Spring naar inhoud

- - - - -

Lhasa Apso Chopin

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
kattenfluisteraar
kattenfluisteraar
  • 433 berichten
  • 31 katten

#1 Geplaatst 04 mei 2012 - 19:27

Sinds vandaag precies 13 dagen, kwam een nieuw hondje in ons leven, een Lhasa Apso, we hebben hem Chopin genoemd.
Lhasa Apso's zouden in België nog niet zo goed gekend zijn, beter gekend zijn de Shi-Tsu's, qua uiterlijk lijken ze goed op elkaar.
Zijn kleurtje is Smokey.
Dit ras is afkomstig van Tibet en genoemd naar Lhasa, de hoofdstad van Tibet. Apso betekend waakhond.
Ze worden soms ook een Tibethaans Leeuwhondje genoemd.
De legende gaat dat in iedere Lhasa Apso die geboren wordt, de geest van een overleden monnik schuilt.
Zij kiezen jou uit, jij niet hen (wat inderdaad zo is want we gingen oorspronkelijk voor een Maltezertje, maar toen we Chopin zagen waren we direct verliefd.
Een Lhasa Apso zou geluk brengen aan iedereen bij wie hij op zijn/haar levenspad komt.
Chopin lijkt wel een duiveltje in een hondenjasje, maar hij is heel erg lief.
Puppy's moeten wel veel meer aangeleerd worden dan kittens, amaai.
Is er iemand op ks ook in het bezit van een Lhasa Apso of heeft iemand er kennis omtrent ?
Goede raad is altijd welkom :paw

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 04 mei 2012 - 20:57

wij hebben vroeger een Lhasa gehad :LOL:

geweldig beestje!

de onze kwam uit het asiel en die was wel heel moeilijk tegenover vreemden, ze beet ook (heeft zelfs de belastinginspecteur eens bijna bij zijn broek gehad :ha :ha )

maar dat is niet specifiek voor dat ras hoor (hoewel het wel geen allemansvrienden zijn).

ons hondje was wat dat betreft gewoon een beetje karaktergestoord :louche:
(we hebben er ook niet veel aan gedaan wb heropvoeden; dat was toen allemaal nog niet zo gekend)

heel lief hondje voor de gezinsleden!
altijd superenthousiast als er iemand thuiskwam.
ze heeft ook echt een beetje getreurd toen ik op kot ging.

alleen zijn was een ramp (krabben aan de deur, janken...) maar ook dat kan aan de opvoeding gelegen hebben.
verder heel rustig in huis, geen zenuwachtig gedoe.

ze ging ook graag wandelen; mits rustig opbouwen kunnen die best wel wat kilometers doen, 't zijn stevige hondjes.
ook spelen, met zo'n piepbeestje of balletje.

de vacht vergt wel veel onderhoud, borstelen, kammen, klitten wegdoen; ik deed dat in feite nog graag.
ik knipte haar dan altijd zo'n grappig froufrouke, een 'brosje', dan zag ze er altijd een beetje boefachtig uit :ha :ha

maar toen ik het huis uit was werd ze regelmatig naar de trimmer gebracht en dan werd de pels ook korter geknipt.

haar ogen ontstaken wel vaak; dus terramycine was standaard in huis.
en ze had ook wel regelmatig een oorontsteking.

kortom: een zalig, rustig, lief, mooooooi, sportief, intelligent gezinshondje met wel wat verzorgingswerk aan.

ik hoop stiekem dat je hier veel fotootjes zet :heart:

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 04 mei 2012 - 20:58

van waar komt Chopin eigenlijk?
want je spreekt ook van een Maltezertje?

Liz
Liz
  • 8.884 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 04 mei 2012 - 21:10

Ik kende het ras niet, ben benieuwd naar een fotootje (hint hint ;) )
banner

kattenfluisteraar
kattenfluisteraar
  • 433 berichten
  • 31 katten

#5 Geplaatst 06 mei 2012 - 13:54

Dank voor de uitleg Alicia, veel van wat je schrijft, zie ik nu reeds in Chopin terug. :catnoknow
Alleen zijn kan hij echt niet, we hebben hem vrijdag een kwartiertje in de keuken gestoken omdat er bezoek was die schrik had van hondjes, hij heeft heel de keuken afgebroken, krabben aan de deur en janken, janken, janken, jawadde. :jump:
Toen ik hem na amper 15 minuutjes weer in de living liet, begroette hij me alsof ik weken was weggeweest.
Overal komt hij me achterna, tot op het toilet toe.
Al hebben we daar wel een mouw aan moeten passen.
In de badkamer beneden staan namelijk ook vier kattenbakken.
Dat vind Chopin reuzeinteressant, iedere keer dat hij de kans ziet, haalt hij er een kattenstrontje uit en eet hij het op, jakkes, met kattenbakzand en al erbij.
Dus staat er nu een plankje van zo'n 25 cm voor de deur en staat Chopin daar beteuterd bij te kijken. :catyawn Neen, accepteert hij heel moeilijk, tot nu toe, maar hij is dan ook nog maar twee weekjes bij ons.
En pipi en kaka doen, tja, we hebben zo'n puppytrainer gekocht, zo'n plankje waar je een doek moet opleggen, in hetzelfde materiaal als een luier.
Chopin gaat er wel op liggen, of probeert die doek te molesteren, maar zijn behoefte er op doen, da's blijkbaar (nog) niet aan hem besteed.
Wie er wel netjes op de puppytrainer gaan zijn de poezen !!
Chopin staat er dan bij en kijkt ernaar, maar nadoen, ho maar.
En bijten, bijten, bijten........
Overal aan bijten, aan de krabpalen, aan de kattentorens, aan de ligkussens en de mandjes, aan mijn handen, armen, neus, een echt bijtebeest is het. We proberen hem iedere keer af te leiden door hem een kauwbeentje voor de neus te houden, maar da's maar goed voor een paar minuutjes, daarna is hij weer foetsie.
Als je hem vijf minuutjes niet hoort, heb je prijs, daarnet heeft hij een Woef kapot gescheurd. :a
Volgens de dierenarts wordt een lhasa apso ook trager volwassen dan een ander ras, pas rond 2,5 jaar.
Dat belooft dus voor de toekomst.
Ik houd jullie zeker en vast op de hoogte.
Chopin komt van een kennel in Kuurne Alicia, Housin genaamd.
Liz, een lhasa apso ziet er uit als een chi-tzu, die lijken heel fel op elkaar..
Mocht je dat ras ook niet kennen, denk dan aan een pekinees, maar zonder platte snoet dan.
Foto's zijn op komst, maar kan ik het eigenlijk wel maken om foto's van een hondje op een kattensite te plaatsen ?
Groetjes, :wave:

