Spring naar inhoud

- - - - -

Krolsheid op latere leeftijd

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 18 februari 2009 - 09:31

Hmm hier ben ik dan weer maar eens met een vraagje, het is deze keer ivm de poes van mijn vriend, zijnde de Ocicat. Deze is afkomstig van een Siamees en Abessijn en voor de Siamees zou het de gewoonte zijn om vroegtijdig krols te zijn. Bij de Abessijn ben ik er niet onmiddellijk vanop de hoogte. Nu... ikzelf heb twee ragdolls, waarvan de ene geboren is op 3 februari 2008 en dus al vier keer krols geweest is. MoucheMouche daarentegen is met moeite een maandje jonger en is nu nog maar sinds gisteravond krols geworden. Vind het toch wel een beetje laat bij haar, we hadden verwacht dat ze veel vroeger krols ging worden. Is hier een bepaalde reden voor of is het perfect mogelijk dat ze inderdaad net krols wordt als ze bijna een jaar oud is? :catnoknow
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 18 februari 2009 - 09:34

Ik dacht altijd dat het ongeveer rond dezelfde periode was als de moeder (bij honden is het bij de eerste loopsheid toch vaak zo)

Geplaatste afbeelding

Guest_ijammeke_*
Guest_ijammeke_*

#3 Geplaatst 18 februari 2009 - 09:38

Eigenlijk is het net goed dat een poes niet al te snel krols word.Voor ze één jaar oud zijn is fokken toch uit den boze. Waarom dan al vroeg krols zijn; Noukie was al krols, net zeven maanden oud . Veertien dagen later opnieuw. Dan moet je eigenlijk aan de pil want zoveel krols zijn is niet goed. Maar de pil is ook niet alles. Ik had dus veel liever gehad dat Noukie pas rond de leeftijd van een jaar krols was geworden. :)

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#4 Geplaatst 18 februari 2009 - 10:08

Met Tirza zit ik met hetzelfde "probleem".
Tirza is van 2 maart 2008. Tot op heden is ze nog niet krols geworden. Iedereen zegt dat dit geen probleem is. Langs de ene kant kijk ik er naar uit dat ze krols wordt, maar langs de andere kant, mag het nog wat blijven duren.

Ik zou ze eerst willen testen en heb nog geen dekkater gevonden.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 18 februari 2009 - 10:18

Amira is ook laat voor het eerst krols geweest. Ik hoop dat haar dochter op mams lijkt en ook pas rond een jaar krols zal zijn. 8)
Ik zou me niet druk maken hoor, de ene poes is krols op 6 maand, de andere op een jaar.

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 18 februari 2009 - 10:41

Wel klagen doe ik helemaal niet, ik klaag eerder dat mijn Yumi al vier maal krols geweets is omdat ik weet dat dit inderdaad niet gezond is en ze eigenlijk de pil zou moeten krijgen, maar dit zou ook niet gezond zijn. Liever een poes die minder krols is hoor. De volgende keer als ze nu krols wordt, gaat ze er wel van kunnen genieten ipv afzien.
Vroeg het me gewoon af vooral omdat MoucheMouche van een ras afkomstig is dat toch vroegtijdig krols wordt/is.
Bedankt alvast iedereen voor de nuttige reacties :)

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 18 februari 2009 - 10:43

ijammeke zei:

Eigenlijk is het net goed dat een poes niet al te snel krols word.Voor ze één jaar oud zijn is fokken toch uit den boze. Waarom dan al vroeg krols zijn; Noukie was al krols, net zeven maanden oud . Veertien dagen later opnieuw. Dan moet je eigenlijk aan de pil want zoveel krols zijn is niet goed. Maar de pil is ook niet alles. Ik had dus veel liever gehad dat Noukie pas rond de leeftijd van een jaar krols was geworden. :)

Als ze iets ouder zijn dan een jaar, kan het geen kwaad of is het eigenlijk ook nog te vroeg? Het is altijd zo zielig om Yumi telkens te zien rollen op de grond, in de zetel, gelijk waar en altijd maar miauwt alsof ze er erg veel last van heeft. Als dit niet zo gezond is omdat ze nog maar iets ouder is dan een jaar, wacht ik wel nog even en zoek ik ondertussen een oplossing voor haar "telkens krolse periodes"?
Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#8 Geplaatst 18 februari 2009 - 11:18

Heb een poes gehad die was tegen de 3 jaar dat ze haar 1e krolsheid kreeg. Ze werd ook direct gedekt.
Haar dochter die ik gehouden heb was met 1,5 jaar ook nog niet krols geweest en is toen dankzij de PKD ook gecastreerd.
Het is niet zo dat je op de voorouders kan afgaan met welke tijd ze krols worden.
De enige invloed die er wel is, is de jaargetijde.
Ik heb niet graag een kitten jong krols, zie liever dat de poes krols wordt, dat betekend dat ze 1+ zijn.
Op dat moment kunnen ze de testen hebben ondergaan en zijn ze ook veel meer klaar voor het moederschap.

