Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

kattensite kookboek

• Log in om te reageren
204 reacties op dit onderwerp
MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#136 Geplaatst 15 december 2010 - 11:09

Eenvoudige en snelle tomatensaus

Voor 2 personen:

1 blik gepelde tomaten in stukjes
250 gr champignons
1 kipfilet (in dit geval voor 1 persoon)
1 teentje look
1 grote ui
zeste van 1 citroen
een goede scheut cognac (alcohol verdampt dus kan geen kwaad voor kinderen)
1 boullonblokje (kip of groente, wel goede kwaliteit)
150 ml room
olijfolie en boter
verse peterselie
paprikapoeder
parmezaanse kaas
peper en zout

Snij de ui grof en bak tot ze glazig zijn in olijfolie, niet laten kleuren!
haal uit de pan.
Snij de champignons in 4 en bak ze tot ze een mooi bruin kleurtje hebben en haal uit de pan.
Snij de kipfilet in blokjes en bestrooi met kipkruiden en paprikapoeder, roerbakken in boter tot ze een mooi kleurtje hebben en uit de pan halen.
Daarna water in de pan om het aanbaksel los te roeren en uit de pan bij de kipfilet gieten.
In dezelfde pan kan je nu de knoflook en de zeste van je citroen lichtjes aanbakken in olijfolie.
Voeg dan de gepelde tomatstukjes met sap en cognac toe, alsook de champignons en de gebakken ui, kipfiletblokjes en "aanbakselvocht".
Kruiden met boullonblokje, peper en zout.
Laat 2 minuutjes koken en doe er op het laatst de room bij, als de saus te vloeibaar is kan je nog wat binden met maizena.
Lekker met tagliatelle of spaghetti.
Opdienen met versgeknipte peterselie (ik heb er graag veel op) en parmezaanse kaas (ook heerlijk met wat tabasco erbij maar dat doe ik erbij in mijn bord)

Vergeet vooral niet te proeven, als je de cognac niet smaakt als de saus klaar is kan je nog wat bijdoen, wel even laten opkoken dan zodat de alcohol kan verdampen.

Het lijkt op het eerste zicht mss veel werk, maar op een halfuurtje heb ik dit klaar.
:thumb:

Bewerkt door MarieDufoor, 15 december 2010 - 11:13.

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#137 Geplaatst 18 december 2010 - 20:24

MMMMMMMMMMMMM heb hier net de snelle kip van p 1 klaargemaakt!
viel heel erg in de smaak hier, ik eet geen vlees maar de saus en perzikjes waren ook echt lekker!

een aanrader ;)

gini127
gini127
  • 621 berichten
  • 1 katten

#138 Geplaatst 14 maart 2011 - 14:10

Op vraag: pangasiusfilet in een korstje van koskos en paneermeel, plakkerijst en een groentenmix

Dit heb ik eens gegeten op restaurant en vond het zo'n lekker alternatief op "gewone" vis dat ik eigenlijk altijd mijn vis op deze manier maak.

Voor de vis maak je een mix van 50% paneermeel en 50% kokos. Deze kruid je goed met peper en een beetje zout. Meng goed onder elkaar en haal de pangasiusfiles erdoor. Doe dit best vlak voordat je ze bakt.

Ondertussen zet je rijst op (ik gebruik thai-rijst in een rijstkoker, lekkere plakkerijst!) en snij je groentjes (ajuin, look, tomaat, paprika, courgette). Stoof de ajuin aan en doe er op het laatst ook look bij, stoof daarna de paprika, tomaat en courgette. Doe eventueel nog wat tomatenconcentraat erbij, passata of tomatenblokjes uit blik. Goed kruiden met peper, zout en eventueel wat currypoeder. Voor wie niet op zijn lijn moet letten, kan er een beetje kokosmelk aan toevoegen om het helemaal "af" te maken.

Bak op het laatste de pangasiusfiles kort in een pan met (arachide)olie. De kokos/paneermeelmix zal zorgen dat de vis een mooi bruin korstje krijgt.

Smakelijk!!

Malou
Malou
  • 970 berichten
  • 4 katten

#139 Geplaatst 14 maart 2011 - 14:12

Ze zijn hier niet zot op pangasiusfilet, maar ik veronderstel dat dit met andere witte vis ook wel lekker zal zijn he? Ik ga het in elk geval eens proberen.

