Spring naar inhoud

- - - - -
Kittens

blinckx is een tonnetje kittens (upje 11weken !!) + vraagje

• Log in om te reageren
442 reacties op dit onderwerp
mac jr
mac jr
  • 683 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 04 maart 2012 - 21:30

hey ,

Blickx is een vrij jong kattintje die spijtig genoeg zwanger is. dit had op de eerste plaats zeker niet mogen gebeuren . doordat ik zelf ziek ben geweest (2.5 maand) zijn de sterlisatie en castratie afspraken van mijn beide katten geanuleerd.
er zijn wel al op nieuw afspraken gemaakt

ik zou heel graag wat tips krijgen waar ik het meest op moet letten voor , tijdens en na de bevalling ... kwa opvoeding en socialiatie weet ik heel wat maar extra tips en raad zijn meer dan welkom!! :goofy:

alvast mercikes

Bewerkt door mac jr, 15 juni 2012 - 21:17.

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#2 Geplaatst 04 maart 2012 - 21:44

Hier op het forum ga je al heel veel vinden wat je moet doen of al kan doen. Ten eerste ga je best naar de da zoals eerder al gezegd en die kan je dan raad geven.
Hoe oud is dat katinneke?

mac jr
mac jr
  • 683 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 04 maart 2012 - 22:00

catherine zei:

Hier op het forum ga je al heel veel vinden wat je moet doen of al kan doen. Ten eerste ga je best naar de da zoals eerder al gezegd en die kan je dan raad geven.
Hoe oud is dat katinneke?

Blinckx is ong een jaar oud :oops:
ik ben met haar 2 maal naar Da geweest , en ze blijkt kerngezond en in goede conditie te zijn  
bij het eerste bezoek woog ze 4 kg en vorige week woog ze 4.7 kg volgens de da was dit een zeer goed bijkomen , is da ?
heb al heel wat tips gevonden , vooral de benodigheden voor tijdens de bevalling

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#4 Geplaatst 04 maart 2012 - 22:05

Tegenwoordig kunnen katten al op heel jonge leeftijd worden gesteriliseerd, dus vind ik het excuus van "ik ben zelf 2,5 maand ziek geweest", eigenlijk geen reden.

Maar aan jou om dit te ontkrachten hé.

Ik wijs je niet met de vinger en je bent hier om raad te vragen en die zal je zeker en vast ook krijgen.
Het komt bij mij vooral over dat je precies blij bent met dat ze zwanger is. Is het een HTK kat?

Hoe staat jouw DA tegenover vroegsterilisatie?
Is de kater ondertss al geholpen?

Voor de rest wens ik je veel succes met het nestje. Hopelijk stellen mama en beebjes het nadien goed.

mac jr
mac jr
  • 683 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 04 maart 2012 - 22:16

Tegenwoordig kunnen katten al op heel jonge leeftijd worden gesteriliseerd, dus vind ik het excuus van "ik ben zelf 2,5 maand ziek geweest", eigenlijk geen reden. sorry als dit geen goed excuus is voor u , de week dat zijn krols geweest is en de week er na heb ik zelf 6 keer in de kliniek gelegen. mijn kater was voor dat ik ziek ben geworden te jong

Maar aan jou om dit te ontkrachten hé.
;)
Ik wijs je niet met de vinger en je bent hier om raad te vragen en die zal je zeker en vast ook krijgen.
Het komt bij mij vooral over dat je precies blij bent met dat ze zwanger is. ik ben helemaal niet blij , had zelfs gevraagd gehad om ze eventueel diect nog steriel te maken bij de eerste afspraak dat ik had gemaakt !! ook denk ik dat het in mijn eerste zin duidelijk was dat ik het niet fijn vind "Blickx is een vrij jong kattintje die spijtig genoeg zwanger is. dit had op de eerste plaats zeker niet mogen gebeuren ."
Is het een HTK kat?
HTK kat? sorry weet niet waarvoor die afkortig staat.
Hoe staat jouw DA tegenover vroegsterilisatie? de dierenarts niet onder de leeftijd van 6 maand
Is de kater ondertss al geholpen? afspraken zijn gemaakt

Voor de rest wens ik je veel succes met het nestje. Hopelijk stellen mama en beebjes het nadien goed. hoop voor Blinckx dat alles goed verloopt!

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#6 Geplaatst 04 maart 2012 - 22:55

Jammer dat dit WEER eens gebeurt is natuurlijk.
persoonlijk vind ik ziekte niet echt een geldig exuus zoals Maylum al zei maarja, voor u dan weer wel natuurlijk.
Ik ben zelf ook 2 maand zwaar ziek geweest, maar ik heb er wel voor gezorgd dat mijn katten hier niet zwanger zitten.
En geloof me rond die periode dat ik ziek was was de kans zeer groot.

Je DA doet niet aan vroegsterilisatie, oké, geen probleem mijne doet het ook niet maar dit wil ook weer niets zeggen.
Je kater was te jong?
Milow rijd al op Cooper sinds hij 3 maand is dus te jong Ik weet het niet zo goed hoor.
Als je een kater en katin pakt zit je al met een risico, dat weet je op voorhand.
De katten scheiden was een optie geweest tot ze geholpen konden worden.

Swat, het is nu zo jammer maar helaas, weer eens een nestje kittens die er niet had moeten zijn.
Maak er het beste van en ik snap dat je ergens wel blij bent met een nestje, wie wil nu geen kittens?? :trance:
Maar ik geloof nu niet dat je alle moeite hebt gedaan een zwangerschap te voorkomen.
Nuja, ik ken de situatie niet 100% dus ik oordeel zo min mogelijk.

Veel succes met het nestje en hou ons op de hoogte!
Nu is het aan jou het nestje optimaal te verzorgen dus zet je beste beentjeS voor!
+ foto's zijn  altijd welkom natuurlijk!! ;)

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 3.182 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 04 maart 2012 - 23:09

Allereerst: Mensen stop een met meteen het vingertje wijzen.
TS geeft aan dat ze het liever niet had, nu is het wel zo en daar verander je voor nu niets aan.
Niet iedereen heeft de kennis van vroegcastratie; zelfs (vooral!!) bij dierenartsen ontbreekt die kennis daarover.

@ TS: Kijk eens rond in het kraamhoekje; denk dat daar al heel veel info staat mbt bevalling etc...
Ook het boek 'Handboek katten fokken' van Esther verhoef staan interessante informatie in waar je iets aan kan hebben ten tijde van de bevalling.

Laatste raad:
laat de kater nu meteen castreren en niet wachten tot je poes het nestje gehad heeft. katers kunnen tot 6 weken na castratie nog een poes zwanger maken en een poes kan héél snel na een bevalling terug krols/vruchtbaar zijn.
Hier werd een van mijn dames 4 weken na de bevalling alweer krols..
Qua gewicht zit ze netjes, voor een HTK (=huis-tuin-keukenkatje) is dat een zeer mooi gewicht

Bewerkt door Tripkippiej, 04 maart 2012 - 23:09.

mac jr
mac jr
  • 683 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 04 maart 2012 - 23:28

Tripkippiej zei:

Allereerst: Mensen stop een met meteen het vingertje wijzen.
TS geeft aan dat ze het liever niet had, nu is het wel zo en daar verander je voor nu niets aan.
Niet iedereen heeft de kennis van vroegcastratie; zelfs (vooral!!) bij dierenartsen ontbreekt die kennis daarover.

@ TS: Kijk eens rond in het kraamhoekje; denk dat daar al heel veel info staat mbt bevalling etc...
Ook het boek 'Handboek katten fokken' van Esther verhoef staan interessante informatie in waar je iets aan kan hebben ten tijde van de bevalling.

Laatste raad:
laat de kater nu meteen castreren en niet wachten tot je poes het nestje gehad heeft. katers kunnen tot 6 weken na castratie nog een poes zwanger maken en een poes kan héél snel na een bevalling terug krols/vruchtbaar zijn.
Hier werd een van mijn dames 4 weken na de bevalling alweer krols..
Qua gewicht zit ze netjes, voor een HTK (=huis-tuin-keukenkatje) is dat een zeer mooi gewicht

mercikes voor de raad , ik wist niet dat een kater nog tot 6 weken na castratie kon raak dekken ... idd ben er helemaal niet blij mee!! cooper heeft nooit aanstelde gemaakt tot rijden bij haar in mijn bij zijn ... zelfs niet toen ze die 2 weken krols was en ik thuis was , want niet zoveel was omdat ik meer dagen en nachten in de kliniek heb door gebracht...ik ga morgen kijk omdat boek van esther verhoef !! mercikes

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 04 maart 2012 - 23:35

Ik kan me voorsteelen dat dit niet wenselijk was, maar inderdaad het is nu zo...
Gelukkig kom je gewoon goede raad vragen.. zijn er bepaalde zaken waar je vragen over hebt , dat maakt het namelijk makkelijker ;)
Geplaatste afbeelding

mac jr
mac jr
  • 683 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 04 maart 2012 - 23:46

grumpje zei:

Ik kan me voorsteelen dat dit niet wenselijk was, maar inderdaad het is nu zo...
Gelukkig kom je gewoon goede raad vragen.. zijn er bepaalde zaken waar je vragen over hebt , dat maakt het namelijk makkelijker ;)

kwa voeding , laat ik ze gewoon op kittenvoeding staan ? moet ze extra kattenmelk of is water gewoon goed
zorg ik het best voor een werpkist zoals bij honden , of is een mandje of doos goed ?
wat zijn de eerste tekens van de bevalling ?
ik weet dat de cooper (kater) beter uit de buurt blijft omdat moment , maar het zijn 8 poten op ene buik en waar hij gaat gaat zij ook , buiten ik is hij de gene die haar kalm krijgt of houdt en heb schrik dat ze onrustig zou worden moest ik voor hem dan een ander oplossing moet zoeken !?

hoeveel tijd heeft een kat gemiddeld nodig om te bevallen en hoeveel tijd tussen de kittens ?

