Spring naar inhoud

- - - - -

Met een nestje naar show?

• Log in om te reageren
137 reacties op dit onderwerp
Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#61 Geplaatst 26 april 2012 - 16:00

Ze sprak inderdaad in het algemeen en het is gewoon een feit dat jongere en oudere dieren vatbaarder zijn.
En als er mensen showen met hun kittens dan is dat hun eigen keuze!

Er is hier een vraag gesteld over showen met kittens dan kan je ook verwachten dat er zowel negatieve en positieve reacties krijgt, anders mag je hier gewoon niets meer zeggen en dan heeft het ook geen zin meer om een vraag te stellen!
Iedereen heeft zijn of haar eigen mening en dit is een vrij forum!

BestCoonsEver
BestCoonsEver
  • 1.334 berichten
  • 9 katten

#62 Geplaatst 26 april 2012 - 18:25

ok.

Bewerkt door BestCoonsEver, 26 april 2012 - 18:37.

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 5.945 berichten
  • 4 katten

#63 Geplaatst 26 april 2012 - 18:59

Evyke81 zei:

Ik denk niet dat WEA jou nu speciaal viseerde hoor. Ze praat algemeen volgens mij... ;)

inderdaad... veel mensen weten echt niet dat de meeste ziektes via formites doorgegeven worden en dat ook objecten en bv kleren besmettelijk kunnen zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat iemand specifiek dat hier niet weet, maar iedereen leest deze berichtjes en dat is eigenlijk kennis die algemeen mag worden.

In asielen is dat net hetzelfde probleem: veel ziektes worden doorgegeven door goedbedoelende handelingen. In shows is het ook moeilijk, de keurmeester mag dan de handen wassen.... maar de kleren? Voor een volwassen kat maakt dat minder uit, voor een onbeschermd kitten wel.

Op de felcan dag zijn er 2 vooraanstaande kattenproffen die erop gehamerd hebben van hoe gevaarlijk shows ook zijn voor volwassen katten. laat staan voor kittens...

Bewerkt door wea, 26 april 2012 - 19:00.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.867 berichten

#64 Geplaatst 26 april 2012 - 19:04

maar dan mag je eigenlijk nergens meer komen als je kittens hebt?
als ze echt zo vatbaar zijn moet ik elke vriend die ook maar een ander dier heeft hier buiten houden voor ze gevaccinneert worden en 4maand zijn.
dan mag ik niet meer bij familie op bezoek gaan want die hebben meerdere dieren waar ik dan eventueel wat van kan meebrengen.
Ik snap best dat er op een show nog meer katten zitten dan bij familie maar jullie zeggen het zelf, één zieke kat is genoeg...
Kan me dan misschien beter in een glazen kooitje zetten :LOL: :LOL:

Havvanur
Havvanur
  • 2.172 berichten
  • 4 katten

#65 Geplaatst 26 april 2012 - 19:24

wea zei:

inderdaad... veel mensen weten echt niet dat de meeste ziektes via formites doorgegeven worden en dat ook objecten en bv kleren besmettelijk kunnen zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat iemand specifiek dat hier niet weet, maar iedereen leest deze berichtjes en dat is eigenlijk kennis die algemeen mag worden.

In asielen is dat net hetzelfde probleem: veel ziektes worden doorgegeven door goedbedoelende handelingen. In shows is het ook moeilijk, de keurmeester mag dan de handen wassen.... maar de kleren? Voor een volwassen kat maakt dat minder uit, voor een onbeschermd kitten wel.

Op de felcan dag zijn er 2 vooraanstaande kattenproffen die erop gehamerd hebben van hoe gevaarlijk shows ook zijn voor volwassen katten. laat staan voor kittens...
Nou wil ik niet vervelend doen en ga ik helemaal off-topic, maar de laatste proff. was anti showen (volgens hem bijna een misdaad om überhaupt je kat mee te nemen naar show) en dat vind ik persoonlijk dan ook weer overdreven ;)
Maar er werden hele goede dingen besproken, die erg interessant en leerzaam waren!

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 9 katten

#66 Geplaatst 26 april 2012 - 19:39

Men moet inderdaad ook niet te erg gaan reageren, men kan moeilijk de hele boel ontsmetten telkens je een stapje buiten je deur hebt gezet, want feit is dat als je echt dingen paranoia gaat bekijken je overal wel iets kan meenemen. In een glazen bol leven is idd belachelijk. Net zoals de mensen met smetvrees. Levende wezens hebben nu eenmaal altijd risico's om iets te krijgen. Men moet gewoon een beetje gezond verstand gebruiken en leven naar eigen normen en waardes, en die zijn voor iedereen anders.

