Spring naar inhoud

- - - - -

Alle tandjes eruit bij poes... Iemand ervaring mee?

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Guest_kelly dierenzorg_*
Guest_kelly dierenzorg_*

#1 Geplaatst 16 april 2012 - 10:05

Mijn kater van 4 jaar heeft een auto-immuunziekte waarbij zijn tandvlees zijn tandjes afstoot met als gevolg continue ontstekingen, pijn, minder kunnen eten...
De enige opties die we hebben zijn levenslange cortisone met tal van bijwerkingen of de tandjes laten uittrekken.
We hebben gekozen voor optie 2, omdat we die medicatie niet zien zitten. Ze leven er minder lang door, en dat willen we niet natuurlijk.

Nu is mijn vraag of er mensen zijn die dat al laten doen hebben bij hun kat en hoe dat herstel gegaan is. Volgens de DA zou hij binnen een paar dagen terug gewoon kunnen eten en zou zijn levenskwaliteit sterk stijgen.

Vanavond gaat hij binnen en morgenvroeg is het D-day.
Ik ben nu al zo zenuwachtig, hopelijk verloopt alles goed...

wea
wea
  • 6.105 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 16 april 2012 - 11:05

mijn wilde kat, die bij mijn ouders woont, is ook al haar tanden kwijt. die kwamen door ontstekingen ook los te zitten.
Je merkt dat echt niet. Die kat eet nog altijd brokjes. Dat klinkt echt van oei, lieve hemel, maar het hindert een kat niet echt.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Randa
Randa
  • 6.205 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 16 april 2012 - 11:20

Ik heb hier ook een kat gehad waar alle tandjes eruit moesten.
Na ongeveer een maandje at ze terug normaal brokken enz.
de eerste maand heeft ze zich laten voederen door mij, elke dag 2 keer.
ze genoot ervan.  Zij heeft zich laten betrappen later dat ze aan de brokken zat terwijl ik nog altijd geloofde dat ze niets anders dan het AD kon eten, gevoerd lepeltje per lepeltje :lachen:
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

meitepeit
meitepeit
  • 1.704 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 16 april 2012 - 11:40

misschien heb je hier wat aan? wie weet.
heb ik op een site zien staan
--------------------------------------
Ja, ik heb daar ervaring mee! Onze poes had precies hetzelfde, steeds ontstekingen ontzettend veel kiespijn, nare medicijnen en niet willen eten. Dus uiteindelijk is haar gebitje getrokken. Eerst at ze alleen zacht eten, maar na een paar weken at ze weer gewoon harde brokken. Het liefst snoept ze mee van de kittenbrokjes, die zijn nl. kleiner. Maar nu eet ze gewoon. 's Morgens krijgt ze een Rodi-lamshart hamburger en 's avonds blikvlees. overdag staan er harde brokje en die eet ze ook wel. ik weet wel dat poes ontzettend is opgeknapt van het gebit laten trekken. Voor die tijd had ze veel pijn, at ze slecht, was mager en niet echt oke. Nu is ze weer zo ontzettend opgeknapt, speelt weer, is vrolijk en ze is weer wat dikker. Onze poes wordt deze maand 13 jaar en voor haar was het echt een uitkomst. ik denk dat ze anders niet meer geleefd had. Dus als het de enige oplossing is voor jouw kat zou ik het gewoon doen. Voor poes is kiespijn ook niet leuk. en prednison is ookniet het allerbeste. o ja, bij ons kwam er nog bij dat poes en hartpatiƫnt en nierpatiƫnt is. De medicijnen waren erg slecht voor haar nieren en ook die steeds terugkerende ontstekingen waren erg slecht. Het enige risico was dat ze tijdens de operatie kon komen te overlijden. Maar nu is poes vrolijk en heeft nergens meer last van. Dus gewoon doen, poes maakt er geen probleem van. Voor poes is het alleen maar beter.

Guest_poezenmoeder_*
Guest_poezenmoeder_*

#5 Geplaatst 16 april 2012 - 13:00

Je hebt een PM van mij

Guest_kelly dierenzorg_*
Guest_kelly dierenzorg_*

#6 Geplaatst 16 april 2012 - 13:54

Bedankt voor de reacties.
Ja, tandjes trekken zal idd het beste zijn, maar 't is toch wat schrikken he... Ik hoop in ieder geval dat hij terug de oude wordt, want nu is het maar een zielig hoopje. Veel vermagerd (hij had gelukkig heel wat reserve ;-)) maar toch, je ziet echt dat hij pijn heeft. Hopelijk is hij snel aan dat beterhand...

