Spring naar inhoud


- - - - -

Ervaringen endoscopie? Darm-aandoeningen?


  • Log in om te reageren
48 reacties op dit onderwerp
PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
    • Locatie: Kempen
  • 4 katten
OFFLINE

#31 Geplaatst 11 maart 2012 - 17:12

jubikelcats zei:

Aangezien ik niet wordt geloofd, geloof je misschien wel deze sites

Je hebt gelijk hoor ;) , ik had me van term vergist, ik had het eigenlijk over een rectoscopie :oops:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
    • Locatie: Boom
  • 2 katten
OFFLINE

#32 Geplaatst 11 maart 2012 - 21:51

Ik heb het jaren geleden laten doen omdat ik altijd maar buikpijn had en lusteloos was. Bleek dat ik glutenintolerant was en een spastische colon had (wat ook wel spastische darm wordt genoemd). Ik ben maar wat blij dat ik het weet, want nu kan ik er tenminste rekening mee houden :)
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#33 Geplaatst 12 maart 2012 - 09:04

catherine zei:

Ik dacht dat endoscopie alleen onderzoek van de dikke darm was en coloscopie dikke darm en een stuk van de dunne darm.
Kan mis zijn hé. Maar in elk geval is het belangrijk dat ze het laat onderzoeken.

jubikelcats zei:

Endoscopie is slechts alleen binnen kijken. Dit kan in de maag, darm, longen e.d. zijn
Alleen als er specifiek iets voor staat, bv Colonscopie, dan is het een kijkje in de colon nemen, dus dikke darm.


PeggyJ zei:

Bij een endoscopie kijken ze met een scoop naar het laatste deeltje van de dikke darm, de endeldarm genoemd en dit gebeurt zonder narcose. Ze spreken van een coloscopie bij een onderzoek van de dikke darm, dus wanneer ze nog voorbij de endeldarm gaan met de scoop tot aan de dunne darm, dit gebeurt wel onder narcose omdat dit pijnlijker is ;)

PeggyJ zei:

Je hebt gelijk hoor ;) , ik had me van term vergist, ik had het eigenlijk over een rectoscopie :oops:

En des te minder begrijp ik nu deze reactie van je. Zeker omdat ik het al eerder heb aangegeven en vervolgens die reactie ik dan van je krijg. :roll:


Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
    • Locatie: Oost Vlaanderen,buggenhout
  • 2 katten
OFFLINE

#34 Geplaatst 12 april 2012 - 21:55

goh een drietal weken terug kon ik ook een ganse week niet naar het toilet gaan. Ik heb dan lavement gn halen bij de apotheek en zo kon ik terug naar toilet gaan. Maar ik heb sindsdien steken aan de darmen en al deze week hevige buikpijn gehad. Net toen ik in de zetel lag kreeg ik terug een paar steken. Durf niet bij de dokter te gaan omdat ik me schrik heb van kanker en toestanden.
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.830 berichten
    • Locatie: Heusden(Gent)
  • 1 katten
OFFLINE

#35 Geplaatst 12 april 2012 - 22:14

Minneke zei:

goh een drietal weken terug kon ik ook een ganse week niet naar het toilet gaan. Ik heb dan lavement gn halen bij de apotheek en zo kon ik terug naar toilet gaan. Maar ik heb sindsdien steken aan de darmen en al deze week hevige buikpijn gehad. Net toen ik in de zetel lag kreeg ik terug een paar steken. Durf niet bij de dokter te gaan omdat ik me schrik heb van kanker en toestanden.

Zonder onderzoek kan je niet weten wat het is... pijn kan veroorzaakt worden door lang te wachten met naar het toilet te gaan en daar krijg je aambeien van...kanker komt meestal voor als je met cysten te kampen hebt... en dit kan alleen een inwendig onderzoek uitwijzen.. en dit is niks om bangvoor te zijn maar boed je wel zekerheid... constipatie kan je tegengaan door een confituur te maken van verse vijgen... 8 stuks en 250 gr suiker... ;) en ook zemelenbrood eten of pur zemelen in wat yoghurt kan je probleem wat oplossen.
enkele jaren geleden hebben ze 4 gezwellen verwijderd via lasertechniek in men darm... ben nog altijd blij dat ik het laten doen hebben en gelukkig waren ze niet kwaadaardig maar toch aardig groot...de grootte van walnoten zei de dokter.

