Spring naar inhoud

- - - - -

pizzadeeg

• Log in om te reageren
53 reacties op dit onderwerp
lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#1 Geplaatst 10 maart 2012 - 20:38

zijn hier keukenprinsessen die me kunnen helpen?
Ik zou zelf pizzadeeg willen maken en ik weet dat dat een tijd moet rusten en rijzen
Maar mag dat dan ook langer rusten dan de voorgeschreven tijd?
Stel dat ik dat deeg s morgens of s middags maak en dan opzij zet om te rusten/rijzen en ik wil dat pas s avonds gebruiken.
Mag dat?
Of kan dat dan bv terug invallen?
En moet ik dat net voor ik het wil gebruiken pas maken?
Alvast bedankt aan eventuele keukenprinsessen ;)

ps: ik weet niet waar ik dit onderwerp moest zetten, sorry als het verkeerd staat
Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#2 Geplaatst 10 maart 2012 - 20:45

ff gegoogeld omdat ik het niet zeker weet.

ZELF PIZZA MAKEN

Zelf pizza maken is een fluitje van een cent, en eigenlijk ook veel leuker dan bestellen, omdat je helemaal zelf kunt bepalen hoe je hem belegt. De ingrediënten zijn lang houdbaar, dus eigenlijk behoren die tot de basisuitrusting van je keukenkastjes. Het belangrijkste onderdeel van de pizza is natuurlijk de bodem, en voor het maken ervan kun je het beste het traditionele recept volgen. Natuurlijk zijn er ook een aantal tips & tricks die handig van pas komen bij het pizzabakken.

Ingredienti: (voor 4 pizza's)
25 g verse of 10 g gedroogde gist
400 g bloem (farina qualità 00)
2,5 dl lauw water
1 theelepel zout
Preparazione:
1) Los de gist op in ¼ dl lauw water, schep er 2 eetlepels bloem bij en maak er een glad papje van. Laat dit 30 min rusten onder een theedoek.

2) Maak een hoopje van de bloem en maak een diepe kuil in het midden. Giet het gistmengsel, de rest van het water en het zout in het kuiltje en kneed het geheel met bebloemde handen 10 minuten goed door.

3) Verdeel het deeg in vier gelijke delen, maak hier ballen van en laat deze 2 uur rijzen onder een theedoek.

4) Rol de bal (zonder deze nogmaals te kneden) zo dun mogelijk uit, en gebruik je knokkels om een cornicione, opstaande rand, te creëren.

5) Nu nog beleggen en la pizza kan in 12 minuten op 275 graden worden afgebakken.

Tips bij het maken van pizzadeeg:
Gebruik je gedroogde gist? Deel de hoeveelheid verse gist dan door 2,5.
Hoe langer het deeg kan rijzen, hoe beter de pizza wordt. Daarom kun je het deeg beter een nachtje laten staan.
Heb je geen zin om 2 uur te wachten tot het rijzen achter de rug is, gebruik dan warm water om de gist in op te lossen. Het deeg moet tenminste twee keer in zijn omvang groeien.
Het is beter om het deeg in kleine ballen te laten rusten, zo kan het beter rijzen.
Laat de deegballen niet in een kom, maar op een platte ondergrond (op een bord) rusten.
Il condimento, pizza beleggen
Je kunt voor de condimento vertrouwen op je eigen fantasie, maar je kunt natuurlijk ook een (traditioneel) pizzarecept volgen:

Margherita - Tomaat, mozzarella, basilicum
Napoletana - Tomaat, mozzarella, ansjovis, oregano
Marinara - Tomaat, knoflook, oregano
Pizza bianca al rosmarino - Mozzarella, rozemarijn
Pizza calzone - Tomaat, mozzarella, basilicum
Pizza Bianca - Mozzarella
Pizza con gamberi e rucola - Tomaat, garnalen en rucola
Pizza al peperoncino dolce - Tomaat, mozzarella, paprika

Alle weetjes over zelf pizza maken, pizzameel, recepten, pizzaoven, pizzapan en meer

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#3 Geplaatst 10 maart 2012 - 22:21

ah, merci, in de recepten die ik gevonden had stond alleen de rijs tijd er bij, er stond nooit bij of het langer dan die rijs tijd mocht blijven staan
Bedankt !
Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#4 Geplaatst 10 maart 2012 - 22:23

Fijn dat je er iets aan hebt :d Wel opletten dat het deeg niet uitdroogt (vochtige doek erboven) ;)

twinsisterjoyce
twinsisterjoyce
  • 1.507 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 11 maart 2012 - 11:52

Meestal als deeg langer staat en meer rijst moet je het daarna simpelweg nog eventjes extra kneden. Net zoals met brooddeeg, dat stomp ik dan nog even in elkaar.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#6 Geplaatst 11 maart 2012 - 12:03

twinsisterjoyce zei:

Meestal als deeg langer staat en meer rijst moet je het daarna simpelweg nog eventjes extra kneden. Net zoals met brooddeeg, dat stomp ik dan nog even in elkaar.

