Spring naar inhoud

- - - - -

Even mijn hart luchten

• Log in om te reageren
66 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.845 berichten
  • 4 katten

#46 Geplaatst 16 juni 2012 - 09:58

Van de week ook geweest met mama en 3 kittens. Voor mama 25 euro wat ik normaal vind. Voor de kittens (5 weken) elk 12 euro, dus 36 euro. Dus voor 1 consultatie 61 euro.
Dat vind ik toch wel een beetje overdreven....

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#47 Geplaatst 16 juni 2012 - 10:17

dolfjeweerwolfje zei:

Van de week ook geweest met mama en 3 kittens. Voor mama 25 euro wat ik normaal vind. Voor de kittens (5 weken) elk 12 euro, dus 36 euro. Dus voor 1 consultatie 61 euro.
Dat vind ik toch wel een beetje overdreven....

Wat vind je daar dan overdreven aan? Wat hebben de kleintjes gekregen?

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#48 Geplaatst 16 juni 2012 - 12:18

Als Wendy bedoelt dat het 61 euro voor het consult zelf is, zonder medicatie, dan vind ik het ook overdreven. Wij betalen voor een consult nooit meer dan 25 euro. Ongeacht het aantal dieren dat we bij ons hebben.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.845 berichten
  • 4 katten

#49 Geplaatst 16 juni 2012 - 12:29

Tinne zei:

Als Wendy bedoelt dat het 61 euro voor het consult zelf is, zonder medicatie, dan vind ik het ook overdreven. Wij betalen voor een consult nooit meer dan 25 euro. Ongeacht het aantal dieren dat we bij ons hebben.

Inderdaad zonder medicatie ed. Het totale bedrag was 156 euro. Maar over de kostprijs van medicatie ed zeg ik niets. Is geheel normaal!

Maar gewoon 61 euro voor consult alleen (!) vind ik wat veel. Dus 25 euro was de consult voor Rosje en 12 per kitten erbij. Dus 25 + 36 (3x12) = 61 euro consult alleen!

Cisca
Cisca
  • 13.508 berichten

#50 Geplaatst 16 juni 2012 - 12:32

Per klant ongeacht hoeveel dieren er mee zijn mag een da volgens mij maar 1x consult aanrekenen, heb nog nooit meer consult betaald dan die er standaard voor staat hoeveel dieren er ook gedaan moesten worden.....

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#51 Geplaatst 16 juni 2012 - 13:08

dolfjeweerwolfje, wij moesten de dierenarts laten naar huis komen op zondag, zijn thuisvisites daar rekent hij normaal gezien 35 euro voor aan maar op zondag is dat dubbele slag...
Toendertijd was t nog 32 euro voor een visite thuis en we hebben toen ook 64 euro moeten betalen alleen al om een voet over de dorpel te zetten en dan kwam daar nog de kost van behandeling en medicatie bij...
Het is direct een hele hap uit je portemenee inderdaad.
Wij zijn altijd al blij als we maar 100 euro kwijt zijn per visite, meestal is het nog een pak meer, en de dierenarts moet hier jammer genoeg regelmatig zijn.

We grappen ook wel eens (met een groen lachje) als hij op vakantie gaat dat wij er een groot stuk van betaald hebben, maar wij hebben er voor gekozen om dieren te houden en wij zijn verantwoordelijk voor die dieren en de kosten die ze meebrengen.
Zo simpel is het.
Een ander is daar niet verantwoordelijk voor.

Een dierenarts doet zijn werk en moet voor zijn werk betaald worden.
Iedereen die gaat werken wil daar voor betaald worden, of het nu om een dokter, dierenarts of iemand die achter de vuilkar loopt gaat.
Waarom zou een dierenarts vanalles gratis moeten doen en vanalles gratis moeten weggeven?
Die mensen moeten ook kunnen overleven toch.
Ze zijn ook heel wat jaren naar school geweest om hun beroep te kunnen uitoefenen, ze moeten klaarstaan op ieder uur van de dag en de nacht (ik zou hun werkuren niet willen hebben zunne) en ik zie niet in waarom zij dan vanalles gratis zouden moeten doen of vanalles gratis zouden moeten weggeven.
Als je wil terugtrekken van consultaties moet je inderdaad maar een verzekering nemen en daar voor betalen vind ik.
Net zoals je ziekenbond bijdrage betaald om te kunnen terugtrekken van de dokterskosten en kosten voor medicijnen voor jezelf.
Een dierenarts weet bovendien ook niet zomaar wie  er warmpjes inzit en wie niet.

