Spring naar inhoud

- - - - -

Dolly Parton Syndroom, tips?

• Log in om te reageren
23 reacties op dit onderwerp
annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#1 Geplaatst 24 maart 2012 - 19:25

Gisteren is Chloë bevallen. Chloë is 2,5 jaar oud en voor de eerste keer moeder. Vier kinders, viel niet mee... een had te lang in het vlies gezeten en de laatste lag in stuit en zat klem op de ribben. Die heb ik er dus letterlijk uit moeten trekken. Ik ging van deze twee ervanuit dat ze overleden waren, maar gelukkig na bijna een half uur hartmassage, slijmzuigen en alle andere kunstgrepen, 'doen' ze het nu 'goed'!

Maar Chloë heeft het Dolly Parton Syndroom... Dat had ze natuurlijk tijdens de zwangerschap ook, maar de ernst ervan is nu ze een lege buik heeft, nu erg goed zichtbaar.

Wie heeft hier ervaring mee en heeft tips? Ik probeer de kittens zoveel mogelijk op de tepels bij de zwelling aan te leggen. Wat kan ik nog meer doen om een doorbraak te voorkomen?

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#2 Geplaatst 24 maart 2012 - 20:34

Weet je zeker dat het het dolly parton syndroom is?
KLIK

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#3 Geplaatst 24 maart 2012 - 20:44

Ik ben vanmorgen bij de dierenarts geweest, en die zei het. Ik heb de foto's op die site gezien, nou daar valt het nog mee. Het is zo groot dat ik eraan twijfelde of het niet gewoon twee kittens waren die op een vreemde plek lagen....

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#4 Geplaatst 25 maart 2012 - 14:07

Niemand?

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#5 Geplaatst 25 maart 2012 - 15:38

Volgens mij staan er in die link die ik opgaf al tips.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#6 Geplaatst 25 maart 2012 - 21:13

Ja die kende ik allemaal. Ik was juist benieuwd of er nog iemand tips uit ervaring had.

Ik heb het een jaar of 10 geleden ook bij een poes gehad, die poes werd bij iedere keer krols of zwanger dikker, zodat ik haar snel heb laten kastreren. Mijn dierenarts toen wist niet dat er medicijnen voor waren, neem ik aan. Zij heeft toen een doorbraak gehad, en dat was echt niet fijn. Maar met kittens van 2 dagen oud, wil ik haar eigenlijk ook nog niet aan de medicatie hebben om de melk te stoppen.

De kittens groeien als kool overigens...

Manouk
Manouk
  • 23 berichten

#7 Geplaatst 26 maart 2012 - 10:21

Ik ben gisteren met mijn drachtige kat Sambuca naar de dierenarts geweest.
Hij vertelde mij dat ze ook het dolly parton syndroom heeft, maar gaat zo overleggen of dat er medicatie gegeven moet worden,, Als ze dit geven verliest ze haar kittens en moet ze wel bevallen omdat ze al 5,5 week is.
Nu lees ik bij jou dat jou kat ook het dolly parton syndroom had tijdens de zwangerschap.

Sambuca heeft hier verder eigenlijk geen last van, denk je dat het dan noodzakelijk is om haar een prik te geven waardoor ze abortus krijgt?

Dit lijkt mij namelijk ook erg zielig voor Sambuca. :catsad

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#8 Geplaatst 26 maart 2012 - 21:32

Hoe erg is het bij Sambuca? Bij Chloë waren het twee zwellingen onderaan haar buik, 5 cm boven de grond op het laatst. De zwellingen waren ongeveer 10 cm lang en 5 cm breed en dik.
Bij Chloë zag ik vanmiddag de melk gewoon uit de tepel lopen... Voordeel is wel dat de kittens giga-aankomen!

Manouk
Manouk
  • 23 berichten

#9 Geplaatst 27 maart 2012 - 11:28

Sambuca heeft het wel aan 6 tepels, en sommige ongeveer net zo groot als een pingpongbal maar er zijn er ook bij die kleiner zijn. Dus qua grootte heeft ze het denk ik minder erg.

Heeft chloe er last van? Want Sambuca heeft er geen last van.

Het is wel super mooi dat ze zo goed aankomen!

