Spring naar inhoud

- - - - -

Een nieuw zusje / broertje voor Winston & Churchill - 6 jaar later

• Log in om te reageren
29 reacties op dit onderwerp
Sabine2
Sabine2
  • 5 katten

#1 Geplaatst 22 maart 2012 - 14:06

Hoi allemaal,
Vroeger had ik altijd 3 katten. Op 18 januari heb ik Snoetje - mijn oud madammeke van 17 jaar - moeten laten inslapen wegens o zo ziek en geen kans op herstel. Mijn eerste idee was zo van "laat ik het nu maar bij mijn twee houden", maar aan de andere kant zitten er zo veel "dutskes" in het asiel en ik heb een plaatske vrij. Dus vooraleer ik naar het dierenasiel van Gent snel, dacht ik van hier eerst nog wat rond te vragen.
Eerst wat achtergrond: Ik heb 2 katers - broertjes - die op 1 juli 4 jaar worden. Typisch kat: half-lui, half-speels. Ze zijn er gekomen nadat Gerrit en Gizmo gestorven waren op een goeie maand tijd van elkaar (beide ook oude dametjes van toen om en bij de 16 jaar). Volgens de buurvrouw zat snoetje nadien hartverscheurend te bleiren, dus dacht ik dat ze eenzaam was en ging ik voor haar twee nieuwe kleine vriendinnetjes halen. Het bleken "vriendjes" te zijn (die mensen hadden eea over het hoofd gezien :goofy: ). Vanaf dag 1 heeft ze ernaar geblazen en "lelijk gedaan", tot dat mijn mannen doorhadden dat ze 1/ in de meerderheid waren en 2/ heeeeeeel hard aan het groeien waren en groter werden dan de doorsnee kat. Vanaf dan was het voor Snoet gedaan met "baas spelen", ze werd volgens mij vierkant uitgelachen en af en toe ook eens uitgedaagd. W&C hebben haar wel eens al spelend achterna gezeten, maar hebben er nooit mee gevochten. Snoet heeft hun af en toe wel wat meppen verkocht.
W&C hebben het onlangs wat moeilijk gehad, ik was mijn huis grondig aan het verbouwen en ze hadden wat last van stress. Soms hebben ze dat op elkaar uitgewerkt. Sinds de trap er terug staat en ze terug bij mij kunnen slapen, zijn het weer dikke vriendjes. Ze zijn nogal gehecht aan hun vaste stek.

Wat doe ik best: de derde ook een kater? Volgens de dierenarts kunnen poezen soms wat "scherper uit de hoek komen" :x .
Waarop moet ik letten? Jonger / Ouder? Ergens was ik ook aan het overwegen om twee katten te adopteren, om te vermijden dat mijn "Van Boevaerds" (= hun bijnaam) zouden samenspannen tegen "de nieuwe". Maar dat betekent dan wel 4 katten in huis. Slik! Lijkt wel wat veel. En hoe lukt het best om de katten met elkaar te doen overeenkomen? Volgens de dierenarts moeten ze samen in één ruimte tot ze overeen komen (met beloning als ze vriendschap tonen). Iemand ervaring met "vreemde katten samenbrengen" en "meer dan 3 katten in huis". Zowel positieve als negatieve ervaringen zijn welkom, ik kan er alleen maar van leren!
Alvast bedankt en veel groeten van een mega-kattenliefhebster.

Bewerkt door Sabine2, 08 maart 2018 - 09:35.

Irenelidwina
Irenelidwina
  • 178 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 22 maart 2012 - 14:22

Kittens worden over het algemeen makkelijker geaccepteerd dan oudere katten. Maar ik heb hier op het forum al genoeg gelezen dat het ook met oudere katten goed kan gaan. Vaak weten ze in het asiel wel welke poezen makkelijk in de omgang zijn met soortgenootjes.

Ze met z'n drieën in 1 kamer stoppen lijkt me nogal heftig voor de beestjes. :s Ik zou ze eerder de kans geven om elkaar op hun eigen tempo te leren kennen. W&C deden onaardig tegen elkaar tijdens de verbouwing, waarschijnlijk te wijten aan stress. Ze ophokken met een nieuwe kat zal ook veel stress geven en zal de katjes niet helpen elkaar aardig te vinden.

Wat je wel kan doen:
- Nieuwe poes haar eigen wenkamer geven. Waar ze in alle rust kan wennen aan jou en de geluiden en geuren van het huis.
- Doen aan geuruitwisseling (handdoek over haar lijf wrijven en bij W&C neerleggen en andersom).