En ook al zit iemand er niet warmpjes in, sorry hoor, daarom moet de dierenarts dan toch niet bijspringen financieel.
Je moet zelf je verstand gebruiken en zelf weten wat je financieel aankan en wat niet en als je je niet kan veroorloven om je dier de nodige medische bijstand te geven dan neem je geen dier vind ik.
Jouw dieren zijn jouw eigen verantwoordelijkheid.
Je kan natuurlijk niet altijd voorzien wat er gaat gebeuren met je dier en welke kosten je gaat moeten maken, wij waren op anderhalf jaar tijd 21.000 euro kwijt grotendeels aan medische kosten, dat hadden wij helemaal niet voorzien en gelukkig dat we reserve hadden die beschikbaar was, maar dat is ons probleem en onze verantwoordelijkheid, zorgen dat onze dieren de nodige behandelingen en medicatie krijgen, dat is niet de verantwoordelijkheid of het probleem van de dierenarts.

Ik heb onlangs iemand leren kennen, een heel aardige vrouw met een hart voor dieren.
Ze moet overleven op een invaliditeitsuitkering.
Maar dan heeft ze 10 katten.
En ze kan zich de nodige medische kosten niet veroorloven (3 van haar katten hebben vlooienallergie, alle katten zouden alle maanden moeten ontvlooid worden, financieel is dat voor haar niet haalbaar om dat te doen)
Moet de dierenarts het dan maar betalen uit eigen zak omdat die vrouw onverantwoordelijk is geweest en zich meer dieren heeft aangeschaft dan ze kan onderhouden?
Nee toch?
Hij heeft haar al veel keren geholpen, hij rekent haar dan niet de volle pot aan (voor operatie die meer dan 600 euro kost normaal gezien heeft hij dan maar 200 euro gerekend, juist de basiskosten), hij behandelt ook regelmatig gratis (dat hij geen visites aanrekend) maar hij zegt ook dat zulke mensen moeilijk te helpen zijn, omdat ze zich onverantwoord gedragen en te veel dieren blijven houden, als er dan dieren wegvallen dan vervangen ze die terwijl ze het zich niet kunnen veroorloven en het voor die dieren zelf ook niet t beste is.
Bovendien staan ze dan ook iedere keer aan je deur zegt hij als ze een financieel probleem hebben als ze weten dat je al paar keer geholpen hebt...
Hij zegt ook dat je dat niet kan blijven doen, die mens heeft zelf ook een gezin te onderhouden, niemand gaat dat voor hem komen doen, en ik geef hem daar helemaal gelijk in.
Als je weet dat je al krap zit om te voorzien in je eigen onderhoud en je op t eind van de maand wel nog een eind maand over hebt maar geen centjes meer dan begin je niet aan dieren vind ik.

Wij wilden ook graag een verzekering voor de poezels maar ik kreeg te horen dat dat in België niet bestaat, een goeie verzekering daarvoor.
In Nederland bestaat dat blijkbaar wel.
En toen begon onzen diddl te sukkelen na een hele korte tijd en hadden we de tijd niet meer om het goed uit te pluizen, het was toch al te laat, een verzekering gaat bestaande aandoeningen sowieso uitsluiten.
Ik vind het heel jammer dat dat hier niet bestaat, een degelijke verzekering voor je dieren.
Maar als je ergens woont waar dat wel beschikbaar is maak er dan gebruik van.
Want medische kosten kunnen serieus oplopen
Maar je dierenarts daarvoor verantwoordelijk houden en de mens dan maar een geldmol vinden omdat hij wil betaald worden voor zijn werk vind ik er zwaar over.
Iedereen wil betaald worden voor zijn werk en iedereen moet met de inkomsten van zijn werk zijn gezin onderhouden.
En je kan ook niet verwachten dat als je medicatie hebt gekocht en je kan ze niet allemaal opgebruiken dat de dierenarts die dan maar terugneemt.
Als je voor jezelf om medicatie moet gaan en je gebruikt ze niet allemaal op dan mag je ze ook niet terugdoen naar de apotheek en krijg je ook niet je geld terug.
Waarom zou dat dan anders liggen bij dieren?
Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#52 Geplaatst 16 juni 2012 - 13:13

Er wordt hier enkel over het consult gesproken, niet over de medicatie. En eerlijk gezegd ben ik het met Wendy eens. Ik zie niet in waarom een DA meer moet aanrekenen als je 4 katten bij hebt, dan wanneer je er 1 mee neemt. Als wij met onze 2 katten en 3 honden gaan hoeven we ook maar 1 consult te betalen + medicatie. Ik zou echt niet weten waarom er in dit geval €12 per kitten bij moet komen?
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#53 Geplaatst 16 juni 2012 - 13:28

Bij de dokter is dat toch ook zo, ik ga altijd samen met halve trouwboek omdat die me moet voeren.
Als halve trouwboek niks vraagt dan wordt er 1 consult aangerekend.
Maar als halve trouwboek ook iets vraagt dan zijn het er 2.
Ik weet dat er geen medicatie mag voorgeschreven worden voor iemand op die persoon zijn of haar naam tenzij die persoon ook een consult heeft betaald, de dokter wordt daar wel degelijk op gecontroleerd en is strafbaar als hij medicatie voorschrijft zonder dat er een consult betaald is (die betaling is dan het bewijs dat die persoon er effectief geweest is en dat die gezien is door de dokter en onderzocht)

Dierenartsen moeten toch ook gegevens bijhouden van de behandelingen die ze uitvoeren.
En misschien worden zij dan ook gecontroleerd daarop?
Dat als er medicatie wordt verstrekt voor een bepaald dier dat dat bepaald dier dan ook effectief moet gezien en behandeld geweest zijn en dat de aangerekende consultatie daar dan een bewijs van is?
Alhoewel wat consultaties betreft rekent mijn dierenarts er altijd maar 1 aan ook al heeft hij meerdere poezels onderzocht.
Ik weet het niet hoor.
Ik denk dat als je bij een beginnend dierenarts gaat dat die dan zeker niks gaat laten vallen van kosten omdat ze het zich gewoon niet kunnen veroorloven zelf om dat te doen.
Bij een meer established dierenarts zal je dan meer kans hebben denk ik dat ze iets van kosten gaan laten vallen
Trouwens 12 euro voor een consultatie is toch niet de volle pot?
Dan heeft men toch al de helft laten vallen?
Want een visite in een praktijk is toch vooraan in de 20 euro?

Mijn dierenarts laat  af en toe wat  vallen wat de kosten betreft.
Bijvoorbeeld toen we rx 'en moesten laten nemen hebben we er 7 moeten laten maken en hij heeft er ons maar 1 aangerekend.
Zo van die dingen.
Omdat hij weet dat we ons al blauw moeten betalen aan hem...
Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#54 Geplaatst 16 juni 2012 - 13:50

En wat als je fokker bent, en pakweg 10 katten hebt? Of gewoon een liefhebber bent met zo veel katten? Ik zou daar niet mee kunnen lachen dat er dan opeens €12 per kat dat je 'extra' bij hebt, wordt aangerekend. Voor zover ik weet hoeft de DA dit helemaal niet te doen. Als je er toch bent, is het een kleine moeite om even ook de andere katten te verzorgen en vragen te beantwoorden die worden gesteld. Het is dan nog steeds 1 consultatie in mijn ogen. Ongeacht het aantal dieren die er behandeld moeten worden.

Vrienden van ons gaan met hun katten bij een DA in Antwerpen. Zij moeten €10 per kat opleggen. Toen ik bij ons in de praktijk was heb ik dat eens verteld. De dierenartsen daar schrokken er wel van, en ze vonden het raar. Zij rekenen altijd maar 1 consult aan, ook in de beginjaren van de praktijk was dit zo voor zover ik mij kan herinneren.

Overigens wordt er toch altijd een verslagje in de pc gezet of op papier? Dus in principe kan de DA dan laten zien dat hij de dieren heeft gezien, onderzocht en behandeld. Ook de boekjes van de katten dienen als 'bewijs'.

Bewerkt door Tinne, 16 juni 2012 - 13:53.

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#55 Geplaatst 16 juni 2012 - 14:00

Ik heb al regelmatig van fokkers  gehoord dat zij met hun dierenarts een bepaalde overeenkomst hebben en zij bepaalde kortingen krijgen.
Ik weet niet of iedere fokker of iedere dierenarts dat doet.
Maar gelijk hoe je t draait of keert, je kiest er zelf voor om te fokken en je kiest er dan zelf voor om 10 of meer katten te hebben, ergo, het is jouw verantwoordelijkheid om voor die dieren de nodige medische kosten te kunnen betalen, dat is niet de verantwoordelijkheid van iemand anders.
Hetzelfde bij een liefhebber.
Jij kiest je aantal dieren en jij moet maar je verstand gebruiken en weten wat je financieel aankan en wat niet.
Die verantwoordelijkheid kan je niet doorschuiven naar een ander.

Als er hier een loodgieter moet komen en die is hier 10 minuten binnen en heeft niks van vervangstukken moeten bovenhalen en die vraagt me 45 euro, dat vind ik dan schandalig...
Hij heeft ook maar een kleine moeite moeten doen maar wil toch ook een hele smak betaald worden.
Maar daar word dan niks over gezegd want dat is maar normaal.
Maar een dierenarts die gewoon net als een ander wil betaald worden voor zijn arbeid daar heeft men dan commentaar op, dat snap ik niet.
Als je het er niet mee akkoord bent dat je dierenarts dan de helft van een consultatie aanrekent als je meerdere dieren meehebt om na te kijken voor die andere dieren en je weet dat ze ergens anders dat niet doen dan heb je nog altijd de keuze om naar die andere praktijk te gaan hé...

er gaat zo ook een hardnekkig fabeltje rond dat als je eten aankoopt bij de dierenarts dat die je dan veel meer aanrekenen voor dat eten.
Alweer om te bewijzen dat dierenartsen geldmollen zijn.
Wel, wij kopen al jaren al ons eten bij de dierenarts (we hebben al veel verschillend eten moeten uitproberen) en hij heeft me nog nooit een cent meer aangerekend dan ze in webshops of winkels doen.
Maar blijkbaar zou hij volgens de mensen dan nog minder moeten aanrekenen.
Een winkel of webshop mag er winst op maken maar een dierenarts mag dat niet dezelfde winst maken.
Een dierenarts moet dan maar leven van gras en lucht en de liefde en liefdadigheid...
Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#56 Geplaatst 16 juni 2012 - 14:32

Ik zie gewoon geen reden om meer te vragen als DA als je meerdere dieren moet bekijken. De medicatie wordt sowieso betaald, en of je nu 1 of meer katten bij hebt, het blijft 1 consultatie die je doet. Het zou ook niet logisch zijn om meer te moeten betalen voor de tijd. Want het kan soms meer tijd kosten om 1 kat te vaccineren, die bang is en krabt en bijt, dan 4 makkelijke katten die op 10 minuutjes zijn onderzocht en gevaccineerd.

Bewerkt door Tinne, 16 juni 2012 - 14:32.

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.845 berichten
  • 4 katten

#57 Geplaatst 16 juni 2012 - 14:49

Moet nog alles lezen en ben van mening dat hij gerust meer mag aanrekenen hoor! Maar 12 euro per kitten als ze nog zo kleintjes zijn.... Als je een nestje van 7 hebt en je wil die laten controleren door de DA = 7*12 + 1*25 = 82 + 25 = 107 euro aan consult alleen al?
Ik vind dat veel ja. Heb ik het er niet voor over? Jawel, dat wel. Ik zal niet meer of minder gaan.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.845 berichten
  • 4 katten

#58 Geplaatst 16 juni 2012 - 14:54

Ik heb ook niet gezegd Lathyrus dat ik het financieel niet aankan. Zeker wel, maar daarom wil dit niet zeggen dat ik het niet in vraag mag stellen. Als ik met 2 katten ga, mogen ze gerust meer aanrekenen hoor.
Vond het in dit geval alleen gek, omdat ik met mama en haar kittens ging (dus geen 2 -bijna- volwassen katten).
Zoals ik net zei... wat als je een nestje van 7 kittens hebt? Dat ze meer aanrekenen dan 1 consult, ok. Maar 12 euro extra per mini kittentje???
Ben het er mee eens dat ze net als bij de dokter hun boterham moeten verdienen. Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat dit niet zo moet, maar vond 12 euro per kitten wat overdreven 8) . Net omdat ze hun mama nog nodig hebben!

