Spring naar inhoud

- - - - -

Vroegcastratie

• Log in om te reageren
38 reacties op dit onderwerp

Poll: Heeft u een probleem met vroegcastratie (71 leden hebben gestemd)

Heeft u een probleem met vroegcastratie

1. Ja (11 stemmen [15.49%])

Percentage van stemmen: 15.49%

2. Gestemd Nee (55 stemmen [77.46%])

Percentage van stemmen: 77.46%

3. Ik ben er nog niet uit (5 stemmen [7.04%])

Percentage van stemmen: 7.04%

Stem Gasten kunnen niet stemmen
Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#16 Geplaatst 23 april 2012 - 23:43

Evyke81 zei:

Catteries laten vroegcasteren om 'misbruik' te voorkomen, en het wilde weg paren in te dijken.  Als jij hem later zowieso laat casteren, zullen de meeste dierenartsen dat pas op 6 maand doen.  Maar ik zou het niet samen laten vallen met de verhuis.

Ik zou voor eerdere castratie gaan omdat geslachtsrijp worden veel energie vergt en een groeistop veroorzaakt die niet meer volledig kan worden ingehaald. Ruim voor of na geslachtsrijp worden laten helpen heeft daarom mijn voorkeur.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#17 Geplaatst 23 april 2012 - 23:45

faithindidi zei:

hallo iedereen, ik ben didi laatstejaars student dierenzorg en maak mijn project omtrent vroegcastratie.

Dit is het castreren van je kat op de leeftijd van 8-16weken, met een gewicht tussen de 700-1400gram.

Er is heel wat heisa rond dit thema en ik had graag julie mening gehoord.

Opmerkingen: veel mensen beweren dat vroegcastratie leid tot gedragsproblemen, vernauwing van de urinebuis, FLUTD, botbreuken, etc
Hebt u opmerkingen of info....

--------------------------------------------------------------------

Mijn persoonlijke mening, ik heb zelf 2 katten die deel waren van het vetas project en dus vroegcastratie hebben ondergaan. mijn kater op 9 weken en mijn kattin op 16 weken. Beide dieren vertonen nu 2 jaar laten nog steeds geen problemen gelinkt met de vroegcastratie en ik ben nu al enkele maanden bezig met dit project en ik zie mezelf als intussen voorstander. Ik heb contact gehad met Vetas en de universiteit gent die hier zelf ook onderzoek naar voert. Hun resultaten geven op korte termijn geen problemen weer, de gekende resultaten op lange termijn uit Amerika zijn ook negatief mr het project hier in belgie loopt pas in juni 2013 af. Alle wetenschappelijke bronnen die ik tot hiertoe bekeken heb kunnen niet bewijzen dat de gegegeven vooroordelen kloppen. Indien dit project slaagt en men het grote publiek kan aantonen dat vroegcastratie niet schadelijk is voor het welzijn kan dit men op grote schaal invoeren en de populatie beter controleren, minder zwerfkatten en hopelijk onze overvolle asiels wat minder druk geven.

Voor een kat van 16 weken vind ik 1400 gram een erg laag gewicht.

chanatas
chanatas
  • 5.328 berichten
  • 1 katten

#18 Geplaatst 24 april 2012 - 00:06

Ik weet niet of ik het zou doen, aan de ene kant vind ik ze nog wel echt super klein daarvoor...maar aan de andere kant, het helpt tegen kattenoverschot en het schijnt, na de verhalen hier gelezen te hebben, niet schadelijk o.i.d. te zijn.  Maar ik denk dat ik ze niet heel jong zou laten helpen, nou zullen mijn katten ook niet heel jong buiten komen...pas vanaf 5 maanden op zn vroegst.
Geplaatste afbeelding

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#19 Geplaatst 24 april 2012 - 05:10

Ik doe het niet, ze maken al genoeg mee in hun nog prille leventje. Ze zijn ook nog zo klein en ik wil ze niet verliezen, er is altijd een kans. Dat kiest iedere fokker lekker voor zich ;)

Bewerkt door Serenity, 24 april 2012 - 05:10.

Geplaatste afbeelding

MiekeV
MiekeV
  • 787 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 24 april 2012 - 08:03

MaJu zei:

Ik heb hier nog een vraagje over, en ik hoop dat ik dit hier kan stellen. Verwijs me gerust door naar de juiste plek als dit niet zo is.

Het ragdoll katertje dat ik, als alles goed verloopt, vanaf begin juli onder mijn hoede krijg zal op dat moment nog niet gecastreerd zijn. Het zal dan 13 weken zijn. Dit komt omdat de uitbaatster/eigenares/hoe-je-het-ook-mag-noemen van de cattery waar hij vandaan komt geen voorstander is van vroegcastratie. Dit is volgen mij haar goed recht en daar gaat het hier voor mij nu niet om.

Wat ik me wel afvraag is wat gezien dit gegeven het beste moment zou zijn om hem wél te laten castreren. Doe ik dit best zo snel mogelijk na zijn aankomst, om alle stress in één keer achter de rug te hebben, of wacht ik hiermee een tijdje (hoe lang?) tot hij hier zijn draai gevonden heeft en zich thuis voelt, waardoor hij dan op relatief korte termijn twee stressmomenten te verwerken krijgt.

De ervaring die ik momenteel met katers heb doet me vermoeden dat hij het mij voor beide stressmomenten 'verantwoordelijk gaat houden'. Op zich gaat dit wel over maar een van mijn vorige katers heeft mij, naar mijn gevoel, na zijn castratie toch een paar weken scheef bekeken.

@Mods: Zoals eerder gezegd is het niet mijn bedoeling dit topic te kapen. Verhuis mijn vraag dus maar als ze verkeerd staat.

Ik denk dat het beter is om te wachten tot hij minstens 6 maand is.
Vroegcastratie is vooral in het leven geroepen om tegen te gaan dat mensen die een katje adopteren het later niet zouden castreren, en zo de kattenoverbevolking tegen te gaan.
Ik zou het sowieso niet laten samenvallen met de verhuis. Een leuke ervaring is castratie of gelijk welke andere operatie niet, en dan denk ik dat het voor het katje leuker zal zijn, als hij ergens kan recupereren waar hij zich al volledig thuis voelt.

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#21 Geplaatst 24 april 2012 - 11:20

MaJu zei:

Ik heb hier nog een vraagje over, en ik hoop dat ik dit hier kan stellen. Verwijs me gerust door naar de juiste plek als dit niet zo is.

Het ragdoll katertje dat ik, als alles goed verloopt, vanaf begin juli onder mijn hoede krijg zal op dat moment nog niet gecastreerd zijn. Het zal dan 13 weken zijn. Dit komt omdat de uitbaatster/eigenares/hoe-je-het-ook-mag-noemen van de cattery waar hij vandaan komt geen voorstander is van vroegcastratie. Dit is volgen mij haar goed recht en daar gaat het hier voor mij nu niet om.

Wat ik me wel afvraag is wat gezien dit gegeven het beste moment zou zijn om hem wél te laten castreren. Doe ik dit best zo snel mogelijk na zijn aankomst, om alle stress in één keer achter de rug te hebben, of wacht ik hiermee een tijdje (hoe lang?) tot hij hier zijn draai gevonden heeft en zich thuis voelt, waardoor hij dan op relatief korte termijn twee stressmomenten te verwerken krijgt.

De ervaring die ik momenteel met katers heb doet me vermoeden dat hij het mij voor beide stressmomenten 'verantwoordelijk gaat houden'. Op zich gaat dit wel over maar een van mijn vorige katers heeft mij, naar mijn gevoel, na zijn castratie toch een paar weken scheef bekeken.

@Mods: Zoals eerder gezegd is het niet mijn bedoeling dit topic te kapen. Verhuis mijn vraag dus maar als ze verkeerd staat.

Ik zou er net wel voor kiezen om het meteen te laten doen. Dan heb je inderdaad maar één stressmoment. Stress blijft bij katten nog erg lang nazinderen. Weken later zie je nog afwijkende parameters door stress. Als je dan eerst de stress van de verhuis hebt en dan later nog eens de stress van de castratie, dan zit je eigenlijk met chronische stress. En net dat is dan weer een factor die kan meespelen bij de ontwikkeling van FIP. Dus als ik naar risico-analyse kijk, dan zou ik het liever houden op één stresspiek. Anderzijds is het inderdaad wel 'aangenamer' om aan een nieuwe omgeving te wennen zonder pijn. Maar dat kan je oplossen door pijnstilling te geven.

Toen Eraya bij ons kwam, moest ze ook nog gechipt. Ik heb dat meteen laten doen, nog voor ik met haar thuis was geweest. De reden was ook om de stress te beperken tot een korte periode.

Robijn
Robijn
  • 710 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 24 april 2012 - 12:01

Ik heb via dit forum twee poesjes geadopteerd, geboren op 12/09/2011 en gecastreerd op 15/12/2011, zij doen het beiden heel goed, dus ik ben ook voor!

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 24 april 2012 - 13:52

Vroegcastratie heeft verschillende voordelen, en het wordt o.a. in Amerika al jaren gedaan. Ik zie er het nut niet van in om te wachten tot een kat geslachtsrijp wordt. Is het dan echt zo leuk voor een kat om kennis te maken met zijn/haar (natuurlijke) driften, en dat vervolgens weer van hem/haar af te nemen? :catscratchhead Volgens mij is vroegcastratie minder stresserend en minder ingrijpend dan een 'gewone' castratie. Ze herstellen in elk geval sneller, het litteken is minder groot, mensen die een kitten verkopen of weggeven weten zeker dat er niet mee gefokt zal worden, etc.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Choeke
Choeke
  • 7.118 berichten
  • 4 katten

#24 Geplaatst 24 april 2012 - 13:59

Broer en zus zijn hier vroeggecastreerd naar dezelfde thuis vertrokken.Ook werd de chip gezet dezelfde dag.

Geen problemen gehad.

Guest_alinelaila_*
Guest_alinelaila_*

#25 Geplaatst 25 april 2012 - 11:36

rexje zei:

Zeker voor vroegcastratie ! het is de enige manier om ooit van het "kattenoverschot" ( ik bedoel dit uiteraard niet lelijk) af te komen !! Eigenlijk zou elk asiel en opvang alle kittens gecastreerd de deur uit moeten doen , dan pas ben je goed bezig om het probleem op te lossen.

Volledig mee eens!

Ik heb al diverse kittens laten vroegcastreren op leeftijden van 12 en 13 weken oud. Zowel katers als poesjes.
Is geen enkel probleem geweest. Ze zijn allemaal goed groot geworden.

Van mij zou ook elk asiel mogen vroegcastreren. Vind het ook erg jammer dat het asiel waar ik voor opvang dat nog niet standaard doet (katjes ouder dan 6 maanden verhuizen uiteraard wel allemaal gecastreerd!).

Guest_faithindidi_*
Guest_faithindidi_*

#26 Geplaatst 25 april 2012 - 15:06

Ik wil iedereen al bedanken voor de vele reacties en verhalen. @Els Peters: ik vind dat u al fantastisch werk geleverd heeft en zal zeker de aangerade website en het tijdschrift bekijken, ik hoop nog veel meer van u te kunnen lezen en hoop hiermee andere mensen verder mee te informeren!!

Ik heb intussen ook een vijftigtal dierenartsen gecontacteerd waarvan 3/4e toch al geantwoord heeft. opvallend is dat in deze poll op het forum meer dan 80 procent van de mensen er geen probleem mee heeft terwijl  80 procent van de gecontacteerde dierenartsen er geen voorstander van is wat mij toch wel bezorgd maakt. Er is duidelijk een gebrek aan kennis en/of duidelijke informatie!
Waarom zijn onze dierenartsen zo wantrouwig???

Bedankt iedereen voor de interesse en blijf je verhalen en informatie delen!!

Guest_faithindidi_*
Guest_faithindidi_*

#27 Geplaatst 25 april 2012 - 15:11

alinelaila zei:

Volledig mee eens!

Ik heb al diverse kittens laten vroegcastreren op leeftijden van 12 en 13 weken oud. Zowel katers als poesjes.
Is geen enkel probleem geweest. Ze zijn allemaal goed groot geworden.

Van mij zou ook elk asiel mogen vroegcastreren. Vind het ook erg jammer dat het asiel waar ik voor opvang dat nog niet standaard doet (katjes ouder dan 6 maanden verhuizen uiteraard wel allemaal gecastreerd!).

Ik heb vorige maand het debat meegevolgd op Kaho waar beide kanten vertegenwoordigt waren ivm het meerjarenplan en zijn doel om alle asiel hun katten te laten castreren. Nu blijkt dat de overheid dit plan wil verplichten maar geen bijkomende subsidie gaat leveren wat het voor heel veel asiels heel moeilijk gaat maken! Ik vind ook dat het idd standaard zou moeten gebeuren maar begrijp ook de andere partij, er moet hier een tussenweg voor gevonden worden wilt het realistisch worden.

Choeke
Choeke
  • 7.118 berichten
  • 4 katten

#28 Geplaatst 25 april 2012 - 15:12

Onze dierenartsen zijn beiden helemaal voor,en zij voeren dus onze castraties uit.
Als u hen wil contacteren,zie hier hun link:  

:: Dierenartsenpraktijk Ter Dreve :: Dierenarts Evie Voorhoof en dierenarts Céline Deprez ::

Bewerkt door Choeke, 25 april 2012 - 15:13.

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#29 Geplaatst 25 april 2012 - 15:28

Onze dierenartsn zijn ook voor, als de kittens minstens 1 kg wegen, de balletjes ingedaald zijn,...
Het is voor de DA wel een heel prutswerk en vraagt meer tijd en nazorg als castratie op 6 maand.
Geplaatste afbeelding

Guest_alinelaila_*
Guest_alinelaila_*

#30 Geplaatst 26 april 2012 - 13:44

faithindidi zei:

Ik heb vorige maand het debat meegevolgd op Kaho waar beide kanten vertegenwoordigt waren ivm het meerjarenplan en zijn doel om alle asiel hun katten te laten castreren. Nu blijkt dat de overheid dit plan wil verplichten maar geen bijkomende subsidie gaat leveren wat het voor heel veel asiels heel moeilijk gaat maken! Ik vind ook dat het idd standaard zou moeten gebeuren maar begrijp ook de andere partij, er moet hier een tussenweg voor gevonden worden wilt het realistisch worden.

Ja, dat is jammer van de overheid inderdaad.
Maar voor het asiel waar ik voor opvang (hier in NL) maakt het niet uit, want de castratie zit bij de prijs inbegrepen. Je betaalt een onkostenvergoeding van 92 euro voor een kitten en dat is incl ontworm, ontvlooi, volledige enting, chip én castratie. De kittenkopers moeten dan terugkomen voordat kitten 7 maanden oud is. Dus w.b. geld zou het hier geen klap uitmaken.

En waarom zouden er zoveel dierenartsen op tegen zijn? Misschien niet bekwaam genoeg? Heel gemeen van mij misschien, maar het is nou eenmaal wat meer prutswerk bij een kitten..