Bewerkt door kattenfluisteraar, 06 mei 2012 - 13:56.

Nashota
Nashota
  • 17.992 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 06 mei 2012 - 14:41

Maar natuurlijk moet je ook een fotootje laten zien he :d in deze rubriek kun je van al je huisdiertjes foto's laten zien hoor :d
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 06 mei 2012 - 14:49

Zo 'niet gekend' zijn ze nu ook weer niet. Ik heb al enkele keren een Lhasa gezien als ik op stap ben :) Ik vind dat ze toch duidelijk verschillen van de Shih-tsu hoor. Maar voor leken lijken ze waarschijnlijk te hard op elkaar.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 06 mei 2012 - 15:01

Wij hebben een shih tzu, familie van de lasa's. Het zijn koppige hondjes die liever hun zin doen. Onze Mirco is 2j en heel lief en heel onderdanig, we hebben ook een chihuahua van 7 maanden Flynn en dat is een heel domintant ventje die.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#9 Geplaatst 06 mei 2012 - 16:15

tuurlijk mag je hier foto's van andere huisdieren plaatsen.
Heb hier heel wat dieren de revue zien passeren dus je hondje mag dan zeker niet ontbreken. :LOL:

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 06 mei 2012 - 17:09

Ooooo ja, graag zien wij fotootjes van Chopin. :thumb:
Proficiat met de kleine en veel succes en plezier.gewenst.
Geplaatste afbeelding

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 06 mei 2012 - 22:28

zindelijkheid was in 't begin ook een probleem bij ons :oops:

ze was 9 maand toen we ze kregen, en we hadden regelmatig ongelukjes in huis.
nu moet ik er nog eens bij zeggen dat we van hondenopvoeding eigenlijk weinig kaas gegeten hadden :oops:

toen iemand suggereerde van te belonen bij buiten plassen ipv straffen bij binnen plassen was het in feite rap opgelost.

in verband met dat alleen zijn: wat wij helemaal verkeerd deden, was: haar heel erg 'troosten' als ze alleen moest blijven.
bijvoorbeeld, als ze in de bijkeuken moest gaan slapen 's avonds, dan werd ze in haar mand gelegd, geaaid, ingestopt... we lazen nog net geen verhaaltje voor :ha :ha :ha

maar zo leer je ze natuurlijk dat alleen zijn heel erg is, a ja, want waarom maken we er anders zo'n theater van?

bij weggaan en terugkomen doe je dus eigenlijk best zo "gewoon" mogelijk.

maar ik moet erbij zeggen dat we van hondenopvoeding geen... juist ja :louche:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 06 mei 2012 - 22:35

Alicia, je bent heus niet de enige die deze fouten heeft gemaakt. Ik ken zo nog mensen. Vandaar dat ik soms ook durf zeggen: "koop eens een goed boek omtrent de opvoeding van een hond". Niet om vervelend te doen, maar omdat ik weet dat sommigen dat echt wel nodig hebben. Ik heb zelf laatst een boek gekocht waar verschillende trucs en commando's in worden uitgelegd (hoe je ze moet aanleren dus). Heel handig! En leuk en uitdagend om te doen, zeker als je een eigenwijs hondje hebt :ha
Geplaatste afbeelding

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 06 mei 2012 - 22:45

sja, waar ik van spreek is ondertussen al 20 jaar geleden ;)

toen verdiepten mensen nog niet zo echt in de opvoeding van honden;
je deed wat je dacht dat nodig was, en lukte het niet dan moest je maar met de gevolgen leven :ha :ha

nu is dat heel anders, er is ook veel meer informatie beschikbaar!

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 06 mei 2012 - 22:48

Helaas zijn er nu nog mensen die zich niet verdiepen in de opvoeding van een hond. Of het gedrag van honden. Mijn zus is daar 1 van. Ongelooflijk gewoon, ik kan mij daar enorm aan ergeren. Maar ik heb het opgegeven om haar wijs te maken dat ze dit of dat verkeerd doet. Gelukkig woont ze nog thuis en zijn mama haar hondjes al 11 en 13. Die kan ze niet meer 'verpesten' :ha
Geplaatste afbeelding

BestCoonsEver
BestCoonsEver
  • 1.334 berichten
  • 9 katten

#15 Geplaatst 07 mei 2012 - 06:18

Ohh ik vind het wel schattige hondjes e... :) pff de puppytrainer we hebben ook een gekocht voor onze malthezertje maar hij deed ook niet anders dan erop liggen, papier uittrekken en proberen opeten :louche: en pipi doen ernaast :x veel succes met je Chopinke :)

Bewerkt door BestCoonsEver, 07 mei 2012 - 06:19.

Geplaatste afbeelding