Mocht er een verzekering voor katten zijn in België zou ik het toch ernstig overwegen (afhankelijk van wat gedekt is en natuurlijk de kostprijs).

hilleke
hilleke
  • 19.411 berichten

#59 Geplaatst 16 juni 2012 - 15:33

Onze dierenarts heeft zelf voorgesteld om de katjes samen te laten vaccineren zodat we maar 1 consultatie moeten betalen. Bij Neo en Pruts viel dit niet gelijk, maandje verschil en nu heeft ze ervoor gezorgd dat onze 3 jongens telkens gelijk hun inentingen kunnen krijgen.
Een goede dierenarts rekent dus wel degelijk maar 1 consult aan ook al ga je met meerdere dieren.

Zelfs bij onze huisdokter vroeger moesten wij maar 1 visite betalen als we met 2 gingen.

Dus Dolfjeweerwolfje, groot gelijk dat je dit in twijfel trekt, en dit heeft niets te maken met of je het al dan niet financieel aankunt, maar wel alles met de eerlijkheid van dokters. In mijn ogen profiteren ze gewoon en willen ze snel geld verdienen als ze meerdere dieren ineens over de vloer krijgen.
Ok, stel dat die allemaal een medisch probleem hebben en zo'n consultatie daardoor heel lang duurt, dan kan ik dit nog begrijpen, maar voor enkel een vaccinatie is dit toch ongehoord vind ik.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#60 Geplaatst 16 juni 2012 - 15:57

dolfjeweerworlfje, ik zeg ook niet dat je het financieel niet aankunt, alleen dat bovenste stukje waar je naam bijstond was naar jou gericht hé , vanaf ik een nieuwe alinea begon niet meer ;)
Ik ben ook niet bezig over nestjes met kittens, maar mensen die liefhebber zijn en die kittens hebben geadopteerd en die met die kittens naar de dierenarts gaan, dat ik dat niet zo vreemd vind dat als iemand 2 kittens heeft en er moet aan allebei gewerkt worden dat er voor allebei toch iets aangerekend wordt.
Ik ga er van uit dat mensen die kittens opvangen toch een regeling kunnen treffen met de dierenarts.
En mensen die fokken ook.
Maar ik vind dat je als gewone katteneigenaar toch verantwoordelijkheid moet opnemen voor je eigen financiën en je de dierenarts geen geldmol moet vinden omdat die voor zijn arbeid wil betaald worden net als gelijk wie dan ook die een beroep uitoefent.
En dat men niet moet verwachten dat de dierenarts medicatie gaat terug kopen die de katteneigenaar dan niet meer kan opgebruiken (er heeft hier wel degelijk iemand, ik weet niet meer wie, daar een opmerking over gemaakt)
Ik ga dat eens vragen aan mijn dierenarts hoe dat zit met die consultaties en of daar vaste regels over zijn eigenlijk.
Misschien zouden de mensen die niet akkoord zijn met t geen dat hun dierenarts vraagt dat ook beter eens vragen aan hun dierenarts dan?
Hoe dat precies zit?

Hilleke, de dokter is daar echt strafbaar voor, als er 2 mensen op consultatie komen en er moet voor allebei medicatie voorgeschreven worden en hij kan niet bewijzen door die betalingen dat ze allebei ook effectief op consultatie zijn geweest.
Indertijd schreef mijn dokter mijn medicatie regelmatig voor zonder dat hij me had gezien, ik moet om de zoveel tijd een bepaalde hoeveelheid medicatie voorgeschreven worden en ik vond het stom dat ik zijn tijd dan in beslag ging nemen, ik kreeg te horen van de adviserend geneesheer dat als die dat wou dat hij mijn dokter kon laten vervolgen en dat wat hij deed dat dat strafbaar was.
Sedertdien maak ik dan maar om de drie maand een afspraak bij de dokter om me mijn medicatie te laten voorschrijven.
Geplaatste afbeelding