Spring naar inhoud

- - - - -

verschil Noorse Boskat en Main Coon

• Log in om te reageren
38 reacties op dit onderwerp
wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 27 januari 2012 - 15:48

Voor de kenners zullen er wel duidelijke verschillen zijn, maar voor een absolute leek zoals ik..... Kan er mij iemand op weg helpen ? Wat zijn de uiterlijke verschillen en de verschillen in karakter ?

kitten
kitten
  • 1.036 berichten

#2 Geplaatst 27 januari 2012 - 17:44

denk vooral de kop , boskat is driehoekig( de punten van de oren en de kin moeten een driehoek vormen ) met een rechte neus en amandelogen
en een main coon is meer vierkantiger
en de main coons zijn nog een slagje groter denk ik
ik ben voor de kop gevallen , ik vind dat fantastisch mooi hoe alle lijnen recht zo een mooie ronde vorm maken

Toothless
Toothless
  • 264 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 23 maart 2012 - 18:51

Ja idd, vooral de driehoekige kop van de Noorse Boskat  is een duidelijk verschil. Daarbij is de Maine coon nog groter dan de Noor. Van Maine Coon zijn er er wel meer cattery's.

De Noor is wel mooier en katrakteristieker maar dat is mijn mening!

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 5.263 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 23 maart 2012 - 20:10

:d Mijn 2 Noorse boskatjes(zusjes) zijn lieve , rustige poesjes een beetje gereserveerd(niet echt schootliggers bedoel ik)  , maar heel aanhankelijk, ik heb ze van een Nederlandse cattery, het zijn blauwkes met wit.
Ik heb ook een Maine coon van 8 maanden , genaamd Cartouche, het grote verschil met de Noorse boskat , het karakter dan , is toch wel dat de Maine coon een echte CLOWN is ha, ha, wel lieve clowns hoor, maar toch feller van karakter , de Noorse boskatten zijn veel rustiger!
Van uiterlijk is de Maine coon natuurlijk groter, en de kop iets meer vierkant , maar de kleurenvariatie is dezefde , en de vacht kun je ook vergelijken met de Noorse boskat .
Het zijn natuurlijk mijn allerliefste schatjes, zowel de Coon als de Boskatje. :) :)

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 23 maart 2012 - 20:12

tnx allemaal.... ik hoop dat ik ze in de toekomst wat beter uit elkaar kan houden :)

BestCoonsEver
BestCoonsEver
  • 1.334 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 23 maart 2012 - 21:30

Maine Coons hebben een zogenaamde "stop" in de neuslijn en vierkant kopje, en de boskatjes hebben een rechte neuslijn zonder stop met 3hoekig kopform.
Ik denk niet dat de grootte zoveel verschil maakt, boskatjes zijn ook grote katten. :)
Geplaatste afbeelding

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 24 maart 2012 - 00:44

Ze lijken idd veel op elkaar, ik heb er destijds ook serieus over gelezen omdat ik ging kiezen tussen maine coon en boskat ^^ Hier is het een maine coon geworden.

Ik vind hem geweldig. Zo aanhankelijk, zachtaardig, lief & toch gek/speels. Doet dingen die ik bij andere katten nooit zag :love3: Ik zou hem niet meer willen ruilen.
Geplaatste afbeelding

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 24 maart 2012 - 09:10

Karaktertrekjes

Noorse boskat
- Zeer aanhankelijk
- Zeer aanhalig
- Zacht stemgeluid
- Middelmatig spraakzaam
- Zeer speels
- Zeer levendig
- Vrij jaloers
- Zwerft graag

Maine Coon
- Zeer aanhankelijk
- Zeer aanhalig
- Zeer zacht stemgeluid
- Weinig spraakzaam
- Zeer speels
- Middelmatig levendig
- Een beetje tot helemaal niet jaloers
- Zwerft een beetje tot helemaal niet

Profiel: Van opzij gezien is de neuslijn van de Noorse boskat recht, die van de Maine Coon heeft een zachte maar duidelijke stop.

Vorm van gezicht: Op de kop van de Noorse boskat (van voren gezien) zou je een driehoek kunnen plaatsen terwijl de kop van de Maine Coon wat hoekiger is. Zijn snuit is eerder vierkant, met een duidelijk voelbare overgang tussen de snuit en de jukbeenderen.

Ogen: Alle boskatten hebben ovale ogen. Bij de Noorse boskat en de Maine Coon zijn ze een beetje schuin.

Lichaam: Het lichaam van de Noorse boskat lijkt langer, slanker en eleganter dan dat van andere boskatten. De Maine Coon is zwaarder, flinker en breder. Van opzij gezien komt zijn lichaam rechthoekiger over.

Vacht: De haren van de Maine Coon zijn licht, zijdeachtig en zacht. Die van de Noorse boskat eerder ruig en zwaar.

Staart: De Maine Coon en Noorse boskat hebben een lange staart en weelderig behaard.

Benen: Van opzij zie je duidelijk dat de Noorse boskat op heel hoge achterbenen staat. Maar alleen bij dit ras zijn de achterbenen hoger dan de voorbenen. De Maine coon staat op even lange benen, wat je heel duidelijk aan de horizontale ruglijn kunt zien.