Bewerkt door miranda, 12 april 2012 - 22:19.


lathyrus
lathyrus
    • Locatie: oost-vlaanderen
  • 3 katten
ONLINE

#36 Geplaatst 12 april 2012 - 22:31

Ik heb het onderzoek via de achterdeur moeten laten doen toen ik begin 20 was, ik had en heb nog steeds vreselijk last van mijn darmen, heel veel pijn, opblazen enzo, ik verloor geen bloed.
Bij mij vonden ze niks aan de darmen en ik kreeg diagnose prikkelbare darmsyndroom.
Maar als je bloedt verliest wacht je toch geen jaren hé meiske, je moet je niet schamen voor de dokter, weet je wel hoeveel keer die al blote konten gezien en onderzocht heeft?
Voor hem is een blote kont t zelfde als een blote teen ;)
Ik zou eerst naar de huisarts gaan om te kijken of je inderdaad niet met zo een scheurtje zit in het uiteinde van je darm alhoewel je volgens mij dan toch pijn zou hebben.
Halve trouwboek heeft een hele weke plek aan t uiteind van zijn darm en regelmatig heeft hij voor dat die weke plek dus scheurt.
En dan verliest hij bloed bij het stoelgang maken maar dan doet het ook echt wel pijn.
Hij moet dan zalf aanbrengen en dat helpt.
Of je kan aambeien hebben, dat kan toch ook verholpen worden (ik heb er ook nog gehad indertijd, ik weet niet meer wat ik toen heb moeten doen maar t is toch verholpen en niet op een ingrijpende manier want anders zou ik het nog weten hé).
Of het kan natuurlijk erger zijn.
En als het erger is dan ben je beter af dat je het zo snel mogelijk weet.
Bij kanker is t altijd t beste als je er zo snel mogelijk bij bent.
Hoe sneller hoe beter
Je hoofd in t zand steken daarvoor is geen goeie aanpak.
Dus ga aub naar je dokter en die zal je indien nodig doorverwijzen.

Wat ik nu eigenlijk wou zeggen over dat onderzoek, ik moest de dag voordien een flesje leegdrinken dat ik bij de apotheek had gehaald en dat had een hele vieze smaak.
Vervolgens moest ik dan constant naar toilet, mijn darmen werden helemaal geledigd.
Bij mij was t zo dat ik zoveel naar toilet had moeten gaan dat mijn achterdeur helemaal rood en stuk was, precies alsof ze me op mijn blote kont achter een auto hadden gehangen en me dan kilometers ver over de kasseien hadden getrokken.
En pijnlijk was t ook, heel pijnlijk.
Dus dat was echt geen pretje toen ze die slang/darm naar binnen schoven.
Had mijn achterste zo niet stuk geweest  had dat vast en zeker beter meegevallen.
Gelukkig hebben ze zich gehaast omdat ze zagen dat het een pijnlijke bedoening was.
Ik werd jammer genoeg niet in slaap gedaan.
Ik hoor altijd maar mensen vertellen hoe ze in slaap zijn gedaan voor een onderzoek via de achterdeur of voor een gastroscopie maar ik word nooit in slaap gedaan, ik ga daar de volgende keer toch naar vragen zunne (gastroscopie duurt maar 5 minuten maar t is allesbehalve leuk, ik lig dan constant te braken en als je nog maar pas zo een onderzoek hebt moeten laten doen en dat ligt nog vers in je geheugen dan kijk je daar niet bijster hard naar uit amai mijn voeten).

Laat je zo snel mogelijk onderzoeken, blijf er niet mee lopen
Ik hoop dat de diagnose meevalt en je snel kan geholpen worden
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
    • Locatie: Amsterdam
  • 1 katten
OFFLINE

#37 Geplaatst 12 april 2012 - 22:40

lathyrus zei:

Bij mij was t zo dat ik zoveel naar toilet had moeten gaan dat mijn achterdeur helemaal rood en stuk was, precies alsof ze me op mijn blote kont achter een auto hadden gehangen en me dan kilometers ver over de kasseien hadden getrokken. En pijnlijk was t ook, heel pijnlijk.

Ik ken het gevoel, tot 2x toe...echt vreselijk joh. Komt mede doordat je zovaak je kont moet afvegen, maar op een gegeven moment was dat echt te pijnlijk hoor haha...omg dat vond ik nog het ergste (naja dat drankje was ook smerig en werd ik ook erg misselijk van)

lathyrus zei:

Dus dat was echt geen pretje toen ze die slang/darm naar binnen schoven.
Had mijn achterste zo niet stuk geweest  had dat vast en zeker beter meegevallen.
Gelukkig hebben ze zich gehaast omdat ze zagen dat het een pijnlijke bedoening was.
Ik werd jammer genoeg niet in slaap gedaan.
Ik hoor altijd maar mensen vertellen hoe ze in slaap zijn gedaan voor een onderzoek via de achterdeur of voor een gastroscopie maar ik word nooit in slaap gedaan, ik ga daar de volgende keer toch naar vragen zunne (gastroscopie duurt maar 5 minuten maar t is allesbehalve leuk, ik lig dan constant te braken en als je nog maar pas zo een onderzoek hebt moeten laten doen en dat ligt nog vers in je geheugen dan kijk je daar niet bijster hard naar uit amai mijn voeten).
Ik heb het 2x meegemaakt. 1x was ik niet bij kennis (hoewel de arts niet heel ver met de slang naar binnen heeft kunnen gaan, want ik schreeuwde het blijkbaar uit van de pijn....weet ik dus niets meer vanaf he). 2e keer heb ik alles bewust meegemaakt, maar ondanks dat mn kont rood en geirriteerd was, was het niet erg pijnlijk ofzo. Prettig is wel anders, want ik had er toch op gerekent dat ik het niet zou voelen, maar toen dat wel zo bleek te zijn lag ik daar een stuk minder relaxed en ja daardoor kan het pijnlijk worden. Dus roesjes werken niet altijd. Mn moeder heeft het 2 weken terug ook gehad, en ook bij haar werkte het roesje niet...en ja zij had wel weer pijn gehad.
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
    • Locatie: oost-vlaanderen
  • 3 katten
ONLINE

#38 Geplaatst 13 april 2012 - 08:40

chanatas zei:

Ik ken het gevoel, tot 2x toe...echt vreselijk joh. Komt mede doordat je zovaak je kont moet afvegen, maar op een gegeven moment was dat echt te pijnlijk hoor haha...omg dat vond ik nog het ergste (naja dat drankje was ook smerig en werd ik ook erg misselijk van)


de mevrouw die moest helpen bij het onderzoek en die de slang moest binnenschuiven zei dat mijn achterste leek op het achterste van zo apen die zo een hele rode gezwollen kont hebben (je weet wel, t is precies alsof ze grote rode kussens op hun achterste hebben geplakt) waarmee ze hun soortgenoten aantrekken en die proberen te overhalen tot bepaalde activiteiten ;) :LOL:
Als ik dus zo naar de zoo was opgetrokken had ik veel mannelijke apen aandacht gekregen :LOL: :LOL: :LOL:
Ik kan er nu mee lachen maar toen toch echt niet, ik heb dagen niet deftig kunnen zitten :oops:
Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
    • Locatie: St. Gillis Dendermonde
  • 5 katten
OFFLINE

#39 Geplaatst 13 april 2012 - 13:06

Ik heb eerst een gastro-coloscopie gehad onder narcose, dat was in Aalst. Eerst de dag ervoor de helft van de clear-prep drinken en de volgende dag in het ziekenhuis in recordtempo de andere helft (dan konden ze nog aan het onderzoek beginnen om 9:30, anders zat ik in de "patienten-file"). Lekker is dat niet, maar het was "te doen" dus verstand op nul en binnengieten. Dan hebben ze bij mij ook een spastisch colon vastgesteld. Dat heb ik min of meer onder controle gekregen door kleine wijzigingen aan mijn dieet maar vooral door waterkefir te drinken - dat maak je supergemakkelijk zelf en het helpt echt! Ik heb het al doorgegeven aan een collega die ook gigantisch veel last had van een spastisch colon en die is er ook zo goed als vanaf. Vorige maand heb ik nog een gastro laten doen: 'k had al veeeeeeel minder diarree maar de maaglast verergerde. Dat was zonder narcose. Amai wat een ambetant onderzoek! Verstand op nul en adem technieken en vijf minuten later was het gedaan. Maar dan heb ik wel voor de rest van de dag en de dag erna licht verteerbare dinges gegeten. Buiten slokdarmontsteking was er niets te zien, dus ben ik zelf maar een voedingsdagboek beginnen bijhouden en erop uitgekomen wanneer ik reflux had en wanneer niet: lactose-produkten. En als eerste klas melkmuil :LOL: :LOL: en kaasverslaafde verklaart dit ook weer een pak. Dus nu eet ik zoveel mogelijk lactosevrij. Nu nog mijn galzouten onder controle krijgen... :onzeker:

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
    • Locatie: Oost Vlaanderen,buggenhout
  • 2 katten
OFFLINE

#40 Geplaatst 13 april 2012 - 13:16

zal volgende week eens bij de huisarts gaan, want kan nu terug moeilijk naar toilet gaan. Ik denk dat het ook de stress is nu ik terug halve dag aant werk ben.
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
    • Locatie: oost-vlaanderen
  • 3 katten
ONLINE

