Spring naar inhoud

- - - - -

Mag vis het hoofdbestanddeel zijn van kattenvoeding?

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
Fieke
Fieke
  • 3.145 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 12 april 2012 - 12:12

Zoals jullie misschien weten is Shiva een kieskeurig etertje...
Rauwe voeding heb ik geprobeerd maar dat was geen groot succes (om niet te zeggen een flop :oops: ).
Ik weet al lang dat Shiva een sterke voorkeur heeft voor voeding die vis bevat.
Natvoer op basis van (rood) vlees wordt genegeerd. Kip met aloë vera is het enige wat hij soms lust. De visvarianten worden vrij vlotjes gegeten. Ook meer exotische smaken blijven mooi in zijn bakje liggen (eend, struisvogel, hert, lam, ...)
Nu heeft mijnheer ook beslist dat hij brokjes op basis van vlees weigert :catscratchhead . Brokjes op basis van vis worden nog wel gegeten.
Snoepjes? Hetzelfde verhaal, gevriesdroogde vis is zijn favoriet.
Is zijn voeding niet te eenzijdig? Is een voeding die voornamelijk uit vis bestaat, gezond en volwaardig?
Hij is nu iets ouder dan 3 jaar, is gezond en heeft een mooie glanzende vacht. Hij is wel tenger gebouwd (zoals mama en papa) maar heel actief en speels.
Ik weet soms echt niet meer wat ik hem nog moet geven :help:
Geplaatste afbeelding

Fieke
Fieke
  • 3.145 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 12 april 2012 - 14:24

:anyone:
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 12 april 2012 - 14:36

gewoon blijven geven wat je nu geeft, als hij niks anders lust en eet dan heb je geen keus he. Je kan het ook mengen, maar ik gok dat je dat al geprobeerd hebt
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 12 april 2012 - 14:47

Ik weet dat Ester aanraad om maar 1 keer per week vis te geven. Maar hier krijgen ze het ook vaker hoor :oops: , ze lusten ook liever natvoer op basis van tonijn dan eender welk ander ingrediënt.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 12 april 2012 - 14:49

Hier eten de dames ook enkel de visvarianten van Almo Nature. En het liefst de "tonijn en jonge sardines" variant.

Gelukkig zijn ze niet zo kieskeurig wat betreft hun brokjes. En zijn ze ook niet vies van een stukje kipfilet op z'n tijd.

Ik heb ook gelezen dat het beter is als vis niet het hoofdbestandeel uitmaakt van een dieet als je je katten rauw voert. Maar ik vraag me af in hoeverre dat opgaat als je je katten blikvoer en brokjes geeft. Ik neem aan dat ze bijvoorbeeld in brokjes toch makkelijk die vitaminen die niet in vis zitten kunnen toevoegen. Daar ga ik tenminste wel vanuit, want er zijn voldoende mensen die niet bij dit soort dingen nadenken als ze hun katten enkel brokjes met tonijnsmaak geven.

Fieke
Fieke
  • 3.145 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 12 april 2012 - 14:59

Tonijn beperk ik ook tot 1 blikje (=2 porties) per week, maar koolvis, oceaanvis, zalm, red snapper lust hij ook wel. Kipfilet... heb ik geprobeerd: rauw, gekookt, gestoomd, gebakken, gegrild... Maar dan snuffelt hij er eens aan en loopt weg met zijn neusje in de lucht.
Ik heb ook al geprobeerd om 'het hard te spelen' en brokjes op basis van vlees te laten staan, maar Shiva is koppiger en volhardt langer dan ik. :oops:
Als we verhuisd zijn, ga ik opnieuw proberen om hem op rauw te krijgen. Ik ga het dan rustiger aanpakken en vooral op zoek gaan naar een goede slager/poelier.
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 12 april 2012 - 15:07

Fieke zei:

Tonijn beperk ik ook tot 1 blikje (=2 porties) per week,

Gewoon tonijn op eigen nat, geef ik al een tijdje niet, maar veel natvoer is ook op basis van tonijn. Vooral Porta 21 heeft maar weinig keuze zonder tonijn. Ik vind in het betere natvoer precies steeds minder variatie, ofwel is het op basis van kip ofwel tonijn :onzeker:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 12 april 2012 - 16:53

