Spring naar inhoud

- - - - -

Kat geeft bijna iedere dag over. Slaapzacht Zena :-(

• Log in om te reageren
176 reacties op dit onderwerp
lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#46 Geplaatst 03 mei 2012 - 13:57

catherine zei:

Zou ze ook geen problemen hebben met haar pancreas? Mijn Floris geeft ook heel regelmatig over en heb de raad gekregen van iemand hier op het forum om pancrex te geven. Ik ga dat ook doen, want een sibeer van 4 kg is te weinig.
Als haar gezondheid niet optimaal is dan is het normaal ook dat ze veel haar verliest. Probeer ze regelmatig te kammen zodat je al het los haar wegneemt. En mss is het best droogvoer te geven die ervoor zorgt dat het de haren elimineert via de stoelgang.
Maar ga eerst naar de nieuwe da en zie wat die zegt.

Je kan dat laten testen of de pancreas goed werkt of niet ;)
Wij hebben onzen diddl zijn pacreas 3x laten testen, zijn wel testen die in t buitenland moeten gedaan worden.
Onzen diddl zijn pancreaswaarden waren op een gegeven moment gewoon nihil waardoor er vermoeden was van exocriene pancreas insufficientie.
En dan moet je inderdaad pancrex geven.
Vroeger bestond er een specifiek medicijn voor katten maar dat is van de markt gehaald wegens niet commercieel genoeg.
Ze hebben die pancrex laatst zelfs ook van de markt gehaald maar dat is er ondertussen gelukkig weer.
In ieder geval, bij onzen diddl bleek zijn pancreas zich na verloop van tijd terug gedeeltelijk te herstellen en bleek dus dat hij chronische darmontstekingen had van dikke en dunne darm.
En al naargelang hij ontstekingen heeft of niet werkt zijn pancreas dus slechter of beter...
De pancrex haalde jammer genoeg niks uit (momenteel moeten we dat wel aan onzen thor geven nu, die heeft nu ook schijnbaar problemen met de pancreas)
Heeft je kat dan ook geen stoelgangproblemen?
Dat hij plat en heel bleek afgaat? (dat is dus bij onzen thor het geval)
Dat is ook typisch voor slecht werkende pancreas.
En geef die pancrex nooit zo rechtstreeks in hun mondje, ik heb het zelf eens een keer geproefd omdat onzen diddl zo raar reageerde (hij wou nooit zijn natvoeder opeten waarin ik die pancrex mengde en de dierenarts had gezegd dat ik het poeder dan rechtstreeks in zijne mond moest doen en dat manneke heeft uren heel raar gedaan toen) en amai mijn voeten, ik heb daar 5 uur aan een stuk kotsmisselijk van gelopen :misselijk:
Verschrikkelijk gewoon.
Altijd mengen in iets van voeder.
Geplaatste afbeelding

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#47 Geplaatst 03 mei 2012 - 19:47

lathyrus zei:

En geef die pancrex nooit zo rechtstreeks in hun mondje, ik heb het zelf eens een keer geproefd omdat onzen diddl zo raar reageerde (hij wou nooit zijn natvoeder opeten waarin ik die pancrex mengde en de dierenarts had gezegd dat ik het poeder dan rechtstreeks in zijne mond moest doen en dat manneke heeft uren heel raar gedaan toen) en amai mijn voeten, ik heb daar 5 uur aan een stuk kotsmisselijk van gelopen :misselijk:
Verschrikkelijk gewoon.

Onzen Ylja die denkt dat die pancrex snoepjes zijn en eet ze zo op en ik moet de andere uit de buurt houden of die eten de pil op dus zo slecht zal het echt niet zijn.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#48 Geplaatst 03 mei 2012 - 21:24

Pancrex in een pil?
Wij hebben poedervorm, geen pil
De mensenversie (is dat niet creon ofzoietske) dat was in een pil
En ik heb het poeder zelf opgegeten in de hoeveelheid dat diddl het moest nemen en ik kan je vertellen dat het afschuwelijk was, ik was daar echt 5 uur kotsmisselijk van en diddl voelde hem zelf ook niet zo bijster goed nadat hij dat poeder zo in zijn mondje had gekregen zonder dat het vermengd was met voeding.
In een pil zal t dan misschien niet slecht zijn maar poedervorm is afschuwelijk om zo binnen te werken
Zijn dat dan pillen die je dierenarts voor je besteld?
Het poeder komt in ieder geval van de dierenarts

Bewerkt door lathyrus, 03 mei 2012 - 21:26.

