Spring naar inhoud

- - - - -

pizzadeeg

• Log in om te reageren
53 reacties op dit onderwerp
Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#16 Geplaatst 17 maart 2012 - 23:33

ps, gedroogde gist moet je ook oplossen in lauw water.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#17 Geplaatst 18 maart 2012 - 21:16

oei,ik heb in 1 van mijn kookboeken gelezen dat als je geen verse gist gebruikt je dan de hoeveelheid maal 2 moet doen, ik heb er zelf geen flauw idee van eerlijk gezegd.
Maar t is dus omgekeerd.
Bedankt voor de info.
Ik heb nog nooit verse gist gebruikt, altijd van die pakjes gist als ik brood maak
Alé, dan zal ik maar gewoon de hoeveelheid gebruiken die in het  recept staat
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#18 Geplaatst 19 maart 2012 - 12:42

Ik gebruik voor mijn brood ook de gedroogde gist en los hem dan niet op in water, ik doe hem gewoon als laatste in de bakvorm boven op de bloem. Teveel gist ga je wel proeven in je deeg hoor, dus toch mee opletten.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 19 maart 2012 - 13:15

Met pizza zal het wel meevallen. Zoveel overheersende smaken. Gewoon lekker experimenteren. Dat is wat koken leuk maakt!

Ik maak een gerecht meestal de eerste keer volgens het recept en daarna ga ik creatief doen. Soms is het resultaat dan niet te vreten (jammer dan, volgende keer beter) en soms is het heel erg lekker. (Gelukkig kan mijn vriend heel goed liegen en vindt alles wat ik maak heeeeeeeeeeeerlijk. :lachen: )

Je kan bijvoorbeeld ook alvast wat kruiden (bieslook, oregano) aan je pizzadeeg toevoegen. En als je teveel deeg hebt kan je pizzabodems ook invriezen volgens mij; minder werk voor de volgende keer! ;)

En quiche kan je ook heel makkelijk vantevoren maken. Of een koude pastasalade. Super lekker voor in de zomer en zo klaar. (Als je het recept wilt, dan hoor ik het wel.)

Maar eh... Wanneer staat die overheerlijke pizza van jou op het menu?

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#20 Geplaatst 19 maart 2012 - 20:42

ah, dat is nog een leuk idee, bieslook ofzo aan het deeg toevoegen.
Quiche heb ik al gemaakt en dat is geen probleem, maar k gebruikte dan wel van dat deeg uit de winkel...Dan is er niet veel moeilijk meer aan natuurlijk.
Pastasalade lust ik niet, bedankt voor het recept aanbod maar dat krijg ik echt niet binnen.
Maar misschien is iemand anders er wel in geïnteresseerd? ;)
De pizza zou ergens deze week geproduceerd worden.
Als ik de moed uit mijn schoenen heb kunnen vissen (ik heb schrik dat ik iets verkeerd ga doen en het niet gaat rijzen of niet te vreten gaat zijn. Ik kan namelijk niet herbeginnen, ik moet heel veel moeite doen om eten op tafel te krijgen en er zijn nogal wat dagen dat het me gewoon niet lukt. Als ik dan iets maak wil ik dat het lukt hé want dat is anders serieuze verspilling van mijn beetje energie)
Duim eens voor een goed gelukte pizza aub ;)
Want ik krijg alles wel om zeep :oops:
Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#21 Geplaatst 19 maart 2012 - 20:47

Voor de pizza bodem kun je eventueel ook gewoon brooddeeg voor wit brood nemen ;)

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 19 maart 2012 - 22:26

Als we een pizza maken in de cursus zal ik de geheimen met je delen ;)

Vandaag was het zalmtaart met asperges. Ook een soort van quiche dus, wel heel lekker :thumb:
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#23 Geplaatst 20 maart 2012 - 22:30

spanishke , volg je een kookcursus misschien?
Als halve trouwboek vanalles zou lusten zou ik dat ook nog wel willen doen ook al heb ik een hekel aan koken, k zou het gaan volgen om dan niet meer zo een kluns te zijn in de keuken en hem toch iets lekkers voor te schotelen, maar halve trouwboek lust bijna niks en t merendeel van wat je leert maken tijdens zo een cursus ga ik toch nooit moeten reproduceren...
Als ik een kookboek koop mag ik al blij zijn als ik 1/8ste van de recepten kan gebruiken...(ik ben veggie en voor veggie mensen staat er niet veel in gewone kookboeken)
Als je tips bemachtigt wil ik die zeker weten ;)