Ik heb er dan ook niets op tegen om kittens op show te zien, of mensen die dat doen :) Maar zelf doe ik het niet ^^

Bewerkt door Serenity, 26 april 2012 - 19:42.

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#67 Geplaatst 26 april 2012 - 21:52

nisha zei:

als ze echt zo vatbaar zijn moet ik elke vriend die ook maar een ander dier heeft hier buiten houden voor ze gevaccinneert worden en 4maand zijn.
dan mag ik niet meer bij familie op bezoek gaan want die hebben meerdere dieren waar ik dan eventueel wat van kan meebrengen.
Ik snap best dat er op een show nog meer katten zitten dan bij familie maar jullie zeggen het zelf, één zieke kat is genoeg...

Ja maar Nisha ik ga er vanuit dat ik mijn vrienden en familie kan vertrouwen, op show loopt er zoveel vreemd volk begrijp je. ;)
En inderdaad opsluiten in een glazen kooi is overdreven. :p

wea
wea
  • 5.945 berichten
  • 4 katten

#68 Geplaatst 27 april 2012 - 11:34

nisha zei:

Nee, maar er is nog een groot verschil. Thuis zitten kittens in een vertrouwde omgeving en hebben ze veel meer kans om ook virussen af te weren. Op shows zitten katten altijd min of meer onder stress. Dat ondermijnt het immuunsysteem waardoor ze vatbaarder worden. mss geen continue stress, maar ze zullen af e ntoe wel stress peieken hebben (bv een krijsend kind naast de kooi...)

Je moet niet paranoia worden, maar bij vrienden zijn er mss 10 katten die elk een paar virussen uitscheiden op een show zijn er honderden katten en dus ook veel meer virussen in totaal. Dat maakt ook een groot verschil.

Of een kat ziek wordt hangt af met hoeveel virussen ze in kontakt komen (de infectie druk), hoe goed hun immuunsysteem werkt onder normale omtandigheden, en hoeveel stress ze hebben. Op 2 van deze 3 dingen geeft een show een risico.

Iedereen maakt een afweging. sommige mensen schatten risiscos van ongelukken in om hun kat buiten te laten rondlopen, andere mensen schatten risiscos in om met een kat naar een show te gaan. Dat is voor iedereen een persoonlijke afweging en andere accenten in deze afwegingen zorgen voor een andere uitkomst. En dan is een disucssie natuurlijk niet ver af....

Bewerkt door wea, 27 april 2012 - 11:35.

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.867 berichten

#69 Geplaatst 27 april 2012 - 15:39

Tja maar als je eens hoort hoe iedereen schimmels doodzwijgt... gaan vrienden hierover dan eerlijk zijn? Het word veronderstelt van wel maar ja, wees nooit zeker.

Nu in elk geval, djalissa is nog pico bello in orde van afgelopen zondag meegeweest te zijn en ik zal haar nieuwee foto's in haar topicje zetten zodat jullie het zelf kunnen zien! :loveshower: :loveshower:

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#70 Geplaatst 27 april 2012 - 15:46

Ja maar ja zo ben je van niets zekers en dan kan je je beter in een glazen kooi opsluiten. ;)

En je moet niets bewijzen, ik geloof je zo hoor. ;)
En het is ook niet zo dat ze zeker besmet gaan zijn, de kans is er gewoon en zal er ook altijd zijn!
Wea dat heb je goed beschreven! :thumb:

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 9 katten

#71 Geplaatst 27 april 2012 - 16:02

Inderdaad Wea, mooi geformuleerd :)

Het is niet omdat je met kittens showt dat je dan een slechte fokker bent hé, net zo min als dat je er niet mee showt. Het is gewoon wat iedere fokker voor zichzelf bepaalt, welke risico's men al dan niet wilt nemen :)

Jij hebt trouwens gezond&lief ogende poezels Nisha's, ik heb ze al gezien :love3:
Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#72 Geplaatst 27 april 2012 - 16:05

Jij ook Esther :thumb:

Ik wil hier ook absoluut tegen niemand zijn of haar schenen stampen hoor.

wea
wea
  • 5.945 berichten
  • 4 katten

#73 Geplaatst 27 april 2012 - 16:08

Goh, dank je :)

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#74 Geplaatst 03 mei 2012 - 11:30

Kittens showen niet voor de leeftijd van 14-15 wkn want ze moeten zoveel.
Entingen krijgen, groeien, kans op FIP is enorm door de stress. Tig andere ziekte verwekkers op show veel verschillende flora en fauna.