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#49 Geplaatst 03 mei 2012 - 21:41

ik vind dat dus raar dat dat in pilvorm zou bestaan en onze  dierenarts ons dat dan niet zou gegeven hebben aangezien pillen geven aan diddl geen probleem is en toen we hem dat poeder moesten geven en dat moesten mengen in natvoeder was dat een heel gedoe om dat bij hem binnen te krijgen, dan stond je daar een uur met je potje in je handen om hem toch maar te overhalen om daar paar keer van te likken...
En meestal trok hij er gewoon zijn neus voor op en vertikte hij het en moesten we het hem dan gedwongen voederen...
De dierenarts had dan gezegd om het poeder zo in zijn mond te doen zonder natvoeder erbij maar toen ik diddl zijn reactie zag was dat helemaal niet normaal en toen heb ik het zelf maar geprobeerd...
Maar als dat in pilvorm bestaat snap ik niet waarom de dierenarts niet gewoon de pillen heeft voorgeschreven...
Hij doet dat met andere medicatie ook als t in een pil bestaat.
Vandaar dus mijn vraag
En je mag altijd gerust een koffielepeltje poeder komen proeven als je me niet gelooft dat dat poeder zo afschuwelijk smaakt ;) , dat steekt en brandt eerst hard in je mond en keel en als t dan dieper zakt dan begin je je heel mottig te voelen :misselijk:
Als ze dat in een pil kunnen draaien zal je dat effect niet hebben hé, dan zakt je pil naar je maag en daar verteert ze dan...
Geplaatste afbeelding

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#50 Geplaatst 03 mei 2012 - 23:19

Hij bijt ze ook gewoon kapot dus zullen de pillen niet slecht zijn en inderdaad veel gemakkelijker te geven dan poeder!Ik kan ze bestellen bij de dierenarts maar ook gewoon bij de apotheker.Je hebt ze in potjes van 100 en 500 pillen.Volgens dat ik kan zien is het poeder ook nog duurder!En nee ik geloof je op uw woord,ik moet niet proeven :LOL: .

Geplaatste afbeelding

Bewerkt door krulleke, 03 mei 2012 - 23:26.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#51 Geplaatst 03 mei 2012 - 23:36

alé jong, dat is proper.
Wacht als mijn dierenarts nog eens langskomt, k zal eens aan zijn oren trekken zunne.
Daarvoor hebben wij hier indertijd zo moeten zitten sukkelen met onzen diddl en nu moeten we onzen thor iedere avond natvoer zitten opspuiten met een spuit in zijne mond met dat poeder erin...
En dat manneke vind dat allesbehalve leuk ocharme.
Goed dat ik het nu weet van die pillen
Bedankt voor de info !
Geplaatste afbeelding

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#52 Geplaatst 03 mei 2012 - 23:40

Graag gedaan!

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#53 Geplaatst 03 mei 2012 - 23:44

lathyrus zei:

alé jong, dat is proper.
Wacht als mijn dierenarts nog eens langskomt, k zal eens aan zijn oren trekken zunne.
Daarvoor hebben wij hier indertijd zo moeten zitten sukkelen met onzen diddl en nu moeten we onzen thor iedere avond natvoer zitten opspuiten met een spuit in zijne mond met dat poeder erin...
En dat manneke vind dat allesbehalve leuk ocharme.
Goed dat ik het nu weet van die pillen
Bedankt voor de info !

Ik heb de mijn gewoon besteld bij de apotheker ook in pil vorm. Begin er morgen mee. Mijn da zei dat het geen kwaad kon het uit te testen, word hij er dikker van dan moet ik ze voort blijven geven levenslang. Verdikt hij niet dan mag ik stoppen en helpt het niet. Ben benieuwd.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#54 Geplaatst 03 mei 2012 - 23:47

Nee dat kan inderdaad geen kwaad als ze pancrex eten terwijl ze dat eigenlijk niet nodig hebben, ons andere katten mochten ook van dat natvoeder eten waar pancrex inzat en natuurlijk wilden de anderen het wel eten, alleen degene die het moest opeten vertikte het...
En nu dat onzen thor het moet krijgen en diddl niet meer komt onzen diddl dus schooien om toch te mogen likken van thor zijn papke...
Je zou er toch grijs haar van krijgen zunne ...
Dat poeder zal hier rap buiten zijn, hoera voor de pillenIk hoop dat het werkt voor jouw kat

Bewerkt door lathyrus, 03 mei 2012 - 23:47.