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 27 maart 2012 - 14:15

Over het algemeen zie je een snelle en vaak sterke zwelling van het melkklierweefsel. De diagnose kan meestal gesteld worden door het nemen van een dunne naald aspiratie biopt (een makkelijke poes hoeft hiervoor niet onder narcose). Als celonderzoek dan uitwijst dat het inderdaad fibroadenomateuse hyperplasie betreft dan zijn er twee opties:
1- de poes steriliseren.
2- de poes behandelen met alizin (aglepristone).
Sommige poezen krijgen er na de alizin behandeling nooit meer last van en lijkt er een soort leeftijds afhankelijk effect van de progesteron te zijn. Sommigen krijgen het na een volgende ovulatie gewoon weer (dit kan dus ook als ze drachtig zijn).
Meer info: http://www.manhattancats.com/Articles/mammary_disorde.html

Mijn Harley heeft ook fibroadenomatose gehad, waardoor ik me er noodgedwongen in ben gaan verdiepen.
Zij is behandeld met Alizin. Dit is een progesteron receptorblokker.
Het progesteron niveau wordt zeer snel verlaagd, waardoor de zwellingen afnemen.
Meer info: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=48

Bij haar had het als resultaat (na 2x een injectie met 24 uur hiertussen) dat het vrij snel afzakte en na 3 dagen waren ze van manderijntjes grootte geslonken naar kersengrootte.
Tot het totaal weg was, heeft ze elke week een injectie gehad.
In totaal heeft ze 5 injecties gehad.

Zwangere poezen kunnen ook worden behandeld met Alizin.
Bij effect is helaas dat er een abortus plaatsvindt.

Ik vond bovenstaande in een ander forum. Er waren nog mensen met een zwangere kat met DPS en die zijn uiteindelijk naar een homeopatische dierenarts gegaan om een type-middel, een middel op maat afgestemd op de kat, te laten voorschrijven.
Het resultaat was met dit middel dat er gezonde kittens werden geboren en de moederkat genas van DPS:

Zij is tijdens haar zwangerschap ook homeopathisch behandeld (door Lies Vedder, http://www.groenebron.nl) met een type-middel. Dit is een middel dat precies op haar is afgestemd, dus wat bij haar paste qua 'ziekte'beeld, geschiedenis, karakter etc.
Het middel wat zij kreeg is goed aangeslagen, de bultjes slonken en met als leuk gevolg 6 heerlijke kittens! En Sally is een super moeder! Geplaatste afbeelding
Sally heeft nergens meer last van en geeft ook gewoon melk.
Oké ik voer de kittens af en toe bij, want 6 is ook niet niks en niet iedere poes geeft van nature slagroom.

Bewerkt door ARIZONA, 27 maart 2012 - 14:20.

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.120 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 27 maart 2012 - 14:24

Hier had Yadah serieuze 'melkstuwing' 3 dagen voor de daadwerkelijke bevalling.
Echt flinke schijven en kei- en keihard.
Een paar dagen na de bevalling is het gelukkig vanzelf terug weggetrokken

Manouk
Manouk
  • 23 berichten

#12 Geplaatst 27 maart 2012 - 15:47

Net nog even contact gehad met de dierenarts.
Als Sambuca goed blijft eten mag ze de zwangerschap gewoon uitzitten maar als ze weer stopt met eten dan moet ik er gelijk naartoe en wordt ze opgenomen en de abortus in gang gezet.
Dus ik ga duimen dat ze blijft eten (maar met alle lekkere dingen die ik ze geef, gaat dit vast lukken!).

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 28 maart 2012 - 11:19

Wat spijtig dat ze geaborteerd wordt als ze stopt met eten. Heb je geen homeopatische dierenarts in de buurt? Die zijn er wel niet zoveel hé.

Ik duim voor je dat Sambuca heel goed blijft eten! Verwen haar maar lekker verder. :rub:

annakiya
annakiya
  • 402 berichten

#14 Geplaatst 29 maart 2012 - 14:32

Bij Chloë gaat het goed! De kittens drinken heel veel en de zwellingen nemen af! Ik ben dus weer erg positief!
Hou vol he met Sambuca!

Manouk
Manouk
  • 23 berichten

#15 Geplaatst 29 maart 2012 - 21:36

Super fijn!

Sambuca is ook weer super goed aan het eten, nadat ze 3 dagen helemaal niets had gegeten (vanwege verhuizing, nieuwe katten & waarsch voor een deel het dps)! Ze is sinds zondag alweer 300 gram aangekomen!

Dus ik verwacht dat het helemaal goed gaat komen!

Ben blij met jou verhaal dat ze het al had met de zwangerschap anders had ze misschien een abortus moeten ondergaan & dat gunde ik haar echt niet!

Nog heel veel geluk & sterkte!

Ik hoop & verwacht dat het bij sambuca ook helemaal goed gaat komen!