#41 Geplaatst 13 april 2012 - 13:16

wat is waterkefir eigenlijk?
Ik weet dat niet.
Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
    • Locatie: St. Gillis Dendermonde
  • 5 katten
OFFLINE

#42 Geplaatst 13 april 2012 - 17:07

Dat is een probioticum
Heel toevallig op gevallen, 'k heb ooit een fles van iets gekocht in de natuurwinkel voor darmen te kalmeren bij spastisch colon. Daar stond op "op basis van waterkefir", dus dan ben ik gaan googelen.
Hier is er een link(één van de vele)
Alles over Waterkefir - Priobiotica op z'n best
Die "bollekes" vermenigvuldigen zich, momenteel heb ik de mijne op suikerwater gezet (met de verbouwingen en dan de mega-drukke periode op het werk geen tijd en goesting om er mij mee bezig te houden).
Ik kan ze gemakkelijk terug aktiveren maar het duurt een week of twee eer ze terug in aktie zijn ;) . Dus als je er graag wil, geef maar een seintje.

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
    • Locatie: Brecht
  • 6 katten
OFFLINE

#43 Geplaatst 13 april 2012 - 19:37

Ik heb al van kind af aan 'lastige darmen'. Zit toch minstens 3 keer per dag ongeveer een half uur in het kleine kamertje (met leesvoer ;) ). Voor mij is dat normaal, ik ken niet anders. De huisarts zegt ook dat het 'prikkelbare darm syndroom' is. Onderzoek is er nooit gedaan. Met momenten (stress, vet eten, room) krijg ik wel van die enorme krampen en lijkt het wel of mijn darmen uit mijn lijf willen komen. Ook opgeblazen gevoel etc. Al vanalles geprobeerd (geen ontbijtgranen, geen lactose, geen gluten, speciale medicatie...) maar niets helpt echt. Maar zoals gezegd: ik heb er niet zoveel last van, voor mij is het gewoon normaal. De laatste maanden ben ik op aanraden van mijn schoonmoeder nu molkosan (eerst de vloeibare versie, nu het poeder) aan het nemen. En jawel, dat helpt! Uiteraard is alles nu niet opgelost, maar er zijn dagen dat ik 's avonds merk dat ik eigenlijk maar 1 keer naar het toilet ben geweest. Nog nooit meegemaakt! Ook het opgeblazen gevoel is toch een stuk minder.

De waterkefir heb ik nog niet geprobeerd, maar ik vermoed dat dat een gelijkaardig effect heeft? Molkosan is eigenlijk rechtsdraaiend melkzuur, ook een probioticum.

Voor de lotgenoten: zeker proberen dus, het is niet schadelijk, volledig natuurlijk en met een beetje geluk werkt het ook!

catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#44 Geplaatst 14 april 2012 - 00:54

Waar kan je die molkosan kopen, zou het ook willen proberen ik heb ook pds en mss verlicht het mijn symtomen. Ik eet elke dag een potje yoghourt en dat helpt ook wel. Ik let heel erg op wat ik eet, geen sausjes, dieet mayo, niks vettig maar krijg soms een opstoot zoals nu met de ab die ik moet nemen voor mijn ontsteking aan mijn tanden.

lathyrus
lathyrus
    • Locatie: oost-vlaanderen
  • 3 katten
ONLINE

#45 Geplaatst 14 april 2012 - 10:06

Sabine2 zei:

Dat is een probioticum
Heel toevallig op gevallen, 'k heb ooit een fles van iets gekocht in de natuurwinkel voor darmen te kalmeren bij spastisch colon. Daar stond op "op basis van waterkefir", dus dan ben ik gaan googelen.
Hier is er een link(één van de vele)
Alles over Waterkefir - Priobiotica op z'n best
Die "bollekes" vermenigvuldigen zich, momenteel heb ik de mijne op suikerwater gezet (met de verbouwingen en dan de mega-drukke periode op het werk geen tijd en goesting om er mij mee bezig te houden).
Ik kan ze gemakkelijk terug aktiveren maar het duurt een week of twee eer ze terug in aktie zijn ;) . Dus als je er graag wil, geef maar een seintje.

ik heb de link vluchtig gelezen en vind het heel interessant.
Bedankt voor het aanbod, ik zou inderdaad wel wat van die waterkefir willen.
Ik weet niet of je zoiets kan opsturen?
Of dat je dan wil afspreken dat wij er om komen of jij hier de poezen eens komt knuffelen, we wonen niet zover van je, in Wichelen.
Alvast heel erg bedankt !
Geplaatste afbeelding