Spring naar inhoud

- - - - -

Architect - vraagjes

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 16 april 2012 - 22:11

Ik zit met een vraagje ivm het tekenen van een plan van een huis.

Wij gaan onze woning uitbreiden. Er komt een heel stuk aan ons huis de rest blijft bestaand. Dus we zijn daarvoor vorig jaar september naar een architect gegaan. (Een architect door de schoonouders aangeraden - ik had het toen al moeten weten :evil: ) Er moesten ook wat aanvragen gebeuren wij wonen vrij natuurlijk, er is een hoogspanning in de buurt, en een kanaal ligt ook in onze tuin.
Op die aanvragen hebben we een maandje moeten wachten maar alles was positief dus voorlopig geen hindernissen. Dan zijn we nog eens bij de architect geweest om te bespreken wat we precies wilde. We moesten toen ook foto's van elke kant van het huis meebrengen, het oude plan, en een soort van afmetingen opschrijven van het begin van het straat tot het einde van de tuin.

Ondertussen zijn we al MEI en ons plan is dus nog steeds niet getekend. :(

Een tijdje geleden laat een vriendin van me elders een plan tekenen voor haar nieuwbouw en enkel weken later heeft ze het in haar handen. Lees ik net op facebook dat de dochter van de buren ook na enkele weken haar plan vast heeft voor de naburige grond. :catscratchhead

Dan krijg ik stress hé... waarom moeten wij kei lang wachten op een stukje extra aan een bestaand huis???? :help:

Hoelang duurde het bij jullie eer het plan klaar was???

Ik heb totaal geen verstand van afmetingen ed... maar tekenen kan ik nog steeds. Zou ik het plan bij de architect durven gaan halen en zelf een plan tekenen? (heb dat ooit op school moeten doen)

hilleke
hilleke
  • 19.509 berichten

#2 Geplaatst 16 april 2012 - 22:24

toen wij verbouwden dacht ik dat we onze eerste 3 voorstellen kregen 3 weken nadien. Dan alles besproken en uiteindelijke plan was een paar weken nadien in orde.

hilleke
hilleke
  • 19.509 berichten

#3 Geplaatst 16 april 2012 - 22:25

Als je zelf gaat tekenen moet je zelf goed weten hoeveel je mag bijbouwen.
Onze buren hadden ook zonder architect gewerkt en waren verbaasd dat wij dus achteraan meer konden aanbouwen dan hun. Ze waren niet op de hoogte van alles.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 17 april 2012 - 11:23

Ik zou gewoon een telefoontje doen naar je architect, vragen waarom het zo lang duurt en dan laten horen dat als hij er geen tijd voor heeft je elders ook wel terecht kan. :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Mick-Britt
Mick-Britt
  • 266 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 17 april 2012 - 11:46

Dat hoeft echt niet zo lang te duren hoor. Mijn vriend en broer zijn ook technisch tekenaar en als ze meteen aan een klus beginnen duurt het een paar dagen voordat alles op papier staat.

Zou idd de architect opbellen wat de stand van zaken is en zeggen dat er haast bij is!! Ofwel je gaat naar een ander.

Succes!

meitepeit
meitepeit
  • 1.704 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 17 april 2012 - 11:51

normaal duurt dat niet lang, gewoon bellen hoe de zaken erbij staan.
dan weet je het direct, anders naar een andere architekt gaan,
zo makkelijk is dat,

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 17 april 2012 - 12:05

meitepeit zei:

normaal duurt dat niet lang, gewoon bellen hoe de zaken erbij staan.
dan weet je het direct, anders naar een andere architekt gaan,
zo makkelijk is dat,

Helemaal mee eens, en zeg hem maar dat er andere architekten genoeg zijn die sneller werken.

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 17 april 2012 - 12:31

:d in het kort:

Mijn schoonouders zijn zowat een jaar met een architect bezig geweest, die plannen tekende met serieuze fouten, bv "vergat" dat de schouw die op't gelijkvloers en't 1ste bestond, ook op het 2e zou moeten bestaan, geen concrete prijzen wou doorgeven, alleen een algemene,... En die uiteindelijk niets meer van zich liet horen, zelfs niet na herhaaldelijk vragen van de schoonouders om nog eens af te spreken.

Toen ze het contract met hem wilden verbreken, behoorde hij ineens terug tot de levenden om te zeggen dat ze dat niet mochten doen, want dat ze bij hem getekend hadden => contractbreuk.

Dusjah... Na zowat een jaar hebben ze toestemming gekregen om met een andere architect te herbeginnen. We staan dus terug bij af.
Geplaatste afbeelding

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 17 april 2012 - 16:44

Gwynyth zei:

Toen ze het contract met hem wilden verbreken, behoorde hij ineens terug tot de levenden om te zeggen dat ze dat niet mochten doen, want dat ze bij hem getekend hadden => contractbreuk.

Wij hebben nog ineens geen contract getekend, maja hij heeft dan ook nog helemaal niets gedaan.

Misschien reden te meer om elders te gaan. Kzal is tegen de echtgenoot zeggen dat hij het oude plan gaat ophalen, dat we wel ergens anders gaan.

Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#10 Geplaatst 17 april 2012 - 16:47

en moeten jullie een voorontwerp hebben of definitief ontwerp voor de bouwaanvraag?

hilleke
hilleke
  • 19.509 berichten

#11 Geplaatst 17 april 2012 - 17:02

Als jullie een contract hebben getekend, staat daar dan nergens een termijn in? Volgens mij is hij diegene die contractbreuk pleegt om zolang te wachten.
En eigenlijk raar, want kan me niet herinneren dat wij ooit een contract hebben getekend met onze architect.

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 17 april 2012 - 17:05

Ha een vraagje naar mijn aardje :) ben namelijk als 6 jaar onderdeel van een architectenbureau.
Allereerst voor diegene die hier melden dat zonderarchitect ook gaat opgelet want dit kan toch voor serieuze miserie zorgen. Het kan indien er enkel een meldingsplicht is en dit kan enkel als je de 40M² niet overschrijdt (vorige verbouwing tellen ook voor deze m²)
The tricky part is dat bij een meldingsplicht ook de gemeente zich kan vergissen en als je dan toch aan het verbouwen bent bega je een fameuse overtreding.

Je bent ook verplicht met een architect te werken van zodra je aan structuur raakt, dus muren uitbreken en vervangen door kolommen en steunpilaren heeft een volldige bouwvergunning nodig. ( = architect) Gevels aanpassen mag ook niet zonder vergunning.

Nu zijn er zeker enkele die zullen denken dat ik dit zo streng laat overkomen omdat het nu eenmaal mijn broodwinning is maar geloof mij als ik zeg dat er ook hier meer dan genoeg verzopen katten toekomen waar wij een boete voor bouwovertreding moeten proberen recht te trekken.

En om u termijnen te geven  ik heb eind februari een nieuw dossier opgestart, de klant heeft begin maart het ontwerp gekregen met een raming. En op 6/4 heb ik het dossier voor de bouwaanvraag ingediend. De snelheid van het dossier hangt natuurlijk ook af van hoe snel het ontwerp in de smaak valt, hier was dit dus heel snel want het opmaken van een bouwdossier neemt toch enige tijd in beslag.

Indien je nog vragen heb stuur gerust een pb ;)

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 17 april 2012 - 17:13

ah Selmo,
in hoeverre moet dan de architect de stabiliteitsstudie reeds maken voor de bouwaanvraag?

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 17 april 2012 - 17:39

De veiligste methode en dus ook die die wij toepassen is onze eigen sumiere voorstudie opmaken zodanig dat we niets ontwerpen dat niet uitvoerbaar is maar wij wijzen in de aanbestedingsfase steeds een onafhankelijk ingenieursbureau toe. (dan pas begint de echte studie die wij waar nodig laten aanpassen of bijsturen)
Ale de bouwheer doet dit aan de hand van de offertes die wij voorleggen.

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 17 april 2012 - 18:41

Amaai, moest mijn vriend ook zo lang doen over een plan zou hij niet veel klanten hebben.  Hij werkt overdag op een bureau en dan als hij 's avonds thuis komt werkt hij soms nog door tot 22 uur voor zijn eigen we klanten.  Hij heeft ze toch nooit zo lang laten wachten op een plan.

Geplaatste afbeelding