Spring naar inhoud

- - - - -

Kat geeft bijna iedere dag over. Slaapzacht Zena :-(

• Log in om te reageren
176 reacties op dit onderwerp
Zena2007
Zena2007
  • 245 berichten

#1 Geplaatst 20 april 2012 - 07:42

Sinds 8 maanden heeft onze britse korthaar Zena (5) last van haar maag. Bijna iedere dag geeft ze over. Geen haarballen maar echt haar eten.  Ze verliest heel veel haar en volgens de dierenarts is dit de oorzaak en krijgt ze hierdoor een maagontsteking.  Spuiten gehad en het ging 3 maanden beter toen begon de miserie opnieuw, weer naar de dierenarts voor een spuit en nu heeft ze aangepaste voeding gekregen speciaal voor de spijsvertering.  Als dit niet zou helpen zou ik iedere 2-3 maanden terug naar de dierenarts moeten voor een spuit :( .  En helaas we zijn nog geen 2 maanden verder en ze doet weer niks anders dan overgeven.  Eten doet ze voorlopig nog goed, haar snoepjes weet ze liggen, totdat het te erg word dan krijgt ze ook last van haar keel en krijgt ze de brokjes niet meer afgeslikt. Echt zielig en ik weet me geen raad meer.  Kan toch ook niet goed zijn als ze iedere 2 maanden een spuit moet krijgen? Ik probeer haar ook iedere dag te kammen zodat ze deze haren al niet kan inslikken. Herkent er iemand mijn probleem en kan je mij helpen, ik zou heel heel blij zijn en Zena ook. Alvast bedankt!

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 20 april 2012 - 07:59

Wat geef je haar precies te eten?
Geplaatste afbeelding

Zena2007
Zena2007
  • 245 berichten

#3 Geplaatst 20 april 2012 - 08:07

eerst kreeg ze royal canin british shorthair en nu royal canin gastro intestinal van bij de dierenarts. hij had ook nog zakjes vlees meegegeven maar die eet ze niet. dus nu eet ze alleen haar brokjes en 2x/dag een snoepje.  ik geef haar nu ook maar alleen 's morgens en 's avonds eten. ervoor stond het bakje de hele dag dat was ook niet goed zei hij

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 20 april 2012 - 08:25

Oplossing ... volledig scheren, alles af, geen last van haar en dan heb je nog een sphynx katje erbij :x .... neen is een grapje hoor, het is niet leuk dat ze zo'n problemen heeft, hopelijk zal je spoedig de juiste oplossing vinden, succes ! ;)

Zena2007
Zena2007
  • 245 berichten

#5 Geplaatst 20 april 2012 - 08:29

aan dat scheren had ik ook al gedacht :) in de 4,5jaar geen enkel probleem gehad en nu...ik hoop ook dat we vlug een oplossing vinden.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 20 april 2012 - 08:47

Goh, Tijger heeft dit ook. Nu is het veel beter, maar er is een periode geweest dat hij ook telkens hij gegeten had, alles uitbraakte.
Gelukkig bij hem geen irritaties gevonden. Ligt het aan zijn voeding? Geen idee, want de voeding waarbij hij het eerst niet had, had hij het een tijdje ook.
Na een AB-kuur (voor nog iets anders) en middel tegen braken en nog iets waar ik de naam even kwijt van ben, is het voor een tijdje beter geweest.
Deze week heeft hij reeds 2x overgeven. 1x na zo'n snoepstick (na het eten), dus dat krijgt hij al niet meer (ondanks hij er verzot van is).

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 20 april 2012 - 08:50

Zena2007 zei:

Sinds 8 maanden heeft onze britse korthaar Zena (5) last van haar maag. Bijna iedere dag geeft ze over. Geen haarballen maar echt haar eten. Ze verliest heel veel haar en volgens de dierenarts is dit de oorzaak en krijgt ze hierdoor een maagontsteking. Spuiten gehad en het ging 3 maanden beter toen begon de miserie opnieuw, weer naar de dierenarts voor een spuit en nu heeft ze aangepaste voeding gekregen speciaal voor de spijsvertering. Als dit niet zou helpen zou ik iedere 2-3 maanden terug naar de dierenarts moeten voor een spuit :( . En helaas we zijn nog geen 2 maanden verder en ze doet weer niks anders dan overgeven. Eten doet ze voorlopig nog goed, haar snoepjes weet ze liggen, totdat het te erg word dan krijgt ze ook last van haar keel en krijgt ze de brokjes niet meer afgeslikt. Echt zielig en ik weet me geen raad meer. Kan toch ook niet goed zijn als ze iedere 2 maanden een spuit moet krijgen? Ik probeer haar ook iedere dag te kammen zodat ze deze haren al niet kan inslikken. Herkent er iemand mijn probleem en kan je mij helpen, ik zou heel heel blij zijn en Zena ook. Alvast bedankt!