Laat je het deeg dan ook opnieuw narijzen?

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 11 maart 2012 - 22:02

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik weet uit ervaring dat je flinke spierballen nodig hebt voor het kneden van pizzadeeg. Sommige broodbakmachines hebben er ook een programma voor. (Ik weet niet of je een broodbakmachine of keukenmachine hebt?)

Het is wel heel lekker om zelf pizza te maken! :LOL:

Goabees
Goabees
  • 1.770 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 11 maart 2012 - 22:08

Ik heb dit nog nooit zelf gemaakt en ik weet ook niet hoe dat moet. Maar ik wens je in ieder geval veel plezier en succes met jouw kookexperiment! :geluk: :thumb:
Groetjes van Goabees, Moesjke, Savke, Xela en Easy! :p :a :catwalk

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#9 Geplaatst 11 maart 2012 - 23:20

heel erg bedankt voor de tips ;) :d .
Ik heb helemaal geen spierballen, integendeel, ik heb pieren ipv spieren :oops: maar k zou het toch graag eens proberen omdat ik denk dat het toch veel smakelijker gaat zijn dan een diepvriespizza en als ik het deeg goedkrijg kan ik toch niet veel verkeerd doen voor de rest (ik ben echt een keukenkluns :oops: en heb een ook nog een hekel aan koken, ik doe dan veel liever voorbereidende dingen zoals groenten snijden of proberen deeg maken dan effectief echt achter de kookpot moeten blijven staan terwijl iets op het kookvuur staat en kan aanbranden...) en het is ook iets waarbij ik dan het meeste werk een aantal uur op voorhand kan doen (wij eten altijd om 21 uur maar mijn pijp is tegen dan al lang uit dus zoek ik naar dingen die ik in de voormiddag of middag al een groot deel kan voorbereiden, zoals bv ovenschotels en ik dan s avonds dat alleen nog moet opwarmen of onder de grill zetten ofzo).
Ik heb wel een broodbakmachine en die kan ook pasta maken, ik veronderstel dat ik er dan wel pizzadeeg in ga kunnen maken ook als het echt moet, ik ga toch eerst eens met de hand proberen (ik heb een soort van keukenrobot ook met verschillende functies, zal eens in het instructieboekje moeten kijken of ik er deeg in kan laten draaien, als ik het boekje nog vind tenminste...)
Nog eens heel erg bedankt voor alle tips !!! :d

Juist nog 1 klein vraagje, kan je het deeg niet overkneden?
Er werd hier gezegd dat als ik het langer laat rusten dan aanbevolen is dat ik het dan best nog even kneed.
Maar laatst hoorde ik in een kookprogramma iets zeggen over het overkneden van deeg, dat het te lang gekneed was en het daarom eigenlijk niet meer zo goed was (dat ging over brooddeeg, het was geloof ik in t programma masterchef op vitaya dat ze dat zeiden, jawel, ik heb een gloeiende hekel aan koken maar kijk dan graag naar sommige kookprogramma's :LOL: ).
Moet ik daar voor opletten?
Of ik kan er toch niet veel met misdoen?

Want ik zou het wel zuur vinden dat ik daar sta te kneden k weet niet hoelang en het dan op niks lijkt...
Halve trouwboek en ik hebben zo ooit eens gnocchi gemaakt, hebben daar ook redelijk wat werk aan gehad en wij zo fier als een gieter dat we dat samen hadden gemaakt, tot we het dan wilden opeten, heel de pot met gnocchi is in de vuilbak belandt, was echt niet te vreten en dat was toch wel heel heel zuur na al dat werk.
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#10 Geplaatst 11 maart 2012 - 23:23

Wij maken ook af en toe pizza met de kinderen, die vinden het super om te liggen brakken met alle ingredienten.  
Het deeg is wel van Herta :x
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#11 Geplaatst 12 maart 2012 - 00:04

Als je kneedt tot het deeg een mooi samenhangende bol is die niet meer aan de kom kleeft kan er weinig misgaan. Volgens mijn nicht die een koksopleiding heeft gehad mag deeg na het rijzen niet nogmaals gekneed worden omdat je dan de lucht die door het rijzen in het deeg komt er weer uit haalt ;)

Pizzadeeg lijkt erg op basis brooddeeg alleen zit er olijfolie en dat doen we niet in brood.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#12 Geplaatst 12 maart 2012 - 07:47

Ok, niet meer kneden dus ;) , bedankt !

ik ben toch verkeerd ivm mijn broodbakmachine, k heb in het boekje gekeken en ik kan er jam mee maken en taart maar geen pasta.
Dan is mijn keukenrobot het enige andere toestel waarin ik dat kan maken, zal eens zoeken naar het boekje...
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 12 maart 2012 - 12:26

lathyrus zei:

ik ben toch verkeerd ivm mijn broodbakmachine, k heb in het boekje gekeken en ik kan er jam mee maken en taart maar geen pasta.