Poten: Ze zijn groot en tussen de tenen groeien pluimpjes haar.

Bron: Hart voor dieren

Akasha
Akasha
  • 341 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 24 maart 2012 - 12:04

Ik heb ook getwijfeld tussen deze twee maar nu weet ik weer waarom toch een Coontje :) .

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 24 maart 2012 - 12:48

tnx magic coonie !!! super !!!

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 24 maart 2012 - 16:34

Magic Coonie zei:

Karaktertrekjes

Noorse boskat
- Zeer aanhankelijk
- Zeer aanhalig
- Zacht stemgeluid
- Middelmatig spraakzaam
- Zeer speels
- Zeer levendig
- Vrij jaloers
- Zwerft graag

Maine Coon
- Zeer aanhankelijk
- Zeer aanhalig
- Zeer zacht stemgeluid
- Weinig spraakzaam
- Zeer speels
- Middelmatig levendig
- Een beetje tot helemaal niet jaloers
- Zwerft een beetje tot helemaal niet

Profiel: Van opzij gezien is de neuslijn van de Noorse boskat recht, die van de Maine Coon heeft een zachte maar duidelijke stop.

Vorm van gezicht: Op de kop van de Noorse boskat (van voren gezien) zou je een driehoek kunnen plaatsen terwijl de kop van de Maine Coon wat hoekiger is. Zijn snuit is eerder vierkant, met een duidelijk voelbare overgang tussen de snuit en de jukbeenderen.

Ogen: Alle boskatten hebben ovale ogen. Bij de Noorse boskat en de Maine Coon zijn ze een beetje schuin.

Lichaam: Het lichaam van de Noorse boskat lijkt langer, slanker en eleganter dan dat van andere boskatten. De Maine Coon is zwaarder, flinker en breder. Van opzij gezien komt zijn lichaam rechthoekiger over.

Vacht: De haren van de Maine Coon zijn licht, zijdeachtig en zacht. Die van de Noorse boskat eerder ruig en zwaar.

Staart: De Maine Coon en Noorse boskat hebben een lange staart en weelderig behaard.

Benen: Van opzij zie je duidelijk dat de Noorse boskat op heel hoge achterbenen staat. Maar alleen bij dit ras zijn de achterbenen hoger dan de voorbenen. De Maine coon staat op even lange benen, wat je heel duidelijk aan de horizontale ruglijn kunt zien.

Poten: Ze zijn groot en tussen de tenen groeien pluimpjes haar.

Bron: Hart voor dieren

Ik heb echt gelachen met je karakteristieken van de Maine Coon.  Wat heb ik dan een speciale gevallen in huis :LOL: :trance:  James babbelt de hele dag en kan enorm janken om zijn zin te krijgen (rot verwend is hij).  Russel is de grootste clown die je je maar kan voorstellen en wij noemen hem onze ADHD'er (met alle respect voor mensen die dit hebben hoor!).  Hij is tevens ontzettend jaloers, want James komt graag schootzitten.  Hij kan het alleen maar doen als Russel al slaapt.  Zo zie je maar... over het algemeen zullen die karaktertrekken misschien wel kloppen, maar de mijne vertonen hier en daar afwijkend gedrag O:) :love3: .  Love them to pieces!!!!

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#12 Geplaatst 24 maart 2012 - 18:42

die (= coons) van mij zijn ook tamelijk "spraakzaam".

gr

veerle

Guest_astrid_*
Guest_astrid_*

#13 Geplaatst 24 maart 2012 - 18:52

De Noorse Boskat is gewoon elegant, waar de Maine Coon een lompe boer kan zijn.

Heb ze beide in huis en dat is toch het eerste wat opvalt.
Bij de Noor kan je gewoon spulletjes op de tafel laten staan, waar je ij de Coon de spullen heel snel van tafel moet halen voordat hij ze eraf gooit, door met zijn lompe lijf op tafel te springen. Een Boskat komt dan ook elegant neer, waar de Coon over de hele tafel heen schuift en alles meeneemt wat hij tegenkomt. :mrgreen:

Beide zijn lief en schattig en vooral erg leuk.

Akasha
Akasha
  • 341 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 24 maart 2012 - 21:05

Owen is eigenlijk niet spraakzaam, wel een hele grote knuffel.

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 25 maart 2012 - 11:11

astrid zei:

De Noorse Boskat is gewoon elegant, waar de Maine Coon een lompe boer kan zijn.

Heb ze beide in huis en dat is toch het eerste wat opvalt.
Bij de Noor kan je gewoon spulletjes op de tafel laten staan, waar je ij de Coon de spullen heel snel van tafel moet halen voordat hij ze eraf gooit, door met zijn lompe lijf op tafel te springen. Een Boskat komt dan ook elegant neer, waar de Coon over de hele tafel heen schuift en alles meeneemt wat hij tegenkomt. :mrgreen:

Beide zijn lief en schattig en vooral erg leuk.

Bij ons is niks op tafel veilig!  Ik herken het meteen :trance:  Echte deugenieten zijn het :LOL: