Spring naar inhoud

- - - - -

Krijg kitten 8 weken niet mee, omdat hij niet goed eet

• Log in om te reageren
59 reacties op dit onderwerp
Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#46 Geplaatst 08 mei 2012 - 01:03

Het is net 's nachts dat de meeste katten aangereden worden... jammer dat jouw katje dit heeft ondervonden :(
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#47 Geplaatst 08 mei 2012 - 08:42

catlover76 zei:

Mijn kater was maar 6 weken toen ik die uit het asiel gehaald heb. Die lag samen met zijn broer in een bench. De moeder zat er niet bij. Achteraf heb ik gehoord dat het een nest van 4 was en dat er al 2 andere adopteerd waren. Dit kitten at zelfstandig en een halfuur  nadat die thuis was, ging die al spontaan op de kattenbak.

Nooit niets gemerkt van abnormaal gedrag. Het enig wat ik gemerkt heb, is dat die weinig gevaar kende. Die kleine uk ving toen die 6 maand was al zijn eerste rat (een rat, geen muis!!!). Ik ben 's morgens een keer opgestaan dat die boven op het dak van de hangar zat. Geen idee hoe die daar op geraakt was. Met een ladder er af gehaald. Daagsnadien zat die 's morgens terug op het dak. Dan maar laten zitten tot die er zelf afgesukkeld was. Dat was ook de laatste keer dat die erop gekropen is.

Uiteindelijk is zijn overmoed hem fataal geworden. Een paar weken geleden toen hij zo'n 9 maand oud was is hij 's nachts aangereden door een auto. Iets waar ik nog steeds over verbaasd ben. Ik woon hier op de boerenbuiten. Veel auto's passeren hier niet, zeker 's nachts. Ik heb die nooit op straat zien lopen. En als hij een auto hoorde afkomen kroop die weg.

Ik ben er overtuigd dat dit niets te maken heeft met zijn "adoptieleeftijd" maar alles met het karakter. Het was een kat met veel pit. Een beetje gelijkaardig met de kater voordien. Deze rosse kater deed niets dan vechten. Die kwam constant thuis onder de schrammen. Meermaals al mankend thuisgekomen, helemaal van zijn melk. Een dag of 2 thuis om letterlijk zijn wonden te likken en meneer was terug weg. Poeslief voor mij, maar de schrik van de buurt voor andere katten.

Ondertussen dus de zwarte kater die ingeslapen is en ik zit hier nog met een katin. Toch mis ik die rosse kater na een jaar en half nog iedere dag.

Er zijn altijd wel uitzonderingen op de regel, dat er katjes zijn die zo jong geadopteerd zijn en die wel normaal kattengedrag vertoonden, maar dat maakt de regel er natuurlijk niet minder waar op ;) !

Bewerkt door Liz, 08 mei 2012 - 08:42.

banner

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#48 Geplaatst 08 mei 2012 - 09:19

Liz zei:

Er zijn altijd wel uitzonderingen op de regel, dat er katjes zijn die zo jong geadopteerd zijn en die wel normaal kattengedrag vertoonden, maar dat maakt de regel er natuurlijk niet minder waar op ;) !

en omgekeerd ook niet...

weet je.. vroeger ik spreek dan meer 20 jaar geleden toen merendeels van jullie nog niet waren geboren werd er absoluut al die heisha over leeftijd van kittens niet gemaakt... een kitten werd al vrij jong weggeven (ja gratis) en er waren zelden abnormale katten bij nu ineens is het al wat de klok slaat kittens niet te vroeg wegdoen.. ja ik weet dat ik met deze tegen de schenen schop maar dit was de realiteit.. katten liepen vrolijk los.. natuurlijk weet ik ook wel dat tijden veranderen drukke wegen etc.. dat bepaalde dingen niet meer mogelijk zijn zoals vroeger..ergens ben ik nog blij dat jullie de tijden dat pasgeboren kittens levend in een put gesmeten werden niet meer hoeven mee te maken.. maar ik vind het altijd erg dat je een TS aanvalt voor zulke dingen.. iedereen doet dan nog wat ze willen toch?  

Guest_Kempenkat_*
Guest_Kempenkat_*

#49 Geplaatst 08 mei 2012 - 10:25

@ Miranda
Ooit van voortschrijdend inzicht gehoord? Ja, de tijden veranderen, jonkie (ik loop nog 10 jaar langer mee), en wij met hen.
100 jaar geleden wist men al, dat weeskinderen meestal minder goed terecht kwamen, dan kinderen uit een 'normaal' gezin.
50 jaar geleden werd bij psychiatrische patiënten  nog lobotomie gedaan. En dat dat afgeschaft is, is terecht.
Tegenwoordig mag je je kind geen "heilzame tik voor de broek" meer geven. Of dat goed is of niet, weet ik niet.
En als je in het bedrijfsleven kijkt: iedere 5 jaar een ander managementsysteem. Het oude systeem is volledig verkeerd, maar drie managers later is het vrijwel ongewijzigd weer terug.
Wat is goed? Wat is verkeerd?

Dat de forumleden TS er op wezen, dat het belang van het katje voorgaat voor het eigenbelang vind ik niet verkeerd. Alleen de toon waarop is zo sneu.
En dat men tegenwoordig weet, dat voor weeskatjes hetzelfde geldt als voor weeskinderen is alleen maar goed, denk ik.

Bewerkt door Kempenkat, 08 mei 2012 - 10:27.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#50 Geplaatst 08 mei 2012 - 10:45

miranda zei:

weet je.. vroeger ik spreek dan meer 20 jaar geleden toen merendeels van jullie nog niet waren geboren werd er absoluut al die heisha over leeftijd van kittens niet gemaakt... een kitten werd al vrij jong weggeven (ja gratis) en er waren zelden abnormale katten bij nu ineens is het al wat de klok slaat kittens niet te vroeg wegdoen.. ja ik weet dat ik met deze tegen de schenen schop maar dit was de realiteit.. katten liepen vrolijk los.. natuurlijk weet ik ook wel dat tijden veranderen drukke wegen etc.. dat bepaalde dingen niet meer mogelijk zijn zoals vroeger..

En vroeger mochten we (bij wijze van spreken) rondlopen op de achterbank, want gordels dragen was niet verplicht.  Gelukkig veranderen tijden...

TS kwam zelf ook niet zo aardig over in haar beginpost hoor :)

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Guest_alinelaila_*
Guest_alinelaila_*

#51 Geplaatst 08 mei 2012 - 11:21

miranda zei:

ergens ben ik nog blij dat jullie de tijden dat pasgeboren kittens levend in een put gesmeten werden niet meer hoeven mee te maken..

Helaas gebeurt dat ook tegenwoordig nog veel te vaak. Ik woon hier in drenthe (NL) en daar heb je véél boeren die het nut van castreren absoluut niet in zien en geldverspilling vinden. Ze vinden het veel makkelijker om de kittens na geboorte bij moederpoes weg te nemen en op de meest afschuwelijke manieren van het leven te beroven..  

Verder sluit ik me aan bij Evyke81. Tijden veranderen.

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#52 Geplaatst 08 mei 2012 - 15:21

catlover76 zei:

Mijn kater was maar 6 weken toen ik die uit het asiel gehaald heb. Die lag samen met zijn broer in een bench. De moeder zat er niet bij. Achteraf heb ik gehoord dat het een nest van 4 was en dat er al 2 andere adopteerd waren. Dit kitten at zelfstandig en een halfuur nadat die thuis was, ging die al spontaan op de kattenbak.

Nooit niets gemerkt van abnormaal gedrag. Het enig wat ik gemerkt heb, is dat die weinig gevaar kende. Die kleine uk ving toen die 6 maand was al zijn eerste rat (een rat, geen muis!!!). Ik ben 's morgens een keer opgestaan dat die boven op het dak van de hangar zat. Geen idee hoe die daar op geraakt was. Met een ladder er af gehaald. Daagsnadien zat die 's morgens terug op het dak. Dan maar laten zitten tot die er zelf afgesukkeld was. Dat was ook de laatste keer dat die erop gekropen is.

Uiteindelijk is zijn overmoed hem fataal geworden. Een paar weken geleden toen hij zo'n 9 maand oud was is hij 's nachts aangereden door een auto. Iets waar ik nog steeds over verbaasd ben. Ik woon hier op de boerenbuiten. Veel auto's passeren hier niet, zeker 's nachts. Ik heb die nooit op straat zien lopen. En als hij een auto hoorde afkomen kroop die weg.

Ik ben er overtuigd dat dit niets te maken heeft met zijn "adoptieleeftijd" maar alles met het karakter. Het was een kat met veel pit. Een beetje gelijkaardig met de kater voordien. Deze rosse kater deed niets dan vechten. Die kwam constant thuis onder de schrammen. Meermaals al mankend thuisgekomen, helemaal van zijn melk. Een dag of 2 thuis om letterlijk zijn wonden te likken en meneer was terug weg. Poeslief voor mij, maar de schrik van de buurt voor andere katten.

Ondertussen dus de zwarte kater die ingeslapen is en ik zit hier nog met een katin. Toch mis ik die rosse kater na een jaar en half nog iedere dag.

Kijk, op jonge leeftijd weg bij de moeder HOEFT geen problemen te geven, maar de kansen erop zijn gewoon vele malen groter. Als het enigszins mogelijk is, laat je een kitten gewoon lang genoeg bij de moederpoes. In jouw geval was er geen moederpoes, in geval van TS wel. Zij zal dus ook de juiste keuze voor het kitten moeten maken, en als ze eigenwijs is, doet degene die het nestje heeft dat blijkbaar gelukkig. Een kitten is nogsteeds klein, schattig en lief op een paar weken ouder, en het is een behoorlijk egoistisch standpunt dat ze laat blijken in haar beginpost. Maar daar is ze inmiddels geloof ik zelf ook achter.

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#53 Geplaatst 08 mei 2012 - 21:33

Ik mis hier hoe langer hoe meer een 'vind ik leuk' knop ;)

Guest_catlover76_*
Guest_catlover76_*

#54 Geplaatst 08 mei 2012 - 23:46

Tinne zei:

Het is net 's nachts dat de meeste katten aangereden worden... jammer dat jouw katje dit heeft ondervonden :(

Ja, een kat is een nachtdier. Die zijn 's nachts het actiefst.

Ik weet niet hoe andere mensen dat doen met hun kat 's nachts binnen te houden. Ik begrijp dat dat niet gaat in het stad. Maar mijn katten zitten 's nachts altijd buiten. Als ik die 's nachts binnen laat, is daags nadien het kot hier te klein.

Mijn anders zo rustige katin heb ik eergisteren nacht laten binnen slapen. Die is een week of 2 geleden door mijn onlangs ingeslapen zwarte kater in haar staart gekrab en dat is beginnen zweren.

Van't weekend merkte ik dat de katin haar staart niet omhoog stak en merkte ik dat er ergens iets scheelde. Als ik haar aaide voelde ik een bobbeltje op haar staart op de plaat waar ze gekrabt. Blijkbaar was dat terug beginnen zweren.

Ik heb het haar weggeknipt en eens nat gemaakt. De abces is dan terug open gebarsten. De hele dag kwamen daar druppels bloed en etter uit. Tegen de avond was alle vuiligheid eruit en liep ze terug met de staart omhoog.

Veiligheidshalve heb ik die dan maar binnen laten slapen. Kwestie dat die 's nachts door geen kater lastig gevallen zou worden en misschien terug in de staart zou gekrapt worden.

Anders merk ik nauwelijks dat die in huis is. Daags nadien zat die constant rond te crossen. Binnen, buiten, binnen, buiten. Die wist niet wat die wou. Vorige nacht terug buiten gezet. Vandaag was die terug in haar normale doen en heeft weer bijna de hele dag geslapen.

En dat was dan nog niets in vergelijking met mijn 2 vorige katers. Als ik die binnen liet slapen toonden ze me daags nadien in geuren en kleuren waar het gezegde kattenkwaad vandaan komt.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#55 Geplaatst 08 mei 2012 - 23:59

catlover76 zei:

Ik weet niet hoe andere mensen dat doen met hun kat 's nachts binnen te houden. Ik begrijp dat dat niet gaat in het stad. Maar mijn katten zitten 's nachts altijd buiten. Als ik die 's nachts binnen laat, is daags nadien het kot hier te klein.

Ik heb 2 buiten katten, maar die van mij moeten naar binnen toe als ik naar bed ga. Ik heb mijn katten 1 maandje snachts ook buiten gelaten, en toen ging het fout...1 van mn katten werd doodgereden. Sindsdien moeten ze gewoon snachts naar binnen, komen ze niet als ik ze roep dan ga ik ze zoeken (ze blijven gelukkig wel in de buurt). Balou is er niet altijd even blij mee, en gaat dan luid miauwen, maar de aanhouder wint. Aangezien ze niet anders gewend zijn nu, slapen ze ook snachts gewoon. Het kan wel zijn dat Balou vanaf een uur of 4 snachts gaat miauwen om naar buiten te willen, en dan laat ik haar er vaak uit. Ik kijk al uit naar de zomer, maar niet heus...dan wordt het weer een drama om Balou binnen te krijgen savonds.
Geplaatste afbeelding

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#56 Geplaatst 09 mei 2012 - 00:13

Ik denk dat je van iedereen wel nuttige info hebt gehad en ik hoop ook dat je hieraan denkt en niet eigenzinnig aan je eigen standpunt vasthoudt.

Los daarvan vind ik deze zin heel agressief overkomen : " Ik ga hem straks toch halen, of ze nu wil of niet. Afspraak is afspraak. " Dat zou bij mij niet pakken als ik de eigenaar van de katjes was ;) Je zou mogen gaan lopen :)
Waarschijnlijk heeft deze dame ingezien dat het beter is voor de kittens en mama dat ze wat langer blijven, jij hebt dit te respecteren :s Het zijn nog altijd niet jouw katjes. Niet tevreden, dan zoek je een ander kitten bij mensen waar ze misschien al op 5/6 weken weg mogen en eventueel draag je hier llater lekker de gevolgen van.