Pizzadeeg is toch geen pasta :catnoknow . Je kan met een broodmachine perfect je pizzadeeg kneden hoor ;) , gewoon alle ingrediënten erin doen zoals met een brood en kiezen voor het programma enkel kneden (op de machine staat het  bij mij als 'dough')
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#14 Geplaatst 17 maart 2012 - 23:13

nee peggy, dat weet ik ook dat dat niet t zelfde is ;) maar je moet wel allebei stevig kneden en ik ging ervan uit als ik met iets pasta kan maken dat ik er dan ander deeg ook in kan maken ;)

ik heb trouwens nog een vraagje:

hoe weet je of het over verse gist gaat of die gist uit pakjes in het recept?
Dat staat er namelijk niet bij.
Ik weet dat als men in een recept bv 20 g verse gist aangeeft en je wilt die pakjes gist gebruiken dat je dan de hoeveelheid moet verdubbelen.
Maar kan je je deeg om zeep helpen als je teveel gist gebruikt?
Als ik er nu van uitga dat men het in t recept heeft over verse gist en ik de hoeveelheid dus verdubbel omdat ik pakjesgist gebruik maar men in het recept toch pakjesgist zou bedoelen en ik dan de helft teveel gist heb gebruikt?

Moet je pakjesgist ooit oplossen in lauw water?
Of toch niet, is dat alleen bij verse gist?
Want dat staat dan wel in het recept, dat de gist moet opgelost worden in lauw water...

Alvast bedankt aan diegene die me antwoord wil geven op mijn waarschijnlijk nogal stomme vragen
Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#15 Geplaatst 17 maart 2012 - 23:31

lathyrus zei:

nee peggy, dat weet ik ook dat dat niet t zelfde is ;) maar je moet wel allebei stevig kneden en ik ging ervan uit als ik met iets pasta kan maken dat ik er dan ander deeg ook in kan maken ;)

ik heb trouwens nog een vraagje:

hoe weet je of het over verse gist gaat of die gist uit pakjes in het recept?
Dat staat er namelijk niet bij.
Ik weet dat als men in een recept bv 20 g verse gist aangeeft en je wilt die pakjes gist gebruiken dat je dan de hoeveelheid moet verdubbelen.
Maar kan je je deeg om zeep helpen als je teveel gist gebruikt?
Als ik er nu van uitga dat men het in t recept heeft over verse gist en ik de hoeveelheid dus verdubbel omdat ik pakjesgist gebruik maar men in het recept toch pakjesgist zou bedoelen en ik dan de helft teveel gist heb gebruikt?

Moet je pakjesgist ooit oplossen in lauw water?
Of toch niet, is dat alleen bij verse gist?
Want dat staat dan wel in het recept, dat de gist moet opgelost worden in lauw water...

Alvast bedankt aan diegene die me antwoord wil geven op mijn waarschijnlijk nogal stomme vragen

Ingredienti: (voor 4 pizza's)
25 g verse of 10 g gedroogde gist
400 g bloem (farina qualità 00)
2,5 dl lauw water
1 theelepel zout
Preparazione:
1) Los de gist op in ¼ dl lauw water, schep er 2 eetlepels bloem bij en maak er een glad papje van. Laat dit 30 min rusten onder een theedoek.

2) Maak een hoopje van de bloem en maak een diepe kuil in het midden. Giet het gistmengsel, de rest van het water en het zout in het kuiltje en kneed het geheel met bebloemde handen 10 minuten goed door.

3) Verdeel het deeg in vier gelijke delen, maak hier ballen van en laat deze 2 uur rijzen onder een theedoek.

4) Rol de bal (zonder deze nogmaals te kneden) zo dun mogelijk uit, en gebruik je knokkels om een cornicione, opstaande rand, te creëren.

5) Nu nog beleggen en la pizza kan in 12 minuten op 275 graden worden afgebakken.

Volgens de quote die ik heb geplaatst gebruik je van gedroogde gist minder. Lijkt me ook logisch omdat je aan gedroogde water toe moet voegen en zo aan een gelijke hoeveelheid verse (natte) gist komt