Spring naar inhoud

- - - - -

En ze zijn dan verwonderd???

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Guest_mightycats_*
Guest_mightycats_*

#1 Geplaatst 16 juli 2009 - 18:47

En het wordt nog beter wacht maar!
Waarom zouden de asiels nog voller zitten als anders?

De Morgen Binnenland - GAIA vraagt maatregelen tegen overvolle asielen (932297)

Guest_Bougie_*
Guest_Bougie_*

#2 Geplaatst 16 juli 2009 - 18:56

Idee is mijn inziens niet slecht maar hoe ga je dat controleren en beteugelen?

NiQi
NiQi
  • 351 berichten

#3 Geplaatst 16 juli 2009 - 20:01

Dat kunnen ze volgens mij nooit deftig uitgevoerd krijgen. Om dat klaar te spelen moeten eerst echt ALLE zwervers gevangen en steriel gemaakt worden en dan nog ga je kittens hebben die bij boeren geboren worden die niet gesteriliseerd geraken.

Het idee is goed maar de uitvoering ervan gaat praktisch niet haalbaar zijn, vrees ik.

BlackRose
BlackRose
  • 534 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 16 juli 2009 - 20:18

Dat kan je op zo'n grote schaal niet controleren. Met katten is dat veel moeilijker dan met honden. Er zijn zoveel wilde katten, die kan je onmogelijk allemaal vangen. En er komen er toch altijd weer bij. Als een kat gechipt is, kan je natuurlijk zijn baasje achterhalen. Maar hoeveel katten hier uit mijn buurt gechipt zijn ... Er lopen hier veel wilde katten rond en het zou met niet verbazen als Maia de enige gechipte zou zijn. En zwerfkatten chippen ... dat gaan gemeenten niet doen, dat kost te veel.
Het is positief dat ze het voorstel doen. Ze hebben groot gelijk. Maar dan moet je ook vooral op de goodwill van de mensen rekenen ...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 16 juli 2009 - 23:43

Op papier is alles mogelijk maar of dit in de praktijk haalbaar is? Vele mensen laten hun kat niet chippen omdat het ook niet goedkoop is. En wie meerdere katten heeft loopt dat prijskaartje snel op. En veel gemeenten doen zelfs niet mee aan een sterilisatieplan van wilde of verwilderde katten.  

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 16 juli 2009 - 23:47

Mooi initiatief, maar mij zullen ze toch niet moeten zeggen hoeveel honden/katten ik in mijn huis mag nemen.
Dat ze allemaal (niet voor fok) moeten gesteriliseerd en gecastreerd worden, is uiteraard zeer goed.
Geplaatste afbeelding

janallem2
janallem2
  • 5.027 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 17 juli 2009 - 09:11

Mooi initiatief
Geplaatste afbeelding

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 17 juli 2009 - 14:24

Het rare ervan is dat eigenlijk die oplossingen er allemaal al zijn :o
In bijna elke gemeente kan je 'zwerf' katten GRATIS laten castreren/ sterilliseren. Als je zegt die zat ineens in mijn tuin is voldoende ook al heb je ze ergens gekocht.
Ik weet dat en jij weet dat ook maar mijn buren hadden er nog nooit van gehoord :onzeker: Zelf de financiele kant ervan betalen doen ze niet maar bij het woordje gratis kwam al direct de vraag waar moeten we daarvoor zijn. (Behalve mijn schoonmoeder dan: Ocharme dat kan je die beestjes toch niet aandoen :evil: ) Dus moest er eens een maand aan elke plakpaal in de gemeentes of naast de autostraden affices hangen met GRATIS castreren en sterilliseren zou al wonderen doen!!!

Ik denk dat er geen overproductie honden zijn behalve de Oostblok hondjes dan. Een waarom de asielen vol met honden zit is mijn schoonzus het perfecte voorbeeld. Ze heeft gene tijd om eten te maken, gene tijd om te poetsen, geen tijd om met haar kinderen bezig te zijn en dan kopen we een hondje dat na ondertussen een 4 maanden nog steeds niet zindelijk is en waarschijnlijk binnen een half jaar ook naar een asiel vliegt. Zoals haar kat van 13j moest plaats ruimen voor de hond. Voor hen een perfect normale situatie.

