Spring naar inhoud

- - - - -

Wettekst over dieren houden in huurhuizen of appartementen.

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#1 Geplaatst 06 februari 2012 - 19:46

Mss interessant om te lezen voor degene die hun dieren wegdoen omdat ze een huis of flat huren.
Modjes kunnen dit topic mss bij belangrijk zetten, wist niet hoe dat moest. ;)

Juridisch advies - Vrijdag 19 Oktober 2007
Archief

Je huiseigenaar staat weigerachtig tegen huisdieren en wenst een clausule in het huurcontract op te nemen waarin het verboden is huisdieren te houden. Kan hij dit doen? Indien hij dit kan doen en je je huisdieren toch meeneemt, wat kan er dan gebeuren? Geldigheid van een clausule in de huurovereenkomst Je huisbaas kan inderdaad een clausule in de huurovereenkomst opnemen waarin hij verbiedt huisdieren te houden. Een dergelijke clausule is dus geoorloofd, maar ze moet wel beperkt worden geïnterpreteerd. Deze clausule mag echter geen overmatige inmenging meebrengen in het privé leven van de huurder(s). Dit betekent dat indien je toch je huisdieren meeneemt naar de gehuurde woning, je huisbaas nog niet direct als winnaar uit de bus komt! Je kan nl. het Verdrag van de Rechten van de Mens inroepen. Het feit dat je zou dreigen met een rechtszaak, zou wel eens zijn vruchten kunnen afwerpen! In een dergelijke situatie staan twee belangrijke principes tegenover elkaar. Enerzijds is er het artikel 1134 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikel zegt dat “alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken diegenen die ze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming”. In dit geval zou dat concreet betekenen dat indien een verbodsclausule in het contract werd opgenomen, de eigenaar er ook de toepassing kan van opeisen. Daartegenover staat een tweede rechtsprincipe, nl. dat de eigenaar gehouden is zijn huurder het rustig genot te verlenen van het gehuurde goed. Dit principe wordt trouwens duidelijk aangehaald in artikel 1719 van het Burgerlijk Wetboek. Men zou hieruit kunnen afleiden dat het verbieden een hond of een kat te houden, een beperking zou kunnen zijn van het rustig genot van het verhuurde goed. Hoe oordelen de rechters betreffende dit probleem? Rechters hebben zich al meermaals moeten uitspreken over dergelijke zaken. Laten we hier echter wel opmerken dat de beoordeling van de rechter afhangt van de feiten. Wanneer en kat of een hond gehouden wordt op een klein appartement, dan zal hij waarschijnlijk geneigd zijn dit niet toe te laten. Worden de huisdieren gehouden in een landelijk gelegen woning, dan zal hij zich waarschijnlijk anders uitspreken. De rechter besliste onlangs een clausule waarin een totaal verbod voor het houden van huisdieren was opgenomen, niet toe te passen. Er kon in deze zaak geen enkele hinder bewezen worden. De rechter meende dat deze beperking “een inbreuk uitmaakte op de huidige sociale opvattingen en gewoonten, op het familieleven en de woonst”! Verder oordeelde de rechter dat dit een clausule is welke strijdig is met artikel 8.1. van het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens. Volgens dit verdrag heeft iedereen recht op eerbiediging van zijn privé-leven en zijn familiaal leven, zijn woonst en zijn briefwisseling. Een andere rechter oordeelde dat het “bezitten van huisdieren door de huurder slechts mogelijk is voor zover deze dieren geen genotshinder aan de buren veroorzaken.

SachaMira
SachaMira
  • 1.124 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 06 februari 2012 - 20:30

Amai amai!!!   Ergens kan ik begrijpen dat eigenaars niet graag hebben dat je huisdieren houdt.  Al vind ik dat er een verschil tussen grote en kleine huisdieren.  Een kat, konijn of kleine hond is iets heel anders dan een grote hond bv.  En hoe ver ga je gaan in het verbieden van huisdieren?  Ga je enkel dieren die loslopen in huis verbieden....Of ga je ook aquariumdieren en vogeltjes verbieden?
Wat ik echter niet kunnen vind is dat er koopapp's zijn waar in het blokreglement staat dat huisdieren niet toegelaten zijn.

Laur
Laur
  • 212 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 06 februari 2012 - 20:39

Toevallig, hier was ik gisteren net naar op zoek! :)
http://www.facebook....tenprojectDiest (zwerfkattenproject Diest - GV30214870)

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 06 februari 2012 - 20:46

Dit is al eens gelezen geweest ergens, inderdaad in princippe kunnen ze niets doen tegen huisdieren mist deze geen overlast bezorgen of het boeltje afbreken ;)

Maw, buren hebben geen last van binnenhuiskatten.

Gewoon over zwijgen als je huurhuis huurt waar het niet mag en je katjes meenemen, klaar. Zolang ze niets mis doen kan je daarvoor niet buiten vliegen. Je kan maw ook niet alles voorzien in je leven en ook al heb je geen huisdieren dit is niet gezegd dat dit jaren zo zal zijn. Gaan ze ook iemand verbieden met goedvissen? Iemand die graag de muren rood verft ipv beige?

Ik laat mij hier allemaal niet door doen ze :)

@ Sacha : (Wat betreft honden, waarom grote niet en kleine wel? De kleintjes kunnen evenveel kapot bijten, putten graven in de tuin, aan de deur krabben. Zoals eerder gezegd zolang de honden geen overlast bezorgen of dingen beschadigen is er weinig in de pap de brokken. En als die hond dan al dan niet perongeluk iets beschadigd dan repareer je dit toch gewoon? Evt voor vertrek? Niets aan de hand lijkt me dan. BOVENDIEN zijn het vaak de KLEINE HONDEN die meer blaffen ;) Keffen noem ik dat, vaak wel hele dag en bij alles wat voorbij komt zijn ze getriggerd. Als je overlast bezorgd aan de buren kan je wel in de problemen komen. Hier naast ons wonen ook 2 keffertjes en ik wordt er vaak gek van. Maargoed die mensen zijn eigenaar van dat huis en ik ben geen zagerig persoon. Leven en laten leven. Gelukkig reageert mijn(jaja grote) hond er totaal niet op. Hij blaft amper alleen als er echt iemand aan onze deur staat of er iets vreemds is.
Er is dus TOTAAL geen verschil, dat is maar hoe je dingen ziet.

Bovendien geloof me, katten kunnen ook veel stuk maken ! Mijn katten hadden in het vorige huurhuis een heel deel van het behang met daaronder glasvezel omzeep geholpen, het zag er niet uit. Ik heb dit gewoon netjes laten repareren alvorens vertrek...

Dus je kan zoiets niet veralgemenen dat grote huisdieren meer last/schade geven/bezorgen, want dat is niet waar!!

Bewerkt door Serenity, 06 februari 2012 - 20:55.

Geplaatste afbeelding

Guest_engeltje_*
Guest_engeltje_*

#5 Geplaatst 06 februari 2012 - 20:53

catherine zei:

Mss interessant om te lezen voor degene die hun dieren wegdoen omdat ze een huis of flat huren.
Modjes kunnen dit topic mss bij belangrijk zetten, wist niet hoe dat moest. ;)

Juridisch advies - Vrijdag 19 Oktober 2007
Archief

Je huiseigenaar staat weigerachtig tegen huisdieren en wenst een clausule in het huurcontract op te nemen waarin het verboden is huisdieren te houden. Kan hij dit doen? Indien hij dit kan doen en je je huisdieren toch meeneemt, wat kan er dan gebeuren? Geldigheid van een clausule in de huurovereenkomst Je huisbaas kan inderdaad een clausule in de huurovereenkomst opnemen waarin hij verbiedt huisdieren te houden. Een dergelijke clausule is dus geoorloofd, maar ze moet wel beperkt worden geïnterpreteerd. Deze clausule mag echter geen overmatige inmenging meebrengen in het privé leven van de huurder(s). Dit betekent dat indien je toch je huisdieren meeneemt naar de gehuurde woning, je huisbaas nog niet direct als winnaar uit de bus komt! Je kan nl. het Verdrag van de Rechten van de Mens inroepen. Het feit dat je zou dreigen met een rechtszaak, zou wel eens zijn vruchten kunnen afwerpen! In een dergelijke situatie staan twee belangrijke principes tegenover elkaar. Enerzijds is er het artikel 1134 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikel zegt dat “alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken diegenen die ze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming”. In dit geval zou dat concreet betekenen dat indien een verbodsclausule in het contract werd opgenomen, de eigenaar er ook de toepassing kan van opeisen. Daartegenover staat een tweede rechtsprincipe, nl. dat de eigenaar gehouden is zijn huurder het rustig genot te verlenen van het gehuurde goed. Dit principe wordt trouwens duidelijk aangehaald in artikel 1719 van het Burgerlijk Wetboek. Men zou hieruit kunnen afleiden dat het verbieden een hond of een kat te houden, een beperking zou kunnen zijn van het rustig genot van het verhuurde goed. Hoe oordelen de rechters betreffende dit probleem? Rechters hebben zich al meermaals moeten uitspreken over dergelijke zaken. Laten we hier echter wel opmerken dat de beoordeling van de rechter afhangt van de feiten. Wanneer en kat of een hond gehouden wordt op een klein appartement, dan zal hij waarschijnlijk geneigd zijn dit niet toe te laten. Worden de huisdieren gehouden in een landelijk gelegen woning, dan zal hij zich waarschijnlijk anders uitspreken. De rechter besliste onlangs een clausule waarin een totaal verbod voor het houden van huisdieren was opgenomen, niet toe te passen. Er kon in deze zaak geen enkele hinder bewezen worden. De rechter meende dat deze beperking “een inbreuk uitmaakte op de huidige sociale opvattingen en gewoonten, op het familieleven en de woonst”! Verder oordeelde de rechter dat dit een clausule is welke strijdig is met artikel 8.1. van het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens. Volgens dit verdrag heeft iedereen recht op eerbiediging van zijn privé-leven en zijn familiaal leven, zijn woonst en zijn briefwisseling. Een andere rechter oordeelde dat het “bezitten van huisdieren door de huurder slechts mogelijk is voor zover deze dieren geen genotshinder aan de buren veroorzaken.

Zeer intressant,misschien ga ik opzoek naar een soort sociale woning voor gehandicapten(mindervalide) en dan nog liefst gelijkvloers met begeleid wonen,ik hoop dat ik dan mijn Tommeke kan meepakken moest het niet beter gaan met mijn vriend,ik zeg het hier toch voluit,ik kende hem 4 jaar geleden pas echt na 3 maanden had ik met een alcoholist te doen ,maar na 3 maanden ben dan ben je al verliefd hem zomaar verlaten durf ik niet,ik wil het nu ook niet zo snel opgeven,ik was vroeger een dame die haar op haar tanden had,maar als ze over de grens gaan jaren aan een stuk word ik daar echt niet sterker maar eerder zwakker van,ik lijd aan paniekstoornissen na al die jaren van problemen en kreeg er onlangs nog een depressie boven op.Maar als de maat vol is dan MOET IK WEL WEG'en hoe ik dat ga doen,tjonge ik wil er nu nog niet aan denken,of ik begin weer met huilen) en hopelijk mag mijn Tom dan mee in die sociale woning voor mindervalide(huurprijs wordt berekent naar gelang je inkomsten)

engeltje

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 06 februari 2012 - 20:57

@ engeltje : Tuurlijk kan dat meid ! ik ken ook iemand die in een sociale woning woont en deze had plots een hond in huis. Toen de jaarlijkse controleur kwam en alles perfect was heeft die er geen woord over gerept. Het dier bezorgde geen overlast en deed niets stuk. Deze had ook 3 katten. Gewoon doen, als je vragen stelt uiteraard zeggen ze liever niet ;) Is lekker gemakkelijk voor hun.
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#7 Geplaatst 06 februari 2012 - 23:29

Als ik een contract zou tekenen waarin staat dat er geen huisdieren mogen gehouden worden zou ik mij toch niet riskeren om dan wel een huisdier aan te schaffen
Sorry zunne maar ik heb persoonlijk al meerdere keren gezien bij kennissen dat ze ergens iets huren met zo een clausule en dat ze toch een beestje aanschaffen en ze uiteindelijk ofwel hun beestje moesten wegdoen ofwel werden ze er uitgezet (dat is dus effectief gebeurd bedoel ik allebei, mensen wiens dieren uiteindelijk naar t asiel moesten gedaan worden want ze kregen x aantal tijd om te herplaatsen en vonden niemand voor het beestje dus vlogen de arme dieren naar t asiel en onlangs nog hebben kennissen van ons die hun huis verhuurden het in proces getrokken omdat hun huurders willens wetens van die clausule toch huisdieren hielden, ik weet niet meer zeker of het honden of katten waren, en die huurders zijn er door de rechter uitgezet hoor)
Ik zou toch maar opletten met die clausules en niet denken dat ik zomaar mijn zin mag doen...
Uiteindelijk zijn de dieren die naar het asiel gebracht worden er het slachtoffer van...
Geplaatste afbeelding

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 07 februari 2012 - 08:55

lathyrus,
Denk dat je niet zomaar kan oordelen over een situatie als je niet de volledige situatie omschrijft.
Ik ken iemand die zijn honden heeft moeten weg doen uit zijn koophuis, aangezien ze gans de nacht liepen te huilen en te blaffen en dat uiteindelijk 7 buurtbewoners klacht hebben neergelegd tegen hun.
Wij hebben ook onze katten en hond in een huurhuis waarbij in het contract staat dat huisdieren niet toegestaan zijn. Heb zelf aan een advocaat gevraagd of er ooit iets zou kunnen gebeuren en heeft mij toen bevestigd dat als er geen klachten zijn van buurtbewoners dat er niets aan kan gedaan worden.

Trouwens moet er bij een klacht altijd bewijzen worden gegeven.
Een huisbaas mag niet zonder je toestemming binnen komen. Een foto nemen via de tuin van de buren is inbreuk van de wet op de privacy...
Hoe zouden ze dan aan bewijzen kunnen komen indien de dieren geen overlast veroorzaken?

Ayesha
Ayesha
  • 997 berichten

#9 Geplaatst 07 februari 2012 - 10:09

Ik vind het echt schandalig dat mensen hun dieren wegdoen omdat ze in een huurhuis zitten / willen gaan wonen waar het 'niet mag' om dieren te houden.  Geen haar op mijn hoofd dat daaraan zou denken, dan verhuis je toch gewoon!!!
Dit natuurlijk los van het feit of de huisbaas in zijn recht is of niet...

Heb hier op KS al een aantal topics gezien bij 'aangeboden dieren' waarbij reden 'verhuis' is, sorry maar daar kan ik echt geen greintje respect voor opbrengen hoor.

Ozy
Ozy
  • 1.168 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 07 februari 2012 - 18:54

Wij verhuren ook een appartementje en volgende is gebeurd:
Eerst kwam de huurder vragen of ze een klein hondje konden houden. Aangezien ikzelf ook een dierenvriend ben ben ik hiermee akkoord gegaan op voorwaarde dat alles netjes gehouden werd en eventueel hersteld indien er iets stuk gemaakt zou worden.
Na een aantal maanden is de hond teruggebracht naar de winkel om te gaan omruilen voor een perzische poes. De hond kregen ze namelijk niet zindelijk (Beagle). Hij had hier en daar al geplast maar ze hadden alles proper gemaakt zeiden ze.
Na een paar maand komen ze met de pers bij mij (mijn winkel ligt onder het appartement) en die hadden ze moeten laten scheren. De vacht was dichtgeklit.
We zijn met moeite een jaar verder en ze komen de huur opzeggen. Ok voor mij en plots zie ik een Duitse Herder buitenkomen. Dit op een 1slaapkamerappartement.  Dit vond ik toch wel niet kunnen hoor. Nadat ze het appartement leeggemaakt hadden had de hond dus bvb op de trap  en tegen de chauffage geplast en dit was dus niet opgekuist hoor.  Ik wil ook nog vermelden dat het appartement een jaar geleden volledig is gerenoveerd door ons.

Nu mag ik heel graag dieren zien maar neem dan toch je verantwoordelijkheid als huurder hé. Ik wil zeker niet iedereen over dezelfde kam scheren maar ik kan begrijpen dat er dus verhuurders zijn met héééél negatieve ervaringen en dus huisdieren weigeren. Als je dus huurt en dieren hebt en je verlaat de woning zorg dan aub dat de verhuurder niet het vuil moet opkuisen.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#11 Geplaatst 08 februari 2012 - 01:08

Stijn_Poezenpaleis:-) zei:

lathyrus,
Denk dat je niet zomaar kan oordelen over een situatie als je niet de volledige situatie omschrijft.
Ik ken iemand die zijn honden heeft moeten weg doen uit zijn koophuis, aangezien ze gans de nacht liepen te huilen en te blaffen en dat uiteindelijk 7 buurtbewoners klacht hebben neergelegd tegen hun.
Wij hebben ook onze katten en hond in een huurhuis waarbij in het contract staat dat huisdieren niet toegestaan zijn. Heb zelf aan een advocaat gevraagd of er ooit iets zou kunnen gebeuren en heeft mij toen bevestigd dat als er geen klachten zijn van buurtbewoners dat er niets aan kan gedaan worden.

Trouwens moet er bij een klacht altijd bewijzen worden gegeven.
Een huisbaas mag niet zonder je toestemming binnen komen. Een foto nemen via de tuin van de buren is inbreuk van de wet op de privacy...
Hoe zouden ze dan aan bewijzen kunnen komen indien de dieren geen overlast veroorzaken?

Er waren klachten van de buren van die huurders, die huurders zorgden zelf ook voor overlast en zo is uitgekomen dat ze huisdieren hadden.
En de rechter heeft er hen uitgezet.
Wij kennen de eigenaars van die woning heel goed.
Ik zeg maar dat ik het mij nooit zou riskeren om huisdieren te houden zoals honden en katten als ik eerst een contract heb getekend waarin duidelijk staat dat het niet mag en de huisbaas zelf ook duidelijk zegt dat hij het niet wil.
Omdat ik niet wil dat ik een dier aanschaf en dan dat dier zou moeten wegdoen of zou moeten verhuizen.
Als ik dieren wil en ik moet huren zoek ik wel een huurhuis waar het wel mag.
En als ik zo geen huis vind schaf ik mij geen dieren aan.
En zo gaat er niemand t slachtoffer worden.
Toen ik indertijd scheidde had ik ook mijn hond nog en ik weet dat het heel moeilijk is om een woning te vinden dan om te huren.
Maar als ik het kan vinden kan een ander dat toch ook...
En het kwam in mijn hoofd niet op om een contract te gaan ondertekenen waarin gestipuleerd werd waarin ik geen dier mocht houden om dat vervolgens toch te doen
Mijn huisbaas wou eigenlijk ook geen huisdieren en het stond dus ook in het contract,voor ik tekende  wees ik hem er op dat ik een duitse scheper had maar dat ze niet meer lang te leven had, ze was op dat moment terminaal en had kanker.
Ik mocht dus mijn hond wel degelijk meenemen maar moest wel beloven om daarna geen hond meer te adopteren en dat heb ik ook beloofd en daar heb ik me aan gehouden.
Had ik mijn hond niet mogen meenemen had ik niet getekend.
En t is niet moeilijk toch om te bewijzen dat iemand honden heeft, ga gewoon eens aanbellen hé...
Ik vind dat bovendien toch wel degoutant dat mensen een huis gaan huren van iemand anders, dat ze een contract tekenen en zich dan doodleuk niet aan dat contract houden en dat onder het motto dat de huisbaas er hen toch niet kan uitzetten...
Ik vind dat wreed proper.
Zelf wonen we in ons eigen huis en we verhuren niks maar als ik wel iets zou verhuren zou ik er niet mee kunnen lachen dat iemand me zo beliegt
Dan zou ik er als t moet zelf wel een tijd gaan wonen, je mag je huurder namelijk de huur opzeggen en hem doen verhuizen als jijzelf of een lid van je familie in dat huis willen gaan wonen...
Moeten ze dan maar niet liegen tegen mij...
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#12 Geplaatst 08 februari 2012 - 01:10