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 16 april 2012 - 14:13

Mijn Paquita heeft ook last van chronische tandvleesontstekingen als gevolg van Calicivirus.
Tandjes werden verwijderd en dat op zich is heel goed verlopen, weinig of geen last gehad van de extractie.
Ze eet goed brokjes als ze (even) ontstekingloos is.
Helaas moet ze levenslang cortisonen krijgen omwille van de terugkerende ontstekingen.
Maar ik heb van verschillende mensen vernomen dat ze erg goede resultaten hebben geboekt met deze ingreep.
Succes en veel beterschap voor je schatje.
Geplaatste afbeelding

meitepeit
meitepeit
  • 1.704 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 17 april 2012 - 11:46

Vanavond gaat hij binnen en morgenvroeg is het D-day.
Ik ben nu al zo zenuwachtig, hopelijk verloopt alles goed...

Is hij geholpen aan zijn tandjes?

Guest_alinelaila_*
Guest_alinelaila_*

#9 Geplaatst 17 april 2012 - 16:31

Ik heb 2 katten zonder tanden en ze eten allebei nog gewoon brokjes en natvoer.

Bij Jiska is eind vorig jaar alles getrokken. Binnen een uur na thuiskomst zat ze al kittenbrokjes (van de opvangkittens) te eten.
Bij Cedric (daar is in 2010 alles getrokken) duurde het iets langer; die at snachts weer brokjes. Wel al diezelfde middag nog natvoer.
Het is bij alletwee hartstikke goed verlopen. Geen complicaties, goede genezing en ze waren vlot hersteld. Ik zou het zo weer doen mocht het nodig zijn.

Hoe is het vandaag gegaan met je kat?

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 17 april 2012 - 16:40

Hier ook geen probleem bij het eten van brokken of andere dingen...

Babette heeft wel maar de helft kwijt. De andere helft bekijken we jaarlijks.
Ook Fritz heeft nog maar weinig over - niet ziek, wel een lang zwervers bestaan. En die eet op't gemakske zelfs nog een vers gevangen muis (rat) op.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#11 Geplaatst 17 april 2012 - 20:34

Voor Shamira maakte ik de brokjes in aanvang klein met de vijzel en het rauw door de vleesmolen, later kon ze weer gewoon brokjes eten, vlees en bot ben ik blijven malen.

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 18 april 2012 - 00:32

Serieus kunnen ze echt hele brokjes eten? Wauw :) Slikken ze dit dan gewoon in?
Ik dacht direct al oei dat wordt heel hun leven natvoer... :LOL: Geen ervaring mee hier.

Ik zou het laten trekken ook kiezen boven een heel leven medicatie en de bijwerkingen daarvan hoor, bah ! ^^

Veel beterschap voor je poezeltje !!
Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#13 Geplaatst 18 april 2012 - 00:36

Serenity zei:

Serieus kunnen ze echt hele brokjes eten? Wauw :) Slikken ze dit dan gewoon in?
Ik dacht direct al oei dat wordt heel hun leven natvoer... :LOL: Geen ervaring mee hier.

Ik zou het laten trekken ook kiezen boven een heel leven medicatie en de bijwerkingen daarvan hoor, bah ! ^^

Veel beterschap voor je poezeltje !!

Shamira slikte de brokjes heel in daarom maakte ik ze tot poeder tot ze weer kon breken met het mondje.

Bewerkt door Sihirci, 18 april 2012 - 00:37.

Guest_kelly dierenzorg_*
Guest_kelly dierenzorg_*

#14 Geplaatst 18 april 2012 - 12:51

De tandjes zijn eruit en hij heeft er op zich goed op gereageerd maar er is wel een groot probleem: de dokter heeft bloed getrokken en hij heeft nierfalen, acuut of chronisch weet ze nog niet, daarvoor binnen 2 maand terug bloed trekken.

Ik heb al vanalles gelezen op internet en ben nu echt wel bang.
Ik ga hierover een nieuw topic starten en meningen vragen.
Bedankt voor jullie reacties