Spring naar inhoud

- - - - -

nierfalen, nieuwe kennis

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
Guest_Kempenkat_*
Guest_Kempenkat_*

#1 Geplaatst 18 april 2012 - 19:20

Ik was er nog niet aan toe gekomen om een vertaalde samenvatting te maken van het volgende, maar er lopen nu een paar topics over katten met nierfalen, dus nu maak ik maar even tijd

Het tijdschrift LiveScience had in zijn uitgave van 19 maart 2012 een referaat over nierfalen bij katten. Newly Discovered Virus Linked to Deadly Kidney Disease in Cats | Tubulointerstitial Nephritis | LiveScience Zij haalden een wetenschappelijke publicatie aan uit de USA, Feline morbillivirus, a previously ... [Proc Natl Acad Sci U S A. 2012] - PubMed - NCBI waarin een groep wetenschappers uit Hong Kong en China melding maakten van de ontdekking van een virus bij katten met nierfalen.
Zij vonden bij meer dan 1 op 4 zwerfkatten antistoffen tegen dit virus. Bij autopsie op 27 gestorven zwerfkatten bleken 7 van 12 katten met dit virus nierfalen te hebben, terwijl van 15 katten zonder dit virus er maar 2 schade aan de nieren lieten zien.

Het belangrijke aan dit bericht vind ik: dat virus is nauw verwant met het virus dat bij honden hondenziekte (Carré; distemper) veroorzaakt!

Let op!! Als dierenarts zou ik het durven om mijn katten tegen hondenziekte te vaccineren! Net zo goed als ik indertijd, toen ik nog praktijk deed, veel parvo-hondjes met Feliserin (= serum tegen kattenziekte) behandeld en gered heb.

Nu zou ik als eigenaar van een nierzieke kat mijn dierenarts vragen om te testen op hondenziekte-antistoffen en bij een positieve uitslag een hondenziektebehandeling (naast een nier-ondersteunende therapie uiteraard!) aandurven.
Jij als eigenaar moet alleen maar durven en hij/zij als dierenarts ook! Een dierenarts is gerechtigd om geneesmiddelen toe te passen ook bij andere diersoorten dan waarvoor dat middel officieel is toegelaten. (off-label use / cascaderegeling)

Dit is natuurlijk niet de enig mogelijke oorzaak van nierfalen bij katten, en er moet nog meer onderzoek gedaan worden, maar de cijfers uit Hong Kong zijn wel frappant.

Dus heb je een kat met nierproblemen, laat je dierenarts dit lezen en geef hem/haar de link naar die artikelen in LiveScience en USgovmed.

wea
wea
  • 6.105 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 18 april 2012 - 23:04

interessant!!!  

maar een DA is wel zelf aansprakelijk voor alle schade die komt door off-label use (huisartsen trouwens ook)
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Guest_Kempenkat_*
Guest_Kempenkat_*

#3 Geplaatst 18 april 2012 - 23:51

Inderdaad. Ik stel alleen, dat ik het bij mijn eigen katten zou durven. En dat het verder ieders eigen keuze is.

Randa
Randa
  • 6.205 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 19 april 2012 - 09:15

heel interresant.
thanks deze aandoening, virus kendi ik nog niet
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 19 april 2012 - 11:44

Ga ik eens grondig doorlezen, bedankt!