Spring naar inhoud

- - - - -

muizen

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Guest_kitty81_*
Guest_kitty81_*

#1 Geplaatst 24 juli 2009 - 10:14

Hoikes ,

Mijn kat Djinxy brengt de laatste weken bijna dagelijks een dode muis binnen en brengt deze tot voor mijn voeten. Ik heb gelezen en gehoord dat dit te maken heeft met dankbaarheid en het jagersinstinct doch is dit voor mij niet echt aangenaam. Zo legt ze de muizen zelfs in mijn bed als ik aan het slapen ben.
Is er een mogelijkheid om dit af te leren of wat zou ik eraan kunnen doen ?

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 24 juli 2009 - 10:21

Oei, ja ik ken dat, hier doen ze dat ook maar in het bed hebben ze ze nog niet gelegd, het is idd een teken van erkentelijkheid, geen idee hoe je dat kan afleren, het is hun instinct, je mag ze zeker niet straffen want dan begrijpen ze er niets meer van.
Geplaatste afbeelding

Guest_Amani_*
Guest_Amani_*

#3 Geplaatst 24 juli 2009 - 11:59

Kan je gewoon  niet af leren, zo tonen ze hun dankbaarheid , hier heb ik eentje die het doet , met de muisjes van Pixel en Akke  , hij legt ze steevast op mijn toetsen bord ,het is zo lief , maar ja een dode muis is wat anders hé :)

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 24 juli 2009 - 12:02

Ik zou niet weten hoe je dit moet afleren :)
Doe jij zelf de deur open om haar binnen te laten of komt ze zelf binnen langs het kattenluikje?
Anders kan je haar gewoon niet binnenlaten met de muis en als ze zelf binnekomt met een luikje...dan heb je een probleempje :s
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 24 juli 2009 - 15:21

Ken dat!! :misselijk:
Gelukkig zijn ze nog wel niet in mijn bed beland. Ik laat Tijger (de 'jager' :) ) gewoon niet binnen als hij een muis vastheeft. Ik leg die dan terug buiten (als hint) en nu zwier ik ze gewoon de container in.
Het ergste is dat ik een muis vond op zijn dekentje in de living. Het is een zwart dekentje en hij had het erin gerold.
En wij maar afvragen waar die stank vandaan kwam :louche: .
Nu laat hij ze gelukkig in de veranda liggen of heel soms in zijn eetbak :LOL: .

Buiten hem erop wijzen dat ze buiten moeten blijven (de muizen), vrees ik dat je niet veel kunt doen...

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 24 juli 2009 - 17:50

Ik denk ook dat je dit niet kan afleren, je kan alleen maar hopen dat ze niet in je bed belanden. Het is een teken van dankbaarheid omdat je zo goed voor ze zorgt, dat kan je toch niet gaan afstraffen O:)
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Ria_*
Guest_Ria_*

#7 Geplaatst 25 juli 2009 - 21:56

Onze eerste poes haalde ik in huis om muizen te vangen . We zaten met een muizenplaag  (we zagen ze de broodkruimels van tafel pikken). Teveel muizen om met klemmen te vangen en ik ben tegen vergif strooien .
Naar asiel gereden met de vraag om een muizenvanger . Ze gaven ons de juiste poes mee . Aanvankelijk wat schuw . Maar toen ik haar op een nacht haar eerste muis hoorde verorberen (ik hoorde de beentjes kraken, dacht zo van : wat hoor ik nu ?) was ik dolblij . De muizenplaag was snel voorbij !
Nu komt ze nog regelmatig met een muis af (buiten gevangen) en ik vind dat prachtig . Een echte kat hoort muizen te vangen . En als ze die in je bed leggen heb je een echte superkat .
Toch snel verwijderd , zo'n muis . Afleren ! Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt . Als je een kat wilt moet je de prooien erbij nemen !

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#8 Geplaatst 25 juli 2009 - 21:57

ook geen flauw idee hoe je dit kan afleren

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 25 juli 2009 - 22:42

geen  flauw idee hoor of je dat kunt afleren :)
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 26 juli 2009 - 05:58

ik heb geen idee hoe je het kan afleren, het hoort gewoon bij kat-zijn hé
Ze tonen je dankbaarheid op die manier
Zoals roosje ookal zei : het niet afstraffen, ze snappen het niet, en eigenlijk vind ik persoonlijk dat je dat ook niet kan maken
Als ze de muis tot op de slaapkamer brengen, gewoon de deur dicht doen van de slaapkamer is een optie
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 26 juli 2009 - 10:39

Het is gewoon hun instinct .. jij zorgt voor hen en zij willen voor jou zorgen ... een poes begrijpt niet dat JIJ geen muizen of ander ongedierte wil....de psychlogie van een kat zit anders ineen... deze week heb ik er net een artikel over gelezen... een poes denkt dat ze beter prooien kan vangen dan JIJ, dus vangen zij en komen het voor je voeten leggen... je mag ze zeker niet bestraffen maar toon je dankbaarheid.... verwijder de muis en ga rustig naar een andere plaats om de muis weg te doen...onze indy doet dit regelmatig met kleine vogels, muizen, vlinders ed... ;)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 26 juli 2009 - 21:36

Hier brengen ze ook geregeld muizen mee, als ze nog leven en niet te erg gewond zijn red ik die en laat ze terug vrij op de gracht. En als ze dood is neem ik het schepje en gooi ze in de container voor groenafval. Je kan dat niet afleren het zit in hun instinct. Hier leggen ze de muizen of vogeltjes op de mat omdat wij geen kattenluik in de deur hebben. Op een keer had Pimmeke een heel strooien nestje bij met allemaal babymuizen erin, nog helemaal bloot :( ik heb het nestje terug op de gracht gezet met de hoop dat mama muis ze terug vind, maar ik betwijfel het. Je kan er niet veel aan doen het is de natuur;

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#13 Geplaatst 26 juli 2009 - 23:56

Hier heeft Quasandra ook altijd muisjes meegebracht.  Dit was niet aangenaam aangezien ik een muizenfobie heb.  Ik ben doodsbang van die dieren, levend of dood dat maakt niet uit.  Als ze ermee binnenkwam wordt het huis hier altijd van boven tot onder ontsmet met Detol en Azijn !
Het afleren gaat niet want anders had ik daarvoor wel hemel en aarde bewogen.  
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 28 juli 2009 - 17:25

denk dat dat er inderdaad gewoon bij hoort als je katten hebt die buiten lopen :d