Ik heb ook vele htk katjes gehad vroeger, wij namen veel straatkatjes op in huis, aan katjes geen gebrek. Vaak aan zeer jonge leeftijden omdat het niet anders kon, er waren er bij met een leuk gedrag maar er waren er ook ronduit geschift :) Een kitten langer houden bij mama poes is geen zekerheid van afwijkend gedrag(en wat is dan afwijkend, die grens zal voor iedereen anders liggen) maar wel een duidelijk verkleinde kans, dat heb ik zelf dus ondervonden. Ik kan er dus wel degelijk over meespreken.

Iedereen neemt inderdaad een beslissing voor zichzelf, maar als je je eigen ik maw het egotje een beetje opzij schuift en denkt aan het welzijn van het katje, dan neem je geen risico.
Natuurlijk zijn er mensen die onwetend zijn en nog in die oude gewoontes hangen, maar u leek mij niet zo eentje aangezien je het zelf in je begin topic zegt. En zoals iedereen aanhaalt wat is nu het verschil van een htk katje of een raskatje...

Bovendien vind ik ook dat iedereen zijn mening hier mag geven, het is immers een forum voor iets en u heeft immers reden gegeven tot commotie. Echter zolang het een beetje beleefd blijft.
Wat niet wil zeggen dat men elk woord maar moet verbloemen, dat heeft geen zin naar mijns inziens.

Als je rustige beleefde antwoordjes wilt van iedereen, probeer dan ook beleefd over te komen. ;)

Verder wens ik je veel plezier met je nieuwe kitten spoedig & veel knuffelgenot ^^

Bewerkt door Serenity, 09 mei 2012 - 00:24.

Geplaatste afbeelding

magalietje
magalietje
  • 250 berichten
  • 2 katten

#57 Geplaatst 13 juni 2012 - 12:59

Heb net het hele topic gelezen. Vind het ook wat cru van haar en in eigenbelang, maar laten we het idd wat rustig op een beschaafde manier zeggen hihi. Ik haalde vroeger ook mijn katjes op 7,8 weken weg. Ik heb nu geleerd (dankzij evy oa, dank u daarvoor) dat het beter is te wachten. En hoe moeilijk ik het ook vind, ik zal wachten tot 12 weken ! Ik weet ondertussen dat het poesje zich veel beter zal voelen hier en dat het zowel voor het bollietje als voor ons leuker zal zijn :) geduld is idd een schone deugd ! Hier op de KS heb ik al veel bijgeleerd (zoals discussies buiten/binnen) en daar ben ik blij om !
Miaauw

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#58 Geplaatst 14 juni 2012 - 20:35

catlover76 zei:

Mijn anders zo rustige katin heb ik eergisteren nacht laten binnen slapen. Die is een week of 2 geleden door mijn onlangs ingeslapen zwarte kater in haar staart gekrab en dat is beginnen zweren.

Van't weekend merkte ik dat de katin haar staart niet omhoog stak en merkte ik dat er ergens iets scheelde. Als ik haar aaide voelde ik een bobbeltje op haar staart op de plaat waar ze gekrabt. Blijkbaar was dat terug beginnen zweren.

Ik heb het haar weggeknipt en eens nat gemaakt. De abces is dan terug open gebarsten. De hele dag kwamen daar druppels bloed en etter uit. Tegen de avond was alle vuiligheid eruit en liep ze terug met de staart omhoog.

Veiligheidshalve heb ik die dan maar binnen laten slapen. Kwestie dat die 's nachts door geen kater lastig gevallen zou worden en misschien terug in de staart zou gekrapt worden.

Anders merk ik nauwelijks dat die in huis is. Daags nadien zat die constant rond te crossen. Binnen, buiten, binnen, buiten. Die wist niet wat die wou. Vorige nacht terug buiten gezet. Vandaag was die terug in haar normale doen en heeft weer bijna de hele dag geslapen.

En dat was dan nog niets in vergelijking met mijn 2 vorige katers. Als ik die binnen liet slapen toonden ze me daags nadien in geuren en kleuren waar het gezegde kattenkwaad vandaan komt.

Kleine tip, laat toch eens naar dat abces kijken door een dierenarts, want het zou wel eens kunnen ontsteken en je kattin zo een bloedvergiftiging geven. Ze kunnen ook langzaam ziek worden door infecties die je niet meteen opmerkt en waarvan ze niet meteen laten weten dat ze aan het woekeren zijn. :)

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#59 Geplaatst 14 juni 2012 - 20:43

@Vennen: Je reageert op een bericht van ruim 1 maand geleden, dnek niet dat het nog aan gaat komen ;)

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#60 Geplaatst 14 juni 2012 - 21:01

Oei ja ik vergeet altijd naar de datum van de posts te zien. O:) Ik vergeet soms dat ik hier maar enkele dagen per week kom ;)