Spring naar inhoud


- - - - -

Krijg kitten 8 weken niet mee, omdat hij niet goed eet


  • Log in om te reageren
59 reacties op dit onderwerp
jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#16 Geplaatst 02 mei 2012 - 15:45

Marjohke zei:

IK heb een nieuw kittentje dat ik zou mogen afhalen ..
Het plan was normaal hem vorige week mee te nemen, maar door omstandigheden is dit dan toch later dan gepland.

Nu krijg ik plots te horen dat ik em niet meekrijg omdat hij 'nog teveel drinkt bij mama' en hij zijn korrels nog niet goed eet.

DIt is toch normaal? Dat een kitten nu nog niet goed korreltjes kan bijten?
Flor heb ik ook op zijn 8 weken meegenomen en daar waren geen problemen mee, dus vind het wel dom.

Ik ga hem straks toch halen, of ze nu wil of niet. Afspraak is afspraak.
Het is trouwens geen raskat, weet dat ze dan best tot 12 weken blijven.

Wat vinden jullie?
ALs ze bij mama zijn is het toch normaal dat ze veel drinken en nog minder eten éh?

alvast bedankt, en sorry als ik fout moest zitten

Alleen al deze zin, zou mijn reden al zijn om te zeggen, je krijgt helemaal geen kitten.
Verstandige 'poezenmama'
Waarom niet langer wachten, alles moet snel snel gebeuren. We hebben vooral geen rust.
Kitten drinkt nog bij moeders, wanneer jij het kitten gaat weghalen, dan kan dit stuwing gaan veroorzaken bij de moeders. Dit geeft pijnklachten bij de moeder en veel ellende. Wanneer het kitten pas met 12 of 13 weken weggaat, dan kan de melkgift afgebouwd gaan worden voor moeders.

Geduld is een schone zaak.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
    • Locatie: Heusden(Gent)
  • 1 katten
OFFLINE

#17 Geplaatst 02 mei 2012 - 16:14

Gwynyth zei:

Het byzarre is voor mij vooral het onderscheid tussen een raskat en een gewone kat. Een kat is een kat he, wat voor de ene geldt, geldt evengoed voor de andere :s

Mijn oudste 2 kitties zijn ook op 7 weken naar ons gekomen, omdat ze al uitsluitend vaste korrels aten en wij waren dan zeker dat er niets met hun ging gebeuren. Gelukkig waren ze met 2 en hingen ze erg aan elkaar en ons. Maar op zich waren ze nog te klein. Maar het was niet mijn idee om ze zo vroeg te halen, het was op vraag van de eigenaar dat we ze best meenamen. Da's een heel andere situatie.

Als de eigenaar zelf vindt dat ze nog te fel aan de mama hangen, laat ze dan nog maar bij de mama blijven... Alles heeft zijn tijd nodig he :)

bij mij was het net hetzelfde .. onze brit is op 7 weken hier gekomen vroeg of niet laat ik int midden .. ik werd geêmaild dat ik erom moest voor t weekend.
Alles hangt af van kitten tot kitten of ze nou 7 weken of 12 zijn.. ze moeten goed eten en drinken voor ze van de mama weggaan punt uit.
Dat je gegarandeert problemen krijgt met 7 weken oude kitten is bullshit ik heb er twee lopen (er zijn nog meerdere mensen met kleine kittens) die op deze leeftijd bij ons gekomen zijn.Dit wil echter niet zeggen dat een kitten niet beter is langer bij de mama is.. gedragproblemen is geen garantie die kunnen ook voordoen als ze langer bij de mama geweest zijn (mijn ouders hebben zo ene).

Dus als de eigenares beslist ze wat langer bij de mama te laten moet je je daar maar bij neerleggen. ;)


catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#18 Geplaatst 02 mei 2012 - 16:18

Bébé heb ik ook aan 5 weken, en moet toch zeggen dat die zich soms raar gedraagd. Soms valt het ons toch op dat hij zijn mama vroeg heeft moeten missen.

MiekeV
MiekeV
  • 787 berichten
    • Locatie: Hamme
  • 3 katten
OFFLINE

#19 Geplaatst 02 mei 2012 - 17:13

Heel slimme beslissing van de eigenaar om het katje nog niet mee te geven.
8 weken is gewoon te vroeg om een kitten van de mama weg te halen.
Waarom vind jij dat bij een raskat normaal en bij een gewone kat niet?

En dan de zin "ik ga ze straks afhalen, willen of niet", sorry maar ik denk wel dat het welzijn van het katje belangrijker is dan een afspraak die gemaakt is.
Als je bij mij zo zou afkomen zou je het katje zelfs niet meer krijgen.

Mensen winnen nog altijd veel te weining informatie in voor ze aan huisdier aanschaffen, dat vind ik heel jammer.

Bewerkt door MiekeV, 02 mei 2012 - 17:21.


HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.077 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#20 Geplaatst 02 mei 2012 - 17:21

Inderdaad, onze Miloh was maar 5 weken toen we hem vonden en hij heeft echt wel last van verlatingsangst en soms wat gedragsproblemen.
Is allemaal al wat verbeterd, hij is intussen 2,5 jaar :love3:

MiekeV
MiekeV
  • 787 berichten
    • Locatie: Hamme
  • 3 katten
OFFLINE

#21 Geplaatst 02 mei 2012 - 17:39

HelpLuckyvinden zei:

Inderdaad, onze Miloh was maar 5 weken toen we hem vonden en hij heeft echt wel last van verlatingsangst en soms wat gedragsproblemen.
Is allemaal al wat verbeterd, hij is intussen 2,5 jaar :love3:

Mijn mama heeft ook een paar katten die ze gevonden had toen die nog maar een paar weken oud waren.
Zij hebben ook last van verlatingsangst.
Het zijn alledrie heel lieve, aanhankelijke katten, maar je merkt toch wel dat iets gemist hebben.

MiekeV
MiekeV
  • 787 berichten
    • Locatie: Hamme
  • 3 katten
OFFLINE

#22 Geplaatst 02 mei 2012 - 17:49

miranda zei:

Dat je gegarandeert problemen krijgt met 7 weken oude kitten is bullshit

Ze zullen misschien inderdaad niet allemaal gedragsproblemen krijgen, maar waarom het risico nemen?
Als je weet dat het voor de gezondheid en opvoeding van een kitten beter is om het minstens 12 weken bij de mama te laten dan doe je dat toch gewoon?
Als je een kitten in huis haalt, doe je dat toch omdat je van katten houdt, en dan doe je toch alles voor het welzijn van die kat, ook al betekent dat dat je een paar weken langer moet wachten?

kattenfluisteraar
kattenfluisteraar
  • 433 berichten
    • Locatie: Waregem
  • 31 katten
OFFLINE

#23 Geplaatst 02 mei 2012 - 17:54

Het is inderdaad véél en véél beter om het kitten wat langer bij de moederpoes te laten, eerst en vooral omdat het nog veel melk bij de mama drinkt, zoals de huidige eigenaar jou meedeelt, maar ook omdat het nog zoveel zal leren van zijn/haar broers en/of zusjes ivm spelen en pijn doen én van zijn/haar mama over het kattenleven op zich, naar de kattenbak gaan, onder andere en zich schoon wassen. Een kitten dat té vroeg bij de moeder weggaat, moet dat allemaal zelf uitzoeken.
Een aantal jaren terug heb ik een Persje gekocht, onze Svéa, zij was amper zeven weekjes oud toen ik haar MOEST afhalen bij de fokster. Ze wou zelfs al dat ik haar op zes weekjes ging halen, maar ik heb er nog een weekje bij kunnen krijgen. Vraag me niet waarom ze zo dringend weg moest, daar heb ik geen uitleg over gekregen toen, maar toen ik haar dus op 7 weken ging halen, zat ze helemaal alleen in een bench, er waren geen andere kittens, het was een nestje van 1 kitten van een nog jonge mama zei de fokster. Svéa zat helemaal alleen in een hoekje van de bench en de mamapoes liep rond de bench te miauwen, ze mocht er niet meer bij van de fokster. Volgens haar was dit 'toevallig' en keek ze anders naar haar kitten niet meer om.
Ik ben met Svéa direct naar de dierenarts gegaan, ze stonk uren in de wind naar plas en poep en hou je vast, ze woog amper 375 gram op 7 weken. De dierenarts adviseerde mij om ze onmiddellijk terug naar de fokster te brengen en mijn geld terug te vragen, maar omdat ik wist hoe het er daar aan toe ging, heb ik dat niet gedaan, ik kreeg het niet over mijn hart. Het resultaat kun je wel raden, Svéa kon helemaal nog niet alleen eten en ging ook nog niet op de kattenbak, ze had ook nooit de tijd gehad om dat van de mamapoes te leren. Ik heb er het eerste jaar veel mee gesukkeld, de eerste negen maanden, wou ze alleen maar eten als ze het op een lepeltje gepresenteerd kreeg en wou ze alleen maar drinken uit een papflesje, omdat ze nooit anders geleerd had. Gelukkig heb ik nog heel wat andere poezen, die zich over haar ontfermd hebben en haar de echte kattenmanieren hebben aangeleerd. Bij die fokster koop ik dus echt nooit meer een kitten. Daar ging het duidelijk alleen maar over geld. Dat de huidige eigenaar van het kitten ze nog niet wil meegeven, wil alleen maar zeggen dat deze persoon het beste voorheeft met zijn/haar dieren en zijn/haar verantwoordelijkheid opneemt. Doe jij dat nu op jouw beurt ook aub en wacht nog die paar weekjes, je hebt ze nog een heel poezenleven voor jezelf. Gun haar die broodnodige weekjes nog bij haar mama en haar broers en zusjes, zo toon je dat je een verantwoordelijke eigenaar bent. :cattailwag

Guest_alinelaila_*
Guest_alinelaila_*
OFFLINE

#24 Geplaatst 02 mei 2012 - 18:29

Ik vind het zeer verstandig dat je het kitten nog niet meekrijgt.
Hij drinkt nog bij mama en eet niet goed zelf. Reden genoeg.

Een kitten kan met 8 weken al prima brokjes eten (wat zeg ik, ik heb kittens tussen de 8 en 10 weken al kippennekjes lopen geven zonder problemen), maar als ie dat nog niet doet is hij inderdaad niet klaar om al te verhuizen.

Als je bij mij een kitten was komen halen had je hem niet meegekregen. Ik wil namelijk iemand die in het belang van de kitten denkt en inziet dat dit kitten absoluut nog niet klaar is om te verhuizen.

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
    • Locatie: Brussel
  • 2 katten
OFFLINE

#25 Geplaatst 02 mei 2012 - 18:58

*Zit op je handen, Zit op je handen, ZIT OP JE HANDEN!* :-)

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten
OFFLINE

#26 Geplaatst 02 mei 2012 - 19:15

Ik heb de vorige reacties niet gelezen maar bij mij mogen de kittens zelfs standaard pas vanaf 12 weken weg.... vele kittens van 8 weken zijn nog niet bekwaam om de mama te verlaten.

Bij mijn vorig opvangnestje heb ik zelfs een kandidaatadoptant geschrapt omdat er een hele discussie ontstaan was over het al dan niet verhuizen op 8 weken.

Afspraak is afspraak ? We spreken hier over een levend wezen en geen stuk handelswaar, het welzijn van een dier hoort op de allereerste plaats te komen en ik vind het heel netjes van de fokker (of opvangmama) dat het kitten nog niet weg wag, dat wil zeggen dat ze het welzijn van het dier boven alles plaatst en zo hoort het ook.

Bewerkt door *bonnie*, 02 mei 2012 - 19:25.


*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten
OFFLINE

#27 Geplaatst 02 mei 2012 - 19:18

Marjohke zei:

alvast bedankt, en sorry als ik fout moest zitten

ik denk dat jij vooral sorry moet zeggen tegen diegene waar je het kitten zou gaan halen :)

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten
OFFLINE

#28 Geplaatst 02 mei 2012 - 19:31

Gorecki zei:

*Zit op je handen, Zit op je handen, ZIT OP JE HANDEN!* :-)

x2

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat


Evyke81
Evyke81
    • Locatie: Hamme
  • 3 katten
OFFLINE

#29 Geplaatst 02 mei 2012 - 19:49

Ik heb zo'n lichtgrijs vermoeden dat TS hier andere antwoorden verwachtte :x
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
    • Locatie: Boom
  • 2 katten
OFFLINE

#30 Geplaatst 02 mei 2012 - 19:57

De eigenaar van het katje heeft gelijk. Ik vind het jammer dat je zo reageert. Iedereen met een beetje verstand van katten kan weten dat het niet slim is om een kitten op te halen dat nog niet zelfstandig genoeg is. Dit doet men niet om jou te pesten hoor...
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.