Daarnaast zie ik ook toenemend steeds meer Poezen op show die net de kittens van de zog af hebben ja ook met 12-14 wkn, dus nog dikke tepels hebben ( wat overigings afgestraft kan worden ivm zogende kittens) daardoor alles behalve in top conditie zijn.
Een Mamapoes die bevallen is 13 wkn zorgen achter de rug heeft heeft minmaal 2 maande recuperatietijd nodig om weer in top conditie te komen. Goed in der vacht, goed in der reserves en ook weer tip top in haar eigen immuunsysteem dus niet vatbaar zijn voor de ziekte verwekkers.

Mijn advies is dus kittens niet te showen voor 14 wkn oud, niet te lopen schuiven met de entingen om maar te kunnen showen.
Moederpoezen zeker 2 maanden niet te showen nadat de kittens de deur uit zijn.

Je zal het maar treffen dat een van de kittens ziek wordt op show of de mama en de gevolgen zijn vaak niet te onderschatten

Iedereen is natuurlijk vrij om te doen wat hij of zij wilt.
MAar een verantwoordelijk fokker showt niet zo snel met de kittens en zeker niet met mamapoezen die een hele heftige tijd achter de rug heeft

PS ik snap die verenigingen ook totaal niet kittens onder de 13-14 wkn toelaten die zijn zeker de betekenis van het woord Catfancy vergeten.
Kattenliefhebbers wil dat zeggen. Maar denken vooral aan de centen.

Dus ik voorzie een mooie voorlichtende taak aan de Kattenverenigingen en misschien wel FWF om hier eens werk van te maken

Bewerkt door Nahs, 03 mei 2012 - 11:36.

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#75 Geplaatst 03 mei 2012 - 14:25

Ik ben het volledig met Wea en Nahs eens.

Kwestie van de FWF: momenteel hebben we nog te weinig draagvlak om zo'n voor fokkers zwaarbeladen onderwerpen aan te kunnen pakken. Onze aanpak nu is om zoveel mogelijk info te verspreiden van wat katten eigenlijk nodig hebben en wat hun gedragsmatige behoeftes zijn. Daarnaast komt er nog een campagne over het herkennen van stress en ziekte. De keren dat ik naar shows ben geweest (als bezoeker, ik show zelf niet, waarom kan je op mijn cattery-site lezen) heb ik toch wel zo'n 95% gestresste katten gezien. Ik zou al heel blij zijn als elke kat op show een verstopplek kreeg. Enorm zielig om al die katten te zien die zich proberen te verstoppen in hun kattenbakje.

Ik zou zelf gewoon het showgebeuren heel graag totaal anders zien. Niet meer met zijn allen naar shows, maar wel thuiskeuringen. De titels mogen van mij ook afgeschaft worden. Ik ben meer voor een systeem waarbij je volwassen kat thuis gekeurd wordt en je een rapport krijgt met de goede en verbeterpunten, maar zonder titels. Want wat is eigenlijk de waarde van die titels? Veel hangt af van hoeveel katten er op een show aanwezig zijn. Als je wil, kan je zelfs met een minder mooie kat titels halen. Het lijkt mij interessant te weten op welke punten je moet gaan letten om de minpunten van je kat te verbeteren. Maar die minpunten gaan ook niet veranderen per show. Een kat heeft nu eenmaal ronde ogen of niet. Een een korte vacht of niet. Ik zie het nut van meermaals showen daarom niet in kwestie van rasverbetering. Samengevat zie ik een alternatief systeem zo:
-volwassen kat wordt thuis gekeurd
-eigenaar krijgt mondelinge en schriftelijke uitleg over plus- en minpunten
-eigenaar weet dan waar hij aan moet werken en kan verder om het ras te verbeteren
Voordeel: geen stress voor de kat, geen grote infectiedruk
Nadeel: sociale aspect en bekijken van andersmans katten valt weg. Dat kan je echter wel voor een stuk ondervangen door bijeenkomsten van de baasjes (zonder katten) te organiseren vanuit clubs (zoals de KS party), waarbij iedereen dan foto's en keurrapporten van zijn katten kan tentoonstellen ipv de katten zelf.
Deze manier van werken zou veel diervriendelijker zijn. Maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat hier nogal wat tegenwind tegen zal komen. :x

Bewerkt door jopperke, 03 mei 2012 - 14:26.