Vind ik inderdaad ook, die beperkte keuze wat natvoer betreft. De Porta21 kip laten ze hier tegenwoordig zelfs gewoon staan, echt beu gegeten denk ik. Heb nu naast Applaws natvoer ook Animonda Carny gekocht, omdat die toch andere smaken hebben zoals rund, konijn, hart...
Geplaatste afbeelding

Guest_Kempenkat_*
Guest_Kempenkat_*

#9 Geplaatst 13 april 2012 - 00:14

PeggyJ zei:

Vooral Porta 21 heeft maar weinig keuze zonder tonijn. Ik vind in het betere natvoer precies steeds minder variatie, ofwel is het op basis van kip ofwel tonijn :onzeker:

Dan vraag ik me toch serieus af, of je nog steeds kunt spreken van 'het betere voer'!! :catscratchhead
Volgens mij zit er dan toch te weinig variatie in en krijg je dus op den duur tekorten van het één of ander, lijkt me. Tenzij ze er natuurlijk allerlei 'aanvullende bestanddelen' aan toevoegen, maar wat stoppen ze er dan in?

marleen57
marleen57
  • 3.331 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 13 april 2012 - 00:44

hier krijgn ze gn vis Fieke ,heb een keertje tonijn gegeven kregen ze diarre vn ,geef ze enkel nog rc indoor 27 en kipfilet ,doen ze het prima op ,zijn gek op kip , ;) ;)
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 13 april 2012 - 11:42

Kempenkat zei:

Dan vraag ik me toch serieus af, of je nog steeds kunt spreken van 'het betere voer'!! :catscratchhead

Ik vind toch dat het tot de betere voeding blijft behoren aangezien er toch een hoog percentage vlees in zit, wat je van veel ander natvoer niet kan zeggen.
Geplaatste afbeelding

Guest_Kempenkat_*
Guest_Kempenkat_*

#12 Geplaatst 13 april 2012 - 21:15

@  PeggyJ
Heb jij ook weer gelijk in! Toch blijft het risico van te eenzijdig denk ik.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 14 april 2012 - 15:40

Kempenkat zei:

@ PeggyJ
Heb jij ook weer gelijk in! Toch blijft het risico van te eenzijdig denk ik.

Ik wissel wel voldoende af met andere merken natvoer hoor, maar de Porta 21 eten ze hier wel liever dan de animonda bijvoorbeeld, daarom dat ik het jammer vindt dat er niet meer variatie is in het natvoer van porta 21
Geplaatste afbeelding

Fieke
Fieke
  • 3.145 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 16 april 2012 - 17:57

PeggyJ zei:

Ik wissel wel voldoende af met andere merken natvoer hoor, maar de Porta 21 eten ze hier wel liever dan de animonda bijvoorbeeld, daarom dat ik het jammer vindt dat er niet meer variatie is in het natvoer van porta 21

Vind ik ook. Porta 21 is hier favoriet maar dan de vis.
Gisteravond poging ondernomen om hem weer wat vlees te doen eten. Bozita konijn in saus... Hij kwam gretig aangespurt en dan... 1 likje saus en 1 knabbeltje van de stukjes vlees. Neusje in de lucht en met de staart omhoog naar zijn krabpaal. :p
Ik heb het potje met vlees nog even laten staan maar... :neen:
Zijn brokjes Orijen vis, die gaan er wel in.
Geplaatste afbeelding

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#15 Geplaatst 16 april 2012 - 20:53

Bij mij is de Porta21 natvoer als extratje hier (meesta de tonijn met garnalen of tonijn met rund) :) Hier krijgen ze zeker 1 x per week een portie natvoer, soms 2x per week. Ik zou het nooit als enige voer geven.
Porta 21 is echt geweldig voer, ook niets last van aan hun buikjes wat ze al snel hebben anders bij slecht voer. Kip van porta21 vind ik de moeite niet te kopen, heb het wel eens gedaan, maar dan kook ik al evengoed zelf een stuk kipfilet ^^
Geplaatste afbeelding