Misschien niet de oplossing die je wil, maar Tijger heeft geen last van braken na het eten van verse voeding.
Ook hij geeft echt onverteerd eten over. Meestal niet veel later dan het eten zelf. Ook vaak na het eten van natte voeding (tijdens zijn erge periode ook van brokjes).
Voor de haren: gewoon vaak kammen en af en toe iets tegen haarballen?
Zo'n pasta of zo'n snoepjes. RC heeft ook voeding dat dit zou verhelpen.
Maar dat heb ik zelf nooit gegeven (geef wel RC).

Zena2007
Zena2007
  • 245 berichten

#8 Geplaatst 20 april 2012 - 09:32

bij haar was echt de maag ontstoken, en keel ge├»rriteerd.  wat bedoel je precies met verse voeding? Ze is een moeilijke eter, van de natte voeding eet ze alleen de gourmet mousse als ik zakjes met stukjes vlees in geef dan eet ze alleen het sap op, de rest laat ze liggen. tis een moeilijke klant :)
die spuiten dat was ook antibiotica en daarna ging het beter totdat deze uitgewerkt waren.  verder geef ik haar nog een pasta tegen de haarballen.
Ik ga zo een zakje RC anti hair ball proberen, dan meng ik de 2.
Op de snoepsticks is ze hier ook verzot en helaas daarna geeft ze soms ook over

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#9 Geplaatst 20 april 2012 - 13:52

Het kan ook andersom zijn,dat ze zoveel haar verliest omdat ze niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt zo.Moest het mijn kat zijn ik zou haar eens een tijdje op hill's z/d zetten,dit is de gemakkelijkst verteerbare voeding en zien hoe ze het daar op doet.En niks anders bijgeven,ook geen snoepjes.

Zena2007
Zena2007
  • 245 berichten

#10 Geplaatst 20 april 2012 - 14:00

Dank je wel alllemaal voor de reacties :)
Ik ga deze avond eens naar een andere dierenarts voor een 2de opinie en mss toch nog eens andere voeding proberen.  Mijn dierenarts vertelde mij ook dat ik ze maar alleen 's morgens en 's avonds eten mag geven. En hier op het forum lees ik dat de meeste het eten de hele dag laten staan....

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#11 Geplaatst 20 april 2012 - 14:46

twee keer per dag voeren kan prima hoor ;)
Maar het is best vervelend als je kat elke dag na het eten overgeeft.

Een tweede opinie vragen is wel een goed idee. Ik geloof namelijk niet dat het alleen maar om haren gaat als hij het al zo'n tijd doet. En elke 2 a 3 maanden een spuit laten zetten is natuurlijk geen oplossing. dat is alleen het symptoom bestrijden.

Rauw voer is wel een goed idee (ben ik weer ;) ), vaak is dat wel iets waardoor braken en diarree en dergelijke worden uitgebannen.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Zena2007
Zena2007
  • 245 berichten

#12 Geplaatst 20 april 2012 - 15:09

voorheen stond haar eten de hele dag omdat mijn vriend en ik in 2 posten werkten.  nu gaat ze wel 10x/dag naar de keuken kijken voor eten :( .
het is ook niet dat ze direct na het eten overgeeft, soms is het pas 6u-8u erna.
die tip van rauw voer heb ik hierboven ook al gekregen en is mss toch de moeite om te proberen.  Ivm de haren bovenop haar rug heeft ze echt heel stijve,stugge, lange haren en die haren zouden het probleem zijn volgens de dierenarts.  ze heeft er 4,5j geen last van gehad dus volgens mij ligt het daar ook niet aan
Straks eens horen wat de dierenarts zegt want zo een spuit iedere 2 mnd zie ik ook niet zitten tenzij er natuurlijk geen andere oplossing is

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#13 Geplaatst 20 april 2012 - 15:11

Bij een kat die overgeeft lijkt het me veel beter dat ze regelmatig kleine hoeveelheden eet dan dat ze twee keer veel moet eten,is me ook niet logisch van je dierenarts.Als je het zelf aan je maag hebt eet je toch ook geen grote maaltijden.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#14 Geplaatst 20 april 2012 - 15:11

6-8 uur na het eten?
Dan ligt het niet aan het eten. Dat is dan namelijjk allang verteert.

Ik ben benieuwd wat de tweede da zegt.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#15 Geplaatst 20 april 2012 - 15:13

Die spuit zijn waarschijnlijk cortisonen,waarschijnlijk heeft ze een vorm van IBD.