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#140 Geplaatst 14 maart 2011 - 14:16

Leuk idee, ik doe mee!

Pad Thai

ingrediënten

scampi's
Mie-noodles
soja-scheuten
pijp ui
look
paprika (rood en groen)
worteltjes
koriander
paprikapoeder
sambal
sojasaus
pindanootjes

Bak de scampi's met een overload aan paprika zodat ze de smaak opnemen
Doe de scampi's in een apart potje maar gooi de olie waarin je ze gebakken hebt niet weg
Bak in die olie de sojascheuten, paprika, wortels (of wat je graag hebt)
voeg pijp-ui en look toe
voeg een theelepeltje sambal toe of hoe pikant het je graag hebt
wok daarna verder met een beetje sojasaus

laat ondertussen de mie koken (eerste het water laten koken en vuur afzetten wanneer je de mie erin doet)

dan alles lekker mengen en klaar! Strooi eventueel nog wat pindanootjes erop of koriander om het helemaal oosters te maken!

simpel, op 15 min heb je een heerlijke oosterse schotel die niet teveel van je vraagt.

Bewerkt door Gorecki, 14 maart 2011 - 14:17.
Reden van bewerken: Nog iets vergeten te melden!

gini127
gini127
  • 621 berichten
  • 1 katten

#141 Geplaatst 14 maart 2011 - 14:18

Ik denk inderdaad dat het met veel soorten witte vis zal lukken (maar best geen te fel smakende vis vermoedelijk). Ben ook niet echt verzot op pangasius omdat die nogal smaakloos is, maar met die kokos erbij is het meteen wat anders!

M&M
M&M
  • 4.965 berichten
  • 6 katten

#142 Geplaatst 14 maart 2011 - 15:20

Heeft er iemand een receptje voor Brick à l'oeuf?

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#143 Geplaatst 14 maart 2011 - 16:00

Oei wat is dat?

M&M
M&M
  • 4.965 berichten
  • 6 katten

#144 Geplaatst 14 maart 2011 - 16:11

Gorecki zei:

Oei wat is dat?

Ke da ne keer geten als k op reis was in Tunesië..

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#145 Geplaatst 14 maart 2011 - 19:55

Ovenschotel: pangasiusfilet

Bereidingstijd:
ongeveer 1 uur
Ingrediënten:  5 pangasiusfilets, 3 harde zoete appels (mag meer zijn), ongeveer 500g prei, kaas en aardappels.

1) Men neemt zoveel visfilets als er op gegeten zullen worden.
2) Dan neem je een ovenschotel die groot genoeg is.
3) Daarna schil je de appels en snijd je ze in stukjes.
4) Vervolgens maak je ongeveer 500g prei schoon. Het mag ook voorgesneden zijn uit een zakje. Als je graag prei eet dan mag je gerust wat meer gebruiken.
5) De pangasius leg je op de bodem, daartussen/op de stukjes appel en dan de prei daar bovenop.
6) Dan neem je geraspte kaas en die strooi je (niet te weinig!) over het gerecht. Of je raspt zelf kaas. De kaas is dus naar eigen smaak.
7) Vervolgens zet je de schotel zo'n 40 minuten in de oven. OPGELET: dit hangt van de vissoort en de hoeveelheid van de ingrediënten af. Prik dus voor de zekerheid eens in de vis voor je hem uit de oven haalt ;)
8) Aardappels zijn hier lekker bij. Mijn voorkeur gaat uit naar gebakken patatjes maar ze kunnen evengoed gekookt zijn.

Vandaag hebben we de pangasius vervangen door roodbaars. Dit is een recept dat een tante mondeling heeft doorgegeven aan mijn moeder dus precieze hoeveelheden kennen we niet :p Maar je kan eigenlijk niet veel verkeerd doen met dit gerecht :) Wij eten hier met 5 personen van.