Geplaatste afbeelding

Zena2007
Zena2007
  • 245 berichten

#55 Geplaatst 04 mei 2012 - 08:27

lathyrus zei:

Je kan dat laten testen of de pancreas goed werkt of niet ;)
Wij hebben onzen diddl zijn pacreas 3x laten testen, zijn wel testen die in t buitenland moeten gedaan worden.
Onzen diddl zijn pancreaswaarden waren op een gegeven moment gewoon nihil waardoor er vermoeden was van exocriene pancreas insufficientie.
En dan moet je inderdaad pancrex geven.
Vroeger bestond er een specifiek medicijn voor katten maar dat is van de markt gehaald wegens niet commercieel genoeg.
Ze hebben die pancrex laatst zelfs ook van de markt gehaald maar dat is er ondertussen gelukkig weer.
In ieder geval, bij onzen diddl bleek zijn pancreas zich na verloop van tijd terug gedeeltelijk te herstellen en bleek dus dat hij chronische darmontstekingen had van dikke en dunne darm.
En al naargelang hij ontstekingen heeft of niet werkt zijn pancreas dus slechter of beter...
De pancrex haalde jammer genoeg niks uit (momenteel moeten we dat wel aan onzen thor geven nu, die heeft nu ook schijnbaar problemen met de pancreas)
Heeft je kat dan ook geen stoelgangproblemen?
Dat hij plat en heel bleek afgaat? (dat is dus bij onzen thor het geval)
Dat is ook typisch voor slecht werkende pancreas.
Verschrikkelijk gewoon.

Ik weet dat ze de werking van de schildklier getest hebben, de pancreas weet ik niet.  Haar stoelgang was normaal, ik moet nu meer maltpasta geven en merk dat het nu platter is.  Ze eet ook niet veel, blikje van 85gr eet ze niet leeg op een dag zelfs snoepjes wil ze niet meer en ze blijft op haar gewicht...
Ben naar een 2de dierenarts geweest en weet dus nog altijd niet precies wat er scheelt.  Moet me niet ongerust maken zei ze, volgens haar komt het door stress. Ik vind het toch niet normaal dat ze zoveel overgeeft en koorts heeft.... :(
Ze raadde me aan om een flesje "Feliway het geheim van gelukkige katten" te gebruiken.  Heeft hier iemand ervaring mee?  

Ik veronderstel dat er ook tabletjes tegen stress te verkrijgen zijn want die spray is vrij prijzig en het is niet dat ze maar in 1 kamer ligt dus loop ik overal te sprayen :)

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#56 Geplaatst 04 mei 2012 - 10:21

zena de reactie hierboven die je gequote hebt was eigenlijk naar catherine gericht ;) omdat ze iets vertelde over pancrex.
Als je beestje  geen stoelgangproblemen heeft , geen heel bleke en heel platte stoelgang en ze vermagert ook niet is er niet echt direct reden om aan die pancreas te denken volgens mij want dat zijn 2 heel typische verschijnselen voor pancreas mankementen (voor die exocriene pancreas insufficientie. Je kan ook nog hebben dat het endocriene deel mankeert maar dan beginnen ze heel veel te drinken en ook heel veel te eten en dan hebben ze problemen met hun suiker).
Heel eerlijk, ik geloof dat stressverhaal van je dierenarts niet al te erg...
Maar ik ben natuurlijk geen dierenarts hé en die feliway proberen kan nooit geen kwaad, ik heb dat hier al veel horen aanraden door mensen om stress weg te nemen bij katten, zelf heb ik dat nog nooit gebruikt.
Misschien moet je eens vragen aan je dierenarts wat die denkt van die docraniti pillen?
Dat moeten wij iedere dag geven aan onzen diddl, 2x een halfje per dag, ook tegen het overgeven, als we hem dat niet geven begint hij terug iedere dag over te geven omdat hij reflux heeft, t zuur uit zijn maag vloeit dus naar zijn slokdarm terug en daardoor raakt die slokdarm ontstoken en moet hij dan overgeven.
Bij onzen diddl kan het probleem zeker niet komen van haar door te slikken want hij heeft geen haar, hij is een naaktkat.
Ik hoop van ganser harte dat je een oplossing vindt want ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt.
Je ziet dat je beestje zoveel moet overgeven en je wil helpen en het beter maken maar als dat niet lukt voel je je zo machteloos...
En dat is zo een vreselijk zicht als ze staan over te geven ocharme
Veel sterkte toegewenst !
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#57 Geplaatst 04 mei 2012 - 10:31

krulleke, net gebeld naar onze dierenarts voor de pillen ;) en zijn uitleg kwam me toch bekend voor maar ik snap niet dat we indertijd dan toch niet voor de pillen gekozen hebben
Zijn uitleg was dus dat het pillen zijn op formaat  voor een duitse scheper en je ze eigenlijk in 10 stukken zou moeten doen om dan 1 stukje aan je kat te kunnen geven...
Dus veels te grote pillen voor een kat.
Maar langs de andere kant kan het geen kwaad als ze er te veel van binnen krijgen en kakken ze dat gewoon uit dus je kan evengoed 1/4de van een pil geven, dus het gaat mijn verstand te boven dat wij toch die keuze voor dat poeder hebben gemaakt indertijd blijkbaar :catnoknow
In ieder geval gaan we om de pillen, vanavond eerst om het voorschrift gaan, onzen thor gaat blij zijn dat manneke, geen papke meer opgedrongen worden...
Geplaatste afbeelding

Zena2007
Zena2007
  • 245 berichten

#58 Geplaatst 04 mei 2012 - 10:35

lathyrus zei:

zena de reactie hierboven die je gequote hebt was eigenlijk naar catherine gericht ;) omdat ze iets vertelde over pancrex.
Als je beestje  geen stoelgangproblemen heeft , geen heel bleke en heel platte stoelgang en ze vermagert ook niet is er niet echt direct reden om aan die pancreas te denken volgens mij want dat zijn 2 heel typische verschijnselen voor pancreas mankementen (voor die exocriene pancreas insufficientie. Je kan ook nog hebben dat het endocriene deel mankeert maar dan beginnen ze heel veel te drinken en ook heel veel te eten en dan hebben ze problemen met hun suiker).
Heel eerlijk, ik geloof dat stressverhaal van je dierenarts niet al te erg...
Maar ik ben natuurlijk geen dierenarts hé en die feliway proberen kan nooit geen kwaad, ik heb dat hier al veel horen aanraden door mensen om stress weg te nemen bij katten, zelf heb ik dat nog nooit gebruikt.
Misschien moet je eens vragen aan je dierenarts wat die denkt van die docraniti pillen?
Dat moeten wij iedere dag geven aan onzen diddl, 2x een halfje per dag, ook tegen het overgeven, als we hem dat niet geven begint hij terug iedere dag over te geven omdat hij reflux heeft, t zuur uit zijn maag vloeit dus naar zijn slokdarm terug en daardoor raakt die slokdarm ontstoken en moet hij dan overgeven.
Bij onzen diddl kan het probleem zeker niet komen van haar door te slikken want hij heeft geen haar, hij is een naaktkat.
Ik hoop van ganser harte dat je een oplossing vindt want ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt.
Je ziet dat je beestje zoveel moet overgeven en je wil helpen en het beter maken maar als dat niet lukt voel je je zo machteloos...
En dat is zo een vreselijk zicht als ze staan over te geven ocharme
Veel sterkte toegewenst !

Sorry Lathyrus, heb ik niet goed gekeken :)

Ik geloof er ook niet echt in dat het stress is... Ben de spray nu aan het proberen en dan zien wel.  Ik schrijf nu ook alles op, wat ze eet, wanneer ze braakt, hoe haar stoelgang is.  En als het niet betert terug naar de DA ofwel weer naar een andere. (mijn vriend verklaart me voor gek :) ) Maar er moet toch een oorzaak en oplossing zijn.

Is idd een vreselijk zicht als ze staat overtegeven, kan er niet tegen zo zielig.
Hoe vaak ontwormen jullie je kat? De DA vroeg hoe vaak ik dit deed omdat ze dat in het bloed zag. De vorige DA deed dit 1x/paar samen met de vaccinaties.

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#59 Geplaatst 04 mei 2012 - 11:04

lathyrus zei:

krulleke, net gebeld naar onze dierenarts voor de pillen ;) en zijn uitleg kwam me toch bekend voor maar ik snap niet dat we indertijd dan toch niet voor de pillen gekozen hebben
Zijn uitleg was dus dat het pillen zijn op formaat voor een duitse scheper en je ze eigenlijk in 10 stukken zou moeten doen om dan 1 stukje aan je kat te kunnen geven...
Dus veels te grote pillen voor een kat.
Maar langs de andere kant kan het geen kwaad als ze er te veel van binnen krijgen en kakken ze dat gewoon uit dus je kan evengoed 1/4de van een pil geven, dus het gaat mijn verstand te boven dat wij toch die keuze voor dat poeder hebben gemaakt indertijd blijkbaar :catnoknow
In ieder geval gaan we om de pillen, vanavond eerst om het voorschrift gaan, onzen thor gaat blij zijn dat manneke, geen papke meer opgedrongen worden...

Lathyrus,uw dierenarts die kan echt ferm overdrijven :LOL: ,zo groot zijn die pillen niet hoor en het zijn twee tot vier pillen per 100 gram voer en een kat eet toch wel een 60 gram per dag dus een overdosis geef je er zeker niet mee.Een vierde van een pil is dus ook veel te weinig!(dan zou uw kat maar 12 gram per dag eten)Je hebt er ook helemaal geen voorschrift voor nodig...Ik ben blij voor uwen Thor :) .

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#60 Geplaatst 04 mei 2012 - 11:13

Zena 2007 : Feliway tegen koorts en overgeven...het word steeds gekker.
Als ik van u was ik zou eens een zak Hill's Z/D halen (kan je ook bij de apotheek bestellen) en haar eens weken echt niks anders geven maar dan ook echt niks anders,ook niet één snoepje.Veel kans dat het dan opgelost is.