Ayesha zei:

Ik vind het echt schandalig dat mensen hun dieren wegdoen omdat ze in een huurhuis zitten / willen gaan wonen waar het 'niet mag' om dieren te houden.  Geen haar op mijn hoofd dat daaraan zou denken, dan verhuis je toch gewoon!!!
Dit natuurlijk los van het feit of de huisbaas in zijn recht is of niet...

Heb hier op KS al een aantal topics gezien bij 'aangeboden dieren' waarbij reden 'verhuis' is, sorry maar daar kan ik echt geen greintje respect voor opbrengen hoor.

daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik zou nog liever in een tentje aan t station  gaan zitten dan ipv in een huis te gaan wonen waar mijn dier niet binnen mag en dan maar dat dier weg te doen...
Geplaatste afbeelding

akiray
akiray
  • 341 berichten

#13 Geplaatst 16 april 2012 - 22:26

even ter informatie.

Ik heb ook een huurcontract met die clausule.
Toch wist de huisbaas dat ik huisdiertjes had. (Knaagdiertjes in een kooi) Ze wist wel niet dat het 2 hele grote kooien waren met in totaal 10 ratten
Ik heb er ook nog 2 poezen bijgenomen. Niemand had er last van maar iedereen kon ze zien want ze zaten de hele dag voor de raam.
Ook woonde er al iemand met een hond en is toch nog na mij iemand komen wonen met een hondje. Deze 2 honden zijn gestorven ondertussen.

Nuu is er plots een nultollerantie van huisdieren.
Ik ga toch terug huisdieren in huis nemen en als het nodig is mogen ze me proberen uit te zetten maar dit zal niet lukken.
Zolang de buren geen klachten hebben zal dit niet lukken.
Een ander appartement zoeken is moeilijk want er zijn heel weinig appartementen waar huisdieren toegestaan zijn.
Maar in het geval ze me er uitzetten zal ik volgende jurisprudentie gebruik maken.

JuridischForum.be • Toon onderwerp - Verbod tot houden van huisdieren is een inbreuk o/d privacy

Tijgertje99
Tijgertje99
  • 82 berichten
  • 7 katten

#14 Geplaatst 19 april 2012 - 21:38

Toen ik nog huurder was stond dat ook in mijn contract, maar het was gewoon zo'n standaard contract, van internet gehaald. Heb er dan ook nooit rekening mee gehouden en de huisbaas heeft er ook nooit problemen van gemaakt :)
Als mensen een beetje meer begripvol zouden zijn tegenover elkaar dan zouden zo'n dingen allemaal niet nodig zijn.