Bewerkt door Tinne, 14 maart 2011 - 20:11.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#146 Geplaatst 14 maart 2011 - 20:10

Eén van mijn lievelingsgerechtjes, simpel te maken en lekker:

Lintmacaroni met spinazie

Bereidingstijd: een goeie 30 minuten, bij mij toch :x
Ingredienten: 500-750g diepvriesspinazie met room, 2 pakjes filet de york, een blok kaas, look/peper/zout/nootmuskaat, 2 eieren, een scheut melk, lintmacaroni (andere pasta kan ook)

1) Zet water op voor de pasta. Wanneer je warm/heet water neemt kookt het sneller.
2) Neem een wokpan of een andere diepe pan. Bij gebrek hieraan kan het ook in een pot. Daar doe je een beetje olie in en dan de spinazie.
3) Ondertussen snijd je de filet de york in stukjes. Die gooi je dan bij de spinazie tegen dat hij ontdooit is. Dat gaat vrij snel.
4) Dan snijd je de kaas in blokjes en doe dat bij de spinazie en het vlees. Wij doen er ongeveer 200g in, dat hangt ervan af wie er kookt.
5) Waarschijnlijk zal het water nu koken voor de pasta en kan je die er in doen, moest je dat nog niet gedaan hebben :louche:
6) Vervolgens neem je een grote tas of een kommetje. Daar doe je de 2 eieren in en een scheut melk. Ook peper, zout en nootmuskaat. Niet te veel zout! De filet de york smaakt ook zout. Als je alles goed gemengd hebt dan doe je het bij de spinazie, vlees en kaas.
7) Neem een teen look en snijd ze fijn. Mag ook in poedervorm zijn.
8) Laat dan op een zacht vuur een beetje indikken en vergeet niet te proeven. Dan kan je indien nodig nog bijkruiden. Moest de saus te dik zijn voeg dan nog een beetje melk toe op het eind.

De pasta en saus zijn normaal tegelijk klaar dus dat is makkelijk :) Wij eten hier met 5 personen van. Ideaal als je weinig tijd/zin hebt om te koken.

Bewerkt door Tinne, 14 maart 2011 - 20:12.

Geplaatste afbeelding

Diesel
Diesel
  • Geband lid
  • 37 berichten

#147 Geplaatst 14 maart 2011 - 23:32

Allemaal keukenprincessen hier,

Wat ik heel graag lust is Gyros, en welbepaald die gyros van de Carrefour, maar die specerijen samenstelling is waarschijnlijk top secret.
Weet er iemand van de dames hier een lekker smeuig gyros recept?  
Ik zou zeggen: proef eerst is de gyros van Carrefour [huismerk, niet discount] en je wilt nix anders meer eten :eat

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#148 Geplaatst 14 maart 2011 - 23:41

Ik heb vandaag de snelle kip van p. 1 gemaakt...
Lekka lekka ! :LOL:
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

gini127
gini127
  • 621 berichten
  • 1 katten

#149 Geplaatst 15 maart 2011 - 09:38

Tinne zei:

Ovenschotel: pangasiusfilet

Bereidingstijd:
ongeveer 1 uur
Ingrediënten:  5 pangasiusfilets, 3 harde zoete appels (mag meer zijn), ongeveer 500g prei, kaas en aardappels.

1) Men neemt zoveel visfilets als er op gegeten zullen worden.
2) Dan neem je een ovenschotel die groot genoeg is.
3) Daarna schil je de appels en snijd je ze in stukjes.
4) Vervolgens maak je ongeveer 500g prei schoon. Het mag ook voorgesneden zijn uit een zakje. Als je graag prei eet dan mag je gerust wat meer gebruiken.
5) De pangasius leg je op de bodem, daartussen/op de stukjes appel en dan de prei daar bovenop.
6) Dan neem je geraspte kaas en die strooi je (niet te weinig!) over het gerecht. Of je raspt zelf kaas. De kaas is dus naar eigen smaak.
7) Vervolgens zet je de schotel zo'n 40 minuten in de oven. OPGELET: dit hangt van de vissoort en de hoeveelheid van de ingrediënten af. Prik dus voor de zekerheid eens in de vis voor je hem uit de oven haalt ;)
8) Aardappels zijn hier lekker bij. Mijn voorkeur gaat uit naar gebakken patatjes maar ze kunnen evengoed gekookt zijn.

Vandaag hebben we de pangasius vervangen door roodbaars. Dit is een recept dat een tante mondeling heeft doorgegeven aan mijn moeder dus precieze hoeveelheden kennen we niet :p Maar je kan eigenlijk niet veel verkeerd doen met dit gerecht :) Wij eten hier met 5 personen van.

Bedankt voor het recept, ziet er heerlijk uit!! Ga ik zeker eens uitproberen!!

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#150 Geplaatst 15 maart 2011 - 17:48

Graag gedaan :)
Geplaatste afbeelding