Spring naar inhoud

- - - - -

Met een nestje naar show?

• Log in om te reageren
137 reacties op dit onderwerp
nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.867 berichten

#76 Geplaatst 03 mei 2012 - 14:42

Nahs zei:

Iedereen is natuurlijk vrij om te doen wat hij of zij wilt.
MAar een verantwoordelijk fokker showt niet zo snel met de kittens en zeker niet met mamapoezen die een hele heftige tijd achter de rug heeft

dus voor jou ben ik geen verantwoorde fokker?
Ieder zijn mening naar verantwoordelijkheid. Mijn kittens moeten tegen iets kunnen, anders zijn ze de week na hun vertrek ook ziek.
Ik stop niks in een glazen kastje ook, brengt niet veel op want dan mag je totaal niks meer.

Even een vraagje: bij hoeveel mensen komt de dierenarts altijd naar huis? Naar wat ik hoor zijn dit er niet zoveel...
Bij je dierenarts in een wachtzaal zitten das pas een broeihaard van bacterien...

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#77 Geplaatst 03 mei 2012 - 15:17

Voor de eerste entingen komt de dierenarts aan huis, verder ga ik op afspraak op kalme momenten overdag, zodat we meteen van de auto naar de behandelruimte kunnen.

Ik let zelf heel erg op qua contact met andere katten. Dat wil niet zeggen dat mijn kittens onder een glazen stolp leven. Ze krijgen namelijk wel rauw vlees (bacterieën), ik breng vogelveren en blaadjes van buiten mee om mee te spelen etc. Ze komen dus wel met micro-organismen in contact en ontwikkelen dus ook hun immuunsysteem, alleen vermijd ik zoveel mogelijk ziekteverwekkers van katten. Daar worden ze dan tegen ingeënt en dààr moet hun immuunsysteem op reageren, niet op de 'real thing'.

Kwestie van verantwoorde fokkers: verantwoorde fokkers zijn voor mij mensen die het welzijn en belang van hun katten voorop zetten. Ook als bepaalde dingen dan wat moeilijker gaan of als je dan dingen niet kan doen die je wel graag zou doen.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#78 Geplaatst 03 mei 2012 - 15:35

nisha zei:

dus voor jou ben ik geen verantwoorde fokker?
Ieder zijn mening naar verantwoordelijkheid. Mijn kittens moeten tegen iets kunnen, anders zijn ze de week na hun vertrek ook ziek.
Ik stop niks in een glazen kastje ook, brengt niet veel op want dan mag je totaal niks meer.

Even een vraagje: bij hoeveel mensen komt de dierenarts altijd naar huis? Naar wat ik hoor zijn dit er niet zoveel...
Bij je dierenarts in een wachtzaal zitten das pas een broeihaard van bacterien...

Nisha noem ik jou met naam en toenaam?
NEEN
Maar blijkbaar voel je je aangesproken geeft toch ook te denken!

Neem toch eens niet alles zo persoonlijk op, Het is een discussie met voors en tegens als je alles zo op je zelf betrekt is het erg vermoeiend

In de wachtzaal van mijn DA zit ik altijd alleen met me kittens :) puur omdat hij op afspraak werkt!

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#79 Geplaatst 03 mei 2012 - 15:37

Oh ja de mijne werkt ook op afspraak, ik zie daar nooit iemand, precies mijne privé dierenarts. :lachen:

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#80 Geplaatst 03 mei 2012 - 15:42

hier komt onze dierenarts aan huis steeds, kan moeilijk met de poezels op de bus :d

anneliesje
anneliesje
  • 335 berichten

#81 Geplaatst 03 mei 2012 - 15:49

Jeetje met acht weken al op show, dat geniet echt niet mijn voorkeur :(

Ik kan begrijpen dat je wilt showen met je kittens, maar zo jong lijkt me niet echt een goed plan.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#82 Geplaatst 03 mei 2012 - 17:16

jopperke zei:

Ik ben het volledig met Wea en Nahs eens.

Kwestie van de FWF: momenteel hebben we nog te weinig draagvlak om zo'n voor fokkers zwaarbeladen onderwerpen aan te kunnen pakken. Onze aanpak nu is om zoveel mogelijk info te verspreiden van wat katten eigenlijk nodig hebben en wat hun gedragsmatige behoeftes zijn. Daarnaast komt er nog een campagne over het herkennen van stress en ziekte. De keren dat ik naar shows ben geweest (als bezoeker, ik show zelf niet, waarom kan je op mijn cattery-site lezen) heb ik toch wel zo'n 95% gestresste katten gezien. Ik zou al heel blij zijn als elke kat op show een verstopplek kreeg. Enorm zielig om al die katten te zien die zich proberen te verstoppen in hun kattenbakje.

Ik zou zelf gewoon het showgebeuren heel graag totaal anders zien. Niet meer met zijn allen naar shows, maar wel thuiskeuringen. De titels mogen van mij ook afgeschaft worden. Ik ben meer voor een systeem waarbij je volwassen kat thuis gekeurd wordt en je een rapport krijgt met de goede en verbeterpunten, maar zonder titels. Want wat is eigenlijk de waarde van die titels? Veel hangt af van hoeveel katten er op een show aanwezig zijn. Als je wil, kan je zelfs met een minder mooie kat titels halen. Het lijkt mij interessant te weten op welke punten je moet gaan letten om de minpunten van je kat te verbeteren. Maar die minpunten gaan ook niet veranderen per show. Een kat heeft nu eenmaal ronde ogen of niet. Een een korte vacht of niet. Ik zie het nut van meermaals showen daarom niet in kwestie van rasverbetering. Samengevat zie ik een alternatief systeem zo:
-volwassen kat wordt thuis gekeurd
-eigenaar krijgt mondelinge en schriftelijke uitleg over plus- en minpunten
-eigenaar weet dan waar hij aan moet werken en kan verder om het ras te verbeteren
Voordeel: geen stress voor de kat, geen grote infectiedruk
Nadeel: sociale aspect en bekijken van andersmans katten valt weg. Dat kan je echter wel voor een stuk ondervangen door bijeenkomsten van de baasjes (zonder katten) te organiseren vanuit clubs (zoals de KS party), waarbij iedereen dan foto's en keurrapporten van zijn katten kan tentoonstellen ipv de katten zelf.
Deze manier van werken zou veel diervriendelijker zijn. Maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat hier nogal wat tegenwind tegen zal komen. :x

Geen tegenwind maar het is niet te verzenlijken.
Keumeester gaan op 'keurtour' van de ene cattery naar de andere?

Bewerkt door henny, 03 mei 2012 - 17:18.

Henny

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#83 Geplaatst 03 mei 2012 - 17:41

Als een kat maar één keer gekeurd moet worden is dat denk ik wel te doen. Maar natuurlijk maar één cattery per dag.

biekevs
biekevs
  • 1.470 berichten
  • 3 katten

#84 Geplaatst 03 mei 2012 - 17:56

jopperke zei:

Als een kat maar één keer gekeurd moet worden is dat denk ik wel te doen. Maar natuurlijk maar één cattery per dag.

maar dat is nu juist een probleem, elke keurder zegt iets anders! zegt de ene dat de ogen niet goed zijn, zijn die voor de andere wel goed, idem de vacht, staart, ...

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#85 Geplaatst 03 mei 2012 - 18:44

Lol, en dan beweren ze in de bolle dat er toch echt maar één, zeer duidelijke standaard is. :x

Maar goed, meestal gaat het dan toch echt over zeer kleine details.

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 9 katten

#86 Geplaatst 03 mei 2012 - 19:17

Het sociale aspect van shows is juist wat mij doet showen...En naar andere katjes kijken enz. Het is ook heel leuk voor mensen die niet bekend zijn met raskatten of katten in het algemeen om kennis te leren maken. Dit afschaffen vind ik geen goed punt.
Keurmeester aan huis zou ik geen behoefte aan hebben, zijn ook maar mensen met kennis(vaak zelfs een cattery, of gehad) met hun voorkeuren en ideeën, daarom niet altijd 100% correct. Daarbij, moeten ze dan al gaan als de kat is uitgegroeid, want eigenschappen kunnen nog veranderen. Of ze moeten meer dan 1x gaan.
Maargoed, daar zal ieder zijn mening over hebben, ik zou dit alvast niet prettig vinden.

Geef mij maar de shows, ik doe sporadisch een show mee, voor mij goed zo.

Show met kittens, met net bevallen mama poes of als ik kittens heb thuis, doe ik niet aan mee, gewoon omdat ik hier bewust voor kies. Ik zou me te schuldig voelen mocht er iets gebeuren.

Dierenarts komt hier aan huis voor de kittens, voor beide entingen. Ik vind dit gemakkelijk, controleert mama poes ook nog eens en eventueel een inenting bij mijn volwassen katjes als ze dit toevallig nodig hebben^^ Ik ben al eens uitzonderlijk naar zijn praktijk gegaan op afspraak voor 2e enting. Maar dat is dan aankomen en ik mag al binnen.
Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#87 Geplaatst 03 mei 2012 - 22:32

jopperke zei:

Dat is toch niet te betalen, een keurmeester woont meestal niet 'om de hoek' :s
Henny

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#88 Geplaatst 03 mei 2012 - 22:35

En dat is voltijds werk. :x

henny
henny
  • 1.601 berichten

#89 Geplaatst 03 mei 2012 - 22:37

jopperke zei:

Lol, en dan beweren ze in de bolle dat er toch echt maar één, zeer duidelijke standaard is. :x

Maar goed, meestal gaat het dan toch echt over zeer kleine details.

Er is ook maar één duidelijke standaard maar er zijn vele onduidelijke keurmeesters :evil:
Een show is een ontmoetingsplaats voor fokkers/liehebbers van raskatten.
Voor sociale contacten maar ook voor de katten te 'toetsen' aan de standaard met een competetie element.

En...shows zijn er voor konijnen, kippen, duiven, cavia's, muizen enz.
En..voor nog veel meer 'huisdieren'.

Henny

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#90 Geplaatst 03 mei 2012 - 23:31

Hier komt de dierenarts ALTIJD aan huis. Zij werken liever zo dan in hun praktijk. Ja kan wel altijd terecht in de praktijk.

Juist met Athena moet ik naar hun omdat zij hier in huis haar de baas voelt en dan is er niets mee aan te vangen, niet door mij, niet door de dierenarts.

En ik ga enkel bij hun als er hier iets niet kan gebeuren bijvoorbeeld keizerssnede, sterilisatie, ....