Pizzadeeg zal niet voor de eerste dagen zijn, mijn vingers zijn weer precies ontplofte chippolataworsten (ik ben weer heel hard aan t opzwellen van dat lymfeoedeem) plus dat ik terug naar fitness ben beginnen gaan en alles inclusief mijn vingers doet nu nog extra pijn ook, ik kan bijna niet meer stappen als ik thuiskom en laat alles vallen omdat ik er geen  greep op heb (nee ik overdoe het niet in de fitness, is gewoon de normale manier hoe mijn lichaam reageert op beweging maar ik wil proberen om van een deel van dat gewicht dat erbij is gekomen door dat lymfeoedeem toch nog weg te krijgen hopelijk met wat spieren op te bouwen, ik moet daarvoor geen gewicht kwijtgeraken persé, wil wel tenminste wat meer gevormd geraken en geen uitgezakte hoop blubber/waterkussen meer zijn)
Ik kan momenteel echt niet deeg staan kneden, dus ik heb uitstel van executie ;)
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#24 Geplaatst 06 april 2012 - 18:21

dat is niet goed zeker dat toen ik mijn gist die opgelost was in lauw water in het kuiltje van mijn bloem wou gieten mijn kuiltje te klein bleek te zijn en mijn kuiltje overstroomde :oops: waardoor mijn water met gist overal terechtkwam, ook op de randen waar ik zout had moeten strooien?
Ik meen me te herinneren dat gist en zout absoluut niet mogen in aanraking komen met mekaar, dacht dat je deeg dan niet rijst, kan dat?

En t is ook niet goed waarschijnlijk dat toen ik een bal wou vormen dat niet echt lukte omdat het zo droog was (ook al had ik alles goed afgewogen en afgemeten) en ik er dan maar een beetje water heb bijgedaan en toen kreeg ik een kleffe bal en heb ik er dan maar met de losse hand terug wat bloem bijgedaan...

En is dat normaal dat je heel snel zo een bal hebt gevormd van je deeg?
Of moet je dat echt een hele tijd staan kneden?

Ik vrees voor onze zelfgemaakte pizza
Ik heb het klaargezet voor morgen, t zou nu moeten rijzen, ben eens benieuwd of er beweging gaat in komen.
Ik heb er geen goed oog in...
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#25 Geplaatst 06 april 2012 - 22:14

hoelang duurt dat rijzen eigenlijk?
In recept stond dat ik het moest laten rijzen tot het 2x zijn oorspronkelijke grootte had
Het is precies wat groter geworden maar toch niet 2 x zijn oorspronkelijke grootte, en het staat er toch al 4 uur zeker te rijzen
Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#26 Geplaatst 06 april 2012 - 22:56

Dan ben ik bang dat je niet genoeg hebt gekneed, nog een keer goed kneden en sla gerust flink om/in het deeg het mag klappen krijgen daardoor stijgt de temperatuur en dat bevorderd het rijzen.

Heb je het deeg wel op een warme plaats staan, als het niet warm genoeg is rijst het ook niet. Als ik tijdnood heb zet ik de kom met deeg in een pan of bak warm water, vochtige doek erover om uitdrogen te voorkomen.

Dat zout en gist niet bij elkaar zouden mogen komen heb ik nog nooit van gehoord.

Sofie uit antwerpen
Sofie uit antwerpen
  • 1.042 berichten
  • 1 katten

#27 Geplaatst 07 april 2012 - 10:38

En hoe was de pizza? :goofy:

Sabine2
Sabine2
  • 5 katten

#28 Geplaatst 07 april 2012 - 10:51

Zelfgemaakte pizza is mega-lekker! Zelf gebruik ik altijd klaargemaakte pizzabodems ofwel een mix waar ik enkel nog water aan moet toevoegen - ook wegens tijdsgebrek. Ik kan sowieso geen pizza uit de winkel of pizzeria halen wegens lactose-intolerantie (als je bij de kat slaapt, krijg je haar intolerantie :LOL: :LOL: ) dus is zelfgemaakte pizza met niet-zelfgemaakte bodem is een prima alternatief :duim:

wendyv123
wendyv123
  • 4.412 berichten
  • 3 katten

#29 Geplaatst 07 april 2012 - 11:19

Het deeg is goed gekneed als je er een dun vliesje van kan trekken zonder dat het scheurt, je moet er zo als kunnen door heen kijken. Dit kan je wel enkel doen als je bloem gebruikt, dus niet met volkoren. Als je wat ervaring hebt, dan voel je op een gegeven moment wel aan hoe het moet zijn. Je kan deeg ook een hele nacht in de koelkast laten rijzen, dit doe ik ook wel eens, maar enkel per uitzondering en let dan op dat het niet uitdroogt.  Ik heb een fotooke toegevoegd, deze is van het www geplukt en dus niet van mij !

Bijgevoegde thumbnails

• Day 2_poolish window paining.JPG

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#30 Geplaatst 07 april 2012 - 12:33

Sofie uit antwerpen zei:

En hoe was de pizza? :goofy:

ik heb het deeg gisteren gemaakt om deze avond klaar te maken ;)
Geplaatste afbeelding