:onzeker:

chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 04 maart 2012 - 23:52

mac jr zei:

kwa voeding , laat ik ze gewoon op kittenvoeding staan ? moet ze extra kattenmelk of is water gewoon goed
zorg ik het best voor een werpkist zoals bij honden , of is een mandje of doos goed ?
wat zijn de eerste tekens van de bevalling ?
ik weet dat de cooper (kater) beter uit de buurt blijft omdat moment , maar het zijn 8 poten op ene buik en waar hij gaat gaat zij ook , buiten ik is hij de gene die haar kalm krijgt of houdt en heb schrik dat ze onrustig zou worden moest ik voor hem dan een ander oplossing moet zoeken !?

hoeveel tijd heeft een kat gemiddeld nodig om te bevallen en hoeveel tijd tussen de kittens ?

:onzeker:

Gewoon kittenvoeding blijven geven inderdaad, kattenmelk extra is niet nodig hoor!! Je kunt een werpkist halen, maar een doos voldoet vaak prima (geen fruit/groente doos).
Ja de tekenen van de bevalling verschilt per kat. Mijn kat begon 2 uur van te voren onrustig te worden en te miauwen en verloor toen vruchtwater...daarna ging het vrij vlot, bij mijn andere kat ook 1 uur van te voren miauwen en hup daar was de eerste al.
Je hoeft niet perse je andere kat uit de buurt te houden hoor, heb ik hier ook niet gedaan....maar als je merkt dat je kattin het niet wilt dan zorg je het beste ervoor dat je kater even weg is.

Tijden qua bevalling verschilt heel erg...kan zelf 24 uur tussen een kitten zitten, maar ook een aantal minuten. Maar ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie van het forum even, dan kom je al een hoop info tegen.
Geplaatste afbeelding

mac jr
mac jr
  • 683 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 05 maart 2012 - 00:02

chanatas zei:

Gewoon kittenvoeding blijven geven inderdaad, kattenmelk extra is niet nodig hoor!! Je kunt een werpkist halen, maar een doos voldoet vaak prima (geen fruit/groente doos).
Ja de tekenen van de bevalling verschilt per kat. Mijn kat begon 2 uur van te voren onrustig te worden en te miauwen en verloor toen vruchtwater...daarna ging het vrij vlot, bij mijn andere kat ook 1 uur van te voren miauwen en hup daar was de eerste al.
Je hoeft niet perse je andere kat uit de buurt te houden hoor, heb ik hier ook niet gedaan....maar als je merkt dat je kattin het niet wilt dan zorg je het beste ervoor dat je kater even weg is.

Tijden qua bevalling verschilt heel erg...kan zelf 24 uur tussen een kitten zitten, maar ook een aantal minuten. Maar ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie van het forum even, dan kom je al een hoop info tegen.

:)  dank je wel, had ergens gelezen dat een fruit of groetendoos giftige stoffen bevat...nu ze ligt en slaapt vooral in haar reismandje en heb wat schrik dat ze daar in zou bevallen, want mij natuurlijk veel te klein lijkt ! ze is nu ook veeeel meer aanhankelijk, amaai, ze ligt nu naast mij , ze heeft zo graag dat ik haar op haar buikje streel, heb net de kittens voelen bewegen... is het normaal dat ze nu echt van die stinkie windjes laat?

kwa tijd kan ik ons dus niet voorbereiden

chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 05 maart 2012 - 09:11

Hoelang denk je dat ze zwanger is?? Vanaf een week of 6 kun je een doos voor haar klaar gaan zetten, kan ze er alvast aan wennen (ik had ik al vrijwel van het begin af aan een doos staan :d maar die van mij slapen dan ook graag daarin). Verder moet je je goed inlezen over de bevalling, wat moet je doen als een kitten in stuit ligt en mamapoes het zwaar heeft, wat als het kitten niet ademt (heb ik gehad, pff schrikken joh), en als moederpoes niet de navelstreng doorbijt enzo...Ik heb me van te voren heel goed ingelezen, en tijdens de bevalling had ik mijn laptop ook open staan met daar de informatie op...
Geplaatste afbeelding

Elise Rijdes van Soest
Elise Rijdes van Soest
  • 337 berichten
  • 6 katten

#14 Geplaatst 05 maart 2012 - 18:34

Ik heb bij kittentijd 'zwanger, wat moet ik doen' vrij uitgebreid beschreven wat en hoe met een zwangere poes, kijk daar eens zou ik zeggen. Daar staan heel veel tips, ook van anderen.

mac jr
mac jr
  • 683 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 05 maart 2012 - 19:04

ze heeft nog 2 weken te gaan ,
morgen wordt de grote doos geplaatst!

en dees week worden alle benodigheden gehaald

waar ik mij vooral zorgen om maak is de grote van de kittens ...
de da heeft er 2 gevoeld ... als ze met 2 zijn hebben ze veel ruimte om goed te groeien ... zouden ze dan (te groot) zijn om van te bevallen of een moeilijke bevalling voor Blinckx ?
cooper is namelijk zelf  al groot bijna 6 kg voor 9 maand oud te zijn !?