Als je katers en poezen tijdig castreert schijnt het verschil in karakter nauwelijks merkbaar te zijn. Maar mijn persoonlijke ervaring is dat katers wat zachtaardiger en knuffeliger zijn.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 22 maart 2012 - 15:02

De raad van je DA zou ik ook zeker niet opvolgen :trance: , dit lijkt mij om problemen vragen. Je kan het vergelijken met je eigen reactie als ze jou zouden opsluiten met iemand waarvoor je erg bang bent en er nergens een uitweg is. Dus niet doen ;)
Ik zou hen ook langzaam aan elkaar voorstellen, hierover vind je al verschillende topics hier op het forum ;) . Het geslacht lijkt me niet meteen belangrijk, wel zou ik goed informeren naar het karakter en kijken dat het karakter van de nieuwkomer overeenkomt met het karakter van de katers die je reeds hebt. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Sabine2
Sabine2
  • 5 katten

#4 Geplaatst 30 maart 2012 - 14:57

Alleszins bedankt al voor de tips! Ik ben er nog niet echt uit, maar heel lang ga ik toch niet meer wachten. Het paasweekend is een lang weekend en misschien ideaal om een nieuw vriendje / vriendinnetje in huis te halen.

Ayesha
Ayesha
  • 997 berichten

#5 Geplaatst 30 maart 2012 - 15:20

Sabine2 zei:

Alleszins bedankt al voor de tips! Ik ben er nog niet echt uit, maar heel lang ga ik toch niet meer wachten. Het paasweekend is een lang weekend en misschien ideaal om een nieuw vriendje / vriendinnetje in huis te halen.

Super dat je op zoek bent naar een nieuw vriendje en dat je een sukkeltje of twee sukkeltjes een tweede kans wil geven!!!

Ik sluit mij aan bij bovenstaande reacties, laat ze op een rustige manier aan elkaar wennen.  Kussentjes, speeltjes langzaam aan wisselen, wrijv er maar mee aan hun mond (waar de snorharen ontspringen) daar zitten de meeste geurstoffen.

Ja kan ook wat valeriaan verstuiven of andere kalmerende middelen om de boel iets minder gestresst te maken voor alle partijen!

Veel succes , en post zeker foto's als je je keuze hebt gemaakt!

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#6 Geplaatst 30 maart 2012 - 15:49

Super dat er nog minstens een katje een gouden thuis bij je zal krijgen :) Ik heb mijn katten die elkaar niet kenden ook gewoon in 1 ruimte gezet (wel met deur open en verbergmogelijkheden), ik wist van niet beter. Zou dat nu niet meer doen denk ik. Feliway is misschien handig om 1 à 2 weken voordien in het stopcontact te doen?

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 30 maart 2012 - 15:49

Neem vooral een kijkje op Http://www.katzoektthuis.be, er staat steeds een beschrijving bij de poezen en ook of ze met andere katten samen kunnen, speels zijn, etc. :)

Sabine2
Sabine2
  • 5 katten

#8 Geplaatst 07 april 2012 - 12:03

Hallo allemaal,
Ik heb de knoop doorgehakt en opnieuw een derde katje in huis gehaald, van katzoektthuis. Zijn naam is (voorlopig) Fluffy - hoewel ik hem al meer Archie begin te noemen en hij is su-per-lief :love3: . Voorlopig hou ik hem nog apart, maar zorg er wel voor dat ze elkaars geur kunnen opvangen en één à twee keer per dag ook al een korte blik - vanop afstand - op elkaar kunnen werpen. Hij is een beetje verkouden, dus nog een reden om ze apart te houden. Het is niet de grote speler - misschien ook door de pillekes en al de veranderingen op zo'n korte tijd - maar een lieve schootzitter is even plezant hé.
Groetjes,
Sabine

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 07 april 2012 - 17:19

:thumb: :thumb: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 07 april 2012 - 22:10

Wat lief dat je een asielkatje hebt genomen. Hopelijk volgen er nog foto's van deze lieverd. :thumb:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 08 april 2012 - 15:31

Sabine2 zei:

Hallo allemaal,
Ik heb de knoop doorgehakt en opnieuw een derde katje in huis gehaald, van katzoektthuis. Zijn naam is (voorlopig) Fluffy - hoewel ik hem al meer Archie begin te noemen en hij is su-per-lief :love3: . Voorlopig hou ik hem nog apart, maar zorg er wel voor dat ze elkaars geur kunnen opvangen en één à twee keer per dag ook al een korte blik - vanop afstand - op elkaar kunnen werpen. Hij is een beetje verkouden, dus nog een reden om ze apart te houden. Het is niet de grote speler - misschien ook door de pillekes en al de veranderingen op zo'n korte tijd - maar een lieve schootzitter is even plezant hé.
Groetjes,
Sabine

Oh heb jij Fluffy geadopteerd?
Super :LOL:
Ik denk dat je er een gigantische knuffelkont bij hebt dan :x

Sabine2
Sabine2
  • 5 katten

#12 Geplaatst 09 april 2012 - 14:53

arifiene zei:

Oh heb jij Fluffy geadopteerd?
Ik denk dat je er een gigantische knuffelkont bij hebt dan :x

Amai nog niet :love3: ! De eerste paar dagen heb ik hem van W&C apart gehouden en ervoor gezorgd dat ze alleen de geur wat konden opvangen. Ook omdat hij een vallingske had en ik liever niet had dat W&C die overkregen. Vrijdag heb ik hun een 10-tal seconden getoond dat er een nieuwe poezel in huis was - ze toonden zich super-nieuwsgierig. Zaterdag heb ik dat zo nog een keer of twee herhaald en sinds zondagnamiddag zit hij beneden. Ik dacht, ik probeer het eens en lukt het niet, dan wordt het huis opnieuw verdeeld. Maar ik kan echt niet klagen. Het is nog geen brandende liefde met lekjes aan elkaars koppeke, maar dat kan ik ook niet verwachten na een paar dagen hé ;) . Ze verdragen elkaar maar kijken de kat nog wat uit de boom. En ik moet mijn woorden van "het is geen spelerke" intrekken, 'k heb er mij vandaag al zot mee gelachen, zoals hij door die tunnel vloog met met nepmuis in zijn schoon smoeleke. Hilarisch :LOL: :LOL: . Zodra ik mijn kabelke van mijn fototoestel teruggevonden heb (zit ergens in een doos boven, maar alles staat door elkaar wegens net grote verbouwingen gedaan), post ik wat foto's. Momenteel heb ik hier drie schone slapers (Archie op Churchill zijn plekske bovenop de krabpaal :oops: ) en 'k laat ze doen. Misschien dat ik ze morgen toch weer apart hou terwijl ik gaan werken ben en 's avonds terug samenzet, je weet nooit hé. Maar 't is precies een goeie match met mijn Van Boevaerds :x en ik ben er tamelijk gerust in.

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#13 Geplaatst 09 april 2012 - 15:23

:loveshower: :loveshower: :loveshower:

Ik vind het altijd zo super leuk om zo'n positieve berichtjes te lezen over adoptiekatten.

Ik zit hier met een grote smile op mijn gezicht en ben zo gelukkig dat "fluffy/Archie" zelfs al begint te spelen en beneden zit bij je andere katten. :heart:

Als je gaat werken, zou ik hem ook nog even apart houden. Ik weet natuurlijk niet hoelang je weg bent voor je werk.. maar misschien kan je eerst korte periodes proberen. Als je bv. naar de winkel moet, ze al samen laten.

Ik hoop dat je heel snel je kabeltje vindt, en we kunnen meegenieten van je katten.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 09 april 2012 - 16:57

:dance: :dance: :dance:
Geplaatste afbeelding

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 10 april 2012 - 11:03

Sabine2 zei:

Amai nog niet :love3: ! De eerste paar dagen heb ik hem van W&C apart gehouden en ervoor gezorgd dat ze alleen de geur wat konden opvangen. Ook omdat hij een vallingske had en ik liever niet had dat W&C die overkregen. Vrijdag heb ik hun een 10-tal seconden getoond dat er een nieuwe poezel in huis was - ze toonden zich super-nieuwsgierig. Zaterdag heb ik dat zo nog een keer of twee herhaald en sinds zondagnamiddag zit hij beneden. Ik dacht, ik probeer het eens en lukt het niet, dan wordt het huis opnieuw verdeeld. Maar ik kan echt niet klagen. Het is nog geen brandende liefde met lekjes aan elkaars koppeke, maar dat kan ik ook niet verwachten na een paar dagen hé ;) . Ze verdragen elkaar maar kijken de kat nog wat uit de boom. En ik moet mijn woorden van "het is geen spelerke" intrekken, 'k heb er mij vandaag al zot mee gelachen, zoals hij door die tunnel vloog met met nepmuis in zijn schoon smoeleke. Hilarisch :LOL: :LOL: . Zodra ik mijn kabelke van mijn fototoestel teruggevonden heb (zit ergens in een doos boven, maar alles staat door elkaar wegens net grote verbouwingen gedaan), post ik wat foto's. Momenteel heb ik hier drie schone slapers (Archie op Churchill zijn plekske bovenop de krabpaal :oops: ) en 'k laat ze doen. Misschien dat ik ze morgen toch weer apart hou terwijl ik gaan werken ben en 's avonds terug samenzet, je weet nooit hé. Maar 't is precies een goeie match met mijn Van Boevaerds :x en ik ben er tamelijk gerust in.