Betreft het afgaan op de moeder
Jade is met 9 maanden krols geworden, 11 maanden gedekt, haar dochter Rumpleteezer is met 16 maanden voor het eerst krols geworden, aan de pil gegaan en met ruim 2 jaar voor het eerst gedekt, diens dochter Cassandra is met 17 maanden krols geworden en 2 weken later gedekt. Rumpleteezer's andere dochter werd met 4 maanden al krols.
Cassandra's dochter wordt volgende maand 1 jaar en ik hoop zo dat ze nog lang wacht met krolsworden.
Zij moet namelijk direct gedekt worden.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 18 februari 2009 - 11:31

ik heb nu somali's en abessijnen, maar het hangt echt af van poes tot poes.  Er zijn abessijnen die vroeg krols zijn, soms zelfs al met 5 maanden en er zijn er die wat later krols zijn.  Voor dat laatste daar hoop ik altijd op.  Ik mag zelf niet klagen i.v.m. de leeftijd waarop ze krols zijn geworden.  De meeste van onze katten waren net 1 jaar toen ze voor het eerst krols waren, Destiny was 13 maand.  Haar moeder Bastet was 10 maanden ;) .

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 18 februari 2009 - 12:19

En alles is correct verlopen met alle poezen, neem ik aan Jubikelcats?

Dus in principe is het geen probleem als ik Yumi laat dekken op +1 jarige leeftijd als ik het goed begrepen heb.

Ben al wat meer gerustgesteld Marina omdat het ras afkomstig is van jouw lievelingen. Moet er wel bij zeggen dat ik het echt zo'n mooie katten vind, zelfs mooier dan ocikatten, maar het karakter vd ocicat paste beter bij onze levensstijl vandaar die keuze.
Geplaatste afbeelding

M&M
M&M
  • 4.965 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 18 februari 2009 - 13:54

jubikelcats zei:

Heb een poes gehad die was tegen de 3 jaar dat ze haar 1e krolsheid kreeg. Ze werd ook direct gedekt.
Haar dochter die ik gehouden heb was met 1,5 jaar ook nog niet krols geweest en is toen dankzij de PKD ook gecastreerd.
Het is niet zo dat je op de voorouders kan afgaan met welke tijd ze krols worden.
De enige invloed die er wel is, is de jaargetijde.
Ik heb niet graag een kitten jong krols, zie liever dat de poes krols wordt, dat betekend dat ze 1+ zijn.
Op dat moment kunnen ze de testen hebben ondergaan en zijn ze ook veel meer klaar voor het moederschap.

Betreft het afgaan op de moeder
Jade is met 9 maanden krols geworden, 11 maanden gedekt, haar dochter Rumpleteezer is met 16 maanden voor het eerst krols geworden, aan de pil gegaan en met ruim 2 jaar voor het eerst gedekt, diens dochter Cassandra is met 17 maanden krols geworden en 2 weken later gedekt. Rumpleteezer's andere dochter werd met 4 maanden al krols.
Cassandra's dochter wordt volgende maand 1 jaar en ik hoop zo dat ze nog lang wacht met krolsworden.
Zij moet namelijk direct gedekt worden.

Op welke leeftijd of vanaf welke leeftijd is het eigelijk het beste om een poes te laten dekken?

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#12 Geplaatst 18 februari 2009 - 16:36

M&M zei:

Op welke leeftijd of vanaf welke leeftijd is het eigelijk het beste om een poes te laten dekken?

Ik vind zelf vanaf 1,5 tot 2 jaar.
Zelf ben ik bijna altijd heel laat met de poes te laten dekken
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#13 Geplaatst 18 februari 2009 - 16:38

Spanishke zei:

En alles is correct verlopen met alle poezen, neem ik aan Jubikelcats?

Dus in principe is het geen probleem als ik Yumi laat dekken op +1 jarige leeftijd als ik het goed begrepen heb.

Ben al wat meer gerustgesteld Marina omdat het ras afkomstig is van jouw lievelingen. Moet er wel bij zeggen dat ik het echt zo'n mooie katten vind, zelfs mooier dan ocikatten, maar het karakter vd ocicat paste beter bij onze levensstijl vandaar die keuze.

Je bedoelt qua zwangerschappen e.d.?
Ja tot zover is alles goed gegaan.
Alleen de pers is vrij lui en denkt eerst aan haar eigen schoonheid en dan aan haar net geboren kind.
Maar ja ik ben het gewend en pak direct het kind om het af te navelen, droog te wrijven e.d.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#14 Geplaatst 18 februari 2009 - 20:11

Mja het verschil echt van poes tot poes. Van mij mag Mona nog een hele tijd wachten met het krols zijn.
Hoe weet je eigenlijk zeker dat een poes nog niet krols geweest is? Ik bedoel maar, niet elke poes laat het duidelijk merken toch of wel?

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 19 februari 2009 - 08:00

Wel bij Yumi en MoucheMouche is het ooooverduidelijk. MoucheMouche heeft ons al twee nachten wakkergehouden, mijn vriend vooral, want ik slaap daar door. Eens ik dat geluid gewoon raak, dan word ik daar nog moeilijk wakker van. :)
Taiga is precies nog niet krols geweest of misschien wel, maar het valt misschien niet op bij haar :catnoknow . Ze is altijd zo aanhankelijk en prrrrt er zo vaak op los. Ze heeft wel enkele dagen gehad dat ze vaak kopjes kwam geven, maar of ze echt krols was, weet ik niet. Yumi en MoucheMouche vleien zich tegen alles aan, liggen te rollen op de grond, in de zetel, overal waar ze maar kunnen en trappelen ook.

Geplaatste afbeelding