Spring naar inhoud

- - - - -

nierfalen

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Nero
Nero
  • 49 berichten

#1 Geplaatst 01 maart 2012 - 12:48

Een paar weken geleden was ik nog zo trots op mijn kat van 18 jaar die nog in goede gezondheid verkeerde. 2 weken geleden heb ik ze ziek aangetroffen 's avonds, ze had op verschillende plaatsen in huis overgegeven en ze sliep de hele tijd. De dag erna was ze beter maar dronk en plaste ze opvallend meer dan voorheen. DA heeft bloedafname gedaan en haar nieren werken niet goed meer. Ze staat nu op dieetvoeding Royal Canin Renal, de brokken lust ze wel maar de natte voeding laat ze bijna alles van staan terwijl ze voordien altijd haar bakje leegat. Ik gaf haar toen Almo Nature, daar was ze verzot op.  Ik mag geen andere voeding geven van de DA. Hebben jullie ook zo'n ervaring met Royal Canin renal ? Vind het zo sneu voor haar, het smaakt haar echt niet. Ze kijkt me zo zielig aan als ik haar bakje vul. :(

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 01 maart 2012 - 14:52

Ik gebruik nierbrokjes van eukanuba en die worden hier graag gegeten (zelfs door de niet-nierpatiënten). Van natvoer vinden ze hier die van beaphar erg lekker. Je kan ook almo geven met ipakitine of renalzin erover.

kelly dierenzorg
kelly dierenzorg
  • 86 berichten

#3 Geplaatst 18 april 2012 - 18:10

Hoe zit dat dan juist in elkaar met almo blijven geven met ipaktine of renalzin over? Haal je dat gewoon bij de apotheek? Is dat even goed werkend?

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#4 Geplaatst 19 april 2012 - 12:01

Voor nu zou ik dat niet doen Kelly, eerst moeten die nierwaarden een heel stuk omlaag! Als het later chronisch blijkt, kan je daar stilaan eens mee gaan experimenteren. Als hij nog voldoende eiwitten kan verteren, is dat wel een goede optie. Ik gebruik ipakitine en haal dat bij superpet via het FWF partnerprogramma ;)

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.188 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 19 april 2012 - 19:00

Er zijn nog verschillende merken voer voor nierpatiéntjes.
Ik gaf mijn kater de niervoeding van Trovet brokjes en deze luste hij graag .
Je hebt er ook blikjes van maar deze at hij niet zo graag.
Hills ,specific ,eukanuba enz....hebben ook nierdieét voeding zowel brokjes blikjes en zakjes.
Dus keuze genoeg :d
Mijn kater had dit ook op latere leeftijd gehad en wat ik wel gedaan heb is hem zoveel mogelijk laten drinken.
Ik heb toen een waterfontein aangeschaft zodat hij meer zou drinken en dit hielp ook goed.
Als je een goed da hebt zal u die verschillende merken niervoeding eens laten uitproberen.
Ik had eerst een da en die vond dat mijn kater hills moest eten en anders moest ik die maar laten uithongeren tot hij dit at :(
Dan ben ik naar een ander da gegaan en die heeft me verschillende proefzakjes meegegeven en dan heb ik dat wat hij het liefst at gekocht.
Van royal canin had ze me niet alleen de renal meegegeven maar ook nog enkele ander soorten die ook goed waren voor nierpatientjes.
Ik denk dat het royal canin sensetivity was en deze vlootjes en zakjes en brokjes luste hij wel.
Veel geluk bij u zoektocht en ik hoop dat u kat toch nog met smaak kan eten :d

Bewerkt door ROSETTA, 19 april 2012 - 19:02.

Geplaatste afbeelding

Nero
Nero
  • 49 berichten

#6 Geplaatst 20 april 2012 - 14:16

Bedankt voor de tips.
Ondertussen heb ik al enkele andere merken natvoeding nieren geprobeerd (Beaphar, ...). In het begin lustte ze het maar sinds verleden week eet ze dat ook niet meer en eet ze ook bijna geen brokken meer. Ik vind ook dat ze zo lusteloos begint te worden, ze speelt niet meer en kan zo klaagelijk miauwen. Je ziet zo dat ze zich niet goed voelt. Ik voel me zo machteloos, het was zo'n actieve en speelse kat.

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.188 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 05 mei 2012 - 17:02

Hoe is het met de poezel??
Wat heel belangrijk is is dat een kat met nierproblemen moet blijven eten en veel drinken.
Maakt niet uit wat als ze maar eten !
Wat ik met mijn kat deed was ze eerst iets tegen de misselijkheid geven.
Zoals primperan of....maar niet teveel vraag het aan de da of bij u apotheek hoeveel je mag geven.
Als de misselijkheid weg is eten ze beter.
Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 06 mei 2012 - 11:15

Nero zei:

Bedankt voor de tips.
Ondertussen heb ik al enkele andere merken natvoeding nieren geprobeerd (Beaphar, ...). In het begin lustte ze het maar sinds verleden week eet ze dat ook niet meer en eet ze ook bijna geen brokken meer. Ik vind ook dat ze zo lusteloos begint te worden, ze speelt niet meer en kan zo klaagelijk miauwen. Je ziet zo dat ze zich niet goed voelt. Ik voel me zo machteloos, het was zo'n actieve en speelse kat.

Ben je al terug naar de dierenarts geweest? Misschien is het verergerd en voelt de kat zich zodanig slecht, dat ze inderdaad niet meer wil eten.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

minoes1966
minoes1966
  • 7 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 15 juni 2012 - 19:31

nierfalen. vertel me wat. mijn poes krijgt ook royal canin renal. de brokjes wil ze niet. maar wel de natvoer. rund. kip en tonijn. ik zou haar wel willen verwennen met lekkere katten melk van whiskas. en de snoepjes. maar helaas ze mag het niet hebben. het enige wat ik haar kan geven is :hug: en veel liefde. heel veel liefde én haar medicijnen. maar die werk ik weg in een stukje easypil voor katten. katten zijn goed in verdoezelen dat ze ziek zijn. als ze klaaglijk gaan miauwen. en ze eten en drinken meer. en het eten laten staan. is een kat al ver heen. en de nieren gaan alleen maar verder achteruit. ik kan het weten. ik ben al een schat van een kat kwijt. ernstige nierfalen. er was niets meer aan te doen.ik merkte het te laat. gek hij was nog zo speels. alleen was hij flink afgevallen en woog nog geen 3 kilo. daar kwam ik achter toen ik hem optilde. normaal was hij veel zwaarder. zijn vacht was dof en vies. en hij stonk naar poep en pies. onder zijn staart was ook doffe ellende. ik heb hem laten inslapen. ik kon het niet langer aanzien. gelukkig heb ik mooie verhinderingen. aan die goede lobbes.

Bewerkt door minoes1966, 15 juni 2012 - 19:43.
Reden van bewerken: toevoegingen

Veerle
Veerle
  • 3.309 berichten
  • 17 katten

#10 Geplaatst 15 juni 2012 - 20:14

Misschien ga je nu heel boos zijn op mij...maar een poes van 18 jaar is heel, heel oud, hé (en ik weet en ik begrijp dat je haar het liefst nog heel, heel lang bij jou wilt hebben).....maar op hare hoge leeftijd ......haar nu nog iets doen eten dat ze niet graag lust.....zou het niet mooier en beter voor haar zijn om de tijd die ze nog heeft te verwennen en haar te laten eten wat ze graag heeft (met gelijk welk voer, operatie of gelijk nog wat....ze heeft haar leeftijd tegen, hé.....dus laat haar nog gewoon genieten van de rest van haar leeftijd en geniet mee).

gr.

veerle

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#11 Geplaatst 15 juni 2012 - 20:15

Veerle zei:

Misschien ga je nu heel boos zijn op mij...maar een poes van 18 jaar is heel, heel oud, hé (en ik weet en ik begrijp dat je haar het liefst nog heel, heel lang bij jou wilt hebben).....maar op hare hoge leeftijd ......haar nu nog iets doen eten dat ze niet graag lust.....zou het niet mooier en beter voor haar zijn om de tijd die ze nog heeft te verwennen en haar te laten eten wat ze graag heeft (met gelijk welk voer, operatie of gelijk nog wat....ze heeft haar leeftijd tegen, hé.....dus laat haar nog gewoon genieten van de rest van haar leeftijd en geniet mee).

gr.

veerle

Helemaal mee eens het gaat om kwaliteit, kwantiteit mag nu even van minder belang zijn.

Ventteke
Ventteke
  • 2.254 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 19 juni 2012 - 13:33

Viyomelk bijgeven, is volwaardig aan een maaltijd voor een nierpatientje!
Ons Charlieke nu 2 jaar is al nierpatientje, eet wel 6 keer per dag een beetje. Royal canin renal, gemixd met happy cat nierdieet, en kattovit low protein en als nat kattovit nier en van eukanuba. Hills wil hij niet meer eten. Alle dagen 10 à 20 ml viyomelk met ipakitine in. Om de dag mee te starten! En zijn pilleke fortekor!
Doe het goed nu, maar had hoge nierwaardens 3 maand terug. Zo jong en dan al dit, heb pas in dec onze rebel van 14 jaar aan nierfalen afgeven. Dus ik voel volledig met je mee, ik vind het zo erg voor die poezeltjes! :(
KS2015

Nero
Nero
  • 49 berichten

#13 Geplaatst 20 juni 2012 - 13:48

Bedankt voor jullie tips. Spijtig genoeg heb ik Nero op 10 mei moeten laten inslapen; ze at al een hele week bijna niet meer, enkel nog tonijn en je zag zo dat ze op was, reageerde bijna op niks meer. Ze ging wel nog flink naar de kattebak die beneden in de kelder stond. De DA vond wel dat ze er nog niet mager uitzag, maar ze woog altijd 5.5 kg, maar ik voelde goed dat ze flink was afgevallen maar in vergelijking met andere katten zag ze er nog tamelijk dik uit.
Ik weet het, 18 jaar is een mooie leeftijd maar toch moet ik nog altijd huilen als ik aan haar denk of een foto zie. Ze was zo speciaal en zo sociaal.

Ik zal waarschijnlijk in september een andere kat in huis nemen, terug een asielkat, want Nero kwam ook uit een asiel.

Ventteke
Ventteke
  • 2.254 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 20 juni 2012 - 14:06

Spijtig te horen, :cry: veel sterkte! :hug: Het doet echt goed als je een ander poesje een goei mandje kunt geven! Wij zijn na onze rebel ook voor Charlieke terug een kamaraadje bij gaan halen, maar kwamen met 3 terug, dus nu 4 poezen! Maar het zijn schatten en wil ze niet meer kwijt! Maar ons rebeltje, mijne lieverd zullen ze nooit kunnen vervangen, ik mis hem ook nog steeds. :(
KS2015

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 20 juni 2012 - 17:07

:rub: :rub: :rub:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag