Spring naar inhoud

- - - - -

Waterschildpadden?

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Ayesha
Ayesha
  • 997 berichten

#1 Geplaatst 16 april 2012 - 12:27

Ik voel me zo ongelooflijk slecht en ook schuldig na wat ik dit weekend heb gezien.

Een jaar en half geleden hebben wij een waterschildpad in huis gehaald, ze is al serieus wat gegroeid en heeft bij ons een hele grote bak, filter, verwarming, warmtelamp en eiland.  Op zich dus een goed schildpaddenleven hoop ik.   Ik en mijn vriend zijn beiden heel grote dierenvrienden, maar hij was allergisch aan katten en was eerst niet accoord met een kat in huis (nu gelukkig wel).  

Het is allemaal te snel gegaan.  We hebben de schildpad gekocht in de dierenwinkel, ze zat samen in een bakje met een 30-tal andere mini-schildpadden, een kleine bak, dat wel, maar...

Als ik in dierenwinkels kom zie ik telkens alleen de superkleine beestjes, ik vrees het ergste voor degene die niet verkocht raken en opgroeien (dat gebeurt heel snel).  Ik voel me zo schuldig...  Weet iemand (mss. iemand die in zulke winkel heeft gewerkt?) wat er met hen gebeurt?  Ik wil het wss. helemaal niet horen, maarja... het spookt al zolang door mijn hoofd.  Allemaal bij het afval?!  Heb onlangs een gruwelijke foto gezien van een aantal vuilniszakken vol met kuikens.  Waar gaat dat toch naartoe?

Dit weekend waren we dus gaan fietsen, en we reden voorbij een 'winkel' met alle toeberhoren voor aquarium en vijver.  Mijn vriend wou er even binnen, en ik had al vermoeide benen dus was blij met een pauze.

Wat ik daar zag was echt walgelijk, in de dierenwinkel vond ik het al niet kunnen dat ze met zovelen in 1 bakje zaten maar dat tarde echt gewoon alle verbeelding.
Een kleine bak met een klein drijvend stukje isimo waar ontelbaar veel diertjes op elkaar lagen.  Er lagen wel 10 lagen op elkaar.  In het water ook alemaal door elkaar zwemmend. Ik werd gewoon misselijk, viel bijna flauw. Ik moest daar gewoon weg.  Op mijn weg uit die 'gang' stonden er dan nog 4 meer bakken, zelfde verhaal.  Mijn vriend is dan nog verder gewandeld en aan de overkant stonden er dan nog zei hij.  Wss was dit een groothandel, alles was heel industrieel opgezet.

hilleke
hilleke
  • 19.509 berichten

#2 Geplaatst 16 april 2012 - 12:47

Dat is het probleem met die schildpadjes, ouders kopen het meestal voor hun kinderen want ze zijn heel goedkoop, maar ze groeien heel snel. Jammer genoeg worden er velen in vijvers gedumpt.
In Edegem in t fort zitten er zo super veel.

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 16 april 2012 - 13:29

hilleke zei:

Dat is het probleem met die schildpadjes, ouders kopen het meestal voor hun kinderen want ze zijn heel goedkoop, maar ze groeien heel snel. Jammer genoeg worden er velen in vijvers gedumpt.
In Edegem in t fort zitten er zo super veel.

Ik denk in elke vijver van een fort dat die massaal gelootst worden. :onzeker:

In winkels gaan dieren erg goed. Mijn nicht werkt in een dieren winkel en elke 14 dagen is ze opzoek naar nieuwe konijnen, cavia's, ratjes ed.
Soms verkoopt ze op een week tijd 10 konijnen.
Dus je hoeft geen bang te hebben van schildpadjes die bij het huisvuil geraken.

Ayesha
Ayesha
  • 997 berichten

#4 Geplaatst 16 april 2012 - 13:31

dorien_951 zei:

Ik denk in elke vijver van een fort dat die massaal gelootst worden. :onzeker:

In winkels gaan dieren erg goed. Mijn nicht werkt in een dieren winkel en elke 14 dagen is ze opzoek naar nieuwe konijnen, cavia's, ratjes ed.
Soms verkoopt ze op een week tijd 10 konijnen.
Dus je hoeft geen bang te hebben van schildpadjes die bij het huisvuil geraken.

Tis te hopen dat uw nicht dan ook eens een een kijkje neemt in de opvang.  Daar zitten ook heel vaak jonge dieren.

Guest_fiekesof1979_*
Guest_fiekesof1979_*

#5 Geplaatst 16 april 2012 - 13:45

Ja en waterschildbadden worden nog steeds verkocht met zo'n oranje bakje met palmboom :misselijk:
Ze hebben een aquarium nodig,met droog eiland én veel water en een goede filtering.
Ook heel belangrijk : ze moeten een warmtelamp hebben,het zijn tropische dieren.
Ach,als kind wist ik ook van niet beter en had er ook zo 2 :cry:

Gelukkig wordt een mens slimmer met de jaren ;)

Bewerkt door fiekesof1979, 16 april 2012 - 13:45.

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 16 april 2012 - 14:23

Ja inderdaad, veel mensen gaan er dan ook niet van uit dat het schildpadje best groot wordt ! Gevolg, ze dumpen het maar want het is te groot geworden of het 'bijt'.

Ja, ik heb er ook al verhalen van gehoord. Verschrikkelijk.

Beetje zoals bij sommige salamanders. Deze moeten ook in water en op het droge kunnen, maar vele mensen houden dit gewoon in water. Ik had er vroeger ook 2 als kind(vuurbuiksalamanders van de markt, zelfs verboden te verkopen deze soort geloof ik) :( superschattig dat wel(liet hem af en toe eruit, op mijn handje kruipen), maar als ik dat had geweten...Maar jah, wat weet je dan als kind over zulke dingen? Je krijgt het en bent blij.

Bewerkt door Serenity, 16 april 2012 - 14:24.

Geplaatste afbeelding

Droppie
Droppie
  • 574 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 16 april 2012 - 20:09

ik heb mijn schildpadje (Wobbel) al 9 jaar intussen! needless to say: hij is inderdaad al 10 keer zo groot als in't begin hihi
heb 'em gekregen voor mijn 18e verjaardag van mijn vrienden, inderdaad: blauw bakje inclusief palmboompje...
heb al vrij snel een grotere bak met filter en warmtepomp gekocht! ... en sinds een paar maanden is haar villa nog groter geworden, want ze kon niet meer langs haar eilandje :) ook de filter is dus wat zwaarder... in ieder geval: ze lijkt me content! maar ik weet niet hoeveel groter ik nog kan gaan, want amaai... :)
en ik weet het: hoe groter de bak; hoe meer ze groeien! maar ik vond het zo zielig dat ze niet meer rond geraakt op een zwemmende manier :)

maar om op je vraag te antwoorden: ik heb geeenn idee wat ze met 'de overschot' doen :( ik vrees ook een beetje het ergste.... maar was er hier op het forum niet iemand die in een dierenwinkel had gewerkt? weet alleen niet meer wie... maar zij zal het wel weten, denk ik!

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 16 april 2012 - 20:46

Dagelijks sterven in zo een dierenwinkel ook diertjes hoor, visjes, ratjes, muisjes, konijnen. Ook klopt de leeftijd of de geslachten niet altijd. Ik ken ook iemand die in een dierenwinkel werkte ;) Uiteraard zullen ze de diertjes die niet tijdig weg zijn "oplossen", lijkt me logisch. Om die reden is het haast onmogelijk ook dat het allemaal jonge diertjes betreft aangezien ze niet allemaal direct weg geraken. Veel geven ze er niet om hoor. ;)
Geplaatste afbeelding