Spring naar inhoud

- - - - -

Vroegcastratie

• Log in om te reageren
38 reacties op dit onderwerp

Poll: Heeft u een probleem met vroegcastratie (71 leden hebben gestemd)

Heeft u een probleem met vroegcastratie

1. Ja (11 stemmen [15.49%])

Percentage van stemmen: 15.49%

2. Gestemd Nee (55 stemmen [77.46%])

Percentage van stemmen: 77.46%

3. Ik ben er nog niet uit (5 stemmen [7.04%])

Percentage van stemmen: 7.04%

Stem Gasten kunnen niet stemmen
Guest_faithindidi_*
Guest_faithindidi_*

#1 Geplaatst 23 april 2012 - 13:58

hallo iedereen, ik ben didi laatstejaars student dierenzorg en maak mijn project omtrent vroegcastratie.

Dit is het castreren van je kat op de leeftijd van 8-16weken, met een gewicht tussen de 700-1400gram.

Er is heel wat heisa rond dit thema en ik had graag julie mening gehoord.

Opmerkingen: veel mensen beweren dat vroegcastratie leid tot gedragsproblemen, vernauwing van de urinebuis, FLUTD, botbreuken, etc
Hebt u opmerkingen of info....

--------------------------------------------------------------------

Mijn persoonlijke mening, ik heb zelf 2 katten die deel waren van het vetas project en dus vroegcastratie hebben ondergaan. mijn kater op 9 weken en mijn kattin op 16 weken. Beide dieren vertonen nu 2 jaar laten nog steeds geen problemen gelinkt met de vroegcastratie en ik ben nu al enkele maanden bezig met dit project en ik zie mezelf als intussen voorstander. Ik heb contact gehad met Vetas en de universiteit gent die hier zelf ook onderzoek naar voert. Hun resultaten geven op korte termijn geen problemen weer, de gekende resultaten op lange termijn uit Amerika zijn ook negatief mr het project hier in belgie loopt pas in juni 2013 af. Alle wetenschappelijke bronnen die ik tot hiertoe bekeken heb kunnen niet bewijzen dat de gegegeven vooroordelen kloppen. Indien dit project slaagt en men het grote publiek kan aantonen dat vroegcastratie niet schadelijk is voor het welzijn kan dit men op grote schaal invoeren en de populatie beter controleren, minder zwerfkatten en hopelijk onze overvolle asiels wat minder druk geven.

Bewerkt door faithindidi, 23 april 2012 - 17:31.

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 23 april 2012 - 14:50

Mijn dierenarts is er zeker geen voorstander van.

MiekeV
MiekeV
  • 787 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 23 april 2012 - 14:55

Mijn mama heeft een tijdje katten opgevangen voor een VZW.
Een deel van de kittens die ze toen opgevangen heeft, hebben ook meegedaan met het vroegcastratie-project van de universiteit in Gent, en daar zijn tot nu toe ook geen problemen mee.
Ik zou het bij mijn eigen katten niet doen, maar ik ben wel voorstander om dit te doen bij katten die in een opvang of asiel zitten, anders heb je nooit de zekerheid dat ze gecastreerd zullen worden eens ze geplaatst zijn.

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 3.201 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 23 april 2012 - 14:58

Mijn 1e vroegcastratie was bij een katertje van 16 weken. Nu bijna 2 jaar later heeft dit geen enkel negatief effect op de groei of blaasproblemen of wat dan ook geleid.

Vorig jaar 4 katertjes met 11,5 week laten castreren; ook daar geen enkele problemen mee gehad. Zijn allen tot flinke kerels uitgegroeid zonder lichamelijke klachten oid..

Ook dit jaar gaat 1 liefhebberskitten gecastreerd worden voor verhuis, en mogelijk de kittens van Gwen ook

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 23 april 2012 - 15:01

Faithindidi, met wie van de UA heb je contact gehad?

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#6 Geplaatst 23 april 2012 - 15:05

mijn dierenarts is voor vroegcastraties..bij poesjes doet ze het vanaf 12 à 13 weken maar bij katerkes wacht ze liever tot 6 maand (omdat ze schrik heeft dat ze iets zou raken en daardoor een katerke zou maken met plasproblemen)....gegronde reden of niet ....ik respecteer haar dus poesjes zijn vroeggecastreerd en katerkes worden dan later gedaan.

gr.

veerle

ps - ik ben fokker van Maine coon katten ..dus laat ik kittens die als huisdier vertrekken het liefst gesteriliseerd vertrekken.

Bewerkt door Veerle, 23 april 2012 - 15:05.

Guest_faithindidi_*
Guest_faithindidi_*

#7 Geplaatst 23 april 2012 - 17:13

jopperke zei:

Faithindidi, met wie van de UA heb je contact gehad?

Ik heb vooral contact gehad met Vetas, de FOD en Nathalie Porters (via mail en tijdens powerpointvoorstelling op KAHO) van Ugent en via via heb ik heel wat info ontvangen en wetenschappelijk onderbouwde artikels die afkomstig waren door Els Peeters en Anneleen Bru uit de Werkgroep Gedragsbiologie Universiteit Antwerpen 24-01-2008 , met deze mensen heb ik geen direct contact gehad maar er is in UA dus ook een werkgroep actief geweest en de documenten hiervan wijzen erop dat net zoals de studie in Ugent er geen directe link is naar fysieke of gedragsproblemen.Ik heb mijn tekst in de introductie boven dan ook aangepast  :)

Bewerkt door faithindidi, 23 april 2012 - 17:33.

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 23 april 2012 - 19:51

Ik ben tegen, de kittens zijn nog mar beebjes en nog niet volgroeid dus kan naar mij meining niet goed zijn, wij mensen hebben  dat in het leven geroepen omdat het beter zou zijn, maar nee ben echt tegen..
Geplaatste afbeelding

Guest_rexje_*
Guest_rexje_*

#9 Geplaatst 23 april 2012 - 20:20

Zeker voor vroegcastratie ! het is de enige manier om ooit van het "kattenoverschot" ( ik bedoel dit uiteraard niet lelijk) af te komen !! Eigenlijk zou elk asiel en opvang alle kittens gecastreerd de deur uit moeten doen , dan pas ben je goed bezig om het probleem op te lossen.Ik ben trouwens wel heel benieuwd van alle ongecastreerde geplaatste kittens via opvang en asiel er toch uiteindelijk nog een nestje krijgen of verwekken.

Nakthis
Nakthis
  • 1.321 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 23 april 2012 - 20:27

Ik heb Dante via de sublieme organisatie Kat Zoekt Thuis geadopteerd. Die hadden hem al gecastreerd toen hij een maandje of drie was. Het is een flinke vent aan het worden, en ze vermoeden Maine Coon genen ergens. Hij is nu een maand of zes/zeven en hij schijnt nergens last van te hebben. Onze dierenarts was er ook niet zo voor en ik heb er met de andere poes, Dido, voor gekozen om toch te wachten tot ze niet meer zo ieniemienie was.

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 23 april 2012 - 21:52

faithindidi zei:

Ik heb vooral contact gehad met Vetas, de FOD en Nathalie Porters (via mail en tijdens powerpointvoorstelling op KAHO) van Ugent en via via heb ik heel wat info ontvangen en wetenschappelijk onderbouwde artikels die afkomstig waren door Els Peeters en Anneleen Bru uit de Werkgroep Gedragsbiologie Universiteit Antwerpen 24-01-2008 , met deze mensen heb ik geen direct contact gehad maar er is in UA dus ook een werkgroep actief geweest en de documenten hiervan wijzen erop dat net zoals de studie in Ugent er geen directe link is naar fysieke of gedragsproblemen.Ik heb mijn tekst in de introductie boven dan ook aangepast :)

Ik dacht al zoiets, ik ben namelijk die Els Peeters ;) Als je dus iets wil weten, dan mail je maar even.
Misschien is het ook interessant voor je om te weten dat in het derde nummer van het Vlaams Diergeneeskundig Tijdschrift binnenkort een artikel verschijnt over anesthesie bij kittens. Ik ben eerste auteur en Nathalie Porters is co-auteur.

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#12 Geplaatst 23 april 2012 - 21:54

Hier staat ook een kort artikeltje en onderaan de pdf van de infoavond die Anneleen Bru (Felinova) en ik toen gegeven hebben.
http://www.felinewel...vroegcastratie/

Bewerkt door jopperke, 23 april 2012 - 21:54.

Guest_MaJu_*
Guest_MaJu_*

#13 Geplaatst 23 april 2012 - 23:07

Ik heb hier nog een vraagje over, en ik hoop dat ik dit hier kan stellen. Verwijs me gerust door naar de juiste plek als dit niet zo is.

Het ragdoll katertje dat ik, als alles goed verloopt, vanaf begin juli onder mijn hoede krijg zal op dat moment nog niet gecastreerd zijn. Het zal dan 13 weken zijn. Dit komt omdat de uitbaatster/eigenares/hoe-je-het-ook-mag-noemen van de cattery waar hij vandaan komt geen voorstander is van vroegcastratie. Dit is volgen mij haar goed recht en daar gaat het hier voor mij nu niet om.

Wat ik me wel afvraag is wat gezien dit gegeven het beste moment zou zijn om hem wél te laten castreren. Doe ik dit best zo snel mogelijk na zijn aankomst, om alle stress in één keer achter de rug te hebben, of wacht ik hiermee een tijdje (hoe lang?) tot hij hier zijn draai gevonden heeft en zich thuis voelt, waardoor hij dan op relatief korte termijn twee stressmomenten te verwerken krijgt.

De ervaring die ik momenteel met katers heb doet me vermoeden dat hij het mij voor beide stressmomenten 'verantwoordelijk gaat houden'. Op zich gaat dit wel over maar een van mijn vorige katers heeft mij, naar mijn gevoel, na zijn castratie toch een paar weken scheef bekeken.

@Mods: Zoals eerder gezegd is het niet mijn bedoeling dit topic te kapen. Verhuis mijn vraag dus maar als ze verkeerd staat.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#14 Geplaatst 23 april 2012 - 23:14

Catteries laten vroegcasteren om 'misbruik' te voorkomen, en het wilde weg paren in te dijken.  Als jij hem later zowieso laat casteren, zullen de meeste dierenartsen dat pas op 6 maand doen.  Maar ik zou het niet samen laten vallen met de verhuis.
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#15 Geplaatst 23 april 2012 - 23:37

Mijn Paddington en Quibus zijn in 2003 gecastreerd bij mij komen wonen.

Paddington nu 9 jaar is geboren op 14-02-2003 en is gecastreerd op 16-05-2003

Quibus wordt volgende maand 9 jaar, is geboren op 25-05-2003 en gecastreerd op 26-09-2003

Beiden zijn goed uitgegroeid en hebben tot heden, voor zover ik kan beoordelen, nooit problemen ondervonden door de vroegcastratie.

Bewerkt door Sihirci, 23 april 2012 - 23:40.