur opwarmen. De gepelde scampi’s op de rug opensnijden en de zwarte draad eruit halen. Vervolgens ze even laten aanbakken in boter in een hete pan ± een minuutje aan beide kanten (niet te fel). Niet vergeten de gebakken scampi’s uit de warme pan te halen, anders worden ze te taai. Neem een pan met boter en stoof een paar sjalotjes (2 à 3) fijn gesneden. Doe dan het warme kookvocht van de pellen door een zeef bij de gestoofde sjalotjes. Kruiden met peper, beetje zout, look, oregano en een glas droge witte wijn. De saus kleuren met een klein beetje tomatenpuree. Dit alles laten opwarmen maar niet koken, eerst de room bijdoen en dan de scampi’s. Indien nodig de saus een beetje binden met maizena maar ook niet te stijf maken. Na 2 à 3 minuten opwarming opdienen met brood, deegwaren, puree denneappeltjes of …

Wat het kruiden betreft moet je zelf proeven naar eigen smaak.

Smakelijk.

Heb dit zaterdag voor 7 man gemaakt, 3 scampies bleven er maar over van de 2kg, ook fijn gesneden paprika bij gedaan, veel lof gekregen.

Als ik dit voor mijn man maak kunnen er géén 6 andere van eten, ook geen 5, die is daar zooo verzot op... Scampi's en oesters... Hij heeft eens 40 :o oesters binnen gespeeld, dan verschieten dat hij indigestie heeft :trance:

Ik heb nog 2 lekkere recepten voor frisse plattekaastaart met fruit, moet eens tegoej zoeken... Trouwens, moeten er overal maten bij staan? Of is het voldoende als je de verpakkingen meld? Heb nog een héél lekker pasta-recept e.d. Maar ik heb alles gewoon uit m'n mouw geschud (allé, uit m'n pottekes en zakskes :wi ). Die plattekaastaarten heb ik niet zelf uitgevonden, dus als ik de juiste verhoudingen terugvind (of beter gezegd, dat kleine vodde-papierke waar dat opstaat), post ik die zeker! Beloofd

Bewerkt door Leenaria, 06 juli 2010 - 03:25.

Geplaatste afbeeldingGrtjz van Leen, Pixie & Rexy

M&M
M&M
  • 4.965 berichten
  • 6 katten

#132 Geplaatst 09 november 2010 - 15:29

Ik heb hier een leuke link gevonden met lekkere receptjes :p

Start to Cook

Zino
Zino
  • 276 berichten
  • 5 katten

#133 Geplaatst 09 november 2010 - 15:39

Mirella,

Ik heb je receptje van wafels ook geprobeert, maar de wafels werden bij het afkoelen vrij snel hard.

Nu vraag ik me af:

- kan dit aan het soort boter liggen?
- of het type wafelijzer (ik heb een Nova zo met thermostaat die ik op maximum zet)
-wrijf jij je wafelijzer in het begin in met boter?

of doe ik iets anders verkeerd? :(

Lisje
Lisje
  • 7.796 berichten
  • 2 katten

#134 Geplaatst 13 december 2010 - 11:09

Klein vraagje: voor oudejaarsavond wil ik fazantfilet klaarmaken op basis van dit recept Fazant met cognac | zesta.be, maar dus met filet ipv volledige fazant.

Nu vind ik op internet nogal uiteenlopende recepten voor het bakken van die fazantfilet.
Iemand die uit eigen ervaring weet hoe ik het best die filets bak?
Kort laten bruinen in de pan waarschijnlijk, maar hoelang moeten ze dan nog in de oven?

technozino
technozino
  • 2.923 berichten

#135 Geplaatst 14 december 2010 - 18:44

Da dier heb ik nog nooit klaargemaakt, mss zoals kip? :)
Geplaatste afbeelding
Groetjes Karina