Of al de konijntjes, cavia's ed die met communies en verjaardagen kado worden gegeven en achteraan in de tuin liggen te rotten in hun eigen mest.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#9 Geplaatst 17 juli 2009 - 14:45

Ik vind dat ze hier in Limburg een heel goed zwerfkatten beleid hebben.
Als er zwerfkatten bij jou in de buurt zitten, dan moet je dat doorgeven aan de milieudienst van je gemeente. Deze dienst verwittigd het asiel waarbij ze zijn aangesloten. Dit asiel maakt een planning en de katten worden opgehaald voor castratie en sterillisatie. Naderhand worden ze op dezelfde plaats terug vrijgelaten.

Het spijtige is dat er enkele gemeenten nog niet aangesloten zijn bij een asiel. De oproepen voor kittens uit die gemeenten zijn opvallend hoger.
Wat in mijn ogen een bewijs is dat het beleid werkt.

Hier vind je meer uitleg Limburg.be - Sterilisatie & castratie

NiQi
NiQi
  • 351 berichten

#10 Geplaatst 17 juli 2009 - 15:01

dorien_951 zei:

Het rare ervan is dat eigenlijk die oplossingen er allemaal al zijn :o
In bijna elke gemeente kan je 'zwerf' katten GRATIS laten castreren/ sterilliseren. Als je zegt die zat ineens in mijn tuin is voldoende ook al heb je ze ergens gekocht.

Da's volgens mij nog lang niet in elke stad of gemeente het geval, toch niet voor zover ik weet in onze 'buurt'. Bij ons is er in Turnhout wel een zwerfkattenproject maar toen mijn nonkel onlangs in Oud-Turnhout een nest wilde katten had (die uit het bos gekomen waren) en die wilde laten steriliseren, ving hij bot bij het zwerfkattenproject van Turnhout. Hun argument ... katten die  niet in Turnhout gevangen worden, worden niet op onze kosten steriel gemaakt ... :censored:

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#11 Geplaatst 17 juli 2009 - 15:25

Inderdaad, er zijn héél wat gemeentes die aan sterilisatie/castratie nog niet mee doen!!
Er zou gewoon een wet moeten op komen op de prijs van sterilisatie/castratie. Hier zijn DA's die 150 euro durven vragen voor sterilisatie! Terwijl dit amper 10 minuutjes duurt! Snel rijk worden is hun boodschap denk ik!! (Ze zijn natuurlijk allemaal niet zo van mening, zoals mijn DA bv...)

Ze zouden DA in opleiding moeten verplichten om een X-aantal katten te steriliseren en te castreren! Is goed om te leren!!

En katten chippen? Is een oplossing! Maar de meeste van de honden die als gevonden bij ons in het asiel binnen komen is nog niet eens gechipt...

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#12 Geplaatst 17 juli 2009 - 15:45

Mooi initiatief, maar niet echt realiseerbaar inderdaad.
Bij mijn weten is er bij ons in de gemeente ook geen gratis sterilisatie/castratie mogelijkheid! Lees zelfs op de site van kat zoekt thuis (Gent) dat ze ook zwerfkatten vanuit stad Brugge gaan halen. Eigenlijk nog erg dat zo'n grote stad als Brugge er zelf niets aan doet!
Een kat chippen is volgens mij ook geen oplossing, als mensen het al omzien om geld uit te geven aan een sterilisatie/castratie, waarom zouden ze dan betalen om hun kat te laten chippen?!

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 17 juli 2009 - 17:10

Ik denk ook dat meer gemeenten hun bevolking beter moeten informeren waar ze eventueel terecht kunnen met vondelingetjes. Ik zou het hier in Olen ook niet direct weten wat het beleid is :catnoknow , ik zou er eens naar moeten informeren. Ik weet wel dat onze DA zwerfpoezen steriliseerd, maar meer info heb ik er niet over.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

BlackRose
BlackRose
  • 534 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 17 juli 2009 - 21:31

150 euro voor een sterilisatie is wel veel. Het gaat hem natuurlijk niet over de tijd dat het duurt. En zo'n sterilisatie duurt echt wel langer dan 10 minuutjes ;) Een castratie duurt heel kort, maar een sterilisatie kan makkelijk een half uur in beslag nemen. Ik heb stage gedaan bij mijn dierenarts en heb heel wat sterilisaties van katten meegemaakt. Je betaald vooral voor de verdoving. En dan komen er nog de antibiotica bij, eventueel eten misschien.

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 17 juli 2009 - 21:40

en dan is 150 euro nog veel er zijn veel mensen die dat niet kunnen betalen in deze crisistijd vermoed ik en hier bij ons lopen ook veel katten buiten van mensen die ze moe zijn zonder geholpen te zijn en zo komen er steeds meer :)
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag